Introductie
Veldhockey is een populaire sport in Nederland, beoefend door zowel mannen als vrouwen. Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van veldhockey, van de basisprincipes tot de meer geavanceerde aspecten, en is bedoeld voor een breed publiek, van beginners tot ervaren spelers en coaches.
Moderne Trainings- en Coachingmethodieken
De moderne trainings- en coachingmethodiek in Nederland kenmerkt zich door het aanleren van spelersverantwoordelijkheid, het inzetten van zelfreflectie als vaardigheid, en het creëren van eigenaarschap. Verschillende coaches met internationale ervaring hebben hun inzichten gedeeld over hoe deze methoden in verschillende culturen worden toegepast.
Spelersverantwoordelijkheid en Eigenaarschap
- Siegfried Aikman (Japan): Aikman stapte af van drillen en ging over op competentiegericht leren en eigen verantwoordelijkheid voor de groei als speler. Hij werkte spelersgericht en trainde spelgericht met veel spelvormen en competitie. Het was moeizaam om spelers medeverantwoordelijk te maken, maar door veel competitief te werken kon hij toetsen of er echt verandering plaatsvond. Hij zette een cultuurprogramma op, gebaseerd op de Japanse geschiedenis en waarden en normen, waarbij eigen verantwoordelijkheid centraal staat.
- Paul van Ass (India): Van Ass probeerde spelers zelfstandiger beslissingen te laten nemen in het veld. Echter, de structuur in India is 'top down' en spelers zijn gewend om uit te voeren wat er van hen gevraagd wordt. Het was lastig en wellicht niet wenselijk om deze benadering te doorbreken, en hij kreeg geen tijd om de spelers echt in zijn gedachtegoed mee te nemen.
- Eric Verboom (Duitsland): Het medeverantwoordelijk maken is vanzelfsprekend bij het Duitse team. Door de grote afstanden en de beperkt beschikbare tijd hebben de spelers veel eigen verantwoording voor hun leerproces, fysieke staat, maar ook over hun tactische bagage.
- Herman Kruis (Belarus): In het eerste jaar moest Kruis heel directief coachen, omdat speelsters niet gewend waren om mee te denken over systemen en wat te trainen. Er heerste een cultuur van "De coach zegt wat ik moet doen en dat doe ik." In het nationale team probeerde hij de speelsters zelf verantwoordelijk te maken door middel van één-op-één gesprekken, teammeetings, et cetera. Inmiddels is de cultuur stap voor stap veranderd, zodat de speelsters nu meer zelf nadenken over wat te doen in en buiten het veld.
- Remco Hartgers (China): Chinezen zijn niet gewend om voor zichzelf te denken, maar het is belangrijk dat spelers zelf beslissingen kunnen maken in het veld. Van ‘joystick-hockey’ is nog geen enkel team beter gaan hockeyen. Chinese spelers moeten leren om vaker vragen te stellen en kritisch te blijven.
- Janneke Schopman (Verenigde Staten): Er is een langzame verandering in de methodiek op gang gebracht, maar speelsters houden ervan dat hen verteld wordt hoe en wat er in detail moet gebeuren.
Belasting versus Belastbaarheid
Het in balans houden van de belasting versus de belastbaarheid dient voortdurend aandacht te krijgen, ook voor topspelers.
- Aikman (Japan): De belasting en belastbaarheid worden dagelijks gemonitord. Spelers vullen een vragenlijst in over hoe ze zich voelen, hoe ze slapen, of ze stress ervaren, moe zijn en/of pijn hebben. Er wordt ook gevraagd naar hun geluk en of ze energie hebben. Daarnaast wordt er altijd getraind en gespeeld met draagbare software, voorzien van GPS, hartslagmeters en diverse andere meetinstrumenten. Alle wedstrijden en vaak de trainingen worden gefilmd, waarbij de spelers individueel gecodeerd worden.
- Van Ass (India): Van een doordachte en op de speler afgestemde periodisering is geen sprake. Alles gebeurt fulltime, dus dat betekent blijven knallen en ‘niet zeuren’. Als de spelers vrij zijn van de nationale ploeg, dan worden ze gelijk opgeroepen door hun bedrijf om daarvoor te hockeyen.
- Verboom (Duitsland): In Duitsland ligt dit proces van monitoren bij de hoofdcoach en de fysieke trainers.
- Kruis (Belarus): Het monitoren van de belasting-belastbaarheid is een moeizaam verhaal. De speelsters weten dat ze fit in de trainingskampen moeten komen, maar het blijft lastig. Ook omdat er bij de clubs weinig wedstrijdsituatief en op tempo getraind wordt en wordt. De speelsters klagen over het feit dat hun eigen coaches, ondanks diverse cursussen, niet mee willen in andere, moderne trainingsideeën. Er wordt gewerkt met hartslagmeting en periodieke tests (bloed, cardio, et cetera).
- Hartgers (China): In de periodes dat hij in China is, wordt er naar een toernooi toegewerkt en gaat de intensiteit tijdens de training omhoog. De spelers worden dan intensief gemonitord voor wat betreft hun fitheid door middel van vragenlijsten, tests en medisch onderzoek.
- Schopman (Verenigde Staten): Ze geeft niet op.
Technisch Beleid en Opleidingen
De KNHB heeft een Technisch Directeur, Prestatiemanager en Talentcoördinator die invulling geven aan het technisch beleid voor de nationale topteams. Daarnaast zijn er TM3- en TM4-opleidingen, waarmee op verenigingsniveau wordt beoogd het beleid voor het opleiden en begeleiden van technisch kader te structureren. Tenslotte zijn er trainer/coach-opleidingen op diverse niveaus.
- Aikman (Japan): Er is in Japan niet veel. Het technisch beleid komt meestal van de bondscoach heren. Er zijn geen hockeytrainer/coach opleidingen, wel een algemene trainerscursus die verplicht is voor elke trainer/coach. In Japan gaat het altijd om de knikkers. De spelers worden door hun trainer/coach gedrild. Hockey is nog veel gebaseerd op gedateerde technieken en strategieën.
- Van Ass (India): Er is geen opleidings- of technisch beleid. Er bestaat schoolhockey en er zijn gesponsorde teams. Er is geen sprake van clubhockey, wel van bedrijvenhockey. Er bestaat geen echte trainer/coachopleiding. De buitenlandse coaches die er werken geven wel altijd presentaties.
- Verboom (Duitsland): Er bestaat enkel clubhockey. In Duitsland moet je echt een studie volgen aan de Sporthochschule in Keulen om trainer/coach te worden.
- Kruis (Belarus): Het technisch beleid werd in feite door de bond bepaald, die dat voorlegde aan het Ministerie van Sport. Het opleidingsbeleid voor het kader is niet te vergelijken met Nederland. Er worden trainer/coaches naar EHF-cursussen gestuurd om daar meer kennis op te doen. Er is geen echte jeugdcompetitie. De clubs zijn vaak op professionele basis opgericht en moeten via bedrijfsactiviteiten hun geld verdienen.
- Hartgers (China): Consistent beleid maken is lastig vanwege externe krachtenvelden. Hockeycoaches zijn verplicht om een meerdaagse bijscholing te volgen. De opleiding van coaches is dus marginaal.
- Schopman (Verenigde Staten): Het beleid wordt gemaakt door het managementteam van de organisatie. Er zijn weinig trainer/coach-opleidingen, en de opleidingen die er zijn, zijn kort.
Talentherkenning en -ontwikkeling
- Aikman (Japan): Talentherkenning en talentontwikkeling gaat volledig volgens de Japanse cultuur. Spelers worden in overleg met hun coaches uitgenodigd voor een selectiekamp.
Presteiden: Combinatie van Presteren en Opleiden
Het artikel introduceert het concept 'presteiden', een combinatie van 'presteren' en 'opleiden'. De vraag is of dit het criterium is voor een succesvolle jeugdopleiding. Presteren en opleiden kunnen hand in hand gaan, maar in de huidige maatschappij wordt presteren verkeerd geïnterpreteerd.
Lees ook: Volleybal: een sportgeschiedenis
Spelerfocus versus Teamfocus
Als een club ervoor kiest om de spelerfocus te volgen, zal het geen negatieve invloed hebben op de jeugdopleiding als een belangrijke wedstrijd verloren wordt of een seizoen op een lager niveau gespeeld wordt. In een Heren 1 of Dames 1 team gaat het echter om winnen. Daarom moet de jeugd al voorbereid worden op vraagstukken als ‘Hoe ga je om met wedstrijddruk?’, of ‘Hoe belangrijk is deze wedstrijd?’ en ‘Hoe ga je om met nederlagen?’, maar niet te vroeg.
Leerdoelen versus Prestatiedoelen
Het belangrijkste is dat er gemeten moet worden aan de hand van leerdoelen in plaats van prestatiedoelen. Dan zijn fouten namelijk leermomenten. Aan leerdoelen kan een ontwikkelingsplan gekoppeld worden, niet op het niveau van een team, maar op het niveau van een individu.
Athletic Skills Model (ASM)
Het maken van goede bewegers in plaats van zo snel mogelijk een goede hockeyer maken van elk nieuw jongste jeugd lid is essentieel. Kinderen van basisschoolleeftijd zijn tegenwoordig motorisch veel minder vaardig dan kinderen 30 jaar geleden op die leeftijd.
Bouwstenen van ASM
De voornaamste bouwstenen van het ASM zijn aanpassingsvermogen en creativiteit. Aanpassingsvermogen is nodig om te kunnen anticiperen op verschillende situaties in het spel. Sporters hebben creativiteit nodig omdat elke situatie net even iets anders is.
Implementatie van ASM
Om ASM te implementeren, is het belangrijk om te beginnen bij de Jongste Jeugd en een groeimodel aan te bieden binnen de jeugdopleiding. Er moet gekeken worden naar welke motorische vaardigheden getraind moeten worden, in plaats van welke sporten aangeboden worden.
Lees ook: Hoe lang duurt korfbal
Trainingsopbouw
Er kan gekozen worden voor een integrale trainingsopbouw, waarbij het complete ASM continuüm geïntegreerd wordt in één training, of voor een modulaire trainingsopbouw, waarbij één training in de week ingericht wordt om het ASM te behandelen.
Weerstand bij Implementatie
Het implementeren van ASM binnen een vereniging levert ook weerstand op. Het is belangrijk om hierdoor niet uit het veld te laten slaan en ambassadeurs te creëren voor de vernieuwde jeugdopleiding.
Hockey in Nederland: Een Overzicht
Hockey is een populaire sport in Nederland, met ruim 260.000 geregistreerde leden. De sport staat bekend als een sport voor echte kakkers, maar is de op vier na grootste sport in Nederland en dus al lang niet meer alleen voor de elite.
Geschiedenis
Hockey stamt af van veel verschillende sporten. Zo speelden de Perzen vijfduizend jaar geleden al een spel dat veel lijkt op het hedendaagse polo.
Benodigdheden
Zonder stick kun je niets tijdens het hockeyen: deze wordt gebruikt om de bal te verplaatsen. Een hockeystick heeft een bolle en een platte kant en is gemaakt van hout en kunststof.
Lees ook: Volleybalveld Gids
Vormen van Hockey
Hockey kun je spelen op een veld, in een zaal en op ijs. De meest voorkomende vorm van hockey is veldhockey.
Team en Spelregels
Een veldhockeyteam bestaat uit tien spelers en één keeper. Elk team heeft één aanvoerder. Een hockeywedstrijd duurt twee keer vijfendertig minuten. Je begint met een toss: hiermee bepaal je welk team mag beginnen. Er wordt gescoord wanneer de bal, nadat hij binnen de cirkel door een aanvaller is gespeeld en daarna niet meer buiten deze cirkel is gekomen, in zijn geheel over de doellijn en onder het doellat gaat.
Populariteit en Bekende Namen
Hockey is in Nederland een hele populaire sport. Vooral de vrouwen zijn goed in de sport; het Nederlandse damesteam is momenteel wereldkampioen. Een bekende naam in de hockeywereld is bijvoorbeeld Fatima Moreiro de Melo.
tags: #engels #presentatie #veldhockey