Bram Vermeulen, geboren in Den Haag in oktober 1946 en overleden op 4 september 2004, was een veelzijdig en invloedrijk figuur in de Nederlandse kunstwereld. Hij was cabaretier, zanger, liedjesschrijver, componist, dichter, kunstschilder en theatermaker. Zijn carrière omspande verschillende disciplines en hij liet een onuitwisbare indruk achter op de Nederlandse en Vlaamse cultuur.
Van Sportheld tot Cabaretier
Vermeulen begon zijn carrière niet in de kunsten, maar in de sport. Hij was een getalenteerde volleyballer en speelde 53 interlands voor het Nederlands volleybalteam. Op 22-jarige leeftijd werd hij zelfs uitgeroepen tot de beste speler van West-Europa. Zijn vader bezocht echter nooit een volleybalwedstrijd van zijn zoon, wat Bram inspireerde tot het schrijven van het lied "De Wedstrijd", over een zoon die graag de trots van zijn vader wil winnen.
Naast zijn sportieve carrière studeerde Vermeulen psychologie in Amsterdam, waar hij Freek de Jonge leerde kennen. Samen met Johan Gertenbach vormden ze het trio Cabriolet, dat later evolueerde tot het iconische cabaretduo Neerlands Hoop in Bange Dagen.
Neerlands Hoop: Maatschappijkritisch Cabaret
Neerlands Hoop, bestaande uit Bram Vermeulen en Freek de Jonge, veroverde in de jaren zeventig de cabaretwereld. Ze brachten een maatschappijkritisch, grof en lawaaierig geluid, waarmee ze de gevestigde orde wakker schudden. Met harde teksten en rocknummers zetten ze zich af tegen de heersende normen en waarden. Freek de Jonge was de energieke blikvanger, terwijl Bram Vermeulen de muziek componeerde en de piano bespeelde.
Hoewel Neerlands Hoop zowel bejubeld als verguisd werd, was het een baanbrekende act die de weg vrijmaakte voor een nieuwe generatie cabaretiers. In 1979 stopte Freek de Jonge echter plotseling met Neerlands Hoop, wat een flinke klap was voor Bram Vermeulen.
Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit
Solo Carrière: Zoektocht en Erkenning
Na de breuk met Neerlands Hoop ging Vermeulen de popmuziek in. Hij werd echter nog jarenlang herinnerd aan zijn verleden en worstelde om uit de schaduw van Freek de Jonge te treden. Hij richtte de bands De Toekomst en Oom Bram en de Neefjes op, maar de erkenning bleef aanvankelijk uit.
In 1984 begon Vermeulen met theateroptredens door het hele land en in België. Hij ontwikkelde zich tot een gewaardeerde liedjeszanger met een eigen oeuvre, waarin hij intieme teksten combineerde met cabaretachtige rock. Zijn liederen waren beschouwend van aard en brachten een boodschap over.
Vooral in Vlaanderen werd Vermeulen op waarde geschat. De emotionele zanger paste goed in de sterke luisterlied/chanson traditie. In de jaren negentig raakte hij geïnteresseerd in de spirituele kant van het leven, wat zijn werk verder verdiepte.
Muzikale Stijl en Invloeden
Bram Vermeulen was een muzikale vernieuwer die cabarock combineerde met invloeden uit de rock 'n' roll en het Franse chanson. Zijn rauwe, schurende stem en zijn vermogen om emoties in zijn teksten te leggen, maakten hem uniek.
Zijn invloed is hoorbaar bij bands uit de jaren '80, zoals Bots, Doe Maar, Drukwerk en The Scene. Ook Thé Lau, Peter Heerschop, Thijs Boontjes, Paul de Munnik en rapper Akwasi werden door hem geïnspireerd.
Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel
Bekende Liederen en Thema's
Bram Vermeulen schreef een groot aantal klassieke liederen, waaronder:
- De Wedstrijd: Over de relatie tussen een zoon en zijn vader en de behoefte aan erkenning.
- Testament: Een introspectief lied over het leven en de dood.
- Politiek: Een kritische blik op de politiek en de maatschappij.
- De Steen: Een lied over liefde, verlies en de vergankelijkheid van het leven.
- Rode Wijn: Een verhaal over een teloorgegane relatie en een nieuwe start.
Zijn liederen bezongen vaak de liefde, het leven, de dood, politiek en maatschappelijke thema's. Hij schuwde moeilijke onderwerpen niet en durfde zijn emoties te tonen.
Persoonlijk Leven
Bram Vermeulen had twee langdurige relaties. Eerst met Titia Kiewit de Jonge, met wie hij de dochters Tamara en Katarina kreeg. Later met actrice Shireen Strooker.
Een bijzondere ervaring die Vermeulen had, was zijn bezoek aan de slagvelden van Ieper en Verdun. Hij voelde zich sterk verbonden met de Eerste Wereldoorlog en was ervan overtuigd dat hij in een vorig leven een Waalse officier was geweest. Deze ervaring veranderde zijn kijk op de dood en gaf hem rust.
Overlijden en Nalatenschap
Bram Vermeulen overleed op 4 september 2004 in zijn slaap tijdens een vakantie in Toscane. Zijn plotselinge dood kwam als een schok voor velen.
Lees ook: KNGU Broekjesregels Uitgelegd
Hij liet een rijk oeuvre achter dat nog steeds wordt gekoesterd en bewonderd. Zijn liederen worden nog altijd gedraaid en gecoverd door andere artiesten. Verschillende boeken zijn over hem geschreven, waaronder "Bram Vermeulen. Over leven en dood" van Henk van Gelder en "Het eeuwig jongenshart: dagboeken van Bram Vermeulen" samengesteld door Just Enschedé.
Zijn dochter Katarina Vermeulen treedt in zijn voetsporen als zangeres en muzikant. Samen met andere artiesten eert ze zijn nalatenschap in voorstellingen als "BRAM!".
Waardering en Herinneringen
De dood van Bram Vermeulen raakte veel mensen diep. Vele fans deelden hun herinneringen en condoleances. Een fan schreef: "Je woorden, gecombineerd met de gedrevenheid waarmee deze in de muziek steeds doorklonken, hebben me speciale momenten in mijn leven bezorgd en zullen nog vaak doorzinderen bij het herbeluisteren van je geluidsdragers." Een ander zei: "Je teksten en muziek leven in mijn hart voort. Je bent niet echt dood, ik zal je niet vergeten."
De herinnering aan Bram Vermeulen leeft voort in zijn muziek, zijn teksten en de harten van zijn vele bewonderaars. Zijn werk blijft inspireren en ontroeren, en zijn invloed op de Nederlandse en Vlaamse cultuur is onmiskenbaar.
De Wedstrijd: Een Diepere Analyse
Het nummer "De Wedstrijd" is een van Bram Vermeulens meest bekende en ontroerende liederen. Het is een autobiografisch nummer dat gaat over zijn relatie met zijn vader en zijn behoefte aan erkenning. De tekst is eenvoudig maar krachtig en raakt een universeel thema: de wens van een kind om de trots van zijn ouders te winnen.
De metafoor van de wedstrijd wordt gebruikt om de prestatiedruk en de competitie in het leven te illustreren. Bram Vermeulen was een getalenteerde volleyballer, maar zijn vader bezocht nooit een van zijn wedstrijden. Dit liet een diepe indruk op hem achter en inspireerde hem tot het schrijven van dit lied.
"De Wedstrijd" is meer dan alleen een persoonlijk verhaal. Het is een lied dat resoneert met iedereen die ooit heeft geprobeerd te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Het is een lied over ambitie, onzekerheid en de zoektocht naar liefde en erkenning.
Bram Vermeulen en Vlaanderen: Een Speciale Band
Bram Vermeulen had een speciale band met Vlaanderen. In tegenstelling tot Nederland, waar hij lange tijd in de schaduw van Freek de Jonge stond, werd hij in Vlaanderen al vroeg erkend als een op zichzelf staande artiest.
De Vlamingen waardeerden zijn emotionele zang, zijn poëtische teksten en zijn vermogen om een verhaal te vertellen. Hij trad regelmatig op in Vlaanderen en bouwde er een trouwe schare fans op.
Zijn succes in Vlaanderen is te danken aan de schoonheid van zijn liederen en de diepgang van zijn teksten. Hij wist de Vlamingen te raken met zijn oprechtheid en zijn vermogen om gevoelens te vertalen in muziek.