Na een uitgebreide selectieprocedure onder ruim 300 kandidaten is bekend wie de Nederlandse Kapitein Iglo is geworden: Florian Dirkse uit Delft. Maar deze wedstrijd is meer dan alleen een zoektocht naar een look-a-like. Het is een viering van de zee, zeemanschap, en de iconische figuur van Kapitein Iglo.
De Bekendmaking en de Achtergrond
Opmerkelijk genoeg is de nieuwe Kapitein Iglo, Florian Dirkse, geen onbekende in de maritieme wereld. Dirkse is zeezeiler en richtte samen met Boyan Slat de inmiddels wereldwijd opererende organisatie The Ocean Cleanup op. Hij is tevens inleider en dagvoorzitter van het Symposium Duurzaam Varen.
In 2016 kwam er een vacature voor de eerste kapitein Iglo van NL voorbij. Dirkse werd er aan alle kanten in getagged en kon er niet omheen om te solliciteren. In vol ornaat gekleed in originele kapiteinskledij zette hij samen met zijn sollicitatiebrief flessenpost koers naar het PR bureau van Iglo. Uiteraard had hij een gigantische schaal vissticks meegenomen aangezien het net lunchtijd was. Uit ruim 300 sollicitanten zat hij samen met 30 andere potentiele kapiteins in de laatste ronde. En paar dagen later mocht hij zichzelf de enige echte Nederlandse kapitein Iglo noemen.
De Wedstrijd: Meer dan Alleen een Look-a-Like
De wedstrijd, die de vijftigste verjaardag van Kapitein Iglo vierde, was open voor opa's, ooms en buren die door kinderen werden voorgedragen. De finalisten, stoere zeebonken, verzamelden zich op een ouderwetse driemaster aan de Amsterdamse De Ruyterkade. Daar moesten ze hun zeemanskunsten vertonen en een lied aanheffen.
De Zeilwereld: Meer dan Wedstrijden Alleen
De selectie van een nieuwe Kapitein Iglo valt samen met diverse ontwikkelingen en evenementen in de Nederlandse zeilwereld.
Lees ook: Aanvoerdersband: Betekenis en historie
Veiligheid op het Water
De IFKS-wedstrijden moeten veel veiliger worden. Veiligheid is in de eerste plaats een mentaliteitskwestie, maar de organisatie neemt ook maatregelen. Een uitkijk voor op de skûtsjes wordt bij de wedstrijden verplicht. Ook komt er een proef met een juryboot op het water. Jurybootjes die op het wedstrijdwater meteen ingrijpen, dat lijkt IFKS-schipper Sikke Heerschop een goede oplossing om ongevallen tijdens het skûtsjesilen zo veel mogelijk te voorkomen. Nu wordt pas na afloop van een wedstrijd, door de protestcommissie, gekeken wie verantwoordelijk is geweest voor een aanvaring.
Tragische incidenten benadrukken het belang van veiligheid. Zo zei verdachte Arnhoud H. (51) in een zaal vol nabestaanden over het dodelijke speedbootongeluk op de Vinkeveense Plassen: “Achteraf had het niet mogen gebeuren, maar ik kan het niet terugdraaien.” Het Openbaar Ministerie verdenkt H. van te hard varen onder invloed van alcohol en zonder verlichting.
Evenementen en Publicaties
De HT Race, de oudste zeilrace van Nederland, bestond in een bepaald jaar 70 jaar. Het jubileumjaar werd gevierd met een spectaculair en goed gevuld programma. Een feestelijke inschrijfavond, een groot jubileumfeest op een bijzondere locatie op Terschelling en de HT-Loterij met prijsuitreiking maakten het feest compleet.
Daarnaast verscheen een nieuwe editie van Handboek Varen op de Waddenzee én werd gepresenteerd op de eerste dag van de HISWA in het Zeiltheater in de RAI. Jos Stierhout, directeur van de KNRM, nam het eerste exemplaar in ontvangst.
Duurzaamheid in de Watersport
De Harlinger Watersportvereniging (HWSV) organiseerde vanwege een jubileum het Symposium Duurzaam Varen. In deze tijd waarin de zorg voor het klimaat en milieu van levensbelang is, zijn er ook in de watersport allerlei ontwikkelingen om recreëren op het water nu en in de toekomst duurzaam te maken. Hoe lozen we het vuilwater op een verantwoorde manier en welke antifouling smeren we op de boot? Wat doe je met plastic afval? Wat gebeurt er met al die polyester weesboten, die onze sloten en kanalen verstoppen? En is emissieloos varen in de watersport iets voor de verre toekomst of varen we al over enkele jaren allemaal elektrisch of op waterstof? Wat is de stand van zaken voor wat betreft de technische ontwikkelingen op dit gebied? Welke obstakels zijn er nog? Hoe staat het met de regelgeving? En zijn we er als watersporter klaar voor? Deze verschillende aspecten van duurzaam varen komen aan de orde in 6 workshops. Het symposium is toegankelijk voor iedereen met interesse in watersport en varen.
Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit
Innovatie en Nieuwe Producten
De HISWA Amsterdam Boat Show bood naast honderden nieuwe boten, onderdelen en accessoires ook geurbeleving. De Pro XS-serie buitenboordmotoren van Mercury Marine staat bij schippers in zoet- en in zoutwater al lang bekend als een van de best presterende en meest betrouwbare motoren op het water.
Binnenvaart en Veiligheid
De dood van een schipper die zichzelf had klem gevaren onder een brug was de druppel voor Michel van den Herik. ,,Het is toch van de gekke dat kapiteins anno 2016 op het oog inschatten of hun binnenvaartschip past!” Jaarlijks gaat het vaak fout.
Bijzondere Beroepen op het Water
Eén keer per maand is in Vreeswijk een parlevinker aan het werk. Wim van Hooren doet dan de deuren van zijn varende supermarkt open. Hij was tot acht jaar geleden Nederlands laatste parlevinker. “Ik voer over de Maas en zorgde ervoor dat schippers boodschappen konden doen op het water,” vertelt hij.
Uitdagingen en Avontuur
Pieter Heerema (64) stond op de deelnemerslijst van de vierjaarlijkse Vendée Globe, een non-stop solo wereldomzeiling in wedstrijdverband, die start in Les Sables d’Olonne. De race is de ‘Himalaya’ voor de top van de zeilwereld en enkele 60+ zeilveteranen.
Wie met een boot vaart, dient voorbereid te zijn op onverwachte verstoringen van het plezier, bij voorkeur op de verkeerde momenten. Dat hoort bij de lol. Dat de poging van de reuze trimarans IDEC Sport en Spindrift 2 om het zeilrecord rond de wereld van 45 dagen te verbeteren op twee dagen na niet gelukt is, wil niet zeggen dat de onderneming geen interessante feiten heeft opgeleverd.
Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel