Madelein Meppelink: Biografie van een Beachvolleybalster

Madelein Meppelink is een bekende naam in de Nederlandse beachvolleybalwereld. Samen met Sanne Keizer vormde ze jarenlang een succesvol duo. Ze hebben samen veel bereikt, waaronder deelname aan de Olympische Spelen. Dit artikel belicht haar carrière en successen.

Vroege Carrière

De eerste aanraking met beachvolleybal van Nika Daalderop was in 2012, bij vereniging Silicium in Zaandam. Tot en met 2016 gold Nika als een van de grootste beachvolleybal talenten wereldwijd.

Partnerschap met Sanne Keizer

Evi van Lanschot stapte na de Spelen in Rio in het beachvolleybal en sloot zich aan bij het duo Keizer en Meppelink. De beleggingsspecialist vertelt het verhaal van Evi. Evi ondersteunt iedereen die wil beleggen en dus ook Sanne & Madelein.

Media-aandacht en Sponsoring

Het is geen nieuws dat alleen winnen vaak niet voldoende is om financieel gezien rond te kunnen komen als vrouw in de topsport. Dat winnen wel erg meehelpt om in de picture te blijven voor media en sponsoren, ziet ook Dennis van der Laan, oprichter van XpeditionGold. Hij geeft aan dat voor topsporters inderdaad maar één ding belangrijk is: winnen!

Veel berichtgeving scoort. Maar met alleen winnen red je het financieel niet, constateert ook Van der Laan. Als je als sporter meer uit je sportcarrière wil halen dan alleen overwinningen, zijn twee factoren cruciaal: uitstraling en een goed verhaal. Energie om uit te stralen en een eigen geluid hebben om content te maken. Bij zowel Marit Bouwmeester, Lilian de Geus, Sanne Wevers, Sanne Keizer als Madelein Meppelink geldt dat ze deze factoren bezitten.

Lees ook: Verbeter Je Beachvolleybal Spel: Tactieken

Bij een overwinning gaan de poorten open. Topsporters hebben echt prijzen nodig om het een boost te kunnen blijven geven. Zichtbaar zijn dus. Dat gebeurde ook deze zomer. Zo was Sanne Wevers onder andere te zien in RTL Boulevard en bij Laat op één en schoven Sanne Keizer en Madelein Meppelink aan bij M. Veel berichtgeving scoort. En juist bij overwinningen dienen zich nieuwe partijen aan, zegt Van der Laan.

Veel bedrijven zijn, zeker in een bloeiende economie, op zoek naar een drager om hun verhaal te vertellen. Sporters zijn het perfecte middel: eerlijk, betrouwbaar en sympathiek. Juist bij een vrouw of een vrouwenteam met uitstraling, werkt het nog beter. Hoe raar het wellicht ook klinkt, de sympathie is hoger. Nog belangrijker zijn de bestaande sponsoren. Zij zijn ingestapt voor veelal een periode van vier jaar. Van Spelen tot Spelen. Ook zij kunnen scoren bij een overwinning.

Hoe gaaf is het voor Evi, voor Sanne & Madelein, voor het beachvolleybal en vooral ook voor de topsport in Nederland, dat Sanne & Madelein een week lang te zien waren langs de landelijke snelwegen?! Toch is het niet vanzelfsprekend dat vrouwelijke topsporters die medailles pakken garant staan voor veel media-aandacht en (nieuwe) sponsors. Want als we kijken naar het rijtje van alle successen deze sportzomer en naar het overzicht van nieuwe sponsors, dan zien we een groot verschil. Zoals ook Dennis al aangeeft, er is meer nodig dan alleen maar medailles winnen.

Familie in de Sport

Moeder Debora Kadijk (51) speelde op de Olympische Spelen van 1996 en 2000, dochter Raïsa Schoon (18) hoopt dat in de toekomst te bereiken. Waar moeder destijds een van de pioniers van het beachvolleybal in Nederland was, is dochter momenteel een van de grootste talenten.

Via een vriendin begon ik met beachvolleyballen, vertelt Debora in Langs de Lijn En Omstreken. Ik was echt een zaalvolleyballer op het zand. Maar het ging goed en ik werd Nederlands kampioen. Daarna ben ik me steeds verder gaan ontwikkelen. Ik was er elke dag mee bezig. Veel interviews gingen toen nog over de bikinibroekjes, dat vond ik wel jammer. Inmiddels is de sport bekend en geliefd bij een groot publiek. Dochter Raïsa hoopt hetzelfde als haar moeder te bereiken. Het begin is alvast veelbelovend. Met Katja Stam werd ze vorige week Nederlands kampioen door het ervaren duo Keizer/Meppelink te verslaan.

Lees ook: Toernooi en Activiteiten in Breda

Plezier in het Spel

We hadden de eerste set verloren, maar we we wilden er nog wel voor gaan en hadden ook nog wel plezier. We wonnen de tweede set. De derde set stonden we achter maar bleven ervoor gaan. Uiteindelijk wonnen we en was er een enorme ontlading en blijheid. Ik had kramp in mijn wangen van het lachen.

Vrouwensport in de Schijnwerpers

Dat het een succesvolle zomer is voor de Nederlandse vrouwen kon je vorige week al lezen. In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar?

Het is algemeen bekend dat vrouwen het niet moeten hebben van hun prijzengeld. Gelukkig zijn er enkele uitzonderingen. Zoals in het tennis bijvoorbeeld, waar Kiki Bertens door winst in Cincinnati 456.000 euro mag bijschrijven. Daarmee vergeleken komen Laura Smulders (BMX) en Ellen van Dijk (wielrennen) er met respectievelijk 1000 en 3000 euro voor hun Europese titels slechter vanaf. Wielrenster Annemiek Van Vleuten kreeg voor haar overwinning van de Giro Rosa maar € 1120 extra.

Niet alleen tussen de verschillende sporten, ook binnen dezelfde sport zijn de verschillen groot. Zo kreeg Chris Froome 240.000 dollar voor zijn overwinning van de Giro en Djokovic ruim 1 miljoen dollar voor winst in Cincinatti, het dubbele van Bertens in datzelfde toernooi. Er zijn maar weinig sporten waar het prijzengeld voor beide seksen hetzelfde is. Bij het beachvolleybal bijvoorbeeld is dat wel zo.

Sponsoring in de Sport

Waar het jaren geleden voor merken nog interessant was om een logo op een sporttenue te plakken om naamsbekendheid te generern, zijn ze nu vooral geïnteresseerd in data en bereik. En dan kom je uit bij de influencers van ons land. YouTubers en Instagrammers die honderdduizenden volgers hebben én alle tijd van de wereld. Vooral dat laatste is vaak een belangrijk punt. Voor topsporters is vaak maar één ding belangrijk: winnen. Volledig terecht natuurlijk, maar daardoor zijn sporters soms wel minder aantrekkelijk voor merken.

Lees ook: Scheveningen en Beachvolleybal: Een Perfecte Match

Ergens is het te begrijpen, want uiteindelijk geldt voor de meeste merken één ding; sales. Maar ons sporthart zou dat graag anders zien. Zo ook Bart van Schijndel, eigenaar Sport Stories en manager van onder anderen Laura Smulders en Esmee Visser. Ook al ben je wereldkampioen in een sport met veel internationale tegenstanders, de Nederlandse media-aandacht is nog steeds erg belangrijk voor een Nederlands bedrijf. Er mag best wat meer lef getoond worden om je gewoon te associëren met een wereldtopper die kans maakt op olympisch goud! Ze brengen je fantastische verhalen, associaties en ervaringen.

We mogen dus concluderen dat het winnen van prijzen zorgt voor inkomsten, maar er is meer nodig om als topsporter commercieel echt te slagen. Media pikken topprestaties niet zomaar op; als sporter heb je simpelweg meer kans op media-aandacht als je voortdurend werkt aan je 'merk' en je verhaal onder de aandacht brengt (of laat brengen). Zorg dus voor meer zichtbaarheid dan alleen tijdens een sportief hoogtepunt. Leuk om te zien dat een aantal vrouwelijke atleten hier al steeds bewuster mee bezig zijn. Zo zijn deze week Kim Polling en Veerle Goossens begonnen met vloggen. Als je het goed aanpakt, heb je de sleutel naar succes en dus meer inkomsten zelf in de hand.

Andere Beachvolleybal Talenten

De 20-jarige Esmee Priem maakt sinds vorig jaar onderdeel uit van het winterprogramma van Beachvolleybal Team Nederland (BTN). Ze traint dagelijks met de beste meiden van Nederland, iets wat niet vanzelfsprekend is en waar ze hard voor heeft gewerkt. Wie de afgelopen twee jaar de Eredivisie Beach een beetje heeft gevolgd moet deze sfeermakers opgevallen zijn. Niet alleen ieder weekend fysiek op locatie, maar ook online maakten de twee prettig gestoorden furore met geheel op eigen wijze gemaakte video’s. Of je het nu wilt of niet, Timo Gras is niet weg te denken uit onze Eredivisie Beach Tour. In de zomer van 2018 kreeg hij een vervelende blessure, waardoor hij niet meer in staat was om zelf mee te doen. Mede door zijn enthousiasme en extraversie werd hij erg gemist in de tour.

tags: #beachvolleybal #keizer #meppelink #biografie