In de wereld van radiozendamateurs, jingles en programmatunes speelden specifieke muziekstukken en geluidseffecten een cruciale rol bij het creëren van herkenbaarheid en sfeer. Deze tunes, vaak ontleend aan bekende songs of speciaal gecomponeerd, werden gebruikt om programma's aan te kondigen, reclameboodschappen te ondersteunen en de identiteit van radiostations te versterken. Een belangrijk onderdeel van deze radiocultuur was de BASF Tape Music Wedstrijd, een evenement dat creativiteit en innovatie in de geluidskunst stimuleerde.
De Rol van Tunes en Jingles in de Radiocultuur
Bijna alle deejays op de zeezenders gebruikten tunes om zichzelf of hun radioprogramma's kenbaar te maken. Vaak werden die ontleend aan min of meer bekende songs. Dat geldt ook voor veel jingles. Deze songs zijn hier samengenomen in een vijfde categorie. Deze verzameling bestrijkt het grootste deel van onze discografie en is daarom - op alfabet en naar artiest - verdeeld over verschillende pagina's.
Een voorbeeld hiervan is Maarten Van Rooyen's "Zwijgen Is Goud (Dennis Music)." Veronica gebruikte van deze elpee, met de ondertitel Music for Silent Movies, diverse nummers: "Comic Bulge Call" voor de jingle ten behoeve van de top 40 "Meine Damen und Herren, die Schlagerparade"; "Wah-Wah" voor een top 40 jingle; "Slide And Wah Wah" eveneens voor een top 40 jingle en "Uncle Harry" voor een muziekje in de Kolder op Zoldershow.
De BASF Tape Music Wedstrijd: Een Overzicht
De BASF Tape Music Wedstrijd was een jaarlijks evenement georganiseerd door BASF, een Duits chemiebedrijf dat ook bekend stond om zijn audiotapes. De wedstrijd was bedoeld om creatieve geesten aan te moedigen om originele muziekstukken en geluidskunstwerken te creëren met behulp van audiotapes. Deelnemers konden hun inzendingen insturen en een jury van experts beoordeelde de werken op originaliteit, creativiteit en technische uitvoering.
Achtergrond en Ontstaan
De exacte oorsprong en beginjaren van de BASF Tape Music Wedstrijd zijn enigszins onduidelijk, maar het evenement vond waarschijnlijk plaats in de jaren 70 en 80. Het idee achter de wedstrijd was om de mogelijkheden van audiotapes als medium voor muzikale expressie te verkennen en te promoten. In een tijdperk waarin synthesizers en elektronische muziek steeds populairder werden, bood de BASF Tape Music Wedstrijd een platform voor experimentele geluidskunstenaars om hun creaties te delen en te laten beoordelen.
Lees ook: Hars of Tape Gebruik in de Japanse Handbalsport
Doelstellingen en Missie
De BASF Tape Music Wedstrijd had verschillende doelstellingen:
- Creativiteit Stimuleren: De wedstrijd moedigde componisten en geluidskunstenaars aan om nieuwe en innovatieve manieren te vinden om muziek te maken met behulp van audiotapes.
- Technologische Innovatie: Door gebruik te maken van audiotapes als medium, werden deelnemers uitgedaagd om te experimenteren met opnametechnieken, montage en geluidseffecten.
- Talentontwikkeling: De wedstrijd bood een platform voor opkomende talenten om hun werk te presenteren en feedback te ontvangen van experts in het veld.
- Promotie van BASF Audiotapes: Uiteraard diende de wedstrijd ook als een marketinginstrument om de kwaliteit en veelzijdigheid van BASF audiotapes te promoten.
Deelnemers en Inzendingen
De BASF Tape Music Wedstrijd trok deelnemers aan uit verschillende landen en met diverse achtergronden. Zowel amateurs als professionele muzikanten en geluidskunstenaars stuurden hun inzendingen in. De werken varieerden van abstracte geluidscollages tot meer traditionele muziekstukken, allemaal gecreëerd met behulp van audiotapes.
Jury en Beoordelingscriteria
De jury van de BASF Tape Music Wedstrijd bestond uit gerenommeerde componisten, muziekproducenten, geluidstechnici en andere experts in de muziekindustrie. De inzendingen werden beoordeeld op basis van verschillende criteria, waaronder:
- Originaliteit: Hoe uniek en vernieuwend was het muziekstuk of geluidskunstwerk?
- Creativiteit: Hoe effectief werden audiotapes gebruikt om een boeiende en expressieve compositie te creëren?
- Technische Uitvoering: Hoe goed was de opnamekwaliteit, montage en algehele technische uitvoering van het werk?
- Artistieke Waarde: Hoe overtuigend en emotioneel was de impact van het muziekstuk of geluidskunstwerk?
Prijzen en Erkenning
De winnaars van de BASF Tape Music Wedstrijd ontvingen prijzen in verschillende categorieën. Deze prijzen varieerden van geldprijzen en BASF audiotapes tot professionele opnameapparatuur en mogelijkheden om hun werk te presenteren op festivals en evenementen. Naast de prijzen bood de wedstrijd de deelnemers ook waardevolle erkenning en exposure in de muziekindustrie.
Invloed en Legacy
Hoewel de BASF Tape Music Wedstrijd misschien niet meer actief is, heeft het evenement een belangrijke invloed gehad op de ontwikkeling van elektronische muziek en geluidskunst. De wedstrijd heeft bijgedragen aan het stimuleren van creativiteit en innovatie in de geluidskunst en heeft een platform geboden voor opkomende talenten om hun werk te presenteren. Veel van de deelnemers aan de BASF Tape Music Wedstrijd zijn later succesvolle carrières in de muziekindustrie begonnen.
Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit
Voorbeelden van Gebruik van Muziek en Jingles in de Radio
Om een beter beeld te geven van de rol van muziek en jingles in de radio, volgt hier een lijst van voorbeelden van nummers die werden gebruikt voor specifieke programma's en radiostations:
- Madonna - Holiday: Dit nummer werd in september 1968 op Radio Veronica gebruikt voor een promotiespot ten bate van de "Top 100 Aller Tijden".
- Manfred Mann - The Abominable Snowman: Op de dag dat deze aanvulling werd gevonden, 19 maart 2017, was het precies een halve eeuw geleden dat de spot voor The King George Competition, ingesproken door Kenny Everett, voor het eerst werd gedraaid op Radio London. Te winnen was een champagne-diner met een Radio London-deejay.
- Mantovani And His Orchestra - Ebb Tide: De versie van Mantovani and his Orchestra werd door Dave MacKay gebruikt voor een promotiespot op Radio 355: "Imagine blue skies and the sun is shining …".
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Mars Koning Voetbal (Philips): Werd door Veronica gebruikt door Stan Haag bij zijn item "Mars van de dag". Later ook bij Mi Amigo. Verder gebruikte ook Radio Noordzee deze mars in haar programma's ter promotie van haar voetbalteam. Op Radio Mi Amigo fungeerde dit nummer als tune voor de "Mi Amigo Sportshow," een kortstondig sportprogramma gepresenteerd door Johan Friso en Willem Kapel. Marc Jacobs gebruikte het nummer op Radio Mi Amigo om zijn collega Herman de Graaff uitgebreid te feliciteren met zijn verjaardag.
- Martin Gale - Square Time: Werd door Tineke op Veronica gebruikt in het programma "Sliep uit". Was ook de tune van Kookpunt met Tineke en Gerard de Vries op Veronica.
Andere Voorbeelden van Gebruikte Muziek
- Magnificent Seven - Raggae Bagpipes.
- Mahna Mckay - Mah-Na-Mah-Na: Piero Umiliani is de naam van de Italiaanse componist, die het nummer "Mah-Na-Mah-Na" in 1968 schreef en dat eerst werd gebruikt als soundtrack voor een documentaire waarin het erotische leven van de Zweedse bevolking werd getoond.
- Major Hans Friess - Das Macht Die Regimentsmusik: Andermaal een marsmuziekje. Was de Caluwé verliefd op deze muzieksoort?
- Makkers - Zomerzon: In de zomer van 1972 maakte RNI deejay Peter Holland verschillende montages met de prachtige jingle, ingesproken door Hans ten Hooge: "RNI's Smash Play." Peter monteerde er telkens een kort fragment achter gericht op de zomer.
- Mamas And Papas - Go Where You Wanna Go (Dunhill).
- Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy.
- Manfred Mann - God Rest Ye Merry Gentlemen.
- Manfred Mann - I Got You Babe.
- Manfred Mann - Sack O'Woe.
- Manfred Mann - The One In The Middle.
- Manfred Mann's Earth Band - Davy's On The Road Again: In een jingle voor "The Caroline Family" uit 1974 kwamen twee nummers voorbij. De eerste was de intro van "Sgt.
- Manhatten Transfer - Love For Sale.
- Mannheim Steamroller - Toccato: Bij het horen van de eerste tonen zal een intensieve luisteraar van Laser 558 in de mid-jaren tachtig van de vorige eeuw onmiddellijk de live-verslaggeving vanaf "the poopdeck" inzake de DTI herkennen. Charlie Wolfe gebruikte dit destijds dagelijks in zijn programma.
- Manny Albam And His Orchestra - That Old Black Magic.
- Mantovani And His Orchestra - Ebb Tide: Muziek gecomponeerd in 1953 door Robert Maxwell, terwijl voor de vocale versie de tekst werd geschreven door Carl Sigman. Vooral de instrumentale versie is in vele uitvoeringen op de plaat verschenen.
- Mantovani And His Orchestra - Elisabeth Serenade.
- Mantovani And His Orchestra - Goodnight Sweetheart: Met zijn orkest heeft Annunzio Paolo Mantovani vele mooie nummers gespeeld waaronder "Goodnight Sweetheart." In begin 1961 werd het door Tony Vos gebruikt om de dagelijkse programma's van Radio Veronica, na een uurtje met dansmuziek, af te sluiten.
- Mantovani And His Orchestra - Green Leaves Of Summer.
- Mantovani And His Orchestra - Greensleeves.
- Mantovani And His Orchestra - Lonely Ballerina: In de categorie van zeer melodieuze instrumentale nummers hoort dit werk van Mantovani zonder meer thuis.
- Mantovani And His Orchestra - Most Beautiful Girl: Als je dit nummer hoort dan denk je zo terug aan de tijd dat de BBC Light Program op de radio was te beluisteren.
- Mantovani And His Orchestra - Red Roses For A Blue Lady: Een nummer geschreven door Sid Tepper in 1948 op de avond nadat hij ruzie had gehad met zijn vrouw en haar als teken van spijt een bos mooie rozen aanbood met de woorden: "Red roses for a blue lady."Hij realiseerde zich daarbij "dat is een pracht titel voor een lied." Het werd een jaar later opgenomen door Vaughn Monroe en later door tal van artiesten en orkesten. Sid Tepper was trouwens verantwoordelijk voor meer dan vijftig songs van Elvis Presley. Op Radio Mi Amigo gebruikte Stan Haag de uitvoering van "Red Roses For A Blue Lady" door het orkest van Mantovani op het einde van het programma Stan Haag Vandaag op naar het nieuws van 12 uur.
- Mantovani And His Orchestra - Theme From Exodus.
- Manuel And His Music Of The Mountains - Proud Matador.
- Maria Neuhaus - Die Sonne Bist Du: Soms komen verrassingen plotseling voorbij, ja zelfs IN 2023, een halve eeuw nadat het betreffende nummer in een speciale versie is uitgebracht op het BASF-label in Duitsland. Dankzij Werner Tschoepe weten wat dit nummer een liedtekst heeft gekregen door P.
- Mariachi Brass - Arena Santa Monica: Even terug naar de jaren zeventig en het Vlaams-Nederlandse radioproject Radio Mi Amigo. Op een bepaald moment werd in 1977 de wekelijkse Playa Tip ingevoerd en uiteraard diende daar een jingle voor worden geproduceerd.
- Marc Winter - De Heilsoldaat: Uit dit nummer werd de zin "Ze kennen hem in alle kroegen van oud Amsterdam" gebruikt voor een jingle voor Bert Bennett op Mi Amigo.
- Marc Winter Band - The Whistling Scout: De formatie die ook "De Heilsoldaat" tot ons liet komen, bracht in 1976 "The Whistling Scout" uit op Decca, een compositie van Ad Kraamer.
- Marianne Faithfull - Greensleeves: In een productie van Bryan Vaughn en presentatie van Simon Dee werd op de gedenkwaardige 90ste verjaardag van Sir Winston Churchill, 30 november 1964, een prachtige documentaire via Radio Caroline uitgezonden. Het programma eindigde met het nummer "Greensleeves" in de uitvoering van Marianne Faithfull.
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Anchors Away (Philips).
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Alte Kameraden: Nee, geen Stan Haag met "De Mars van de Dag" maar Joost den Draayer die deze uitvoering van "Alte Kameraden" in 1972 gebruikte als filler in de Top 50 van Radio Noordzee Internationaal en wel om een overzicht van weer tien gedraaide platen in snel tempo te kunnen oplezen op weg naar het hele uur.
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Brandweer Mars: Dit nummer kwam uit op een B-kant van de single die als A-kant de "Koningin Juliana Mars" had. De "Brandweer Mars" werd gecomponeerd door W. Schootemeijer en de single kwam uit op het Philips Minigroove-label in 1964. De Kapel stond trouwens destijds onder leiding van Kapitein H.C. van Lijnschooten.
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - March Of The Herald.
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Neerlands Roem: Werd gebruikt als dagopener op Radio Veronica.
- Marinierskapel Der Koninklijke Marine - Stadionmars: Zoals bij Radio Veronica en Radio Noordzee gebruikelijk was werd er door een voetbalteam van het radiostation met bepaalde regelmaat voor een goed doel gevoetbald. Dit gebeurde met medewerkers van het station, maar ook met medewerking van bevriende artiesten.
- Mario Capuano - Theme From Close Encounters (IBC).
- Mario Molino And His Magic Guitars - Il Sogni Del Mare.
- Mario Mathy - Jumbo: Twee nummers van de formatie Mario Mathy werden in de tweede helft van de tachtiger jaren als filler gebruikt op Radio Monique.
- Mario Mathy - Jumping Dance: Twee nummers van de formatie Mario Mathy werden in de tweede helft van de tachtiger jaren als filler gebruikt op Radio Monique.
- Mark Dinning - Top 40, News, Weather And Sports: Dit nummer is gecomponeerd door John. D. Loudermilk en het was in sommige delen van Amerika in 1961 een groot succes.
- Mark Wirtz Orchestra - Yeh Yeh (London Label): Tommy Vance gebruikte het als tune op Caroline South, terwijl later Spangles Muldoon het ook op Caroline International zou gebruiken. Het was Robbie Dale die op Caroline International het nummer gebruikte om een promospot voor Spangles Muldoon in te spreken in 1967: "There comes a time in everyone's life when you find culture is what you need.
- Mark Wirtz Orchestra - Riviera Carnival: De Caroline-organisatie probeerde in de jaren zestig van de vorige eeuw op allerlei manieren de luisteraars aan zich te binden. Zo werd er een speciale Caroline Club opgericht, waar uiteraard ook promotie voor diende te worden gemaakt.
- Mark Wirtz, His Orchestra And Chorus - The Real Mr. Smith: Een instrumentaaltje gebruikt door Andy Archer als filler aan het einde van zijn programma-uur in de RNI Top 30 van 26 juli 1970.
- Mark Wirtz, His Orchestra And Chorus - There's No Business Like Monkey Business: Deze track van de Studio 2 LP Mood Mosaic werd in 1970 door Robb Eden gebruikt als tune op RNI.
- Marketts - Batman Theme: Het was een enorme rage alles rond een nieuwe televisieserie te verzamelen in het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw. Radio London deed volop mee door de zogenaamde "Bat-T-shirts" weg te geven. Kenny Everett maakte daar weer een prachtige spot voor waarvoor hij het Batman thema gebruikte, zoals in januari 1966 opgenomen door de Marketts.
- Mar-Keys - Grab This thing: Dit nummer had twee versies, die op de A- en B-kant van de single uit 1965 op het Stax label verschenen.
- Mar-Keys - Last Night (Atlantic): Werd gebruikt in het programma "Will Wil Wel op Veronica." Daarnaast was het de tune van een van de vele gesponsorde shows op Radio Caroline South.
- Mar-Keys - Philly Dog: Hans Hogendoorn: Dave Lee Travis gebruikte op Caroline "Philly Dog" van The Mar-Keys. Een splinternieuwe plaat toen, in 1966.
- Marmelade - My Little One: Dit nummer had eigenlijk al vanaf het begin, ver voor die op internet verscheen, op deze lijst, dienen te staan maar is destijds gewoon vergeten. Veel artiesten zongen spontaan een jingle in voor Radio Veronica, vaak op melodie van een van hun hits waarna deze jingle veelvuldig werd gedraaid op het radiostation.
- Marmelade - Wait For Me Mary-Anne: In combinatie met het nummer "Holiday" van André Brasseur werd "Wait For Me Mary-Anne" van de Marmelade in september 1968 op Radio Veronica gebruikt voor een promotiespot ten bate van de "Top 100 Aller Tijden".
- Marni Nixon - I Feel Pretty: West Side Story was de grote, vernieuwende Broadway-hit van Arthur Laurents en Jerome Robbins uit 1957. Kort samengevat: Romeo en Julia maar dan vertaald naar de situatie van de Amerikaanse binnensteden in een strijd tussen twee rivaliserende jeugdbendes. In 1961 kwam de bekende film-versie uit. De vrouwelijke hoofdrol, Maria, werd daarin gespeeld door Natalie Wood. Haar songteksten werden evenwel ingezongen door Marni Nixon.
- Marshall Tucker Band - Long Hard Ride: In 1976 was het Peter van Dam die op Radio Mi Amigo die het nummer gebruikte als eindtune voor zijn doordeweekse middagprogramma: "Met Peter Gaat het Beter." In september 1978 gebruikte Ton Schipper het nummer als eindtune voor zijn programma "Persoonlijke Top 10" op Radio Mi Amigo dat op weekdagen tussen drie en vier uur in de middag werd uitgezonden.
- Martha Reeves And The Vandellas - Dancing In The Street: Op Laser 558 was in 1985 een promotiespot te horen voor het programma "Motown Magic" dat er op de vrijdagavond uitging. De lange spot was ingesproken door een van de Laserettes.
- Martha Reeves And The Vandellas - (Love Is Like A) Heat Wave: De eerste grote hit en tevens eerste track van het eerste en gelijknamige album van de girl-group Martha Reeves en de Vandellas, uitgebracht op 30 september 1963, werd op Radio Caroline gebruikt door Graham "Spider" Webb voor een promo van de Mick Luvzitt - "is a heat wave"- Show. Op Laser 558 was in 1985 verder een promotiespot te horen voor het programma "Motown Magic" dat er op de vrijdagavond uitging. De lange spot was ingesproken door een van de Laserettes.
- Martha Reeves And The Vandellas - Nowhere To Run: Op Laser 558 was in 1985 een promotiespot te horen voor het programma "Motown Magic" dat er op de vrijdagavond uitging. De lange spot was ingesproken door een van de Laserettes.
- Martha Reeves And The Vandellas - You've Been In Love Too Long: Op Laser 558 was in 1985 een promotiespot te horen voor het programma "Motown Magic" dat er op de vrijdagavond uitging. De lange spot was ingesproken door een van de Laserettes.
- Martin Agterberg - Behind The Mountains: Een nummer dat veelvuldig te horen was wanneer Ferry Eden aan boord van Radio Monique afscheid nam na zijn programma te hebben gepresenteerd. Het was moeilijk om uit te vinden van wie of wat het was. Ferry beschikte over nog over de tape, en wel van goede kwaliteit, maar er stond alleen maar bij dat het een "Ferry Eden filler" was en dat hij het nummer ooit had gevonden op een bandje aan boord van de Ross Revenge.
- Martin Denny Orchestra - Delilah: Dit nummer is afkomstig van de elpee Exotic Moog, die in 1969 op het Liberty-label verscheen. Martin Denny was één van de eerste personen die experimenteerde met de Moog-synthesizer. Zijn werk wordt gerekend tot de categorie van Kingsley en Perry en hij kreeg de bijnaam "Father of Exotica". In 1957 nam hij al een elpee met exotische geluiden, Exotica, op. "Delilah" werd door Peter Holland op Radio Noordzee gebruikt voor de productie van een spot voor zijn eigen zondagochtendprogramma: "Hoe laat U op zondag opstaat is toch niet belangrijk, als u maar met Noordzee opstaat.
- Martin Denny Orchestra - Something Latin: Een nummer dat afkomstig is van de elpee Latin Village die in 1964 op het Liberty label uitkwam. Het werd opgenomen door Martin Denny en zijn orkest. Denny, geboren in New York en in 2005 op 94-jarige leeftijd in Los Angeles overleden, werd "father of exotica" genoemd en maakte muziek die we nu lounge zouden noemen.
- Martin Denny Orchestra - Theme From Mondo Cane / The Enchanted Sea: "Once upon a time there was a little ship" was de eerste zin van een documentaire over de Tiri 1. Het schip liep op de klippen op 28 januari 1968 en Radio Hauraki leek verloren. Slechts vier dagen later was er een nieuw zendschip, de MV Kapuni, die werd omgedoopt tot Tiri 2. Toen Radio Hauraki, na inrichting van het tweede zendschip, in de ether terug kwam bracht men een half uur durende documentaire over de geschiedenis van Hauraki op de Tiri 1.
- Martin Gale - Twistin' Gerty: Martin Gale (echte achternaam van Galen) was een v…
Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel
tags: #basf #tape #music #wedstrijd #geschiedenis