Inleiding
Dit artikel biedt een overzicht van verschillende activiteiten en ervaringen binnen het 4e Gymnasium, variërend van de introductieweek voor nieuwe leerlingen tot reflecties op schoolervaringen en een verslag van de film "Goal!: kick off". Het belicht ook de badmintonspelregels.
Introductieweek en Ouderbetrokkenheid
Het schooljaar begon met een introductieweek, gericht op kennismaking, binding en samenwerking voor de eerstejaars leerlingen. Door middel van verschillende sportieve activiteiten maakten de leerlingen intensief kennis met de klas, de mentor en de school. Inmiddels zijn ook die leerlingen al aardig gewend aan het reilen en zeilen van het Ostrea. Leerlingen zoeken niet meer naar lokalen, ze worden wat zelfstandiger en ze lijken hun plek al aardig gevonden te hebben. De ouderavonden werden goed bezocht, wat zeer op prijs werd gesteld. Individuele en/of persoonlijke contacten zijn gelegd en afspraken zijn gemaakt. De afdelingsleiding hoopt dat de verwachtingen reëel op elkaar zijn afgestemd en dat iedereen weet waar hij/zij op kan rekenen. Informatie over de oudergids of het PTA (programma van toetsing en afname) is terug te vinden op het ouderportaal.
Reisweek en Excursies
In de week voor de herfstvakantie gingen de leerlingen uit mavo en havo 4 op reis. Het is fijn om te horen dat iedereen een mooie, leerzame reisweek heeft gehad. De leerlingen die thuis bleven, hebben een week stage gelopen. Tijdens de reisweek waren ook verschillende andere excursies: leerlingen bezochten musea en ze gingen naar Kamp Vught.
Toetsweek en Bufferweek
Deze week was de eerste toetsweek voor een groot deel van de bovenbouwleerlingen, hopelijk betekent dit voor velen een goede start van de examencijferlijst. Op de locatie 's-Heer Elsdorpweg was het bufferweek.
Filmverslag: Goal!: Kick Off
Samenvatting:
Santiago Munez, een jongen uit Mexico, emigreert op jonge leeftijd (10 jaar) naar L.A. met zijn vader, oma en broertje. Santiago werkt hard voor zijn geld en in zijn vrije tijd voetbalt hij veel en is daar ook erg goed in. Glen Foy uit Engeland, die in L.A. is, ziet Santiago voetballen en is onder de indruk. Hij zorgt ervoor dat Santiago kan proefvoetballen bij Newcastle United. Santiago’s vader vindt dat helemaal niks, maar Santiago wil toch gaan. Zijn vader koopt van Santiago’s spaargeld een nieuwe jeep en daardoor kan Santiago niet meer naar Engeland. Maar dankzij zijn oma, die ook heeft gespaard, kan Santiago toch wel gaan.
Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit
Aan het begin gaat het niet goed in Engeland. De coach ziet niets in hem en de wedstrijden zijn voor Santiago ook moeilijk. Na zijn eerste proeftijd wordt hij eerst niet doorgelaten, maar door een goed gesprek met de coach die Glen Foy voert, krijgt hij toch nog een kans! Door middel van een goed doorzettingsvermogen mag hij uiteindelijk na veel tegenslagen naar het tweede team. Zijn oma is erg blij voor hem, maar zijn vader wil hem nog steeds niet spreken, omdat hij zonder afscheid is weggegaan. Dan moet Newcastle United in een wedstrijd spelen Santiago mag meespelen en komt op tv, zijn vader kijkt mee in het café en vindt het geweldig dat hij zijn zoon ziet spelen. Wat later krijgt Santiago’s vader een hartaanval en overlijdt.
Santiago is erg overstuur en wil eerst terug gaan naar LA., maar hij bedenkt zich dat hij zijn droom weggooit en zijn oma geeft hem gelijk als hij blijft. Na die tijd gaat het steeds beter met Santiago en hij ontmoet een leuk meisje Roz Harmison. Ze kunnen het erg goed met elkaar vinden en krijgen wat samen. Ook maakt hij vrienden met Gavin Harris een goede voetballer in het eerste team en hij woont er samen mee in een huis. Dan krijgt hij in de volgende westrijd last van zijn astma en Newcastle geeft de hoop op en stuurt Santiago naar huis. Dan doet Gavin een goed woordje voor hem, en weer krijgt Santiago een kans. Hij traint weer hard mee en dit keer lukt het hem helemaal, hij mag meespelen met het eerste team en hij scoort! Zijn vriendin is trots op hem en zijn oma heeft de wedstrijd gevolgd en belt hem gelijk op naar de westrijd. Ze is erg blij voor hem, ook vertelt ze hem dat zijn vader de eerste wedstrijd die hij speelde gevolgd had en trots op hem was! En het geweldig vond hoe zijn zoon speelde!
Genre:
- Drama: Santiago heeft veel problemen gehad, bijv dat zijn vader het niet eens is met zijn voetbalcarrière, en ook overlijd. En zijn medespelers bij Newcastle United zijn ook aan het begin niet erg aardig voor hem.
- Sport: Het voetballen speelt natuurlijk een grote rol in deze film
Cameratechnieken:
- Camera-afstand: Er wordt gebruik gemaakt van totaalshots, mediumshots en extreme close-ups om de emoties en acties van Santiago te benadrukken. Aan het begin was er een totaalshot je zag hoe Santiago vluchtte vanuit Mexcio naar Los Angeles met zijn familie. Daarna kreeg je een mediumshot van Santiago met een voetbal. Toen flitste het beeld weg naar Los Angeles waar je Santiago zie voetballen als 17 jarige jongen. Elke keer als je Santiago zie voetballen laten ze een mediumshot zien van zijn oma en broertje. Ook later als hij in Engeland voetbalt blikken ze ondertussen terug naar zijn oma die dan thuis zit en zijn vader. Later in de film als Santiago een belangrijke wedstrijd heeft, wat ook op tv komt, zie je wat zijn vader opdat moment doet. Je ziet zijn vader in een kroeg ook naar Santiago kijken en nemen dan een extreme close-up van de glimlach van zijn vader. Voor de rest in de films zijn er veel mediumshots. En een close-up van Santiago als hij weer gescoord heeft.
- Camerabewegingen: De camera legt de nadruk op de voetbal en de bewegingen van Santiago. Als Santiago de bal heeft in een wedstrijd, filmen ze het eerst van veraf en zoomen dan steeds meer in op zijn lichaam, en hoe hij beweegt. Als Santiago op een morgen gaat joggen om even zijn gedachten op 0 te zetten zoomen ze helemaal uit en filmen ze ook stukken van het landschap, de zee, het strand. Dat is het enige moment in de film dat ze van zover filmen. Daarna als er weer word gepraat, filmen ze vooral in op Santiago’s ogen.
- Camerastandpunt: Santiago wordt in wedstrijden in vogelperspectief gefilmd, terwijl zijn vader in kikkerperspectief wordt gefilmd. Santiago word in wedstrijden heel veel in vogelperspectief gefilmd. Zijn vader word juist in kikkerstandpunt gefilmd. Dit is waarschijnlijk om duidelijker te laten zien hoe ‘machtig’ hij is. Zijn vader wil namelijk niet dat Santiago zoveel voetbalt. Santiago is bang voor zijn vader. Zijn vader beweerd dat hij meer heeft te zeggen over Santiago’s leven hierdoor word Santiago bang voor zijn vader. Santiago word gekleineerd dor zijn vader en dat maken ze door kikkerperspectief heel goed duidelijk. Gavin Harres, die ook net in Engeland voetbalt, komt erg patserig over in het begin van de film. Maar wat opvalt is dat ze hem in neutraal perspectief filmen, daardoor vind je hem al heel snel een nerd. Omdat het hem niet lukt om ‘groot’ te worden (in kikkerperspectief gefilmd te worden).
Reflecties op Schoolervaringen
De tekst bevat persoonlijke reflecties op schoolervaringen, met beschrijvingen van docenten en herinneringen aan de gymnasiumtijd. De ervaringen variëren van herkenning en waardering tot frustratie en verveling.
- Docenten: Beschrijvingen van docenten, zoals Snippe, Tromp, Nico-Tinus, Kramer, Bouman, Mulder, Poortman, Groenhart en Roos Haverkamp, geven een beeld van de diversiteit aan persoonlijkheden en lesmethoden.
- Ervaringen: De ervaringen omvatten het omgaan met autoriteit, het zoeken naar een eigen identiteit, en de worsteling met de verwachtingen van ouders en leraren. Van het spijbelen en dagdromen tot het ontdekken van interesses en het ontwikkelen van een eigen mening.
- Gymnasium: De gymnasiumtijd wordt beschreven als een periode van intellectuele uitdaging, maar ook van sociale aanpassing en persoonlijke groei.
Badmintonspelregels
Hieronder de belangrijkste badmintonspelregels.
Loting en Puntentelling
Voor de aanvang van de wedstrijd wordt er geloot. De winnaar van de loting krijgt de keus om te serveren of de speelhelft te kiezen. De verliezer van de loting krijgt daarmee de keus tussen elke overgebleven mogelijkheid. In de tweede en derde game van een wedstrijd mag die partij het eerst serveren die de voorgaande game heeft gewonnen.
Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel
Met uitzondering van het dames enkel worden alle games tot vijftien punten gespeeld (dames enkel tot 11 punten). Om een wedstrijd te winnen moet een voorsprong van twee games worden behaald. Alleen de partij die mag serveren kan punten scoren.
Enkelspel
Er moet altijd diagonaal geserveerd worden zodat als de tegenstander de shuttle niet zou spelen deze in het serveervak van de tegenstander zou vallen. Alleen degene die serveert kan een punt scoren en wel door een rally te winnen. In dat geval wisselt hij van serveervak. Een spel begint altijd met een serve vanuit het rechter vak.
Dubbelspel
Bij aanvang van de game beslissen de spelers wie als eerste gaat serveren. De service wordt altijd in het diagonaal tegenoverliggende serveervak geslagen. De speler van een partij blijft net zo lang serveren totdat zijn partij een fout maakt. Na elk punt wisselt de serveerder van serveervak. Wanneer tweemaal achtereenvolgens wordt geserveerd, mag nooit vanuit hetzelfde serveervak worden geslagen. Een ontvangende speler retourneert nooit twee achtereenvolgende services. Verliest een speler van een partij zijn serveerbeurt, dan mag zijn partner serveren. Hij serveert vanuit het vak vanwaaruit zijn partner de volgende service zou hebben gespeeld. Pas wanneer de serverende partij twee fouten heeft gemaakt of de shuttle tijdens de wedstrijd binnen hun speelhelft op de grond valt, mag de tegenpartij serveren. Maar er is een uitzondering. Bij het begin van een spel mag de serverende partij slechts eenmaal serveren. Bij het begin van een set en na elke servicewissel wordt de volgende service altijd vanuit het rechterserveervak geslagen.
Het Veld
Wat echter nog lang niet iedereen weet is welke lijnen in het badmintonveld van belang zijn en wanneer. Welke lijnen het veld begrenzen is afhankelijk van of er enkel- of dubbelspel wordt gespeeld. De velden zijn onderverdeeld in serveervakken die ook in de plaatjes staan aangegeven. De achterkant van het serveervak bij dubbelspel wordt niet gevormd door de achterste lijn maar die daarvoor (gestippeld in de figuur).
Verlenging
Komt men in een game tot de gelijke stand van 14-14, dan mag de partij die het eerst 14 heeft bereikt de game verlengen met 3 punten. Wordt er verlengd dan wint de partij die het eerst 17 punten heeft bereikt de game. Bij het dames enkel mag bij een stand van 10-10 worden verlengd, ook met 3 punten. Dan heeft de partij die het eerst 10 punten heeft bereikt het recht te verlengen.
Lees ook: KNGU Broekjesregels Uitgelegd
Spelverloop
Bij badminton wordt de shuttle over en weer geslagen tussen de spelers aan weerszijden van het net. Het is de bedoeling dat je zorgt dat je tegenstander eerder een fout maakt dan jij. Je speelt elke keer een ‘rally’, en die eindigt met een fout en begint met een service. Dat serveren gebeurt verschillend bij enkel- en dubbelspel:
- Bij Enkelspel. Er moet altijd diagonaal geserveerd worden zodat als de tegenstander de shuttle niet zou spelen deze in het serveervak van de tegenstander zou vallen. Alleen degene die serveert kan een punt scoren en wel door een rally te winnen. In dat geval wisselt hij van serveervak. Er kan bij dubbelspel een eerste en tweede serveerder worden onderscheiden. Degene die bij het overgaan van de serve in het rechtervak staat is de eerste serveerder. Elke rally eindigt met een fout.
Fouten
Hieronder is een lijstje weergegeven met de belangrijkste fouten die kunnen voorkomen.
- Serveerfouten: Een serve is fout als de shuttle buiten het juiste serveervak van de tegenstander op de grond komt. Een serve niet onderhands genomen wordt.
- Algemene fouten: De shuttle valt buiten het veld op de grond. De shuttle komt in het net. De shuttle raakt het lichaam van een speler. De shuttle komt niet over het net.
Strategieën in het Dubbelspel
Als de spelers de shuttle hoog naar de tegenstanders spelen moeten ze naast elkaar gaan staan. Met een hoge bal geven ze de tegenstander immers de gelegenheid om aan te vallen, denk aan smashen. Indien de shuttle niet hoog naar de tegenstander wordt gespeeld (bijv. een drop-shot of een smash) is het de bedoeling dat een speler voor gaat staan en een achter. Er bestaan hierbij regels die aangeven welke speler voor en welke achter moet gaan spelen.