De strafcorner is een cruciaal onderdeel van het moderne hockey, een veel geoefende strategie om doelpunten te scoren. Elk team heeft vaak een strafcorner specialist. In Nederland kennen we strafcorner specialisten als Floris-Jan Bovelander, Bram Lomans, Taeke Taekema, Dilliane van den Bogaard en Maartje Paumen. Vele prijzen werden er binnengehaald mede door deze strafcornerkanonnen. Dit artikel behandelt alle aspecten van de strafcorner, inclusief de redenen voor toekenning, de uitvoering, de verdediging en de relevante regels.
Wanneer wordt een Strafcorner Toegekend?
Een strafcorner wordt door de scheidsrechter toegekend aan de aanvallende partij in de volgende situaties:
- Een overtreding begaan door de verdedigende partij binnen de cirkel. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Bal op de voet
- Bal spelen met de bolle kant van de stick
- Afhouden
- Gevaarlijk spel
- Het opzettelijk over de achterlijn spelen van de bal door de verdedigende partij.
- Een zware of opzettelijke overtreding begaan door de verdedigende partij tussen de 23-meterlijn en de cirkel.
- Een zware of opzettelijke overtreding begaan door de verdedigende partij in de cirkel die een doelpunt voorkomt, leidt tot een strafbal.
Hoe wordt een Strafcorner Genomen?
De strafcorner wordt genomen vanaf een strafcornerstreepje op de achterlijn. Dit streepje is het tweede streepje vanaf het doel (ongeveer 10 meter van het doel). De aanvallende partij mag zelf kiezen of ze de strafcorner vanaf de linker- of rechterkant van het doel nemen.
De strafcornernemer moet bij het nemen van de strafcorner minimaal één voet buiten het speelveld op de grond hebben staan. De speler mag de bal slaan of pushen. De bal mag pas genomen worden wanneer de scheidrechter hem vrij heeft gegeven. De scheidsrechter geeft de strafcorner vrij wanneer de vier veldspelers en de keeper die in en naast het doel staan achter de lijn staan. De scheidsrechter wacht daarnaast ook totdat zijn collega heeft aangegeven dat iedereen achter de middenlijn staat.
De andere spelers van het aanvallende team moeten buiten de cirkel staan. Er is geen maximum aantal spelers dat rond de cirkel van de tegenstander mag staan, maar de meeste teams kiezen voor ongeveer vijf spelers. De aanvallende partij hoeft niet gelijk de bal uit te nemen als de scheids hem vrijgeeft. De aanvaller moet de bal wel in één vloeiende beweging nemen, zodat hij of zij geen schijnbeweging kan maken.
Lees ook: KNVB-overschrijvingen: Een complete gids
Nadat de bal is aangespeeld, moet deze eerst buiten de cirkel komen voordat er op doel mag worden geschoten. De bal moet vervolgens buiten de cirkel komen, voordat er op doel mag worden geschoten. De eerst bal die op doel wordt geschoten mag niet hoog geslagen of geflatst worden, maar wel gepusht. Veel teams maken daarom gebruik van een sleeppush. De sleeppush wordt door ongeveer ieder team op hoog niveau gebruikt. Een goede sleeppush kan heel veel doelpunten opleveren. De eerste bal die op doel wordt geslagen of geflatst moet laag blijven, maar mag wel getipt worden.
Zodra de bal vijf meter buiten de cirkel is geweest, vervallen de voor de strafcorner geldende regels. Wordt er tijdens de strafcorner een overtreding gemaakt, dan volgt er een nieuwe strafcorner of kan er voordeel worden gegeven.
Regels voor het Verdedigen van een Strafcorner
De verdedigende partij mag met maximaal vier veldspelers en de keeper achter de achterlijn staan. De andere spelers moeten achter de middenlijn staan en mogen pas op de eigen helft komen op het moment dat de bal wordt aangegeven. Een verdedigende speler die te vroeg loopt, dus loopt voordat de bal is gespeeld, moet achter de middenlijn gaan staan. Er ontstaat hierdoor een grotere scoringskans voor de aanvallende partij.
Bij het verdedigen van een strafcorner is het cruciaal om goede afspraken te maken over de taken van elke speler. Een veelvoorkomende tactiek is dat één speler naar de aangever gaat om te voorkomen dat deze kan worden aangespeeld. Een tweede speler blijft op de achterlijn staan als lijnstop met de stick voor het doel, en twee spelers rennen naar de kop van de cirkel om de bal daar te blokkeren. De keeper doet meestal één stap naar voren om het doel iets kleiner te maken.
Bescherming bij een Strafcorner
Het is tegenwoordig ondenkbaar dat strafcorners zonder extra bescherming worden verdedigd. Het dragen van goede mondbescherming is verplicht tijdens hockeywedstrijden, en strafcorner maskers of uitloopmaskers worden door vrijwel ieder team gebruikt. Het is toegestaan om een gezichtsmasker en speciale strafcorner hockey handschoenen te dragen zolang de strafcorner duurt en de verdediger zich in de cirkel bevindt.
Lees ook: Complete gids volleybal inslaan
Er zijn verschillende strafcornermaskers te koop voor zowel senioren als junioren. De meeste maskers hebben een PVC buitenkant die je gezicht beschermt tegen de impact van een hockeybal en klappen van een stick. De beste bescherming, comfort en speelvrijheid bieden de gezichtsmaskers met een ijzeren bescherming. Bij deze maskers heb je een beter zicht dan bij de meeste PVC maskers, maar ijzeren maskers zijn over het algemeen duurder.
Varianten en Tips voor de Beste Strafcorner
Er zijn talloze varianten op de strafcorner, en het is belangrijk om deze met je team te trainen. De bal is genomen en wordt vanaf de tweede streep op de achterlijn naar kopcirkel gespeeld. De bal moet vervolgens buiten de cirkel komen, voordat er op doel mag worden geschoten. De eerst bal die op doel wordt geschoten mag niet hoog geslagen of geflatst worden, maar wel gepusht. Veel teams maken daarom gebruik van een sleeppush. De sleeppush wordt door ongeveer ieder team op hoog niveau gebruikt. Een goede sleeppush kan heel veel doelpunten opleveren. De eerste bal die op doel wordt geslagen of geflatst moet laag blijven, maar mag wel getipt worden.
Geschiedenis van de Strafcorner
De regels rondom de strafcorner zijn in de loop der jaren regelmatig aangepast. In 1908 werd de strafcorner internationaal ingevoerd. Tot 1982 mocht de bal met de hand worden gestopt, maar vanaf dat jaar was dit niet meer toegestaan. Andere regelwijzigingen zijn onder meer dat de bal niet meer met de voet mag worden gestopt (1938), maximaal zes verdedigers inclusief doelman achter de doellijn, de andere verdedigers moesten plaatsnemen achter de 23 meterlijn en later de middellijn (1987). In 1987 werd het aantal verdedigers teruggebracht tot 5 en werd ook de regel toegevoegd dat een slag op doel niet hoger mocht komen dan 18 inches, oftewel de hoogte van de plank.
Overige Spelregels Hockey
Naast de strafcorner zijn er natuurlijk nog veel meer spelregels in het hockey. Een hockeyteam bestaat uit minimaal 8 en maximaal 11 spelers in het veld. In totaal mag een team bestaan uit maximaal 16 spelers. Ieder team heeft vaak een keeper in het veld. Je mag ook altijd je keeper eruit wisselen, maar die mag niet zoals vroeger met zijn handen en voeten de bal tegenhouden in de cirkel. De aanvoerder van het team is verantwoordelijk voor zijn eigen spelers en het coachen ervan. Ieder team is verplicht om tijdens de wedstrijd een clubtenue te dragen en een hockeystick. Je mag niks dragen dat gevaarlijk kan zijn voor je tegenstanders of medespelers.
Aan het begin van de wedstrijd wordt er getost door de scheidsrechter. Een wedstrijd bestaat uit 4 kwarten van 17,5 minuut. Na het eerste of het derde kwart heb je 2 minuten rust, maar tussen het tweede en het derde kwart door heb je 5 minuten rust. Bij internationale wedstrijden duurt een wedstrijd 60 minuten. Een wedstrijd wordt gefloten door 2 scheidsrechters. In het geval van een blessure of bij onweer hebben de scheidsrechters de mogelijkheid om het spel tijdelijk stil te leggen.
Lees ook: Jouw gids om lid te worden van de KNVB
Om te kunnen scoren in het hockeyen moet je binnen de cirkel op goal slaan. Hierbij moet de bal volledig over de lijn zijn geweest voordat het als een doelpunt wordt gerekend. Het team met de meeste goals wint. In een hockeywedstrijd mag je onbeperkt wisselen. Tijdens een strafcorner mag er niet gewisseld worden, behalve als de keeper geblesseerd is geraakt.
Als hockeyer ben je verplicht om je te gedragen op het veld. Je mag op het veld geen voorwerpen gooien of spelers uitschelden. Ook mag je geen tijd rekken als je voor staat tijdens een wedstrijd. De kaart die je krijgt licht aan hoe zwaar de overtreding is die je hebt gemaakt. Een groene kaart is meer een waarschuwing in de vorm van een tijdsstraf. Een gele kaart wordt gegeven bij een zwaardere overtreding, dit kan 5 minuten of 10 minuten zijn. Een rode kaart wordt maar heel zelden gegeven en de speler wordt hierbij direct naar de kleedkamer gestuurd.
Shoot-outs worden alleen gebruikt na een remise in de play off van een toernooi en na een remise bij een beslissingswedstrijd waar een winnaar uit moet komen. Een shoot-out is een één-op-één-duel tussen een speler van de ene en de keeper van de andere partij. Vanaf de 23-meterlijn rent de aanvaller richting het doel en probeert binnen acht seconden te scoren.
Volwassen hockeyteams spelen 11 tegen 11. Alle spelers hebben een eigen stick. Alleen met de platte kant daarvan mogen ze de bal spelen. Een reguliere hockeywedstrijd bestaat uit 70 minuten, verdeeld over 4 kwarten van 17,5 minuut. Na het eerste en het derde kwart is een pauze van 2 minuten. In de rust, na het tweede kwart, volgt een pauze van 5 minuten. Er is geen blessuretijd. Elke speler mag de bal omhoog spelen met een push of scoop, zolang het geen gevaarlijk spel is. Je mag de bal in het veld niet opzettelijk omhoog slaan met een flats of slag. Voorkomt een overtreding een doelpunt? De scheidsrechter kan er ook voor kiezen om door te laten spelen, als dit voordeel oplevert.
Een strafbal lijkt op een penalty in een voetbalwedstrijd. Vanaf de stip mag de nemer 1 keer op doel pushen. Tijdens hockeywedstrijden kan de scheidsrechter overtredingen bestraffen met een strafkaart. Een speler die een groene kaart krijgt, moet 2 speelminuten afkoelen buiten het veld. Bij een gele kaart moet een speler het veld ook verlaten, voor 5 of 10 minuten. Een rode kaart is voor een speler die een ernstige overtreding maakt en moet dan definitief het veld verlaten.
Tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal en bij sommige wedstrijden van de Hoofdklasse is er een videoscheidsrechter. Beide teams mogen een zogenaamde video-referral aanvragen voor alle situaties in het 23-metergebied die leiden tot een strafcorner, strafbal of een doelpunt.
Net als voetbal is hockey een spel waarbij twee teams van elk elf spelers tegen elkaar spelen. Alle spelers hebben een stick, waarmee alleen met de platte kant wordt gespeeld. Een goal is pas geldig als de aanvallende partij de bal binnen de cirkel heeft geraakt.
Het veld is 91,40 meter lang en 55 meter breed. Ieder speelhelft heeft een 23-meterlijn en de cirkel rond beide doelgebieden heeft een straal van 14,63 meter. De doelen hebben een breedte van 3,66 meter en zijn 2,14 meter hoog.
Elk team moet bij een wedstrijd een keeper in het veld hebben. Een keeper draagt in ieder geval een helm, beenbeschermers (legguards), klompen om de voeten en een shirt, trui of jack in een andere kleur. Een team mag ook spelen met een ‘vliegende keep’. Wat je als vliegende keep mag, komt later terug. Een vliegende keep draagt meestal alleen een helm (dit is in ieder geval verplicht bij een strafcorner en een strafbal) en een shirt/trui/jack in een andere kleur. Elk team heeft een aanvoerder.
De spelers van elk team dragen kleding van de club waarvoor zij spelen. De kleding bestaat uit hetzelfde shirt, broek of rokje en dezelfde sokken. Elke club heeft zijn eigen kleuren. Als je speelt moet je scheenbeschermers dragen en ook het dragen van een mondbeschermer is verplicht. Bij een strafcorner mag je als verdediger een masker dragen.
Je speelt twee helften van 35 minuten. Na de eerste helft heb je een pauze van 5 minuten. De wedstrijd begint met een toss. Win je met je team de toss? Dan mag je de beginslag nemen of de speelrichting in de eerste helft kiezen. Je neemt de beginslag vanaf het midden van de middenlijn. Daarbij mag je de bal in elke richting spelen. Bij een wedstrijd zijn twee scheidsrechters, ieder aan één kant van het veld. Elke scheidsrechter beslist over het spel op zijn helft van het veld.
Wanneer leggen de scheidsrechters de wedstrijd stil? Bijvoorbeeld als er een ongeluk is gebeurd of als het onweert. De wedstrijd begint daarna weer met een ‘bully’. De bal moet op de plaats liggen waar de scheidsrechter de wedstrijd stillegde. De bal ligt tussen twee spelers, één van elk team. De spelers staan met hun gezichten naar elkaar toe. Zij hebben daarbij hun eigen doel rechts van zich. De spelers beginnen de bully met hun stick op de grond rechts van de bal. Ze tikken één keer boven de bal met de platte kant van hun stick tegen de stick van hun tegenstander. Wie dit het snelste doet, kan de bal spelen en het spel gaat verder.
Je scoort als je de bal binnen de cirkel speelt en deze helemaal over de doellijn gaat. Je hebt gewonnen als je met je team de meeste doelpunten hebt gemaakt! De bal is buiten het veld als die helemaal over de zijlijn of achterlijn gaat. Raakte je tegenstander de bal voor het laatst aan bij de zijlijn? Dan mag jij de bal nemen op de plek waar die over de zijlijn ging. Raakt je tegenstander of de keeper de bal voor het laatst aan bij de achterlijn? Dan mag je een lange corner nemen. Dit doe je op de 23-meterlijn, recht tegenover het punt waar de bal over de achterlijn is gegaan. Speelde je tegenstander of de keeper de bal expres over de achterlijn?
Je mag spelers die niet in het veld staan altijd wisselen met spelers in het veld. Behalve als er een strafcorner wordt genomen, dan mag je niet wisselen. Je wisselt binnen 3 meter van de middenlijn. Keepers mogen wel wisselen vlakbij hun doel. Heeft de scheidsrechter je uit het veld gestuurd omdat je een erge overtreding hebt gemaakt of ander ongewenst gedrag hebt vertoond? Dan moet je naar de teambank en mag je niet worden gewisseld. Als je geblesseerd bent of bloedt, moet je van het veld af. Als je na het behandelen van de blessure weer in het veld wilt, mag je er bij de middenlijn weer in komen.
Als je in het veld staat, is het belangrijk dat je je sportief gedraagt! Wat mag je als speler nog meer niet? Je mag je stick niet gevaarlijk gebruiken of loslaten, tegenstanders benaderen binnen 5 meter als die tegenstander een bal wil aannemen die bij een scoop naar beneden komt, spelen als de bal hoger komt dan je schouder (Dit is zo bij de junioren. Alleen wanneer je een schot op doel tegen wilt houden mag je de bal met de stick boven je schouder tegenhouden. Dit mag nooit gevaarlijk zijn. Bij senioren mag je de bal wel spelen of stoppen als de bal hoger komt dan je schouder als het maar niet gevaarlijk is), expres omhoog (boven kniehoogte) slaan. Dat mag alleen bij een schot op doel. Met een scoop mag je de bal wel omhoog spelen. Altijd geldt: dit mag nooit gevaarlijk zijn, je stick gebruiken om te hinderen waardoor je tegenstander niet bij de bal kan en je stick gebruiken om de bal te krijgen. Wat mag je als keeper niet? De bal, als deze buiten de cirkel is, alleen met je stick spelen en dus niet met je legguards of andere uitrusting, op de bal liggen, de bal, als deze buiten de cirkel is, alleen met je stick spelen en dus niet met je voeten, benen of een ander deel van je lichaam, buiten het 23-metergebied komen en geen helm dragen bij een strafcorner of strafbal.
Soms maakt je tegenstander een overtreding waarna jij de bal krijgt en kunt doorspelen (bijvoorbeeld via de voet van je tegenstander komt de bal bij jou). Dit heet voordeel. De scheidsrechter laat dan doorspelen. Als je tegenstander een overtreding maakt en je krijgt de bal niet, dan fluit de scheidsrechter. Daarna mag je een vrije slag, een strafcorner of een strafbal nemen. Dit hangt af van het soort overtreding en de plek waar je tegenstander een overtreding maakte.
Krijg je een vrije slag in het 23-metergebied van je tegenstander? Je moet de bal dan eerst spelen naar een teamgenoot of 5 meter verplaatsen (bijvoorbeeld door een selfpass, dus door zelf 5 meter te lopen met de bal), voordat je de bal de cirkel in mag spelen. Je speelt de bal met een slag of een push. Als je de bal hebt aangespeeld, moet eerst een andere speler de bal spelen. Je teamgenoten moeten binnen het veld maar buiten de cirkel staan. De eerste keer dat je teamgenoot op het doel slaat met een slag, mag de bal niet hoger komen dan de achterplank van het doel. Dus als je teamgenoot de bal hoog in het net slaat, telt het doelpunt niet. Je tegenstander mag met maar vijf verdedigers achter hun achterlijn staan. Loopt je tegenstander te vroeg uit, dus voordat jij de bal hebt gespeeld, dan mag je de strafcorner nog een keer nemen. De betreffende tegenstander moet dan aan de andere kant van de middenlijn gaan staan. Als de scheidsrechter een strafcorner aangeeft, mag je hem altijd nemen. Als de bal meer dan 5 meter buiten de cirkel komt of voor de tweede keer buiten de cirkel komt, is de strafcorner voorbij. Je moet achter de bal en binnen speelafstand van de bal staan, voordat je de bal gaat spelen.
Je kunt van de scheidsrechter een persoonlijke straf krijgen voor een overtreding, bijvoorbeeld als je commentaar geeft op de scheidsrechter of op je tegenstander. De scheidsrechter kan je met woorden waarschuwen of met een groene kaart. Bij een groene kaart stuurt de scheidsrechter je voor 2 minuten het veld uit. Je team speelt tijdelijk met een speler minder. De scheidsrechter kan er ook voor kiezen om je voor minimaal 5 minuten uit het veld te sturen. Hij kan dit met een gele kaart aangeven. Krijg je een gele kaart, dan speelt jouw team tijdelijk met een speler minder. Als je een gele kaart krijgt, moet je plaatsnemen op de spelersbank van je team. Als je een erge overtreding maakt, kan de scheidsrechter je voor de rest van de wedstrijd uit het veld sturen. Hij kan dit met een rode kaart aangeven. Krijg je een rode kaart, dan speelt jouw team voor de rest van de wedstrijd met een speler minder. Ook een teambegeleider kan een groene, gele of rode kaart krijgen. Bij een gele kaart mag hij ten minste 10 minuten geen aanwijzingen geven aan zijn team en moet hij buiten het veld gaan staan. Bij een rode kaart moet hij bij het veld weggaan. Bij een gele en rode kaart voor de teambegeleider speelt het team gedurende de straf met een speler minder in het veld. Het hoeft niet steeds dezelfde speler te zijn, je mag wisselen.
Na een overtreding of als de bal buiten het veld is gegaan, zijn er een aantal regels voor spelhervattingen: Begin van de wedstrijd & doelpunt. Bij het begin van de wedstrijd wordt de bal genomen door één van de teams, vanaf het midden van het veld. Hierbij staan alle spelers op hun eigen helft van het veld. De bal mag in elke gewenste richting gespeeld worden. Ook na een doelpunt wordt het spel op deze manier weer gestart. Zijlijn Is de bal over een zijlijn gegaan? Dan wordt het spel hervat met een inslag op de plek waar de bal uit het veld is gegaan, uiteraard door het team dat de bal niet als laatste aanraakte. De tegenstander moet hierbij 5 meter afstand houden. Teamgenoten mogen zo dichtbij staan als ze willen. Een uitzondering hierbij is in het 23 meter gebied aan beide uiteinde van het veld. Hierbinnen moet iedereen op minimaal 5 meter afstand staan. Uitslaan / achter Is de bal over de achterlijn gegaan via de aanvallende partij? Dan geeft de scheidsrechter 'uitslaan' aan. De verdedigende partij hervat het spel dan met een vrije bal ter hoogte van de bovenrand van de cirkel, recht tegenover de plek waar de bal over de achterlijn is gegaan. De tegenstander moet op 5 meter afstand staan. Lange corner Is de bal over de achterlijn gegaan via de verdedigende partij? Dan mag de aanvallende partij een vrije bal nemen op de 23 meter lijn, recht tegenover de plek waar de bal over de achterlijn is gegaan. Iedereen moet 5 meter afstand houden. Vrije slag Fluit de scheidsrechter voor een overtreding? Bijvoorbeeld voor shoot of hakken, dan wordt het spel hervat met een vrije slag op de plek waar de overtreding was. Hierbij moet de tegenstander altijd 5 meter afstand houden, medespelers mogen zo dichtbij staan als ze willen. Behalve in de 23 meter gebieden aan weerszijde van het veld. Is er binnen dit 23 meter gebied een overtreding gemaakt? Dan moet iedereen 5 meter afstand nemen bij de vrije slag.
Bij alle bovenstaande spelhervattingen mag de speler/speelster de bal passen, maar hij of zij kan ook zelf gaan lopen met de bal, dit noemen we een self-pass. De self-pass is een van de vele innovatie regels binnen het hockey, waardoor het spel veel sneller is geworden. Ook hiervoor geldt, de tegenstander moet bij deze spelhervatting op 5 meter afstand beginnen.
Een andere, speciale, spelhervatting is een strafcorner. De aanvallende partij krijgt een strafcorner toegekend wanneer er binnen de cirkel een overtreding wordt gemaakt door de verdedigende partij op de aanvallende partij (bijvoorbeeld shoot of hakken). Bij een strafcorner krijgt de aanvallende partij in een overtalsituatie de kans om een doelpunt te scoren. Een strafcorner wordt toegekend voor een overtreding van een verdediger in zijn of haar cirkel waarbij niet het maken van een doelpunt wordt voorkomen. Kortom, in principe levert alles wat een verdediger niet-opzettelijk in zijn cirkel doet dat niet mag een strafcorner op. De stick van de tegenstander raken. De bal gevaarlijk hoog de cirkel uit slaan of als keeper schoppen. De bal moet dus iemand bijna raken. Het maakt daarbij niet uit of dat een tegenstander is of een medespeler. Het gaat om wie de overtreding begaat. Alle ballen die binnen de cirkel door een verdediger hoger geslagen worden dan schouderhoogte leveren per definitie een strafcorner op.
Een strafcorner is pas voorbij als de bal in het goal gaat, over de achterlijn gaat, voor de tweede keer buiten de cirkel komt, meer dan 5 meter buiten de cirkel komt (ook bij de eerste bal!) of een overtreding gemaakt wordt.
Strafcorner: Belangrijkste Punten voor Scheidsrechters
Sta op de juiste plek in de cirkel om de overtreding(en) goed waar te nemen. Zorg dat je in de cirkel bent voordat de aanval daar is. Kies positie bij de achterlijn links van het doel aan jouw rechterhand. Cirkelfouten zie je dan een stuk beter. Ook de keuze tussen het bestraffen van een overtreding met een strafcorner of een strafbal is dan beter te maken. Als je op de juiste plek staat bij het geven van een strafcorner wordt je besluit ook beter geaccepteerd. Iedereen kan zien dat je er dichtbij staat opgesteld en dus goed zicht hebt op de overtreding. Een strafcorner die door de scheidsrechter gegeven wordt vanaf de 23-meterlijn of daarbuiten mist meestal overtuiging, zeker als het druk is in de cirkel. Dat leidt tot discussie.
Moet je bij elke (verdedigende) overtreding in de cirkel een strafcorner geven? Ja, eigenlijk wel. TENZIJ er duidelijk voordeel te behalen valt voor de aanvallende partij. En dat voordeel moet dan ook echt voordeel zijn. Als een aanvaller op zijn stick geraakt wordt en hij alleen de bal naar een medespeler kan overspelen (die niet in scoringspositie staat), is dat gewoon een strafcorner. Maak gebruik van je collega. Als je collega ongeveer op jouw 23 meter staat (aan de overkant), heeft hij/zij goed zicht op wat zich voordoet in het gedeelte van de cirkel dat het verste van je weg ligt. Maak wel vooraf een afspraak met je collega over deze samenwerking. Voorkom dat je collega in jouw cirkel een strafcorner geeft. Gebruikelijk is dat je collega wacht met aangeven tot je hem of haar nadrukkelijk vragend aankijkt. De lijn van de cirkel is onderdeel van de cirkel. Strafcorners kunnen bepalend zijn voor een wedstrijd. Het is daarom erg belangrijk dat er zo min mogelijk foute strafcorners worden gegeven. We willen natuurlijk allemaal een eerlijke wedstrijd.
Je geeft een strafcorner wanneer er een verdedigende overtreding wordt gemaakt binnen de cirkel, dit kan iedere overtreding zijn. Je kunt ook voor bepaalde overtredingen buiten de cirkel een strafcorner tegen krijgen. De 5 meter regel is bij iedereen die hockeyt wel bekend. Het overtreden van deze regel binnen de 23-meterlijn eindigt in een strafcorner. Een opzettelijke overtreding binnen de 23-meterlijn kan ook resulteren in een strafcorner en een gele kaart. Het is echter wel moeilijke te zien of een overtreding opzettelijk is, dit is dus vaak afhankelijk van de interpretatie van de scheidsrechter.
Een schijnbeweging van de aangever zou ervoor kunnen zorgen dat er spelers uit het doel te vroeg gaan lopen.
tags: #strafcorner #hockey #regels