Het Feyenoord Logo: Een Icoon met een Rijke Geschiedenis

Het logo van voetbalclub Feyenoord is een van de meest bekende logo’s in de voetbalwereld en een herkenbaar boegbeeld van de stad Rotterdam. Het Feyenoord logo is bij vrijwel iedere Nederlander wel bekend. Als echte volksclub hoorde hier al een groot aantal jaren geleden een duidelijk herkenbaar logo bij. De club Feyenoord is meer dan 100 jaar oud. Opgericht op 19 juli 1908, destijds nog Wilhelmina genaamd, duurde het niet lang voordat de club werd omgedoopt tot de huidige naam; Feyenoord.

De Eerste Stappen: 1912 - 1997

In 1912, vier jaar na de oprichting, ontstond het allereerste Feyenoord logo. Dit logo bestond uit een witte cirkel, gevuld met afwisselend rode en witte strepen. In de cirkel stond R.V.V. Feyenoord, een afkorting voor Rotterdamsche Voetbal Vereeniging Feyenoord. Dit logo was een duidelijke representatie van de clubnaam en de clubkleuren.

In 1924, het jaar dat Feyenoord het eerste landskampioenschap binnen sleepte, veranderde het logo flink. Het logo was veranderd naar een rood-witte letter F, staande op een voetbal. De afkorting van R.V.V. zal veranderen naar R.V. & A.V. Dit logo houdt stand tot 1930, waarna de eerste stap naar het huidige logo gemaakt wordt.

In dat jaar verandert het logo van Feyenoord in een zwarte cirkel met de tekst R.V & A.V. Feyenoord. De letter F in het logo is goud geworden met bijpassende gouden randen. Pas in 1973 doopt Feyenoord de afkorting om tot ‘sportclub’, vanaf 1978 is er alleen nog Feyenoord Rotterdam te zien in het rood-wit-gouden logo. Tussen 1990 en 1997 kleurt het logo van Feyenoord weer terug naar de witte cirkel, waarna het meer en meer op het huidige logo begint te lijken.

De Grote Verandering van 1997

In 1997 onderging het logo zijn eerste echte grote verandering. De buitenste cirkel werd zwart en kreeg in het wit ‘Feyenoord Rotterdam’ als letters. De verticale banen in het binnenste gedeelte werden vervangen door twee gelijkwaardige helften van rood en wit, inclusief een grote witte F in het midden. Dit logo is een belangrijke stap in de evolutie van het logo, omdat het de basis legde voor het huidige logo.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

Het Jubileumlogo van 2008

Tijdens het 100-jarig bestaan in 2008 werd er speciaal voor dit jubileum een nieuw logo ontworpen. De gebruikte letters veranderden van wit naar goud en om het logo heen kwamen ‘1908-2008’ en ‘100 jaar’ te staan. Deze teksten werden begeleid door 4 buigende strepen. Dit logo was een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van de club. Na dit seizoen vallen de tekst en strepen weg en is het huidige logo van de club zichtbaar.

Vanaf 2008 mogen clubs in de Eredivisie een gouden kampioensster boven het logo drukken. Elke kampioensster symboliseert tien landstitels. Doordat Feyenoord in totaal zestien keer kampioen is geworden, mag het één ster op het shirt drukken.

De Betekenis Achter het Logo

De betekenis van het Feyenoord logo is vrij duidelijk. Iets dat in alle verschillende logo’s namelijk terugkeerde, is de stad Rotterdam. Het is de thuishaven van de voetbalclub. En dan specifiek de wijk Feijenoord. Van origine heette de club ook Feijenoord. Daarnaast stond het logo in jubileumjaar 2008 vooral in het teken van het 100-jarige bestaan. De gouden letters van vandaag de dag heeft het daar aan overgehouden. Het geeft des te meer aan dat Feyenoord een oude club is, die nog steeds een grote invloed heeft in de sportwereld.

Eenvoud en Herkenbaarheid

Al met al heeft Feyenoord dus nooit gekozen voor een moeilijk te begrijpen logo. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Ajax logo, heeft Feyenoord het grotendeels simpel gehouden. De supporters van de club zullen je dan ook kunnen vertellen dat ‘niet lullen, maar poetsen’ het motto is. Goede resultaten komen door hard werken. Je bent sterker door strijd. Bij dat soort leuzen horen geen tierelantijntjes. In plaats daarvan staat eenvoud centraal. En dat is precies wat we in het Feyenoord logo terug zien komen.

De herkenbaarheid van het Feyenoord logo heeft grotendeels te maken met het feit dat deze maar zelden echt is veranderd. Vanaf 1912 kun je stellen dat het logo grotendeels gelijk is gebleven. Dit maakt het voor Nederlanders, maar ook mensen wereldwijd, een stuk makkelijker om het logo te herkennen. Zeker in de voetbalwereld is dit internationaal dan ook het geval. Niemand is de successen uit het verleden vergeten. Iedere keer dat men met het Feyenoord logo in aanraking komt, roept dit weer herinneringen op.

Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda

De Kracht van Simpelheid en Doeltreffendheid

Tegelijkertijd is de kracht van het Feyenoord logo ook dat het relatief simpel en doeltreffend is. De grote F in het midden is onlosmakelijk verbonden met de naam Feyenoord. De clubkleuren zijn rood, wit en zwart. Deze keren ook bijna altijd terug in de tenues waar het team mee speelt. Zodoende valt alles mooi samen. Het vormt een door de jaren heen steeds sterker wordend geheel. Hier plukt het iedere dag weer de vruchten van. Een sport logo is niet zomaar gemaakt.

De Recente Opfrissing van 2024

Feyenoord heeft het logo van de club in 2024 opgefrist. Het is niet de eerste keer dat de Rotterdammers dit doen. Op 22 juli 2024 maakte Feyenoord bekend dat het logo van de club is opgefrist. De club heeft vier aanpassingen doorgevoerd. Zo staan de woorden 'Feyenoord' en 'Rotterdam' strakker in het logo, heeft de linkerhelft een fellere rode kleur gekregen en is de letter 'F' precies in het midden van de cirkel gezet. Daarnaast is de gouden scheidingslijn verdwenen. Pas vanaf het seizoen 2025-2026 zal het vernieuwde logo op ook de wedstrijdshirts te zien zijn. Diverse iconische voetballers droegen het logo van Feyenoord op de borst.

De logowijziging van Feyenoord ging gisteren niet onopgemerkt voorbij. Het was zoeken naar de verschillen. Zelfs internationale media maakten er op hun sociale kanalen met enige spot melding van. "Dat vinden we alleen maar mooi", reageert Sanne Huisman, als marketeer vanuit Feyenoord nauw betrokken bij het creatieve proces. "Het past bij onze ambitie om internationaal gezien te worden", vervolgt Huisman. "Dat mensen moeite hebben de verschillen te zien, is niet erg. Het betekent dat we geen essentiële kenmerken hebben gewijzigd. Dat wilden we ook niet. We wilden het logo vooral nóg beter maken."

Onderdeel van een Nieuwe Visuele Identiteit

De logowijziging maakt onderdeel uit van een traject dat enkele maanden geleden is ingezet. In samenwerking met het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Dumbar/DEPT® zocht de club naar een zogenoemde 'nieuwe visuele identiteit', een nieuwe huisstijl. "Op het veld, qua organisatie, qua professionalisering maakt Feyenoord grote stappen, dat zetten we nu ook door op andere vlakken", licht Huisman toe. "We hebben onszelf een paar vragen gesteld: Waar staat Feyenoord voor? Wat wil je uitstralen en uitdragen?"

"We willen internationaal gezien worden als een toonaangevende club met karakter, met de nadruk op karakter", geeft Huisman zelf het antwoord. "Dat proberen we zichtbaar te maken. Het is een gevoel. Dat hebben we willen vangen zodat het overal, in alle uitingen van de club, zichtbaar wordt." Het nieuwe logo is namelijk zeker niet de enige wijziging. Zo hanteert de club vanaf heden een volledig vernieuwde huisstijl, waaronder een ander, eigen lettertype. "Het is een speciaal ontworpen nieuw lettertype, met kenmerken van de karakteristieke F uit ons logo", vertelt Huisman. "Dat ga je ook overal zien, op de socials, in het stadion."

Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl

Een Omvangrijke Operatie

Hoe miniem de wijzigingen in het logo ook zijn, het invoeren van de nieuwe huisstijl is een behoorlijke klus. Om te beginnen worden alle digitale uitingen aangepast, verder krijgen De Kuip en het trainingscomplex een nieuw visueel jasje. "Het is een flinke operatie", zegt Huisman. "Normaal is het voor de seizoenstart al druk met een nieuw shirt, nieuwe namen, enzovoort. Nu is de operatie nog groter. We zijn al begonnen, maar het gaat niet allemaal ineens. Het nieuwe logo volgend jaar op het shirt is het sluitstuk."

Niet de Eerste Keer

Feyenoord is zeker niet de eerste club die een (kleine) wijziging van het logo en de huisstijl doorvoert. Het is ook niet de eerste keer in de clubhistorie van de Rotterdammers dat er een vernieuwd clublogo wordt geïntroduceerd. De laatste wijziging dateert van 2009. Dat de logowijzigingen zo miniem zijn dat het zoeken is naar de verschillen deert Huisman niet. Integendeel. "Dat was niet de insteek", stelt Huisman. "We hebben nooit de vraag gesteld: hoe gaan we het logo aanpassen? Het logo was al krachtig. Het is nu alleen nog krachtiger. Het weerspiegelt de kracht van Feyenoord nog beter. De club wordt steeds professioneler.

De Details van de Aanpassingen in 2024

Feyenoord heeft zijn logo voor het eerst sinds 2009 aangepast. De linkerhelft van het logo heeft een fellere kleur rood, de F staat nu precies in het midden en de gouden scheidslijn is verwijderd. De aanpassingen in het logo komen voort uit de vernieuwde visuele identiteit van Feyenoord, die met ingang van deze zomer wordt ingepast", verklaarde de club, die aangaf dat het volledig doorvoeren van de huisstijl vrijwel het hele seizoen in beslag gaat nemen. "Slotstuk hiervan zal het nieuwe shirt zijn van 2025/2026 zijn, waarop het vernieuwde logo zal prijken."

Officieel gezien is het nieuwe logo van Feyenoord de elfde in de historie van de Rotterdamse club. Volgens de Rotterdammers is het veranderen van het logo een onderdeel van de nieuwe visuele identiteit die Feyenoord wil doorvoeren.

tags: #voetbal #met #feyenoord #logo #informatie