PixBlocks en Tour du Jour: Een Diepgaande Blik op Twee Bordspellen

Dit artikel duikt in de details van twee verschillende bordspellen: PixBlocks, een puzzelspel voor kinderen en families, en Tour du Jour, een wielrennen kennisspel. We zullen de spelregels, mechanismen en de algehele ervaring van beide spellen onderzoeken.

PixBlocks: Een Uitdagende Breinbreker

PixBlocks, bedacht door Dr. Krzysztof Krzywdziński, is een puzzelspel dat spelers uitdaagt om logisch na te denken en problemen op te lossen. Jumping Turtle Games voegt met PixBlocks een puzzelspel toe aan hun uiteenlopende gamma van kinder- en familiespellen.

Spelmateriaal en Voorbereiding

Het spel bestaat uit een speelbord, verschillende fiches met variabelen en opdrachtkaarten. Op het speelbord kun je verschillende variabelen plaatsen. Met al die variabelen moet je puzzels oplossen. Op de voorkant van de kaarten staat altijd de opdracht. De achterkant van de opdrachtkaarten geeft de oplossing weer. Voordat je begint, leg je het speelbord voor je en neem je een opdrachtkaart. Vervolgens bouw je het speelbord op zoals afgebeeld staat op de kaart. Pak tot slot de onderdelen die onderaan de kaart staan aangegeven. Dit zijn altijd fiches en meestal een konijn.

Spelregels en Gameplay

Het doel van PixBlocks is om het konijn alle wortels op het speelbord te laten opeten. Nadat je alle fiches en het konijn hebt geplaatst, laat je het konijn bewegen in de richting waarin het kijkt, waarbij je de logica van elke variabele in het spel volgt. Het konijn loopt altijd naar links of rechts en verandert van richting als het ergens niet verder kan. Het kan niet springen of klimmen, maar wel naar beneden vallen. Door sleutels te pakken open je sloten, via het ene portaal kan het konijn teleporteren naar een ander veld met hetzelfde portaal en door pijlen verandert het beestje van richting.

Vierkante fiches worden niet beïnvloed door zwaartekracht en blijven altijd liggen. Ronde fiches én het konijn worden wel beïnvloed en zakken in principe altijd naar beneden. Net zolang totdat ze op het konijn, een (ander) rond fiche of een vierkant fiche landen. Ze kunnen ook buiten het speelbord vallen. Het konijn verplaatst zich altijd in de richting waarin het kijkt. Is het veld naast het konijn leeg? Dan verplaatst het naar dat veld. Loopt het konijn tegen een obstakel (zoals een platform of slot) aan? Dan draait het om en loopt het in de andere richting verder. Loopt het konijn naar een veld met een rond fiche? Komt het konijn op een veld met een wortel? Dan eet het deze op. Je neemt het fiche van het bord en speelt verder. Wordt de laatste wortel opgegeten? Dan win je direct het spel. Komt het konijn op een veld met een pijl? Dan verwijder je de pijl en beweeg je het konijn voort in de richting waarnaar de pijl wees. Komt het konijn op een veld met een sleutel? Sloten zijn normaliter obstakels en platformen waar het konijn respectievelijk tegenaan- en overheen loopt. Groeide er een plant uit een slot dat verdwijnt? Komt het konijn op een veld met een portaal? Dan verplaats je het konijn naar het andere veld met hetzelfde portaal. Komt het konijn op een veld met een plant? Dan eet het deze op. Je verwijdert nu direct alle plantfiches die geen directe verbinding meer hebben met gras. Indien nodig handel je daarna het effect van de zwaartekracht af. Het konijn eet een plant alleen op als het deze van links of rechts tegenkomt. Loopt het beest er bovenlangs? Je hebt 2 soorten obstakels: platformen en sloten. Voor beide geldt dat ze niet door zwaartekracht worden beïnvloed, het konijn erover heen kan lopen, het konijn er tegenaan kan lopen én dat er planten uit kunnen groeien. Het verschil is dat een platform altijd blijft liggen. Komt het konijn op een veld met een bal? Dan duwt het de bal naar achteren. Behalve als er een ander fiche (rond of vierkant) op het veld achter de bal ligt. Het spel eindigt direct als het konijn de laatste wortel opeet. Het spel eindigt ook als er nog wortels op het speelbord liggen waar het konijn niet meer bij kan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als wortels te hoog liggen, het konijn van het speelbord afvalt of het konijn in een ‘lus’ (van links naar rechts en weer terug) is terecht gekomen.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

Competitieve Variant

Als je tegen elkaar wil spelen krijgt elke speler een konijn. Daarna verdeel je alle wortels evenredig over de spelers. Vervolgens plaatsen de spelers om de beurt één ding (konijn of wortel) op het speelbord. Zodra alle spelers hun onderdelen hebben geplaatst voeren de spelers om de beurt één bewegingsreeks uit met hun konijn. Een bewegingsreeks is een beweging totdat het konijn bij een fiche komt of tegen een obstakel aan loopt. Kan je konijn niet bewegen? Valt je konijn van het speelbord? Het spel eindigt zodra alle wortels zijn verzameld of als geen enkel konijn meer kan bewegen.

Thematiek en Leerzaamheid

Hoewel de thematiek van PixBlocks niet direct duidelijk is, zijn de elementen in het spel begrijpelijk voor kinderen en volwassenen. Kinderen kunnen de symbolen gemakkelijk begrijpen en een voorstelling maken van de effecten ervan. De voetbal is daarbij, naar onze ervaring, de meest complexe om uit te leggen. Althans, m’n dochter had daar de meeste moeite mee. Ja, een bal kan naar achteren rollen. Maar ligt daar iets? PixBlocks is bijzonder leerzaam voor kinderen, maar het wordt aangeraden om de opdrachten samen te doorlopen zodat je kunt helpen indien nodig. Puzzel je als volwassene dus graag mee? Dan kan ik PixBlocks van harte aanraden.

Kwaliteit en Gebruiksgemak

De kwaliteit van het materiaal is over het algemeen goed. Het speelbord en alle fiches zijn lekker dik en liggen goed in de hand. Het enige nadeel is dat de fiches makkelijk verschuiven op het bord.

Strategie en Tips

De beste tip die ik je daarbij kan geven is om het speelbord in stukken op te delen en vervolgens te kijken waar een konijn slechts op één manier goed doorheen kan lopen. Hierdoor kun je meestal ook bepalen hoe het konijn in dat gebied loopt én hoe deze eruit loopt. Je kunt PixBlocks ook tegen elkaar spelen. In die hoedanigheid wordt het een mengelmoes van geluk en tactiek. Je bent nu namelijk afhankelijk van waar spelers hun wortels OF hun konijn neerzetten. De beste tip die ik je hierbij kan geven? Plaats eerst al je wortels en dan pas je konijn. Des te sneller je jouw konijn plaatst, des te beter kunnen je tegenstanders daarop anticiperen met hun wortels.

Spelmechanismen

Eigenlijk zie ik maar één spelmechanisme in PixBlocks en dat is Grid Movement. Dit betekent dat een speelfiguur over het speelbord verplaatst en dat verplaatsingen tussen vakjes (grids) gebeurt. Dat is in PixBlocks precies hetzelfde. De interactie zit spel-technisch alleen in de competitieve variant. Speel je ‘m solo of coöperatief? Dan is het een breinbreker waarbij je 1 van de 56 opdrachten moet oplossen (lees: jullie konijn moet alle wortels opeten). Speel je ‘m tegen elkaar? Dan wordt het meer een spel waarbij jouw konijn de meeste wortels moet opeten.

Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda

Conclusie over PixBlocks

PixBlocks is een veelzijdig puzzelspel dat zowel als breinbreker als bordspel kan worden gebruikt. Het is leerzaam voor kinderen en biedt voldoende uitdaging voor volwassenen.

Tour du Jour: Test Je Wielerkennis

Tour du Jour is een bordspel dat de wielerkennis van spelers test. Het spel is geschikt voor 2 tot 4 spelers en neemt je mee door de rijke historie van de grote wielerkoersen.

Spelvoorbereiding en Doel

Zet het bord op. Dit spel speel je met minimaal 2 en maximaal 4 personen. Alle spelers kiezen een kleur waar ze het spel mee spelen. Plaats de 4 wielrenners in de houder en plaats deze renners op Start. Degene die het hoogste gooit mag beginnen. Daarna wordt er met de klok mee gespeeld. Het doel van het spel is om als eerste Parijs te bereiken door vragen over wielrennen correct te beantwoorden en obstakels te vermijden.

Spelverloop

De speler links naast de persoon die aan de beurt is pakt de bovenste kaart van de stapel vragen. Pas op, de antwoorden staan op de achterkant. Houd dus de achterkant verborgen voor degene die aan de beurt is. De tegenspeler stelt de vraag passend bij het aantal ogen op de gegooide dobbelsteen. Op je pion staan vier wielrenners. Is het antwoord goed, dan mag de speler net zoveel plaatsen vooruit als het aantal wielrenners die nog in zijn ploeg over zijn (bij start 4). Vervolgens ga je naar de Waar/Niet waar vraag. Met de Waar/Niet waar vraag kun je wielrenners verliezen. Indien je 1 t/m 5 gooit volgt er een Waar/Niet waar vraag (ook als de voorgaande vraag fout is beantwoord). Deze vraag staat onder de reeds gestelde vraag. Bij een juist antwoord behoud je je volledige ploeg. Heb je het antwoord fout dan verlies je één wielrenner en mag je bij een volgende beurt minder stappen zetten. Haal deze wielrenner uit de houder en leg deze naast het bord. Wanneer de speler nog maar één renner in zijn ploeg heeft, wordt de Waar/Niet waar vraag gebruikt om een renner terug te verdienen. Bij een juist antwoord plaats je één wielrenner terug en speel je weer door met twee renners. Indien je hierna een vraag goed beantwoordt blijf je met twee renners spelen. Indien je een vraag fout beantwoordt verlies je wel een renner. Als je tijdens het potje dus nog maar één renner in je ploeg hebt gehad kun je nooit meer met meer dan twee renners spelen. Hierna is de volgende speler aan de beurt.

Strategie en Wielerkennis

Om succesvol te zijn in Tour du Jour, is een brede kennis van de wielersport vereist. Spelers moeten op de hoogte zijn van de geschiedenis van de Tour de France, klassieke wielerkoersen en bekende wielrenners.

Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl

Conclusie over Tour du Jour

Tour du Jour is een leuk en educatief bordspel voor wielerliefhebbers. Het spel test je kennis en biedt een gezellige manier om met vrienden en familie te strijden om de titel van grootste wielerexpert.

Nieuwe Voetbalregels

Naast de bespreking van de bordspellen, is er ook aandacht voor recente wijzigingen in de voetbalregels.

Beperking Psychologische Oorlogsvoering bij Strafschoppen

Een nieuwe regel is dat keepers bij strafschoppen de nemer niet meer mogen afleiden op een wijze zodanig dat daarmee 'geen respect wordt getoond' voor de tegenstander. Het vertragen van het nemen van de strafschop is voortaan uit den boze, zo ook het aanraken van de palen, de lat of het doelnet. De psychologische oorlogsvoering bij een penalty wordt dus aan banden gelegd.

Extra Blessuretijd voor Doelpuntvieringen

Ook heeft het IFAB geconstateerd dat er vaak veel tijd verloren gaat met het vieren van een doelpunt. Voortaan is de tijd die daarvoor wordt gebruikt een apart punt van aandacht voor de scheidsrechter om op te letten bij het toekennen van blessuretijd. Dit zou betekenen dat de blessuretijd, die de laatste jaren sowieso al langduriger werd, gemiddeld nog verder de hoogte in zal schieten. Voor de rest zijn er wat verduidelijkingen voor scheidsrechters toegevoegd.

tags: #voetbal #international #bordspel #spelregels