Kantine Prijzen bij Voetbalverenigingen: Een Overzicht van Veranderingen en Trends

Voetbalverenigingen vormen een belangrijk onderdeel van de lokale gemeenschap. Naast de sportieve activiteiten, speelt de kantine een cruciale rol als ontmoetingsplaats en inkomstenbron. De prijslijst van de kantine is dan ook een belangrijk, en soms gevoelig, onderwerp. Dit artikel geeft een overzicht van de recente ontwikkelingen in kantineprijzen bij verschillende voetbalverenigingen, de redenen achter deze veranderingen en de impact ervan op de club en haar leden.

Stijgende Kosten Dwingen tot Prijsaanpassingen

Veel voetbalverenigingen zien zich genoodzaakt om hun kantineprijzen aan te passen. Dit is voornamelijk het gevolg van stijgende inkoopkosten, inflatie en hogere energiekosten. Zoals een van de verenigingen aangaf: "Aan de inkoopzijde worden de prijzen wel regelmatig verhoogd, zeker de laatste jaren." Deze stijgingen in de kosten voor bier, frisdrank, snacks en andere benodigdheden dwingen de verenigingen om de prijzen in de kantine te herzien.

Voorbeelden van Prijsaanpassingen

Verschillende verenigingen hebben recentelijk hun prijzen aangepast. Een voorbeeld is een voetbalvereniging die per heden de prijzen van de meeste producten in de kantine heeft aangepast. Na vele jaren de huidige prijzen te hebben kunnen vasthouden, zien ze de marges steeds verder teruglopen.Een andere vereniging, die overstapte van Heineken naar Hertog Jan, moest de bierprijs verhogen naar € 2,- per glas, mede omdat de nieuwe glazen groter zijn. Daarnaast willen ze meer sturen op kannetjes bier, die € 11,- kosten, wat voordeliger is dan losse glazen. De wijzigingen zijn zichtbaar op de nieuwe prijslijst achter de bar en in de kassa. Hoewel niet alle prijzen wijzigen (frisdrank blijft bijvoorbeeld € 1,50 en koffie/thee € 1), gaan met name sportdranken en alcoholische dranken meer kosten.

Ook bij een andere voetbalvereniging zijn per 1 augustus 2022 de prijzen in de kantine aangepast. Behalve op de Chaudfontaine Blauw en Rood alsmede AA en veel koolzuurhoudende frisdranken (zoals Cola, Fanta en Icetea), zijn de prijzen van consumpties verhoogd. Thee gaat van € 1,20 naar € 1,30, koffie van € 1,50 naar € 1,60 en Cappuchino van € 1,70 naar € 1,80. Een tapbiertje kost voortaan € 2,10.

De Rol van de Kantine in de Vereniging

Een gezonde marge op de kantine is voor veel voetbalverenigingen van groot belang. Het is, naast contributie en sponsoring, een van de grootste inkomstenbronnen. Deze inkomsten worden gebruikt om de club draaiende te houden, bijvoorbeeld voor het onderhoud van de velden, de aanschaf van materialen en de organisatie van activiteiten.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

Alternatieven en Stimulansen

Om de stijging van de prijzen te compenseren, zoeken verenigingen naar alternatieven en stimulansen. Een voorbeeld is het aanmoedigen van het bestellen van kannetjes bier in plaats van losse glazen. Dit is niet alleen makkelijker en sneller voor de barvrijwilligers, maar het leidt ook tot minder tapverlies en een vermindering van de benodigde glazen.

Een andere aanpak is het stimuleren van betalingen per pinpas of telefoon. Dit vermindert de handelingen met wisselgeld, wat vooral handig is bij consumpties met "oneven" prijzen, en het bespaart kosten aan wisselgeld.

Uitzonderingen: VV Oeken

Niet alle verenigingen verhogen hun prijzen. Een opvallende uitzondering is VV Oeken, waar de prijs van een flesje bier al meer dan tien jaar hetzelfde is, namelijk € 1,50. Ondanks de stijgende kosten, wil de vereniging de prijzen niet te hoog maken, omdat ze zichzelf zien als een sportkantine en niet als een kroeg. Voor hen is het geen commercieel model. Hoewel de marge kleiner is geworden, kijken ze wel of het nog uit kan. Ze willen de prijs van cola en sinas eigenlijk verhogen, maar willen het bier niet goedkoper maken dan de frisdrank.

Het goedkope bier bij VV Oeken trekt de aandacht. Uitploegen blijven graag hangen en een team uit Nijmegen kwam zelfs met de trein om van de derde helft te genieten. De kantine sluit er wel relatief vroeg, rond zeven uur, na de verkoop van 300 tot 400 biertjes.

Kantine De Middenstip

Kantine de Middenstip is een verpachte kantine met een rijk aanbod aan drankjes en versnaperingen. Ze verkopen op zaterdag vele snacks en patat. Daarnaast zijn ook de diverse overheerlijke panini's erg populair. Sinds 2005 zijn Hans en Jacqueline de Wit pachters van de kantine. In 2019 werd Nick de Wit hun vennoot en rond deze tijd is ook Denise van Oort bij hen komen werken.

Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda

Het Belang van Transparantie

Het is belangrijk dat verenigingen transparant zijn over de redenen achter de prijsaanpassingen en dat ze de leden informeren over de nieuwe prijzen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een nieuwe prijslijst achter de bar, een vermelding op de website of een aankondiging in de nieuwsbrief.

Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl

tags: #prijslijst #kantine #voetbal #vereniging