Oranje Leeuwinnen: KNVB Nieuws en Vooruitblik op de Toekomst

Teleurstellend EK in Zwitserland

Het Europees Kampioenschap in Zwitserland is voor de Oranje Leeuwinnen geëindigd in de poulefase. Ondanks de wetenschap dat ze in een zware poule zaten, hadden ze gehoopt op betere resultaten en een sterker optreden. Helaas is het niet gelukt om verder te komen in het eindtoernooi. De KNVB sprak haar waardering uit voor de fans, wiens aanmoediging fantastisch was en de Oranjegekte wereldwijd werd opgemerkt. Samen kleurden ze Luzern, Zürich en Bazel oranje en lieten ze zien hoe groot de kracht van Oranje en het vrouwenvoetbal is, ook internationaal.

Nieuwe Koers met Arjan Veurink

Voorafgaand aan het EK was al besloten om na het toernooi een nieuwe koers te varen met een andere bondscoach. Gezien het aflopende contract met Andries Jonker was er geen aanleiding tot eerdere beëindiging; er was vertrouwen om dit EK-traject gezamenlijk af te ronden. De aanstelling van Arjan Veurink als bondscoach markeert een kantelpunt. Met hem wil de KNVB gerichte stappen zetten in de verdere ontwikkeling van het team en het vrouwenvoetbal in Nederland. De KNVB heeft haar waardering uitgesproken voor vertrekkend bondscoach Andries Jonker, die zich jarenlang met toewijding heeft ingezet voor het Nederlands elftal.

Partners Steunen Oranje op Weg naar WEURO 2025

In de aanloop naar het EK vrouwenvoetbal in Zwitserland (WEURO 2025) laten de partners van de KNVB hun steun zien aan het Nederlands elftal. ING, Nike, Staatsloterij, KPN, Albert Heijn en Bitvavo bundelen hun krachten met een gezamenlijke succeswens, onder andere zichtbaar op een metershoge banner aan het ING-kantoor in Leeuwarden. De locatie van deze banner is niet toevallig gekozen: het gebouw ligt langs de route van de Oranje Fanwalk die op 26 juni plaatsvond voorafgaand aan de uitzwaaiwedstrijd Nederland - Finland. De KNVB-partners zetten elk op eigen wijze hun creativiteit in om het vrouwenvoetbal te vieren en Oranje een hart onder de riem te steken. De campagnes zijn de komende weken zichtbaar in het hele land op tv, online, op straat en natuurlijk in de stadions.

Campagnes van de KNVB Partners

  • ING - Van dromen naar doelen: ING lanceert de campagne “Van dromen naar doelen”, een ode aan meiden en vrouwen die hun dromen najagen - op en naast het veld. De campagne onderstreept ING’s jarenlange inzet voor gelijke kansen in de sport.
  • Nike/KNVB Shop - Feel it. Play it. Own it.: Met de introductie van het nieuwe thuis- en uittenue brengen Nike en de KNVB een ode aan een nieuwe generatie.
  • Staatsloterij - Voor ons Oranjegeluk: De iconische Oranjebus kreeg een upgrade met een gigantische opblaasbare leeuwin. Tijdens de Fanwalks kan niemand eromheen: deze bus is hét symbool van support.
  • DHL eCommerce - #SameDream: DHL volgt Jackie Groenen in een persoonlijke video over haar droom en haar reis naar het EK.

Kwalificatie voor EK 2025

Dankzij een knappe kopbal van Oranjes topscorer aller tijden heeft het Nederlands elftal het rechtstreekse ticket voor het EK 2025 in Zwitserland binnen. Oranje leek na een 1-0 achterstand tegen Noorwegen gedoemd tot de play-offs. Totdat één doortastende actie van Miedema in de 80e minuut de ontsnapping bood. Nederland mag zich opmaken voor het EK in Zwitserland. Dat de ploeg zich achter groepswinnaar Italië (op basis van onderling resultaat) nu al zeker weet van het eindtoernooi is een opsteker voor de technische staf.

Vooruitblik op WEURO 2025

WEURO 2025 vindt plaats van 2 tot en met 27 juli in Zwitserland. Nederland speelt zijn groepswedstrijden in Luzern, Zürich en Basel. Met de steun van miljoenen fans en betrokken partners hoopt het Nederlands elftal Europees kampioen te worden.

Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl

Lees ook: Wie zijn de huidige doelmannen van Oranje?

Lees ook: Korfbal Historie Tilburg

tags: #oranje #leeuwinnen #knvb #nieuws