In het Nederlandse jeugdvoetbal, georganiseerd door de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond), is de ontwikkelingsfase van jonge voetballers cruciaal. Met name de categorie Onder 9 (O9) verdient speciale aandacht, omdat hier de basis wordt gelegd voor de toekomstige voetbalcarrière. Dit artikel geeft een uitgebreid overzicht van de ontwikkelingsfase Onder 9 binnen de KNVB, inclusief de spelregels, wedstrijdvormen en de rol van ouders en vrijwilligers. Het doel is om een omgeving te creëren waarin jonge spelers optimaal kunnen groeien, zowel op sportief als sociaal vlak.
Structuur van het Voetbalseizoen voor de Jeugd
Het voetbalseizoen voor de jeugd is opgedeeld in meerdere fasen. De O7 tot en met de O12 spelen in vier korte fasen. Op basis van de resultaten volgt na iedere fase een herindeling. Verenigingen kunnen nieuwe teams voor aanvang van elke fase inschrijven. De JO13 t/m JO19 (gemengde competities) en de MO13 t/m MO20 (meidencompetities) kennen twee korte fasen (najaar) en één langere fase (voorjaar). Ook hier volgt na iedere fase een herindeling en kunnen verenigingen nieuwe teams voor aanvang van elke fase inschrijven. Door de invoering van het fasenvoetbal is er voor de leeftijdsgroepen O7 t/m O12 en het gehele meidenvoetbal geen bekercompetitie meer. Bij de gemengde O13 t/m O19-competities betreft de eerste fase bekervoetbal. De Zwaluwen Jeugdactie wordt in al deze competities gekoppeld aan de eerste fase: 'Zwaluwen Jeugdcompetitie'.
Plezier en Ontwikkeling bij Pupillenvoetbal
Plezier in het voetbal is het allerbelangrijkste, zeker bij de pupillen. Bij de pupillen maken we onderscheid in verschillende teams: JO6, JO7, JO8 t/m 10, JO11 t/m 12. JO staat in dit geval voor ‘Jeugd Onder’. Bij de pupillen spelen jongens en meisjes samen, op kleinere velden en in kleinere teams. Op deze manier komen kinderen vaker aan de bal en gaan ze meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van deze pupillen.
Het Belang van Informatie voor de Omgeving
Het is cruciaal dat de omgeving zo goed mogelijk op de hoogte is van alle spelregels en informatie om zo het plezier en de ontwikkeling van de kinderen te realiseren. Er zijn daarom diverse documenten ontwikkeld zoals spelregels en infographics met informatie over de spelers/speelsters, de teambegeleiders en de ouders. Deze informatie vind je terug op de specifieke pagina’s voor de teams.
De Rol van Ouders in de Sportbeleving
Als ouder speel je een grote rol in de sportbeleving van je kind: voor, tijdens en na de wedstrijd én thuis. Als ouder ben je een rolmodel voor je kind; als toeschouwer, supporter en natuurlijk als opvoeder. Je hebt een grote invloed op het gedrag en de prestaties van je kind. Een positieve houding ten opzichte van alle kinderen, vrijwilligers, scheidsrechters en tegenstanders stimuleert het plezier en de ontwikkeling van kinderen. Het is daarvoor belangrijk op de hoogte te zijn van de spelregels en wedstrijdvormen waarin jouw kind actief is. Daarnaast kun je als ouder actief zijn als vrijwilliger zoals een coach, commissielid of bestuurder. Je bent als ouder een belangrijke factor in een bloeiend verenigingsleven. Een vereniging kan nu eenmaal niet bestaan zonder vrijwilligers.
Lees ook: Voorbereiding internationale wedstrijden U17
Inleiding tot Jeugdvoetbal
In het jeugdvoetbal staat spelplezier voorop, gecombineerd met een gedegen voetbaltechniek, een competitie-element en een "fairplay" mentaliteit. Voetbalverenigingen streven ernaar om een omgeving te creëren waarin jeugdspelers zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel prestatiegericht als recreatiegericht. Dit artikel geeft een overzicht van de regels en richtlijnen rondom de klasse indeling van F pupillen (Onder 8 en Onder 9) binnen de KNVB, met speciale aandacht voor de nieuwe wedstrijdvormen en de verschuiving naar geboortejaarcompetities.
Prestatiegericht versus Recreatiegericht Voetbal
Binnen het jeugdvoetbal wordt een onderscheid gemaakt tussen prestatiegericht en recreatiegericht voetballen. Hoewel elke vorm van amateurvoetbal recreatiesport is, verschillen de frequentie, gerichtheid en intensiteit van trainingen en wedstrijden. Niet elke speler heeft dezelfde inzet, kwaliteit en instelling om gericht te werken aan het verbeteren van zijn voetballend vermogen. Bij prestatievoetbal worden spelers geselecteerd voor de hoogste teams van hun leeftijdsklasse. Van deze spelers wordt een prestatie gevraagd, met vaker trainen en de bereidheid om soms langs de lijn te staan als de trainer/coach dit nodig acht. Een selectieteam gaat voor opleiding en resultaat. Bij niet-selectieteams (recreatievoetbal) worden speelminuten naar evenredigheid verdeeld. Verenigingen investeren in prestatievoetbal om talentvolle spelers op te leiden die later in de eerste elftallen kunnen spelen. Spelers die in aanmerking komen voor een selectie, moeten zelf aangeven dat ze de verplichtingen van prestatievoetbal willen aangaan. Recreatievoetbal biedt een plek voor spelers die het plezier in het spel centraal stellen, zonder de extra druk om te presteren.
Selectiebeleid bij F-Pupillen (O8 en O9)
Het selectiebeleid is erop gericht om elke speler de mogelijkheid te bieden om op zijn/haar spelniveau succes te hebben en zich verder te ontwikkelen. In de selectieteams spelen de beste spelers. Om tot een goede indeling te komen, wordt elke speler beoordeeld, zowel prestatief als recreatief. Deze beoordelingen worden intern besproken met de Technische Commissie Jeugd en de hoofdleider van de leeftijdsgroep. De teamindeling gebeurt op basis van breed verkregen informatie, met het uitgangspunt dat spelers in de leeftijdscategorie spelen waarin ze, gelet op hun leeftijd, thuishoren. Bij de F-pupillen wordt naast de leeftijd ook gekeken naar de individuele voetbalkwaliteiten van de spelers. Spelers kunnen op basis van hun kwaliteiten in een hoger selectieteam komen. Ook wordt er gekeken naar de aanwezigheid van klasgenootjes en/of vriendjes in een bepaald team.
Nieuwe Aanduidingen en Geboortejaarcompetities
De KNVB heeft de aanduidingen voor jeugdcompetities veranderd naar internationaal gebruikelijke aanduidingen. De aanduidingen A- tot en met C-junioren en D- tot en met F-pupillen zijn vervangen door Onder 20 (jaar) tot en met Onder 6 (jaar). F-pupillen vallen nu onder de categorieën Onder 8 en Onder 9. Nieuw is de toevoeging van een J (van jeugd) in de aanduidingen voor de jeugd, waarmee wordt aangegeven dat zowel jongens als meisjes gezamenlijk in één team of als teams tegen elkaar kunnen uitkomen. Naast deze gemengde jeugdcompetities zijn er ook specifieke meidencompetities, aangeduid met een M. Deze nieuwe aanduidingen maken het mogelijk om geboortejaarcompetities aan te bieden (O8, O9, etc.), waarbij teams zijn ingedeeld op basis van het geboortejaar van de spelers. Dit bevordert de kwaliteit van het voetbal en maakt het mogelijk om gelijkwaardige wedstrijden en competities te organiseren. Verenigingen hebben echter de vrije keuze om teams in te schrijven die bestaan uit spelers van meerdere geboortejaren.
Wedstrijdvormen voor F Pupillen (Onder 8 en Onder 9)
Voor de F pupillen (Onder 8 en Onder 9) zijn er specifieke wedstrijdvormen die zijn afgestemd op hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Deze wedstrijden worden gespeeld op een bijna kwart veld (42,5m x 30m) met 6 tegen 6 spelers. De scheidsrechter neemt bij deze leeftijdscategorie de rol aan van spelbegeleider. De spelbegeleider beweegt langs het veld en geeft de spelers de ruimte om het spel zelf te ontdekken. Alleen bij duidelijke overtredingen van de spelregels grijpt de spelbegeleider in en legt deze uit. Er worden geen uitslagen en standen gepubliceerd voor de Onder 8 en Onder 9 pupillen. Dit is in lijn met de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van deze leeftijd nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen interesse hebben in rangen en standen. De KNVB houdt wel de uitslagen bij om teams op het juiste niveau in te delen. Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is in lijn met de ontwikkeling van de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier van pupillen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uitkomend in Onder 8 en Onder 9 nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen echte interesse hebben in rangen en standen. Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders. Dit kan leiden tot onnodige spanning en druk wat ten koste gaat van het spelplezier van het kind.
Lees ook: Alles over de KNVB Onder 10 regels
Het 4-Fasenmodel van de KNVB
De KNVB hanteert een 4-fasenmodel voor de competitie, waarbij het seizoen wordt opgesplitst in vier periodes: twee in het najaar en twee in het voorjaar. De indeling van de eerste fase gebeurt op basis van de teaminschrijving van de vereniging. Het doel van dit model is om de reisduur te beperken en om niet in de schoolvakanties te spelen. Het 4-fasenmodel is gebaseerd op het voetballende kind en hoe hij/zij optimaal plezier beleeft aan het voetballen in een veilige omgeving. Eén van de voordelen van dit model is de mogelijkheid om teams sneller te herindelen, waardoor er minder grote scores voorkomen en er meer wedstrijden worden gespeeld waarbij de krachtsverhouding in balans is. De 1e fase is een indicatiefase, waarin het niveau van het team wordt getoetst. De 2e fase is de controlefase, waarin teams kunnen worden heringedeeld. In fase 3 spelen de teams een hele competitie van 14 wedstrijden. Gedurende het seizoen wordt er in 4 fasen gespeeld, zodat we vaker kunnen herindelen en teams dus eerder op het juiste niveau kunnen voetballen. Dit moet ertoe leiden dat meiden minder vaak met grote uitslagen als 8-0 of 13-1 te maken krijgen, iets wat voorheen in één derde van alle wedstrijden bij de MO-competities voorkwam. De 1e fase is een indicatiefase. Hierin wordt met name getoetst wat het niveau is van het team. De 2e fase is de fase na de herfstvakantie en noemen we de controlefase. Teams kunnen zijn heringedeeld en op een andere niveau uitkomen. Het spelen in meer fasen moet ertoe leiden dat leukere wedstrijden gespeeld worden met kleinere uitslagen. De reisafstand wordt daarmee minder belangrijk gemaakt. In fase 1 en 2 kan het voorkomen dat niet tegen alle tegenstanders in de poule wordt gespeeld. In het voorjaar spelen de teams ook 2 fasen: een lange fase en een toernooidag, de Final League. De 3e fase start na de winterstop. In deze fase voetballen de teams 14 wedstrijden, dus een hele competitie. Dit doen we op verzoek van de meiden zelf. Zij vinden het eerder herindelen zeer nuttig, maar ervaren het ook als een uitdaging om in een seizoen wel een hele competitie te kunnen voetballen en te kunnen spelen om een kampioenschap. Fase 4 is dus een toernooi(dag) voor alle teams die hebben meegedaan aan fase 3. De Final League is dé seizoensafsluiting voor alle teams. Het is een daadwerkelijk onderdeel van de competitie! Na deze toffe seizoensafsluiting zit het seizoen er echt op.
Dispensatie bij Jeugdcompetities
Voor zowel de even als de oneven competities kan dispensatie worden aangevraagd (O8 t/m O12). Bij de wedstrijdvormen 6 tegen 6 en 8 tegen 8 wordt per team één niet-persoonsgebonden dispensatie verleend. Voor de Hoofdklasse en de 1e klasse kan geen dispensatie worden aangevraagd. Meisjes die in een jongensteam uitkomen, mogen één jaar ouder zijn dan de leeftijdscategorie waarin de jongens uitkomen.
De Rol van Ouders en Vrijwilligers
Ouders spelen een grote rol in de sportbeleving van hun kind. Een positieve houding ten opzichte van alle kinderen, vrijwilligers, scheidsrechters en tegenstanders stimuleert het plezier en de ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de spelregels en wedstrijdvormen waarin hun kind actief is. Daarnaast kun je als ouder actief zijn als vrijwilliger zoals een coach, commissielid of bestuurder. Je bent als ouder een belangrijke factor in een bloeiend verenigingsleven. Een vereniging kan nu eenmaal niet bestaan zonder vrijwilligers.
Kenmerken van de O8/O9-Speler
- Wil vooral spelen: Het is geen doel voor deze kinderen zichzelf te ontwikkelen tot voetballer. Ze vinden samen met hun vriendjes en vriendinnetjes voetballen heel leuk en ze leren spelenderwijs, onbewust al heel veel. Zelfs van het samen opruimen van de materialen kun je een spelletje maken.
- Wil graag de bal hebben: Het motto is: ik en de bal. Wedstrijdjes draaien om de bal. Eenmaal aan de bal, blijkt het voor sommigen toch nog heel lastig om de bal bij zich te houden.
- Is gericht op zichzelf en werkt soms al samen: Een jonge O8/O9-speler is zijn kleutertijd nog niet helemaal ontgroeid en kan alles nog op zichzelf betrekken. Ik en de wereld. Dit gezonde egocentrisme is geen egoïsme. Het is een natuurlijk ontwikkelingsproces en gaat vanzelf voorbij. De al wat oudere, verder ontwikkelde O8/O9-speler zal al steeds meer het mogelijke gunstige effect gaan zien van het overspelen naar een speler die er beter voor staat. Van bewust samenwerken is meestal nog geen sprake. Wees je bewust van de verschillen tussen de kinderen en laat ze hun eigen, veelal nog individuele, spel spelen.
- Spelregels worden al duidelijker voor ze: De kinderen weten in welke richting ze moeten voetballen, dat ze moeten scoren in het andere doel en moeten voorkomen dat er in hun eigen doel gescoord wordt.
- Heeft weinig geduld en is snel afgeleid: De kinderen willen bewegen, niet persé luisteren. Een korte spanningsboog hoort nu eenmaal bij deze kinderen. Zorg dan ook voor veel afwisselingen van de activiteiten, voetbalvormpjes, een rustmoment of drinkpauze tussendoor, een korte concrete instructie en laat ze weer snel doorgaan met voetballen.
- Eén plaatje zegt meer dan 1000 woorden: Wanneer je praat met de kinderen, doe dit op hun ooghoogte. Belangrijker nog, doe zoveel als mogelijk voor! De kinderen zijn namelijk enorm visueel ingesteld en leren vooral door te kijken en na te doen, zeker van hun voetbalcoach en idolen!
- Duidelijkheid en kleine veranderingen doorvoeren past goed bij ze: De kinderen houden van duidelijkheid en herkenbaarheid. Geef ze deze door niet iedere keer te willen veranderen. Bouw een structuurtje waarin een bepaalde mate van continuïteit en herhalingen zit, maar waar ook ruimte is voor verandering. Door de herhalingen kunnen successen ervaren worden en door weer wat nieuws toe te voegen zullen ze weer uitgedaagd zijn.
- Heeft behoefte aan aandacht en geborgenheid: Probeer ieder kind de juiste aandacht te geven. Ze hebben hier allemaal in zekere mate behoefte aan aandacht en geborgenheid. Begeleid ze door het seizoen heen stuk voor stuk op hun eigen niveau. Zaken die voor ene speler als vanzelfsprekend zijn en gaan, kunnen voor een ander wat moeizamer verlopen en vragen dus meer aandacht van jou! Probeer de kinderen zich ook thuis te laten voelen in de groep. Laat ze bijvoorbeeld iets voordoen voor de groep en complimenteer ze.
- Jongens en meiden: Voor deze leeftijden geldt dat er nauwelijks verschillen zijn tussen jongens en meiden. Reden te meer om op eenzelfde manier met ze om te gaan. Als er al verschillen zijn, dan zijn deze gebaseerd op het individu en niet op basis van geslacht. Wel kunnen meiden in deze leeftijd gemiddeld al iets eerder oog krijgen voor samenwerken omdat ze communicatief eerder vaardiger kunnen worden dan jongens. Makkelijker praten is makkelijker uiten. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit een verschil in omgang met een conflict. Gemiddeld genomen zal een meisje een conflict eerder aangaan door te gaan praten en hun ongenoegen pratend te uiten. Jongens kunnen wat meer moeite hebben om zich te uiten waardoor ze mogelijk eerder boos worden of zich gaan uiten door bijvoorbeeld te gaan duwen (fysiek te worden). Uiteraard is dat individueel erg verschillend. Er zijn ook jongens die zich middels praten prima kunnen uiten en er zijn ook meiden die daar juist meer moeite mee hebben. Juist dit kunnen jongens en meiden in deze leeftijd van elkaar leren. Jongens leren van meiden om zaken pratend op te lossen.
Juniorenvoetbal
In de Jeugd Onder 13- tot en met Onder 19-competities spelen zowel jongens als meiden. De speelvorm is 11 tegen 11. De leeftijdscategorieën die worden aangeboden per district zijn afhankelijk van het aanbod in teams. Sinds het seizoen 2022/’23 spelen we in de JO13- t/m JO19- competities categorie B en Hoofdklasse in drie fases.
Lees ook: Recente ontwikkelingen Turks voetbal O21
tags: #ontwikkelingsfase #onder #9 #knvb