De Football Manager-serie staat bekend om zijn ongeëvenaarde realisme, waardoor spelers zich wanen in een echte voetbalwereld. Deze artikelreeks, startend met deze uitleg, is bedoeld om je door de complexiteit van het spel te leiden, van het opstarten van een nieuwe game tot het beheersen van de vele facetten van voetbalmanagement.
Het Begin: Een Nieuwe Game Starten
Of je nu een doorgewinterde FM-veteraan bent of voor het eerst de virtuele dug-out betreedt, het begin is cruciaal.
Managersprofiel Aanmaken:
Bij de eerste keer spelen van FM moet je een managersprofiel aanmaken. Als je het spel vaker hebt gespeeld, kun je een eerder aangemaakt profiel gebruiken of een nieuw profiel aanmaken. Binnen de FM-gemeenschap zijn er twee stromingen: de ene stroom kiest voor zichzelf als manager, de andere stroom kiest een (bekende) oud-voetballer met wie het avontuur wordt aangegaan.
- Uiterlijk en Persoonlijke Info: Qua uiterlijk, kleding en accessoires kun je alles zo gek maken als je wil. Enkel bij de persoonlijke info zullen we een paar dingen uitlichten.
- Naam: De naamkeuze heeft geen invloed op het spel. Je kunt hier nog kiezen hoe je het liefst aangesproken wordt (bijvoorbeeld met een bijnaam) en je kunt eventueel een wachtwoord instellen.
- Geslacht: Ook dit heeft geen invloed op het spel. Ga je als vrouw bij een mannenelftal aan de slag, dan krijg je daar geen vragen over van de pers.
- Nationaliteit en Geboorteplaats: Hiermee kun je wel invloed uitoefenen op het spel. Nationaliteit heeft in eerste instantie te maken met de talenkennis. Spreek je de taal van het land waar je managet, dan is het makkelijker communiceren met de spelers. Ook zorgt de nationaliteit voor extra scoutingskennis: Nederlandse managers beschikken over een uitgebreidere kennis van spelers in Nederland dan pakweg een Bosnische coach die in zijn eigen land actief is. Om deze reden voegen we een tweede nationaliteit toe: Duits. De geboorteplaats heeft weinig invloed op het spel.
- Geboortedatum: Dit heeft geen invloed op het spel. Naarmate je in-game ouder wordt, zal je persona er ook iets ouder uit gaan zien.
- Favoriete club: Opnieuw iets wat weinig tot geen invloed heeft op het verloop van het spel.
- Ervaringsniveau: Wie dit aanvinkt, krijgt gedurende de eerste periode in het spel uitleg over hoe verschillende aspecten werken, zoals transfers, scouting en tactieken. Ook worden bepaalde verantwoordelijkheden direct bij andere stafleden van je club gelegd, in plaats van dat je ze zelf moet selecteren. Zeker als je onervaren bent met FM, raden we het aan om deze optie te gebruiken. Als je ervoor kiest hier geen gebruik van te maken, dan krijg je nog drie extra opties. De eerste twee opties hebben te maken met het aangeven van je voorkeursformatie en -speelstijl. Informatie over je tactische voorkeuren beïnvloedt het spel amper. Als dit alles is ingesteld, dan kun je verder gaan door op de knop lichaam te klikken.
Clubkeuze: Waar Begin je?
Het kiezen van een club is een belangrijke beslissing. Sommige spelers weten precies welke club ze willen leiden, terwijl anderen liever werkloos beginnen en kijken welke kansen zich voordoen.
- Favoriete Ploeg: Als je bij de vorige stap - je managersprofiel creëren - een favoriete club hebt ingevuld, dan is dat de club die in dit scherm als eerste verschijnt.
- Nationale Ploegen: Behalve als clubmanager, kun je ook als bondscoach aan de slag gaan in FM. In principe is het mogelijk om elk nationaal team ter wereld te coachen. Of dat in je game mogelijk is, is afhankelijk van de gekozen databasegrootte en extra landen en/of regio’s.
- Clubs van Ingeladen Competities: Je kunt elke club kiezen van de competities die je als speelbaar hebt toegevoegd toen je de game samenstelde. Let wel, de Jong-teams in de Keuken Kampioen Divisie zijn niet speelbaar, omdat die niet als satellietclubs worden gezien, maar als tweede elftallen van de Eredivisionisten.
- Willekeurige Ploeg: Mocht je nog geen club hebben kunnen kiezen, dan kun je je altijd nog laten verrassen door FM. Klik onderin het scherm op willekeurige ploeg en er verschijnt een clubpagina.
- Dubbelfunctie (club en land): Standaard staat ingesteld dat je manager wordt van één ploeg (of land). Het is mogelijk om coach te worden van zowel een club als land.
- Werkloos beginnen: Dit vind je ook bovenin het scherm.
Managementstijl: Wie Ben Jij als Manager?
Het bepalen van de managementstijl is de laatste stap voordat je daadwerkelijk met je gekozen club aan de gang kunt. Elke keuze die je hier maakt, heeft invloed op het spelverloop.
Lees ook: G.H.C. Rapid zoekt Operationeel Manager
- Trainersdiploma: Op basis van je gekozen club doet FM een suggestie voor het diploma waar je als manager mee start. Ons wordt de zogeheten Continentale Pro-licentie voorgesteld, het hoogste diploma dat je in FM kunt halen. Hoe hoger je diploma, hoe hoger je de trainingseigenschappen in kunt stellen (waarover later meer.) Ook zorgen hogere diploma’s ervoor dat je meer kans maakt op het moment dat je solliciteert bij andere clubs. In de game kun je trouwens het bestuur vragen of je een nieuwe trainerscursus mag starten, dus uiteindelijk kun je altijd naar de Continentale Pro-licentie toewerken, ongeacht je startdiploma.
- Ervaring als Voetballer: Ook hier doet FM een suggestie op basis van je clubkeuze. Een coach van De Graafschap, zo veronderstelt FM, is op zijn minst een profvoetballer op regionaal niveau geweest, wat vrij logisch klinkt voor een kleine provincieclub. De reputatie die je kiest heeft invloed op de verwachtingen die een club van je heeft wanneer je er coach bent. Het belangrijkste van een hoge reputatie zit in de mogelijkheid om betere spelers en stafleden naar je club te halen. Zij zullen sneller geneigd om naar je club te komen wanneer je als manager een hoge reputatie hebt; ze willen graag onder jouw leiding werken. Grofweg kun je stellen dat een goed diploma en veel ervaring het spel net iets makkelijker maken dan wanneer je zonder diploma en ervaring start.
Focus Managementstijl:
Met deze informatie kan de focus managementstijl gekozen worden. Dit geeft weer wat voor soort manager je gaat zijn. Bij elke stijl hoort een sjabloon waarin de voorradige punten zijn verdeeld over de trainings- en mentale attributen van de manager. Nogmaals: hoe hoger je diploma en ervaring, hoe meer punten er beschikbaar zijn.
- Strenge Leermeester: Iemand die niet met zich laat sollen en keihard kan zijn voor zijn spelers. Deze manager is gericht op het verbeteren van technische eigenschappen en is in staat de mentale aspecten van zijn spelers te coachen. Door zijn rechtlijnigheid wordt hij gezien als een goede people-manager. Waar de strenge leermeester helemaal in uitblinkt, is zijn discipline.
- Motivator: Net als zijn strenge collega is dit een manager die sterk is in het beïnvloeden van de mentale eigenschappen - hij weet zijn spelers altijd te motiveren het beste uit zichzelf te halen. Dit maakt hem bovendien een goede people-manager. Omdat hij zo gericht is op het motiveren van spelers, zullen spelers sneller geneigd zijn hun zorgen bij hem te uiten.
- Opleider: Dit type manager kijkt naar de toekomst van de club en houdt zich fanatiek bezig met het opleiden van jonge spelers. Hij beschikt over de vaardigheden om de technische attributen van zijn spelers te ontwikkelen en bovenal weet hij hoe hij moet omgaan met jonge spelers.
- Voetbalprofessor: Hierbij denken we gelijk aan Marcelo Bielsa, de coach die tactisch alles inzichtelijk probeert te krijgen en alles van zijn spelers lijkt te weten. Een manager van dit type zal snel een tactiek in weten te slijpen in zijn elftal. Bovendien zullen tactische wijzigingen gedurende een wedstrijd beter opgepakt worden.
- Tacticus: Opnieuw een type manager dat alles van tactiek afweet en zijn spelers door en door kent. Mentaal is de tacticus ijzersterk en hij is vrijwel altijd in staat zijn spelers te motiveren.
- Oefenmeester: Dit is een manager die nooit opgeeft en dat ook van zijn spelers verwacht. Spelers moeten een ijzersterke conditie hebben wat hem betreft. De oefenmeester is vastberaden en gaat geen discussie uit de weg - vaak wint hij die zelfs.
Het is niet verplicht om een stijl te selecteren. Je kunt ook voor standaard gaan en eventueel zelf de punten verdelen over de attributen. Als beginnende FM’er zou een stijl gericht op tactiek handig zijn. In essentie gaat het bij een club om het winnen van wedstrijden. Onder de managerstijl zie je nog een slider staan. Naar eigen inzicht kun je het zwaartepunt verschuiven naar ofwel de trainingseigenschappen ofwel de mentale eigenschappen. Vrijwel alle genoemde eigenschappen spreken voor zich, of zijn bij de managerstijlen toegelicht.
Bevestigen en Starten:
De laatste stap in het kiezen van de club en het creëren van de is hiermee rond. Klik op bevestigen. FM vraagt of je met het spel wilt beginnen, of nog een manager toe wilt voegen. Het persbericht van je aanstelling wordt nu op je scherm getoond. Hierna volgt een aantal introductieberichten. Neem dit rustig door. Op momenten dat je iets kunt aangeven over introducties van bepaalde spelonderdelen, de persconferentie en nog veel meer, kun je in principe gewoon verder klikken.
Database en Competities: De Wereld van FM Vullen
De grootte van de database en de gekozen competities hebben een grote invloed op de gameplay en de snelheid van het spel.
Updates Downloaden:
Voordat je start met het aanmaken van de game, is het belangrijk om te zorgen dat je alle juiste updates hebt gedownload.
Lees ook: FM19 Wedstrijdsimulatie onder de loep
- The Football Manager Update: Deze update voegt ontbrekende spelers en stafleden toe, en verwerkt de transfers sinds de release van FM23. In deze download vind je bovendien een real name fix (Juventus i.p.v. Zebre) en nog wat handige editorbestanden die de game alleen maar realistischer maken.
- Nationale Elftallen Speelbaar Maken: Om ervoor te zorgen dat de nationale elftallen van Nederland, Duitsland en Japan speelbaar zijn, is het aan te raden deze bestanden te downloaden. In de standaardgame zie je bij deze landen namelijk alleen ‘grijze’ spelers in de selectie, totdat er newgens om de hoek komen kijken.
Competities Selecteren:
De keuze van de competities hangt af van de club die je gekozen hebt. Natuurlijk, je kunt alle competities van alle speelbare landen selecteren, maar dat is niet bevorderlijk voor je gamesnelheid.
- Criterium 1: Kies het land waarin de club van jouw keuze speelt: Nederland.
- Criterium 2: De regio waarin het land van je clubkeuze ligt. De scouting zal het in het begin van onze buurlanden moeten hebben: België en Duitsland.
- Criterium 3: The big five. We houden het spel graag levendig. Daarvoor is het nodig dat er op een gegeven moment geld gaat rollen. Dat geld zit veelal in de grootste vijf competities van Europa. Bovendien zorgen deze competities ervoor dat er na verloop van tijd interessante newgens in het spel verschijnen. Duitsland hadden we op basis van criterium 2 al geselecteerd.
- Criterium 4: Eén of twee landen op basis van gelijke reputatie. We denken meer kans te maken op spelers uit Scandinavië en voegen daarom Denemarken en Noorwegen toe.
Speelbaar vs. Alleen Kijken:
- Speelbaar: In deze competities kun je als manager aan de slag gaan bij een club. Over het algemeen zijn clubs uit speelbare leagues beter vertegenwoordigd met jeugdspelers, omdat er daar meer van worden ingeladen bij het aanmaken van de game. Daarnaast zal er meer staf aanwezig zijn bij speelbare ploegen.
- Alleen Kijken: Je kunt er geen manager worden, er zullen minder jeugdspelers en staf ingeladen worden en deze ploegen zijn minder actief op de transfermarkt. Wedstrijden worden daarentegen nog steeds gesimuleerd en je kunt de ranglijst van de competitie blijven volgen.
Vrijwel alle landen en competities zetten we op speelbaar. Zo extreem groot is onze database nog niet en we willen zo veel mogelijk realisme en details voorbij zien komen in het spel. Echter, de twee Scandinavische landen gaan op alleen kijken. Er worden meer dan genoeg spelers ingeladen, maar we zijn minder benieuwd naar het wel en wee van de clubs daar. Bovenal denken we niet dat we in Scandinavië een grote afzetmarkt voor onze eigen spelers vinden. Met de Belgische competities doen we iets aparts. Tot en met de Proximus League zijn de clubs speelbaar, daaronder (dus de Eerste nationale) is het alleen kijken.
Database Grootte:
Rechtsboven in het beeldscherm staat de optie om te kiezen uit een kleine, middelgrote of grote database. Het is evident dat dit gelijkstaat aan het aantal spelers dat ingeladen wordt. Kies je voor de grote database, dan krijg je meer spelers in-game dan wanneer je voor de kleine database kiest.
Geavanceerde Opties:
Het is hier mogelijk om extra spelers toe te voegen op basis van continenten, regio’s, landen of specifieke competities. Wat wij doen, is het toevoegen van alle spelers met de Nederlandse nationaliteit. De Eredivisie, de KKD en omringende competities zijn uiteraard al gekozen, maar dat neemt niet weg dat er elders op de wereld ook Nederlanders actief zijn.
Geavanceerde Opties Bepalen:
- Fictieve spelers en staf gebruiken: dit zorgt ervoor dat er geen enkele bekende spelers- of stafnaam in het spel zit.
- Geen echte speelkalenders gebruiken: over het algemeen zijn de speelkalenders in FM gebaseerd op de werkelijke kalenders, zeker in de bekendere voetballanden. Wanneer je met via de Editor toegevoegde competities, dan is het aan te raden die optie in te schakelen.
- Geen stafleden toevoegen: sommige clubs, zeker de allerkleinste of degene die je zelf via een Editor hebt toegevoegd, hebben vrijwel geen stafleden onder contract staan.
- Spelers toevoegen aan speelbare ploegen: dit kan handig zijn voor ploegen die niet over een complete selectie beschikken.
- Zet transferactiviteiten in de eerste periode uit: dit heeft te maken met realisme. In principe speel je, zeker met de Data Update, met een team dat de transferperiode er in real life al op heeft zitten.
- Eigenschappen verbergen uitschakelen: dit heeft te maken met de moeilijkheidsgraad (en ook met realisme). Wanneer je deze optie inschakelt, dan kun je van alle spelers de attributen en andere eigenschappen inzien. Waar clubs in real life intensief scouten om een zo volledig mogelijk spelersrapport te krijgen, heb jij dat met één muisklik. Schakel je deze optie niet in, dan zal je je scouts echt aan het werk moeten zetten.
- Voorkom controle over teams met manager: dit is een aardige optie als je volgens de regels van de Journeymanchallenge wil spelen.
- Gebruik van In-Game Editor voorkomen: dit is alleen van toepassing als je over de officiële In-Game Editor van SI beschikt. Dit kan handig zijn in games die je met meerdere personen deelt, bijvoorbeeld bij challenges.
Check voordat je verder gaat of de startdatum valt op een goed moment in het gewenste land (Nederland in dit geval). Omdat we volop van de voorbereiding willen genieten, starten we in het vroege voorseizoen. Boeit de hele voorbereiding je niet, kun je ook bij aanvang van het speelseizoen beginnen. Overigens betekent het niet dat je daadwerkelijk in Nederland moet starten als je dit bij de startdatum kiest; het is puur de startdatum van je game. Je kunt daarna nog met elke gewenste club uit je set-up aan de slag. Dit was de laatste stap.
Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras
Nieuwe Features in Football Manager 2024
Football Manager 2024 bevat een aantal nieuwe features die het spel nog realistischer en uitdagender maken.
- Verbeterde AI-Besluitvorming: AI-managers maken betere transfers die meer de trends van de echte voetbalwereld volgen.
- Negatief Transferbudget: Clubs kunnen nu een negatief transferbudget hebben, waardoor ze gedwongen worden spelers te verkopen.
- Spelersontwikkeling: Spelers kunnen nu op verschillende momenten in hun carrière hun potentieel bereiken.
- Nieuwe Spelersrol: Inverted Full-Back: Deze rol geeft meer opties in een 3- of 5-mans verdediging.
- Stafontwikkeling: Staf kan zich nu ook ontwikkelen, waardoor het aantrekken van jonge staf interessant kan zijn.
- Uitgebreide Standaardsituaties: Er moet gekozen worden of je spelers mandekking, zonedekking of een mix hiervan toepast.
- Transfermarkt: Het transfer systeem is realistischer, waarbij transfers enorm realistisch overkomen. Op het eerste gezicht lijkt hier niets in veranderd, maar spelenderwijs kom je erachter dat het moeilijker is om een speler aan te trekken, vooral vanwege de manier waarop de waarde van een speler wordt bepaald.
- Scouting: Scouting heeft een realistischere aanpak, waarbij niet compleet gescoute spelers lastig in te schatten zijn, omdat er een groot gat zit tussen de vermoedelijke en uiteindelijke potentie van een speler. Het is dan ook meer aan te raden dan ooit om ervoor te zorgen dat je potentiele aankopen volledig gescout zijn.
Tips en Tricks voor Beginners
Football Manager kan overweldigend zijn, vooral voor nieuwkomers. Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen:
- Spelerseigenschappen Verbergen: Houd aan het begin van je save de spelerseigenschappen verborgen totdat een van jouw scouts een goed beeld heeft van deze speler. Als je dat namelijk uit zet kun je makkelijker aankopen doen, maar maak je het gebruik van scouting en staff totaal irrelevant.
- Taken Delegeren: Je kunt als manager veel taken uit handen geven, maar het is aan te raden je vroeg of laat toch in de materie te verdiepen, omdat je zo meer uit je spelers kunt halen, meer controle over de gang van zaken hebt en een grotere voldoening uit het geheel kunt halen.
- Wees geduldig: Football Manager is een spel dat je leert spelen door te doen. Experimenteer, maak fouten en leer van je ervaringen.
- Maak gebruik van de community: Er zijn talloze online forums en communities waar je vragen kunt stellen en tips kunt krijgen van andere spelers.