Het zingen van liedjes tijdens volleybalwedstrijden is de laatste jaren toegenomen. Waar vroeger vooral het bekende "Eé-cie, é-cie" klonk, hoor je nu ook liedjes als "Ket-ser, ket-ser" wanneer de tegenstander een passfout maakt. Hoewel sommige mensen dit zien als een onschuldig onderdeel van de sfeer, is het belangrijk om stil te staan bij de impact van dit soort liedjes op de sportiviteit en het respect binnen het volleybal.
Van "Eé-cie, é-cie" naar "Ket-ser, ket-ser": Een Verschuiving in de Sfeer
Vijf jaar geleden viel het op dat er naast het bekende "Eé-cie, é-cie", liefst allemaal liggend op de grond, ook nieuwe liedjes opkwamen, zoals "Ket-ser, ket-ser" dat gezongen wordt als de tegenstander een passfout maakt. Het idee achter "Ket-ser, ket-ser?" is om de tegenstander te laten weten wat je van ze vindt.
Sarcastische Suggesties: Een Spiegel van de Realiteit
De volgende voorbeelden zijn sarcastisch bedoeld, maar ze illustreren wel de richting waarin het op kan gaan:
- Als de tegenstander uit serveert of de bal uitslaat: Op de melodie van "Hij is een hondelul" zou je kunnen zingen: "Hij slaat de bal weer uit, hij slaat de bal weer uit, hij slaat de bal weer uit, hij slaat de bal weer uit …. hijijij-slááááát-de-bal-weer-uit …"
- Als de tegenstander afgesloten wordt voor een technische fout of touché: Op de melodie van "Hé-ya Ark Schenk, hé-yá Ard Schenk": "Tech-nische-fout, tech-nische-fout, tech-nische-tech-nische-technische-fout" of "Domme-touch-é, domme-touch-é, domme-domme-domme-touch-é"
- Als een speler van de tegenstander (bijvoorbeeld nummer 5) een fout maakt: Het hele team telt tot aan zijn rugnummer: "Eén, twéé, drie, vier vijf" en dan allemaal "Loé-ser, loé-ser" met het loser-gebaar uit Fortnite. (Alleen lastig als die tegenstander rugnummer 93 heeft.)
- Bij een hele domme fout: Het team heel hard "Missss-ssser" roepen, waarbij de "S" lekker sissend wordt uitgesproken.
Een Pleidooi tegen Negatieve Liedjes
Deze blog is een pleidooi om te stoppen met "Ket-ser, ket-ser". Het laat zien welke weg we zijn ingeslagen. Hoewel volleybalbuitenstaanders het vieren van elk punt wat in volleybal gedaan wordt, wel erg overdreven vinden, is er niks op tegen liedjes die gaan over een goede prestaties van het eigen team zoals een goede service. Het probleem ontstaat wanneer liedjes gaan over fouten van de tegenpartij. Het is onnodig, onsportief, beledigend en het past niet bij volleybal en sport in het algemeen.
"Het Hoort Erbij": Een Kul-Argument
Als ik soms ter sprake breng dat ik dat soort liedjes helemaal niks vind, hoor ik "het hoort erbij". Dat is een kul-argument. Vroeger hoorde je het nooit, het is pas de afgelopen jaren ontstaan.
Lees ook: Handbalprestaties verbeteren (jeugd)
Nevobo's Standpunt
Gelukkig ben ik niet de enige met dit gevoel. Ik las in een artikel op de Nevobo-site dat ik niet de enige bent. “De laatste jaren leren we onze spelers punten te vieren die zij zelf maken, maar fouten van de tegenstander niet uitbundig te vieren. Juichen mag, maar blijf weg van uitjouwen of intimideren", aldus de voorzitter van Alterno.
Een Oproep tot Verandering: #stopketserketser
Deze blog is daarom een oproep! De vraag aan de volleybalwereld om met "Ket-ser, ket-ser" liedjes in deze vorm te stoppen (#stopketserketser). Ik hoop dat het aandacht krijgt van besturen van volleybalclubs en trainers.
Voorbeelden van Positieve Volleybal Liedjes
Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden van liedjes die de teamgeest en de positieve sfeer bevorderen:
- "Gratis! Ooooooooh! Dipje! Haha!"
- "Wij zijn lekker blauwer, wij zijn lekker blauwer, wij zijn lekker blaaaauuuuweeeeeeer!"
- "P - U - N - C - H , P-U-N-C-H!"
- "Gratis punten!"
- "Mooie bal!"
- "Ketsen doe je thuis oleee oleeee! (2x) Ketsen doe je thuis Hé!"
- "Op de lijn is in oleee oleeee! (2x) Op de lijn is in Hé!"
- "Daar wordt iemand afgeblokt, hard geblokt, afgeblokt. Daar wordt iemand afgeblokt, wie zal dat zijn! Heb je dat blok gezien, hing het te hoog misschien?"
- "Uit is uit, ja la la la la! Uit is uit, ja la la la la!"
- "Volleybal Amsterdam Oost laat graag van zich horen!"
- "Vo alsof het je de laatste bal is."
- "Vo Vo la mos…. volamos gaaatt looooooooo O O os! Dat is een punt…. We zeggen ooooooooo… Wij zijn volaamooos 4x Wij zijn volamos doen dus wat aan deze chaos!! 3x Wij zijn volamos oeeeeee!!"
- "YELL: Who is The bos!? Alle ballen op.. GEBLOKT: Who is the Boss.. GEBLOKT: Daar wordt iemand afgeblokt Hard geblokt Afgeblokt. Daar wordt iemand afgeblokt Wie zal dat zijn! Heb je dat blok gezien Hing het te hoog misschien? GEBLOKT: Deze bal is voor…."
- "ACE: Dieeee had je niet! Dat is een punt…."
Muziek en Beweging: Meer dan Alleen Liedjes
Zoek je een leuke combinatie van zelfverdediging en bewegen op muziek? Dans: “ritmische beweging van het lichaam op de maat van de muziek”, Bal: “bolrond voorwerp, gebruikt bij verschillende spelen”. Een gave manier van reageren op de muziek. Wie is er het snelst? Kan jij uitbundig dansen op een klein gebied? Heb jij een beetje een goed ruimtelijk inzicht? Weet je het zeker?! Freeze (of Stopdans) is veel voorkomende vorm van bewegen op muziek. Misschien hebben de leerlingen het spel Hup je warm al eens gespeeld en vonden ze deze te moeilijk. Op de bank zitten, kerstliedjes aan en kopje warme chocomelk? Echt niet! Regen in de gymzaal? Dans alsof er niemand naar je kijkt.
Inspiratie uit de Muziek: Bram Vermeulen als Voorbeeld
Een doodgewone jongen zoals één van zijn liederen heette, was Bram Vermeulen allerminst. Bram was een veelzijdige creatieveling met veel talenten. Naast zingen en liederen schrijven, schilderde, dichtte, acteerde en regisseerde hij. 75 jaar geleden werd Bram geboren. In dit artikel staat Bram de muzikant centraal. Hij is de maker en zanger van klassieke liederen als De Wedstrijd, Testament, Politiek en De Steen. Quote: “Pappa kijk dan naar mij. Bram werd geboren in oktober 1946 in Den Haag als zoon van een ambtenaar en als de jongste van drie kinderen. Hij groeide op in een milieu dat hij omschreef als degelijk, burgerlijk en sociaaldemocratisch. Zijn relatie met zijn vader was stroef. Bram was een getalenteerde volleyballer, maar zijn vader heeft nooit een volleybalwedstrijd van zijn zoon bezocht. Plezier was volgens zijn vader belangrijker dan de prestatie. Bram schreef er het lied De Wedstrijd over. Over een zoon die zijn vader zo graag wil laten zien wat hij kan zodat zijn vader trots op hem kan zijn. Gymnastiek docent Cees van Zweden op het Montessori Lyceum in Den Haag ontdekte het balgevoel van Bram op 13-jarige leeftijd. Door veel te trainen werd Bram een zeer goede en prestatiegerichte volleyballer. Al op zijn 16e jaar werd hij spelverdeler van het Nederlands volleybalteam. Op zijn 22e werd Vermeulen uitgeroepen tot de beste speler van West-Europa. Hij speelde 53 interlands. Zijn coach Hidde van der Ploeg herinnerde Bram als een winnaar die tot het uiterste ging. In 1965 ging Vermeulen psychologie studeren in Amsterdam. Bram was een stadsjongen, zelfverzekerd met een grote mond. In de studententijd leerde hij Freek de Jonge kennen. Met Freek en Johan Gertenbach vormden ze het trio Cabriolet. Bram ging met Freek door onder de naam Neerlands Hoop In Bange Dagen en ze traden op in het theater. Het duo Bram en Freek verwoordde het linkse progressieve geluid in de jaren ’70. Neerlands Hoop was maatschappijkritisch, grof en lawaaierig. Met harde teksten en rocknummers werd de vaderlandse cabaret-wereld wakker geschud. Ze zetten zich af tegen de gevestigde orde. De energieke Freek was de blikvanger. Met hoge snelheid vuurde Freek de grappen op het publiek af. Bram was de pianist en componeerde de muziek. Neerlands Hoop werd bejubeld door de voorstanders, en verguisd door de tegenstanders die deze vorm van cabaret te grof vonden. Zo had cabaretier Wim Kan het over Dram en Preek. In 1979 stopte Freek de Jonge na 12 jaar plotseling met Neerlands Hoop. Het was een flinke klap voor Bram die lang na dreunde. Bram werd gezien als de muzikale begeleider en aangever voor Freek. Na de breuk van Neerlands Hoop ging Vermeulen de popmuziek in. Het Neerlands Hoop verleden zou hem nog jaren parten spelen. Hij werd voortdurend herinnerd aan de schaduw van zijn wederhelft. In tegenstelling tot Freek die als cabaretier snel furore maakte met zijn solovoorstellingen. Bram was zoekende: hij dronk en snackte en verleende zijn medewerking als presentator aan een “fout” televisieprogramma van Veronica. Quote: “De strijd is niet voorbij Ik merk alleen, hoe langer het duurt. Bram ontwikkelde zich tot een gewaardeerde liedjeszanger met een eigen oeuvre met cabaret achtige rock. Met zijn rauwe, schurende stem zong hij intieme teksten. Hij wilde een boodschap overbrengen. Hij dook met De Toekomst als één van de eerste Nederlandstalige bands het vaderlandse clubcircuit in. Bram Vermeulen en De Toekomst bestond uit Neerlands Hoop gitarist Jan de Hondt en leden van de band Pee Wee and the Specials. In 1982 ging hij door onder de naam Oom Bram en de Neefjes. Door de theaterkritiek werd hij genegeerd. De poprecensenten haalden hun neus op voor iemand uit de cabarethoek. “Bij het zingen in een rock ’n roll band maakt het niet uit wat je zingt zolang het maar overtuigend klinkt en meegezongen kan worden,” aldus Vermeulen. In 1984 begon hij met theater optredens door het hele land en later ook in België. Bram begon zijn vorm te vinden als zanger-dichter. Hij kon zichzelf en de wereld om hem heen beter duiden in woorden. Zijn liederen waren geen meezingers. Ze waren beschouwend van aard. Brams kleinkunst kant kwam steeds meer tot wasdom. Boven op de berg gaat over houden van jezelf. In Nederland werd hij gevolgd door een kleine schare van liefhebbers. In Vlaanderen waar een sterke luisterlied/chanson traditie bestaat, werd de emotionele zanger veel meer op waarde geschat dan in Nederland. In de jaren 90 raakte hij geïnteresseerd in de spirituele kant van het leven. Quote: “Dus ik zing stom mijn mooie woorden. Na de periode met Neerlands Hoop en de popmuziek met de bands De Toekomst en Oom Bram en De Neefjes ging hij terug naar het theater. Hij trad solo en met bevriende muzikanten op. De kleinkunst kant van Bram kwam steeds meer tot ontwikkeling. Met Rode Wijn (1988) geproduceerd door Boudewijn de Groot leverde Bram een sterk album af. Zijn teksten waren beschouwend en filosoferend. Hij kon een verhaal zingend met veel emotie brengen. Bram bezong de liefde en daarbij had hij het niet over rozenblaadjes, maneschijn of gebroken harten. In Laat dit nooit overgaan bezong Bram de eeuwige liefde: “Ach, liefde, ach, lieve. Er waren twee vrouwen met wie Bram langdurige relaties heeft gehad. De eerste was Titia Kiewit de Jonge, zijn jeugdliefde. Tijdens dit huwelijk werden de dochters Tamara en Katarina geboren. In de jaren ´80 leerde Bram actrice Shireen Strooker bij het Werktheater in Amsterdam kennen. Het nummer Rode wijn is het verhaal van een teloorgegane relatie en de man die opnieuw moet beginnen. “Het bed is ’s nachts maar half beslapen De helft van m’n boeken nam ze mee. De helft van m’n salaris is ruim voldoende. Quote: “De jongen is soldaat. Na een bezoek aan de slagvelden van Ieper en Verdun werd Bram overvallen door emoties. Hij interviewde een Belgische veteraan. De Belg sprak plat Westhoeks, een dialect dat over het algemeen voor Nederlanders volledig onverstaanbaar is. Tot verbijstering van de aanwezigen stelde Bram Vermeulen zijn vragen in hetzelfde dialect en kon hij de veteraan goed verstaan. Bram was ervan overtuigd dat hij er zelf bij was geweest tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bram zou een Waalse officier zijn geweest, in een eerder leven. Hij was kilometers verwijderd van het slagveld, dronk wijn en joeg jonge onschuldige soldaten de dood in. Door deze ervaring geloofde hij in reïncarnatie en was Bram niet meer bang voor de dood. Bram Vermeulen had een groot hart dat plotseling ophield met kloppen in zijn slaap tijdens een vakantie in Toscane. Hij was de muzikale vernieuwer met cabarock met nummers die geënt waren op rock ´n roll in plaats van op het Franse chanson zoals dat gebruikelijk was in het Nederlandse cabaret. Zijn invloed was hoorbaar bij bands uit de jaren “80 als Bots, Doe Maar, Drukwerk en The Scene. Thé Lau speelde in De Neerlands Hoop Expres. Bram bemoeide zich ook muzikaal met het gezelschap NUHR (Niet Uit Het Raam). Naast zijn muziekvoorstellingen was Bram te zien in de producties van het Werktheater. Bram Vermeulen was van grote invloed op de chansonniers, zoals Peter Heerschop, Thijs Boontjes, Paul De Munnik en rapper Akwasi. Bram wilde in alles tot het uiterste gaan. Hij vertolkte kleine en grote waarheden van het leven treffend in woord en klank. Een groot kleinkunstenaar die gevoelens kon vertalen in mooie muziek die raakte. Een echte verhalenverteller. Boek: Het eeuwig jongenshart: dagboeken van Bram Vermeulen / Samengesteld door Just Enschedé. Nijgh & Van Ditmar, 2021.
Lees ook: Leer de perfecte hockey push
Lees ook: Volleybal Training Filmpjes
tags: #leuke #volleybal #liedjes #afspeellijst