De Geschiedenis van de Lay's Smaak Wedstrijd: Een Sensorische Reis

Smaak is een cruciaal aspect van voedingsmiddelen, en om te begrijpen wat consumenten waarderen in de smaak van diverse producten, wordt sensorisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek omvat het vergelijken van voedingsmiddelen op basis van smaak, geur, textuur en uiterlijk. Binnen de smaakdimensie zijn er talloze kenmerken te onderscheiden, zoals zoutheid, zoetheid en romigheid. Lay's, een bekend chipsmerk, heeft dit concept omarmd door middel van de "Lay's Smaak Wedstrijd", een initiatief waarbij consumenten worden uitgenodigd om hun eigen chipssmaken te bedenken en in te zenden.

Sensorisch Onderzoek: De Basis van Smaakbeleving

Sensorisch onderzoek is een wetenschappelijke discipline die zich richt op het meten en interpreteren van de reacties van mensen op producten, met name voedingsmiddelen, via hun zintuigen. Het is een essentieel hulpmiddel voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie om te begrijpen hoe consumenten hun producten ervaren en om nieuwe producten te ontwikkelen die aansluiten bij de smaakvoorkeuren van de consument.

Professor Kees de Graaf van Wageningen University heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar sensorische en metabole aspecten van eetgedrag. Zijn werk benadrukt het belang van sensorische prikkels bij het bepalen van onze voedselkeuzes en eetgewoonten. Sensorische proeven met voeding, zoals die door professor De Graaf worden uitgevoerd, zijn cruciaal voor het verkrijgen van inzicht in de complexe interactie tussen smaak, geur, textuur en andere sensorische eigenschappen van voedingsmiddelen.

De Lay's Smaak Wedstrijd: Een Overzicht

De Lay's Smaak Wedstrijd is een marketingcampagne die Lay's heeft ingezet om consumenten te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe chipssmaken. Het concept is eenvoudig: consumenten dienen hun smaakideeën in, waarna een selectie van de inzendingen wordt geproduceerd en in de winkel wordt verkocht. Vervolgens kunnen consumenten stemmen op hun favoriete smaak, en de winnende smaak blijft gedurende een bepaalde periode in de schappen liggen als een limited edition.

In maart 2010 riep Lay's heel Nederland op om een nieuwe chipssmaak te bedenken en smaaksuggesties in te sturen. De respons was overweldigend, met meer dan 650.000 inzendingen met een verrassende verscheidenheid aan smaken. Uit deze enorme hoeveelheid inzendingen werden drie smaken genomineerd: Mango Red Chili, Patatje Joppie en Nr. 66 Babi Pangang.

Lees ook: De Spannende Lay's Chips Competitie

Patatje Joppie: Een Winnaar uit de Smaak Wedstrijd

De smaak Patatje Joppie bleek een groot succes en won met een overtuigende meerderheid van 72% van de stemmen. Peter Boogaard, de bedenker van deze smaak, werd de winnaar van de Lay's 'Maak De Smaak' actie. Om de mensen te bedanken die op Patatje Joppie gestemd hadden, verraste Peter voorbijgangers op het Leidseplein en de Dam door persoonlijk patatzakjes gevuld met Patatje Joppie chips uit te delen.

Marketingdirecteur Barbara van Verseveld merkte op dat het succes van Patatje Joppie het publiek had laten zien dat dit niet zomaar een actie was, maar een echte speurtocht naar een nieuwe chipssmaak. Met een heuse Patatje Joppie patatwagen reed Peter Boogaard door Amsterdam om zijn fans persoonlijk te bedanken.

De Jury en het Selectieproces

De jury, onder leiding van tv-kok Joop Braakhekke, stelde uit 1000 smaken die eerder dit jaar als winnaars uit de battles kwamen, een shortlist samen van acht smaken. Daaruit koos het publiek twee finalisten. Net als bij de vorige actie zullen de finalisten de komende tijd hun chipssmaak (vooral online via sociale media) gaan promoten.

In een ander jaar waren er 407.610 smaakinzendingen en 5,8 miljoen online ‘battles’ voordat de drie smaken waren gekozen. De smaak met de meeste stemmen is winnaar en blijft als Limited Edition een jaar in de schappen liggen.

Voorbeelden van Finalisten

Angelique de Paauw (35) bedacht de smaak whiskey cocktail. Haar inzending komt uit de praktijk, geeft ze aan: ‘Whiskey Cocktail is mijn favoriete dipsausje en ik zat me te bedenken: is het niet handiger als mijn chips meteen die smaak hebben? Kim Spelbrink (30) heeft spicy reggae chicken bedacht. Rickwin Huisman (21) kwam met aioli e aglio omdat zijn moeder hem vaak brood met aioli geeft.

Lees ook: Consumentenparticipatie bij Lay's Smakenwedstrijd

Marketing en Promotie

PepsiCo zette ook deze keer televisie en online in. Marketingdirecteur Barbara van Verseveld meldt: ‘Ik denk dat het succes van Patatje Joppie het publiek heeft laten zien dat dit niet zomaar een actie is maar een echte speurtocht naar een nieuwe chipssmaak.

Sensorische Proefjes: Zelf Smaak Onderzoeken

Zelf kun je ook kleine smaakproefjes doen. Je kunt bijvoorbeeld testen of je klasgenoten het verschil proeven tussen chips van een A-merk (bijvoorbeeld Lays) en van een huismerk (bijvoorbeeld Albert Heijn). Ook kun je testen of ze duurdere voedingsmiddelen lekkerder vinden en of dit verschilt tussen voedingsmiddelengroepen, zoals koekjes, crackers en cola). Hoe ligt de prijs/kwaliteitsverhouding binnen en tussen verschillende soorten voedingsmiddelen?

Je kunt je klasgenoten ook drie verschillende soorten vla laten proeven, bijvoorbeeld magere vla, normale vla en slagroomvla. Na het proeven kun je dan de bijbehorende verpakkingen geven of een omschrijving van de vla. Lukt het je klasgenoten om de juiste vla met de juiste verpakking te combineren? En zijn er verschillen tussen groepen mensen te ontdekken? Zijn jongens bijvoorbeeld beter dan meisjes, of opa’s beter dan scholieren? En als je je neus dicht doet, proef je de verschillen dan nog zo gemakkelijk?

Als laatste kun je je klasgenoten ook door middel van een rangordening laten weergeven hoe zout ze vijf verschillende producten vinden (bijvoorbeeld vijf merken tomatensoep uit blik) en hoe lekker ze elk product vinden. Daarna kun je zelf kijken of hun rangordening van zoutheid overeenkomt met de werkelijke hoeveelheid zout die in de producten zit door de etiketten van de verschillende soepblikken te bekijken. Proeven je klasgenoten dat er in bepaalde producten minder zout zit? Hoe kan het dat sommige producten zouter smaken dan dat ze eigenlijk zijn? En zijn deze producten even lekker als producten die zouter of minder zout zijn? Wat zijn de positieve gezondheidseffecten als mensen minder zoute producten even lekker vinden als zoutere producten?

Het Verdwijnen van Producten en de Impact op Smaak

Het is een bekend fenomeen dat producten soms uit de supermarkten verdwijnen. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals veranderende consumentenvoorkeuren, productieproblemen of economische overwegingen. Het verdwijnen van een geliefd product kan een gevoel van verlies veroorzaken bij consumenten, vooral als het gaat om een product met een unieke smaak of herinnering.

Lees ook: De populariteit van de Cryptische Wedstrijd onderzocht

Een ode aan de beste en lekkerste, jammerlijk verdwenen producten. Mis je ook je favoriete product? Eerst was de pittige variant al weg, nu de gewone ook nog eens! De winnaars in Pindasaus Uit De Supermarkt zijn tegenwoordig: Remia, Verstegen en Aldi Fortune Express. Wat bruine suiker en citroensap erbij. Eventueel nog ketoembar en laos. Een kartonnen pak met de allerlekkerste gazpacho, van het Spaanse merk Alvalle. Zonder toegevoegde wat-dan-ook. Wat mij betreft net zo lekker als zelfgemaakte. Of zelfs lekkerder. Vond ik verreweg de lekkerste smaak. Was helaas maar een kort leven beschoren. Ideale snelle verse wokmaaltijd, lekker en gezond, en nog sneller klaar dan een magnetronmaaltijd! Bonbons zijn een luxe, eet je ook niet vaak, dus wil je topkwaliteit, en dat mag ook wel ietsje meer kosten. Die biologische van Albert Heijn waren echt top. Dus laten we zeggen pindakaas, maar dan van Macadamia’s. Ik zag het ooit in de Ap staan. Had ik meteen moeten kopen, want daarna heb ik het helaas nooit meer gezien. Daar zijn een hoop fans van. Jarenlang hebben wij en onze kinderen zich tegoed gedaan aan Pastachoca. Een beregoed product, dat heel wat druilerige ochtenden een wat zonniger karakter gaf. Helaas was het enkele jaren geleden plotseling afgelopen. De naam Pastachoca was overgegaan naar De Ruyter, maar het product dat zij op de markt brachten, kon niet in de schaduw staan van DE ECHTE. Eerst dachten we nog dat ze daar bij De Ruyter er nog moesten inkomen, maar het bleef meer lijken op de zogenaamde chocoladeboter van vlak na de oorlog (een weliswaar bruine, lichtelijk aangezoete smurrie smakend naar soja en reuzel) dan op Pastachoca. Ook andere merken zoals AH-chocoladepasta, Perfect, Quino, komen niet in de buurt. Omdat de verkoop van pastachoca niet voldeed aan de verwachtingen zagen wij ons genoodzaakt dit product te saneren. Benbits ja! En suikervrije kaneelkauwgom, waarschijnlijk was die ook van Benbits? Ja volgens mij bedoelt John van der Horst in de comments hieronder inderdaad de Caddy. Deze repen van krokante vulling in melkchocolade waren echt werelds!!!, gemaakt door NUTS Chocoladefabriek B.V. in ELST, de fabriek van Nestle is inmiddels gesloten, met als waarschijnlijke oorzaak dat ze gestopt zijn met produceren van de “CADDY” reep, dom dom dom!!! hadden ze nooit moeten doen…. ja er is één of andere fake reep genaamd crunch of zoiets die het probeert…. “Rob. Illustere dropmaker, bekend van de moeilijk vindbare verpakkingen met veelal gekleurde sliertjesopdruk. In dit zakje zitten harde maar werkelijk práchtig gesculptureerde pastilles met bilateraal schelpreliëf. Keíhard zijn de salmiakdropjes, die volgens de maker kunnen worden omschreven als ‘drop-candy met droppoeder en salmiakvulling’. Oftewel: ‘hot salmiak Dansk peber’. Dit is een sabbeldropje. En vanaf het begin valt de lekkere zoete salmiaksmaak op van het suikerwerk. Via kleine scheurtjes en openingen van het harde omhulsel sijpelt echter al snel wat pittig zout salmiakpoeder naar buiten en bij daadwerkelijk doorbijten van het geheel wordt een intense salmiaksmaak ervaren die na doorslikken bijna héét op de tong blijft nabranden. Zit hier echt geen chilipeper in? Reageer dan hieronder, dan zet ik ze erbij!

Merkenmanagement en Innovatie

Lamberth woonde tot voor kort in New York en heeft jarenlange en internationale ervaring op het gebied van merkmanagement en -innovatie. Zij was onder andere werkzaam voor Nautica, Tommy Hilfiger en Gap. Ze krijgt de taak Nickelodeon verder te ontwikkelen in Noord-Europa. Deze regio bestaat naast Duitsland uit Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Nederland en België. Tot haar verantwoordelijkheden behoren naast marketing en communicatie ook creatieve on- en off-air marketingactiviteiten voor de kinder-en familiezender.

tags: #lays #smaak #wedstrijd #geschiedenis