Indribbelen Regels KNVB: Betekenis en Toepassing in het Pupillenvoetbal

Voetbal is een geliefde sport, zeker onder jonge kinderen. Binnen de KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) is er veel aandacht voor de ontwikkeling en het spelplezier van de jeugd, met name bij de pupillen. Dit artikel belicht de betekenis van de indribbelen regels, specifiek in het kader van de pupillencompetities, en hoe deze bijdragen aan een positieve voetbalomgeving.

Plezier en Ontwikkeling bij Pupillen: De Kern van het Jeugdvoetbal

Plezier in het voetbal staat centraal, vooral bij de pupillen. Bij de pupillen wordt er onderscheid gemaakt in verschillende teams: JO6, JO7, JO8 t/m 10, JO11 t/m 12. JO staat in dit geval voor ‘Jeugd Onder’. Pupillen spelen gemengd, jongens en meisjes samen. Daarnaast spelen ze op kleinere velden en in kleinere teams. Hierdoor komen kinderen vaker aan de bal en worden ze gestimuleerd om meer te dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Dit alles draagt bij aan het uiteindelijke doel: het vergroten van het spelplezier en de ontwikkeling van deze pupillen.

De Rol van de Omgeving: Spelregels en Informatie

De KNVB hecht veel waarde aan een goed geïnformeerde omgeving. We vinden het belangrijk dat de omgeving zo goed mogelijk op de hoogte is van alle spelregels en informatie om zo het plezier en de ontwikkeling van de kinderen te realiseren. Er zijn daarom diverse documenten ontwikkeld zoals spelregels en infographics met informatie over de spelers/speelsters, de teambegeleiders en de ouders. Deze informatie is vaak terug te vinden op de specifieke pagina’s voor de teams.

De Betekenis van Indribbelen: Regels en Toepassing

Het "indribbelen" is geen officiële term die je direct in de traditionele spelregels van de KNVB zult vinden. Echter, de term verwijst naar de manier waarop het spel bij de jongste jeugd wordt vormgegeven om dribbelen te stimuleren. Het concept van "indribbelen" krijgt vorm door middel van spelregels die specifiek zijn aangepast voor de pupillencompetities. Het doel is om kinderen aan te moedigen de bal aan de voet te houden en individuele acties te maken, in plaats van direct de bal af te spelen.

Stimuleren van Dribbelen door Aangepaste Spelregels

Om het dribbelen te stimuleren, kunnen de volgende regels (of afspraken) worden toegepast:

Lees ook: Alles over Vrije Ruimte Volleybal

  • Beperkte Aantal Directe Passes: Een regel kan zijn dat er een beperkt aantal directe passes achter elkaar gespeeld mogen worden. Dit dwingt spelers om eerst te dribbelen voordat ze de bal afspelen.
  • Dribbelzones: Het veld kan worden opgedeeld in zones waarbinnen een speler moet dribbelen voordat hij of zij mag passen of schieten.
  • Verplichte Dribbelactie: Na een spelhervatting (bijvoorbeeld een aftrap of een ingooi) kan het verplicht zijn dat de speler eerst een dribbelactie maakt voordat hij of zij de bal afspeelt.

Deze regels zijn erop gericht om de technische vaardigheden van de jonge spelers te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen met de bal te vergroten.

Wedstrijdvormen voor Pupillen: 6 tegen 6

De pupillen JO8, JO9 en JO10 spelen 6 tegen 6 wedstrijden op een bijna kwart veld (42,5m x 30m). Deze wedstrijdvorm draagt bij aan meer balcontacten en dribbelmomenten voor de individuele speler.

Spelbegeleider in plaats van Scheidsrechter

De scheidsrechter neemt bij deze leeftijdscategorie voortaan de rol aan van spelbegeleider. Hij of zij beweegt niet in maar langs het veld en geeft de spelers zoveel mogelijk de ruimte het spel zelf te ontdekken. De focus ligt op het begeleiden en aanmoedigen van de kinderen, in plaats van het strikt handhaven van alle regels.

Geen Uitslagen en Standen

Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is in lijn met de ontwikkeling van de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier van pupillen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uitkomend in Onder 8 en Onder 9 nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen echte interesse hebben in rangen en standen. Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders. Dit kan leiden tot onnodige spanning en druk wat ten koste gaat van het spelplezier van het kind. De KNVB houdt wel de uitslagen bij om teams op het juiste niveau in te delen.

De Rol van Ouders: Een Positieve Bijdrage

Als ouder speel je een grote rol in de sportbeleving van je kind: voor, tijdens en na de wedstrijd én thuis. Als ouder ben je een rolmodel voor je kind; als toeschouwer, supporter en natuurlijk als opvoeder. Als ouder heb je een grote invloed op het gedrag en de prestaties van je kind. Een positieve houding ten opzichte van alle kinderen, vrijwilligers, scheidsrechters en tegenstanders stimuleert het plezier en de ontwikkeling van kinderen. Het is daarvoor belangrijk op de hoogte te zijn van de spelregels en wedstrijdvormen waarin jouw kind actief is.

Lees ook: Complete Gids Rugby Jeugd

Daarnaast kun je als ouder actief zijn als vrijwilliger zoals een coach, commissielid of bestuurder. Je bent als ouder een belangrijke factor in een bloeiend verenigingsleven. Een vereniging kan nu eenmaal niet bestaan zonder vrijwilligers.

Lees ook: Complete handleiding hockeyregels

tags: #indribbelen #regels #knvb #betekenis