Heb je je ooit afgevraagd waarom zoveel ijshockeyteams namen hebben die naar dieren verwijzen? Het is een wijdverspreide traditie, niet alleen in het ijshockey, maar ook in andere Noord-Amerikaanse sporten zoals American football, baseball en basketbal. Deze fascinatie met dierlijke mascottes heeft diepe wortels in de geschiedenis en marketing van de sport.
De Noord-Amerikaanse Oorsprong
Volgens Michael Krein, een kenner van de ijshockewereld en auteur van de blog "Kr1 Eishockeyblog- Die brotlose Eishockey-Kunst", komt de traditie van het kiezen van dierennamen voor teams oorspronkelijk uit de Noord-Amerikaanse professionele divisies. Er zijn twee belangrijke aspecten die hierbij een rol spelen:
- Het Stadswapen: In sommige gevallen kwam het dier al voor in het stadswapen en werd het vanaf het begin in het logo van de club opgenomen.
- Marketing en Amerikanisering: Tegen het einde van de jaren '90 identificeerden clubs zich steeds vaker met agressieve logo's, als gevolg van de amerikanisering van de sport. Dit had ook marketingtechnische aspecten, zoals het vergroten van de afzet van supportersartikelen.
Een van de eerste ploegen die een dierlijke naam aannam waren de Quebec Bulldogs, opgericht in 1910. Zij gaven de buldog zelfs een plaatsje op hun teamfoto.
Dierennamen in de NHL
In de National Hockey League (NHL), de Amerikaanse professionele divisie, spelen momenteel 30 ploegen, waarvan er zes een dierlijke naam hebben. Michael Krein merkt op dat de San Jose Sharks en de Anaheim Mighty Ducks in de jaren '90 een ware marketingboom veroorzaakten. Voor die tijd waren de Pittsburgh Penguins en de Hartford Whalers de enige clubs met dergelijke namen.
Laten we eens kijken naar de verhalen achter enkele van deze iconische teams:
Lees ook: Bekerfinale Den Haag - Heerenveen
- Pittsburgh Penguins: Dit team speelt al sinds 1967 in de NHL. Carol McGregor, de echtgenote van de mede-eigenaar, bedacht de naam min of meer per toeval. Omdat de thuiswedstrijden in de Civic Arena zouden worden gespeeld, vroeg zij hoe de Arena in de volksmond werd genoemd. Aangezien deze locatie vaak "de grote iglo" werd genoemd, lag de keuze voor de bijnaam "pinguïns" voor de hand.
- Buffalo Sabres: Opgericht in 1970, toont hun logo een bizon met twee gekruiste sabels. Het team komt uit Buffalo, in de staat New York, en zou oorspronkelijk "Bisons" (in Amerika ook wel "buffalo") worden genoemd. De eigenaren, de gebroeders Seymour Knox III en Northrup Knox, waren echter op zoek naar een originelere en unieke naam en schreven een prijsvraag uit. Uit de talrijke inzendingen kozen zij uiteindelijk de naam "Sabres" (sabels). Als reden voor hun keuze verklaarden de broers dat een sabel het wapen is van aanvoerders en staat voor kracht, zowel in de aanval als in de verdediging.
- Arizona Coyotes: Oorspronkelijk opgericht in 1972 als de Winnipeg Jets, verhuisden zij voor het seizoen 1996-97 naar Phoenix, Arizona. Daar schreven zij een prijsvraag uit om een nieuwe naam te vinden. Het werd coyote, de naam van het meest beduchte roofdier in Arizona. Aanvankelijk was "Phoenix Coyotes" de naam van het team, totdat zij weer verhuisden, dit keer naar Glendale, een voorstad van Phoenix. Voor de start van het seizoen 2014/15 veranderden zij hun naam in "Arizona Coyotes", omdat zij niet alleen gezien willen worden als het ijshockeyteam van Glendale of Phoenix, maar als team voor de hele staat Arizona.
- Anaheim Ducks: Dit is het enige team in de geschiedenis van de Noord-Amerikaanse professionele divisies dat naar een merk is genoemd. De film "The Mighty Ducks" van Walt Disney was een kaskraker in 1992. Om de film te kunnen draaien, richtte Disney kortweg een eigen ijshockeyteam op dat in de beroepsdivisie moest spelen. Een jaar later erkende de NHL de populariteit van de film door met Disney een franchiseovereenkomst te sluiten. De club werd "Mighty Ducks of Anaheim" gedoopt en kreeg hetzelfde logo dat ook in de film te zien was. Toen Disney in 2005 het team verkocht, werd de naam gewijzigd in "Anaheim Ducks".
- San Jose Sharks: Opgericht in 1991, hielden zij naar aanleiding van de wedstrijd in Chicago een tekenwedstrijd voor de toegangskaartjes. Op de eerste plaats diende de wedstrijd als een middel om een naam te vinden. Uit meer dan 2.300 inzendingen uit de hele wereld kwam uiteindelijk "Sharks" als de winnende naam tevoorschijn. De uiteindelijke selectie bereikten ook namen als "Rubber Puckies" (rubberen pucks), "Screaming Squids" (gillende inktvissen), "Salty Dogs" (zeerobben) en "Blades" (messen). Hoewel "Blades" werd gezien als een geslaagde suggestie, werd de naam toch afgewezen vanwege de mogelijke verwijzing naar gangs. Het was een fortuinlijke bijkomstigheid dat er zeven haaiensoorten voorkwamen voor de Californische Pacifickust toen de dierennaam werd gekozen.
- Florida Panthers: Opgericht in 1993, wilde het team de aandacht vestigen op het feit dat de wilde kat die in Florida voorkwam, een bedreigde dierensoort was. Daarom noemden ze zich naar deze charmante wilde kat.
Dierennamen in Europa
IJshockeyteams met dierennamen komen niet alleen voor in Amerika, ook in Europa zijn dierennamen populair. De eerste ijshockeycompetitie in Zwitserland, afgekort de NLA, bestaat in totaal uit twaalf teams. Vijf ervan hebben een dier in hun logo.
- SCL Tigers: In de jaren '70 was truitjesreclame in Zwitserland verboden. Omdat de SC Langnau (tegenwoordig de SCL Tigers) al in de vroegste periode een tijger als symbool voor de club voerde, mocht toch, ondanks het reclameverbod, weer een tijger de shirtjes van de SCL tooien. En heel "toevallig" in de vorm van de tijgerkop van de «Tiger Käse AG». Sindsdien zijn de Langnauer de «Tigers». Helemaal zonder gevolgen bleef de shirtreclame echter niet omdat Langnau twee jaar lang niet op de televisie was te zien. Tegenwoordig worden zij gezien als trendsetters bij de shirtreclame. Ook hier hoort het dier in de naam er gewoon bij en wordt gebruikt voor marketing doeleinden en bij het optreden van de ploeg.
- HC Genève-Servette: Deze club laat voor iedere wedstrijd "Sherkan", een echte adelaar, door het stadion vliegen van de tribune naar de face-off spot in het midden van het veld. Hoewel er geen adelaar in het officiële logo voorkomt, is het team vooral bekend door zijn gevederde mascotte.
Duitse IJshockeyteams en de "Golf van Dierennamen"
De Duitse ijshockeyteams richten zich bij de naamgeving vooral ook op de VS. Met de invoering van de Deutsche Eishockey Liga (DEL; Duitse ijshockeycompetitie) in 1994 werd Duitsland overspoeld door een ware golf van dierennamen. Van de 18 ploegen wijzigden 11 teams hun traditionele clubnaam in een dierennaam en nog drie andere ploegen volgden later. Ook de DEL accepteerde uiteindelijk de dierlijke bijnamen van de ijshockeyteams.
Een typisch voorbeeld is de Kölner Haie (EC; Keulen) die de naam "Haaien" tot de oprichting van de DEL slechts als extra aanduiding gebruikten.
Populaire Dierennamen
Ondanks de enorme rijkheid aan soorten in de dierenwereld, hebben ijshockeyteams zo hun favorieten als het er om gaat een naam te kiezen voor hun team. De naam tijger komt vooral in Europa veel voor. In de DEL spelen zelfs twee ploegen in dezelfde divisie met tijger in hun naam: de Nürnberg Ice Tigers en de Straubing Tigers. In de WHL (Medicine Hat), QMJHL (Victoriaville), AHL (Bridgeport) in Zwitserland (SCL Tigers), Rusland (Chabarowsk), Tsjechië (Liberec), België (Brussel, Turnhout) spelen de tijgers ook mee.
Lees ook: Alles over ijshockeyschaatsen maat 39 voor dames