De hockeywereld staat niet stil. Innovatie en ontwikkeling zijn cruciaal om de sport aantrekkelijk te houden en de prestaties van spelers te verbeteren. Een van de gebieden waar veel aandacht naar uitgaat, is de training van specifieke vaardigheden, zoals de slag. De "hockey slag trainer werking" is een onderwerp dat steeds meer in de belangstelling komt, en dit artikel duikt diep in de verschillende aspecten ervan.
De Noodzaak van Gespecialiseerde Training
In de topsport, waarin het iedere keer weer strijden is voor een plek, is het cruciaal om alle mogelijke middelen in te zetten om een voorsprong te creëren. Pepijn Keppel, voormalig tophockeyer, ervoer de constante druk van de topsport en de noodzaak om van de norm af te wijken. Dit illustreert de behoefte aan training die niet alleen gericht is op algemene vaardigheden, maar ook op specifieke technieken zoals de slag.
De Trainer 2 Trainer Sessies
Een belangrijk aspect van hockeytraining is de overdracht van kennis van ervaren spelers en trainers naar de volgende generatie. Trainer 2 Trainer sessies spelen hierin een cruciale rol. Clubs die verder willen komen met hun trainers/coaches, maar niet altijd de toegang hebben tot de kennis die de topclubs zich kunnen permitteren, kunnen veel baat hebben bij deze trainingen. Samen worden de doelen vastgesteld en wordt de juiste match gezocht met spelers/trainers op het hoogste niveau. Hierdoor kunnen specifieke deelgebieden worden aangepakt en coaches/trainers een ontwikkelingsslag maken.
Deze sessies worden ondersteund door mediamaterialen en er wordt een training geschaduwd door specialisten, waardoor er ter plekke een evaluatie kan plaatsvinden. De filosofie van de trainers, opgedaan op top jeugd- maar ook topseniorenniveau, wordt gedeeld met de deelnemende trainers. Denk daarbij aan hoe een training wordt gegeven, maar ook hoe ervoor wordt gezorgd dat er doelgericht wordt getraind, het analyseren en evalueren van thema’s, en kleine handige tips als een show & go principe.
Hockeykampen: Een Intensieve Trainingsomgeving
Hockeykampen bieden een intensieve trainingsomgeving waar jonge spelers hun vaardigheden kunnen verbeteren. Deze kampen worden georganiseerd in de vakantieperiodes die voor de betreffende regio van toepassing zijn. Tijdens de vakantieperiodes worden kampen in de eigen clubomgeving gegeven, waarbij de trainingen worden gegeven door trainers die zelf op hoog niveau spelen of gespeeld hebben. Dit kan bij een topclub zijn, maar ook trainers die spelen bij bijvoorbeeld Jong Oranje en die hebben gezien hoe leuk het is om hun kennis te kunnen delen.
Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.
De overnachtingskampen zijn een waar avontuur, waarbij de kwaliteitstrainingen worden gecombineerd met sociale activiteiten en entertainment. Bij de dagkampen, die geschikt zijn voor kinderen van 5 tot 18 jaar, wordt 3 dagen een kamp van 9:00 tot 16:00 gegeven. Zowel de kampen als de Trainer 2 Trainer sessies vinden plaats op de club waar er gespeeld wordt.
De "Indian Dribble" en Andere Specifieke Trainingen
Altijd al willen weten hoe je de “Indian Dribble” eigen maakt, dan is deze training iets voor jou. Deze specifieke trainingen richten zich op het perfectioneren van individuele vaardigheden, wat essentieel is voor het verbeteren van het algehele spelniveau.
Selectieprocedures en Objectiviteit
Selecteren is een vak apart. In het bedrijfsleven, in vrijwel iedere sport en dus ook binnen het hockey. Het is een onderwerp dat vaak voor discussies zorgt. Voor de ene sporter betekent het euforie en blijdschap. Deze termen vliegen je op de sportvelden om de oren, maar toch kan moeilijk hard worden gemaakt waarom de ene manier van beoordelen beter is dan de andere. En dus gaat het uiteindelijk vaak om fingerspitzengefühl. Daardoor blijft het een erg gevoelig onderwerp op bijna iedere club en binnen bijna iedere sport.
Vandaag de dag zorgt de selectieprocedure bij veel clubs voor discussie. Dat is zonde, want eigenlijk is selecteren niet verkeerd. Selecteren is niets meer of minder dan differentiëren om het voor iedereen leuk en leerzaam te houden. Wel is er ruimte voor verbetering in de wijze waarop er vandaag de dag geselecteerd wordt. De KNHB heeft in 2018 uitgesproken om tot 12 jaar niet meer te selecteren (NOS, 2018). Als resultaat van de selectieprocedure zijn er spelers die afvallen, boze ouders en ontstaat er veel stress (Bouma, 2016). Daarom pleiten verenigingen voor een formatieve selectieprocedure.
Formatief wil zeggen dat er naar het proces wordt gekeken in plaats van naar een momentopname zoals een selectietraining of selectiewedstrijd (SBO, 2018). De onderzochte clubs zeggen dat ze objectief beoordelen omdat er meerdere mensen kijken, maar concreet uitgeschreven formats zijn bij hen helaas (nog) niet aanwezig, met als gevolg dat er dus subjectief beoordeeld wordt. Hierdoor kan het gebeuren dat wanneer twee mensen naar een speler kijken en de intentie hebben om een objectieve beoordeling te geven, bij allebei iets anders opvalt aan de speler. Hierdoor is de beoordeling dus niet objectief omdat er geen concreet uitgeschreven format, waarop staat beschreven waar precies naar gekeken moet worden, is meegegeven.
Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse
Voor een goede selectieprocedure moet een beoordeling dus objectief, maar bovenal concreet zijn. Een beter woord om te gebruiken tijdens de selectieprocedure is dan ook concretiseren. Wanneer er concrete maatstaven aangegeven zijn, wordt het duidelijk waarneembaar wat en waarop er beoordeeld wordt en kan dit een toevoeging zijn aan het leerproces van een kind. Een speler weet dan wat er wordt verwacht en weet ook wat hij - als hij hierop onvoldoende gescoord wordt - nog beter kan doen en waar specifiek op getraind kan gaan worden.
Concretisering van Kernpunten
Als het gaat om oudere jeugd en tophockey blijkt uit de aanpak van de KNHB bij de selectie van Nederlands B (14 tot 16 jaar) dat kernpunten al meer worden geconcretiseerd. Niveau 1 en niveau 6 zijn specifiek voor elke oefening concreet uitgeschreven. Om een nog grotere bijdrage te kunnen leveren aan het leerproces zou het nog beter zijn om niveau 3 en 4 ook concreet uitgeschreven te hebben. Zo krijgt iedere speler een persoonlijke beoordeling met verbeterpunten en kan op die manier aan een gericht doel gewerkt worden.
Een voorbeeld van deze werkwijze zoals toegepast bij de selectie van het Nederlands opleidingsteam B: tijdens de uitleg wordt aan de scouts verteld dat iedere oefening een bepaald thema heeft. Bijvoorbeeld het thema ‘Verdedigen’, dat weer is opgesplitst in ‘Benaderen en sturen’ en ‘Afpakken’. Beide elementen worden gescoord met niveau 1, 3, 4 of 6. Zo weet een speler achteraf dus waar hij in verdedigend opzicht goed in is en wat nog verbeterd kan worden. Daardoor is ‘Verdedigen’ geen containerbegrip meer. Wanneer een speler tijdens de verdedigende oefening erg opvalt in het voorbij spelen van verdedigers, maar niet voldoet aan de hogere niveaus van het verdedigende thema, wordt alsnog een laag niveau genoteerd, ook al vindt de beoordelaar hem een goede speler. Er wordt per thema gescoord op wat het thema bij de oefening is.
Voordelen van Concrete Beoordelingsformats
Een voorbeeld van een concreet uitgeschreven beoordelingsformat voor een technische vaardigheid is te zien in figuur 3. Het hoofddoel hoeft ook niet de ontwikkeling van een volledig SMART en concreet uitgeschreven format te zijn, want er is bij een open vaardigheid nou eenmaal veel afhankelijk van de context. En hoe hoger het niveau, hoe dichter de niveaus van de spelers bij elkaar liggen. Wel is het belangrijk dat beoordeeld wordt aan de hand van concrete formats om de uitslag van de beoordeling transparant uit te kunnen leggen aan spelers, ouders en trainers. Ook voor de beoordelaars heeft het een positieve werking.
Daarnaast is er nog iets te zeggen over de normering van de te beoordelen aspecten. Wanneer de visie van een vereniging en/of coach bijvoorbeeld is dat de coachbaarheid of het mentale aspect zwaarder dient te wegen dan de techniek of tactiek van een speler, kan dit makkelijk worden verwerkt in een format. Zo zou bijvoorbeeld de coachbaarheid ook gescoord kunnen worden aan de hand van concreet uitgeschreven criteria, gekoppeld aan punten. Wanneer dan bijvoorbeeld de coachbaarheid normering 3 krijgt ten opzichte van de techniek normering 1, kan dit ook meegenomen worden in de nieuwe vorm van selecteren.
Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.
Het Wegnemen van Discussies
Er wordt nog wel eens in de wandelgangen geroepen: “Ja, zij zit in de B1 want haar vader sponsort.” Dit zijn uitspraken die je als club wilt voorkomen. De winst die gemaakt wordt is met name het wegnemen van de discussies omdat er uitleg kan worden gegeven over gemaakte keuzes en deze ook zichtbaar zijn voor mensen die niet beoordeeld hebben. Zo zal ook het deselecteren hopelijk minder schade aanrichten bij een speler. Niet alleen de spelers die gedeselecteerd zijn hebben hier wat aan, ook de spelers die het wel gehaald hebben. Zij hebben waarschijnlijk nog ruimte voor verbetering, wat mede af te lezen is uit de behaalde scores. Aan de hand daarvan kunnen er weer nieuwe verbeterpunten opgesteld worden.
Een speler weet nu wat er van hem verwacht wordt en waaraan gewerkt kan worden. Zo heeft ook de trainer/coach doelen waarmee hij aan de slag kan met zijn spelers. Wanneer er alleen ‘techniek’ staat, is dat een loos begrip. Want wat is techniek? Wat moet er dan anders? Is dat aanvallend, verdedigend? Om een concreet format te ontwikkelen is het van essentieel belang de visie van de vereniging en de hoofdtrainers en/of de Technische Commissie inzichtelijk te hebben. Vanuit dat gezamenlijke vertrekpunt kan er stap voor stap worden gekeken op welke componenten er wordt beoordeeld en wat per niveau en leeftijdscategorie verwacht wordt.
Praktijkvoorbeeld: Het Verdedigende Thema
Eerder in dit artikel ging het bijvoorbeeld over het verdedigende thema ‘Benaderen & sturen en afpakken’. Wanneer de hoofdpunten van dat thema duidelijk zijn, kunnen ze verder uitgewerkt worden. Belangrijk is dat de uitwerking om kernpunten gaat, want bij een teveel aan punten wordt dit plan te moeilijk om uit te voeren. Het wordt aangeraden om een concreet format te schrijven op de 1e lijn teams van een leeftijdscategorie (bijvoorbeeld de B). Wanneer dit voor het selectieteam geschreven is, kan het vervolgens ook worden vertaald en aangepast worden naar lagere teams.
Het Besparen van Leed
De intentie van dit artikel is verenigingen te laten inzien dat concretiseren tijdens de selectieprocedure een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van een speler en het daarnaast ook veel onvrede weg kan halen bij leden, ouders en trainers. Het zal leed besparen bij sporters die afvallen, door hen uitleg te geven aan de hand van criteria die voor iedereen waarneembaar zijn. Daardoor is het te hopen dat het de ‘afvaller’ minder beschadigt en hij behouden wordt voor een blijvende deelname aan de bewegingscultuur.