Grafisch Ontwerp Wedstrijden voor Scholen: Voorbeelden en Inspiratie

Grafisch ontwerp wedstrijden voor scholen bieden een unieke kans voor leerlingen om hun creativiteit te uiten, hun ontwerpvaardigheden te ontwikkelen en zich te verdiepen in belangrijke thema's. Deze wedstrijden stimuleren samenwerking, onderzoekend leren en creatief denken, en bieden een platform voor jonge talenten om hun ideeën te presenteren en te laten beoordelen door experts. Er zijn verschillende soorten grafische ontwerpwedstrijden beschikbaar, gericht op verschillende leeftijdsgroepen en thema's. Dit artikel geeft een overzicht van enkele voorbeelden van grafische ontwerpwedstrijden voor scholen, met de nadruk op de Wetenschapsknooppunt Wageningen University ontwerpwedstrijd en de Graphic Matters Student Challenge.

Wetenschapsknooppunt Wageningen University Ontwerpwedstrijd

Het Wetenschapsknooppunt Wageningen University organiseert jaarlijks een ontwerpwedstrijd voor basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8. Deelnemende groepjes werken aan een toekomstvisie rond een maatschappelijke of wetenschappelijke uitdaging, waarbij samenwerking, creatief denken en onderzoekend leren centraal staan. Het proces van ontdekken, onderzoeken en ontwerpen wordt afgesloten met het maken van een maquette en een presentatie van hun idee. De vijf groepjes met de meest vernieuwende of beste ontwerpen worden uitgenodigd voor een feestelijke finale op de campus van Wageningen University & Research, waar ze hun ontwerp presenteren aan een jury van experts én een enthousiast publiek.

Elk jaar staat er een ander thema centraal, zoals duurzame energie, biodiversiteit, klimaat, voedsel of de leefomgeving. De ontwerpvraag daagt leerlingen uit om op een creatieve en oplossingsgerichte manier met dit thema aan de slag te gaan. De vakjury bestaat ieder jaar uit wetenschappers van Wageningen University & Research en een medewerker van het Wetenschapsknooppunt. Er zijn ieder jaar prijzen te winnen voor de beste groepjes, meestal een mix van educatieve leermaterialen en iets lekkers.

Voorbeeldprojecten en Winnaars

Een voorbeeld van een winnend ontwerp is dat van Anne Buitenhuis, leerling van het Groene Hart College. Anne heeft in haar ontwerp aandacht voor voorzieningen voor alle leeftijden, zodat iedereen het naar zijn zin heeft, met voldoende ontmoetingsplekken en speelvoorzieningen. Haar ontwerp is zo autoluw als mogelijk, maar wel bereikbaar voor hulpdiensten en openbaar vervoer door aanleg van centrale wegen. Haar doel is om iedereen blij te maken, dus ook de natuur en het klimaat. Energiebesparing staat dus centraal. Zowel het bouwen van de huizen als de vele jaren dat er in het huis wordt gewoond moet duurzaam zijn. Dit kan door zonnepanelen, groene daken en energiezuinige materialen te kiezen die lang meegaan.

Leerlingen Talitha, Thomas, Joël, Liv, Rosa en Karlijn van de Eben-Haëzerschool (Bennekom) hebben zowel de eerste plaats als de publieksprijs binnen weten te halen met hun nieuwe realiteit. Freya, Loïs, Tim, David en Justin, van de Springplank (Rhenen), hebben de tweede plaats weten te behalen met hun ontwerp over "Maak de Groeneweg groener". Janek, Sonja, July, Lennart, Daphne en Emma van plusgroep SWV IJmond (Castricum) hebben hard gewerkt aan hun maquette en ontwerp wat resulteerde in het Biodiversiteitskastje.

Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit

De Onderzoekend- en Ontwerpend Leren Cyclus

Om leerlingen te helpen bij het ontwerpen, kunnen ze de onderzoekend- en ontwerpend leren cyclus gebruiken. Hierbij kan ook gebruik worden gemaakt van een voorbeeldplanning en de web-app TOOL, waarmee leerlingen zelfstandig hun onderzoek kunnen starten. Bij ieder gepubliceerd idee zijn de naam en plaats van de school en de klas zichtbaar. De winnende scholen gaan akkoord met publicatie van het idee, klas- en naamsvermelding en vermelding van de plaats van de school in uitingen van het Wetenschapsknooppunt.

Graphic Matters Student Challenge

Graphic Matters daagt studenten uit te experimenteren met letters en betekenis. Van september tot december organiseren ze de jaarlijkse Student Challenge voor laatstejaars MBO- en eerstejaars HBO-studenten mediavormgeving/grafisch ontwerp uit Nederland en België.

Het thema "Tussen Aanhalingstekens" prikkelt aankomende ontwerpers om zich uit te spreken vanuit een veilige schoolomgeving. Een vakkundige jury, bestaande uit toonaangevende personen uit het werkveld, kiest uit alle inzendingen maximaal 50 opvallende posters. Deze worden gedurende 3 maanden geëxposeerd in de 3sec.gallery in Breda.

Doelstellingen en Uitdagingen

De Student Challenge maakt jonge ontwerpers bewust over het belang en de invloed van letters. Ze worden uitgedaagd de grenzen van het leesbare op te zoeken en te verkennen hoe typografie een rol speelt in het creëren van een boodschap, emotie, cultureel begrip en inclusie.

De studenten ontwerpen een poster aan de hand van een quote of tekst van een zelfgekozen held, waarbij letters de hoofdrol spelen. Dit kan een quote uit een boek zijn, een zin uit een songtekst, een antwoord uit een interview, etc. Studenten kunnen aan de slag met bestaande digitale fonts, zelf gecreëerde tekens, kalligrafie, en alles daartussen. Er zijn geen restricties aan de te gebruiken techniek: digitaal, zeefdruk, letterzetten… alles is mogelijk, zolang het de boodschap versterkt.

Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel

Inspiratie en Begeleiding

Per opleiding wordt een kick-off op locatie georganiseerd om studenten te informeren, enthousiasmeren en vooral inspireren. Ook wordt een online inspiratiedossier aangeboden, waarin studenten relevante artikelen over typografie, emotie en uitstraling, lettervormen en de kracht van een (on)duidelijke boodschap kunnen vinden.

Tentoonstelling en Conferentie

Naast ervaring met ontwerpen vanuit een eigen perspectief, doen studenten ook kennis op. Tijdens de feestelijke afsluitende conferentie vormen lezingen door juryleden en experts een leuk en leerzaam programma. Tijdens de conferentie worden ook de 50 meest opvallende inzendingen bekend gemaakt. 3sec.gallery is ‘s werelds enige drive-by gallery. Langs de inrit van de Chassé Parking in Breda is elke drie maanden een nieuwe reeks posters te zien.

Andere Voorbeelden van Grafisch Ontwerp Wedstrijden

Naast de bovengenoemde wedstrijden zijn er nog andere mogelijkheden voor scholen om deel te nemen aan grafische ontwerpwedstrijden:

  • Schools Reinventing Alkmaar: Een wedstrijd waarbij leerlingen op scholen in de regio Alkmaar zelf een woonwijk mogen ontwerpen in Minecraft Education. Dit project geeft kinderen de kans om hun creativiteit te laten zien en op een speelse manier betrokken te raken bij de toekomst van hun stad.
  • Lokale ontwerpwedstrijden: Veel gemeenten en organisaties organiseren lokale ontwerpwedstrijden, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een logo, poster of website. Deze wedstrijden zijn vaak gericht op een specifiek thema of doelgroep.
  • Online ontwerpwedstrijden: Er zijn diverse online platforms waar ontwerpers kunnen deelnemen aan wedstrijden voor logo-ontwerp, huisstijlen en andere grafische projecten. Hoewel deze platforms vaak gericht zijn op professionele ontwerpers, kunnen ze ook interessant zijn voor studenten en scholen die hun werk willen laten beoordelen en een kans willen maken op een prijs. Brandsupply is zo'n platform waar klanten een beschrijving geven van hun wensen voor bijvoorbeeld een nieuw logo of huisstijl, waarna ontwerpers kunnen deelnemen aan het project door één of meerdere ontwerpen in te sturen.

Het Belang van Grafisch Ontwerp Wedstrijden voor Scholen

Grafisch ontwerp wedstrijden bieden tal van voordelen voor scholen en leerlingen:

  • Stimuleren van creativiteit en innovatie: De wedstrijden dagen leerlingen uit om buiten de kaders te denken en originele oplossingen te bedenken voor complexe problemen.
  • Ontwikkelen van ontwerpvaardigheden: Leerlingen leren werken met verschillende ontwerptechnieken en -tools, en ontwikkelen hun gevoel voor kleur, typografie en compositie.
  • Bevorderen van samenwerking en communicatie: Veel wedstrijden vereisen dat leerlingen in groepen samenwerken, waardoor ze leren communiceren, ideeën uitwisselen en conflicten oplossen.
  • Verdiepen in actuele thema's: De wedstrijden zijn vaak gericht op maatschappelijke of wetenschappelijke uitdagingen, waardoor leerlingen zich verdiepen in belangrijke thema's en leren over de impact van ontwerp op de wereld om hen heen.
  • Vergroten van zelfvertrouwen en presentatievaardigheden: Leerlingen krijgen de kans om hun werk te presenteren aan een publiek en een jury van experts, waardoor ze hun zelfvertrouwen en presentatievaardigheden ontwikkelen.
  • Netwerken en carrièreperspectieven: De wedstrijden bieden leerlingen de mogelijkheid om te netwerken met professionals uit de ontwerpwereld en om hun werk te laten zien aan potentiële werkgevers.

Tips voor Deelname aan Grafisch Ontwerp Wedstrijden

Om succesvol deel te nemen aan grafisch ontwerp wedstrijden, is het belangrijk om de volgende tips in acht te nemen:

Lees ook: KNGU Broekjesregels Uitgelegd

  • Kies een wedstrijd die aansluit bij de interesses en vaardigheden van de leerlingen.
  • Lees de wedstrijdvoorwaarden en -richtlijnen zorgvuldig door.
  • Doe grondig onderzoek naar het thema en de doelgroep van de wedstrijd.
  • Brainstorm met de leerlingen over ideeën en concepten.
  • Maak een duidelijke planning en verdeel de taken.
  • Geef de leerlingen voldoende tijd en ruimte om te experimenteren en te creëren.
  • Bied de leerlingen feedback en begeleiding tijdens het ontwerpproces.
  • Zorg voor een professionele presentatie van het ontwerp.
  • Vier de deelname en de resultaten, ongeacht de uitkomst.

tags: #grafisch #ontwerp #wedstrijd #scholen #voorbeelden