Hockeycoaching voor meisjes is meer dan alleen het aanleren van technische vaardigheden en tactieken. Het omvat een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden, van het creëren van een positieve teamgeest tot het managen van ouderverwachtingen en het bevorderen van een veilige en ontwikkelingsgerichte omgeving. Dit artikel beschrijft de diverse aspecten van het coachen van een hockeyteam voor meisjes.
De Start van het Seizoen: Een Fundament Leggen
Een succesvol seizoen begint met een goede voorbereiding, niet alleen met de spelers, maar ook met hun ouders. Het is essentieel om de ouders mee te nemen in je plannen voor het seizoen. Wat kunnen ze van jou verwachten, en wat verwacht jij van de spelers en de ouders? Open communicatie is hierbij cruciaal.
Ouderbetrokkenheid: Verwachtingen en Afspraken
Nodig de ouders uit voor een informele bijeenkomst, bijvoorbeeld bij je thuis. Laat ze kennismaken met elkaar en presenteer vervolgens je plannen voor het team. Bespreek de ‘Visie op de ontwikkeling van hockeyers: 6x VOORUIT IN HOCKEY’ van de KNHB, die in 2018 werd geïntroduceerd. Deze visie, ontwikkeld met experts, wetenschappers en technische stafleden, kan dienen als leidraad voor de afspraken die je maakt.
De kern van deze aanpak is het vroegtijdig en duidelijk communiceren van verwachtingen naar de ouders. Dit lijkt simpel, maar is cruciaal. Stem met zowel de ouders als de spelers af wat de verwachtingen zijn, zowel van de trainer naar de ouders als omgekeerd. Door deze verwachtingen aan het begin van het seizoen uit te spreken, weet iedereen waar hij aan toe is en kan er later op deze verwachtingen worden teruggekomen.
De '6x VOORUIT IN HOCKEY' Principes
Deze zes uitgangspunten kunnen als basis dienen voor de gemaakte afspraken:
Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.
- Doelen stellen: Laat kinderen nadenken over hun eigen doelen en bespreek deze. Betrek, afhankelijk van de leeftijd, de ouders hierbij. Tijdens wedstrijden en trainingen moedigen de ouders alleen aan. Vragen kunnen na de training of wedstrijd gesteld worden, nadat je eerst aandacht aan de kinderen hebt gegeven.
- Kwaliteiten benutten: Stimuleer de kwaliteiten van elke speler en focus niet op tekortkomingen. Bespreek de kwaliteiten van zowel spelers als trainer/coach.
- Plezier voorop: Leg de nadruk op plezier maken, spelen en ontdekken, vooral in de F-, E- en D-categorieën. Vanaf de C-jeugd kan het team ervoor kiezen om meer prestatiegericht te zijn. Maak hierover duidelijke afspraken.
- Iedereen draagt bij: Bespreek wat je van de ouders verwacht, bijvoorbeeld met betrekking tot het rijden naar uitwedstrijden of het beheer van een koffiepot. Betrek ouders bij het team en geef ze inzicht in je taken als coach.
- Ruimte voor ontwikkeling: Geef spelers de ruimte om eigen keuzes te maken en zichzelf te verbeteren. Maak duidelijke afspraken met de ouders over hun rol in dit proces.
- Balans: Maak afspraken over afwezigheid bij trainingen en wedstrijden, rekening houdend met school, werk en sociaal leven. Deel deze afspraken met de ouders.
Tijdens het Seizoen: Een Veilige en Stimulerende Omgeving Creëren
Het creëren van een veilige en ontwikkelingsgerichte sportklimaat is essentieel voor het plezier en de ontwikkeling van de spelers. Het gaat erom dat kinderen fouten durven te maken, zich ontwikkelen en langer blijven sporten. Dit omvat het structureren van een veilig en plezierig leerklimaat, en niet alleen het structureren van techniek en tactiek.
Verwachtingen Managen en Afspraken Maken
Het is belangrijk om tijdig en voldoende aandacht te besteden aan het maken van (team)afspraken. Dit is een logisch vervolg op het uitspreken van verwachtingen; leg de afspraken zo vast dat het team er regelmatig aan wordt herinnerd.
Omgaan met Overtredingen
Regels zullen soms overtreden worden. Maak vooraf afspraken over de consequenties hiervan, zodat de kans op weerstand minimaal is.
Stimuleren en Complimenteren
Geef oprechte complimenten en benadruk de inzet en persoonlijke ontwikkeling. Zeg dat iemand iets goed doet in plaats van dat iemand goed is.
Mindset: Groei versus Statisch
Stimuleer een groeimindset, waarbij talent als maakbaar wordt gezien. Geef aanwijzingen en complimenten gericht op de inzet, taak en persoonlijke ontwikkeling. Vermijd complimenten die meer de statische mindset bevorderen, zoals 'Wat ben je een goede sprinter'.
Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse
Feedback Geven
Geef oplossingsgerichte feedback en bed de opbouwende feedback in tussen twee complimenten (de sandwich-methode). Vermijd het woord 'maar' en gebruik in plaats daarvan het woord 'en'. Geef feedback het liefst persoonlijk en niet ten overstaan van de hele groep.
Fouten Mogen Maken
Stimuleer een omgeving waarin fouten maken mag en moedig feedforward aan: benadruk hoe iemand zijn gedrag of handeling in de toekomst kan verbeteren. Stel vragen aan de speler om hem zelf na te laten denken en met oplossingen te komen.
Winst Boeken
Leg de nadruk op winst boeken in plaats van alleen op winnen. Benadruk de progressie en stel vooraf subdoelen op voor elke wedstrijd.
Individuele Aandacht
Geef individuele aandacht aan iedere speler. Ken de namen van alle spelers en gebruik deze regelmatig tijdens de training. Houd rekening met de verschillen tussen spelers en maak de spelers stapsgewijs verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.
Motivatie
Stimuleer intrinsieke motivatie door te voldoen aan de basisbehoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid. Geef individuele aandacht, complimenten gericht op de eigen ontwikkeling en geef regie over het eigen leerproces.
Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.
De Rol van de Coach: Meer dan alleen een Trainer
De coach is meer dan alleen iemand die training geeft. Hij/zij is een leider, een motivator, een vertrouwenspersoon en een rolmodel. Het is belangrijk om een goede relatie met de spelers op te bouwen en te investeren in hun persoonlijke ontwikkeling.
De Coach als Leider en Rolmodel
Je bent in the lead en geeft aan de voorkant de verwachtingen duidelijk weer. Je zorgt voor een veilige omgeving, alleen dan kan er gepresteerd worden. Wees je bewust van de rollen die je hebt als coach én als ouder van een kind in het team en het onderscheid hiertussen. Laat ouders ouder zijn en wees als coach de coach.
Samenwerking met de Vereniging
Zoek contact met collega’s op de club, eerdere coaches van jouw kind en leer van hun ervaringen. Maak voor jezelf doelen, zodat ook jij als coach en persoon kunt groeien.
Jeugd Participatie
Door jeugdleden als trainer en coach in te zetten voor eigen leden, geef je de jeugd een belangrijke rol binnen de vereniging. Zorg er wel voor dat de kwaliteit van de training hoog is en dat de jongeren worden begeleid door een volwassene.
Praktijkregels en Afspraken: Een Voorbeeld
Veel hockeyverenigingen hebben specifieke regels en afspraken die gelden voor spelers, ouders en coaches. Deze regels zijn bedoeld om een veilige en respectvolle omgeving te creëren en om de sportiviteit en het plezier in het spel te bevorderen.
Voorbeelden van Regels en Afspraken:
- Team: Gedraag je als een teamspeler, scheld niet op je medespelers, coach/trainer, scheidsrechter of tegenstander.
- Wedstrijd: Speel het hockeyspel op een sportieve manier.
- Sportief gedrag: Benader medespelers, tegenstanders, trainers, coaches en mede clubleden met respect.
- Supporter: Moedig op een positieve manier aan en bekijk de wedstrijd vanachter de hekken.
- Reageren op de scheidsrechter: Laat de scheidsrechter in zijn of haar waarde.
- Coach: Maak duidelijke teamafspraken en voorkom agressief gedrag binnen het team.
- Training: Doe op een sportieve en positieve manier mee met de training.
- Auto/Fiets/Scooter: Parkeer alleen op de daarvoor bestemde plekken.
- Complex en clubhuis: Houd het complex netjes en gooi afval in de prullenbakken.
- Honden: Houd honden aan de lijn en ruim de uitwerpselen op.
- Roken: Roken is op het gehele sportcomplex niet toegestaan.
- Clubtenue: Wedstrijden worden gespeeld in het officiële clubtenue.
- Scheenbeschermers en gebitsbeschermer: Het dragen hiervan is verplicht.
Sancties
Bij overtreding van de regels kunnen sancties worden opgelegd, zoals een waarschuwing, schorsing of royement.
Fluitverplichting
Veel verenigingen hebben een fluitverplichting voor teams vanaf een bepaalde leeftijd. Als de aangewezen scheidsrechter niet komt opdagen, krijgt het team dat de fluitverplichting had een extra wedstrijd om te fluiten.
tags: #hockey #coach #meisjes #taken #en #verantwoordelijkheden