Esso Red Bull Racing Wedstrijd: Geruchten, Wisselingen en Successen

De wereld van de Formule 1 staat nooit stil. Achter de schermen gonst het van de geruchten, terwijl op de baan de strijd om de overwinning onverminderd doorgaat. Dit artikel duikt in de recente ontwikkelingen rondom Red Bull Racing, van mogelijke rijderswisselingen tot de successen op de circuits en de betrokkenheid van sponsors zoals Esso.

Mogelijke Rijderswisselingen bij Red Bull Racing?

De prestaties van de Red Bull-coureurs zijn de laatste tijd onderwerp van gesprek. Er gaan geruchten dat Yuki Tsunoda al vanaf de aankomende F1 Grand Prix van Japan mag instappen bij Red Bull Racing. Liam Lawson zou tegenvallen in het vervloekte zitje naast Max Verstappen en zou er dus na twee raceweekenden al uitgegooid worden.

Lawson hoopte het beter te doen dan Pérez, maar zijn seizoen valt tot nu toe bijzonder tegen. Hij kwalificeerde zich als achttiende voor de seizoensopener in Australië door een foutje in zijn laatste run van Q1 en hij zou niet aan de finish komen. Hij werd door Red Bull buiten gehouden, toen het begon de regenen in de slotfase, en crashte vervolgens met zijn slicks op de natte baan. De Nieuw-Zeelander kon geen verbeteringen vinden in China. Hij kwalificeerde zich als laatste voor de Sprint en kwam als veertiende over de streep. Ook in de kwalificatie voor de Grand Prix werd hij twintigste. Lawson kwam niet verder dan P15 na een tweestopper, een strategie die langzamer bleek dan de éénstopper.

Tsunoda werd in China gevraagd of hij er klaar voor zou zijn om bij Red Bull Racing in te stappen en of hij die uitdaging aan zou willen gaan voor zijn thuisrace op het Suzuka International Racing Course. "Ja, waarom niet! Altijd!", klonk het enthousiast bij de coureur die nu nog voor zusterteam Racing Bulls uitkomt en, in tegenstelling tot Lawson, wel punten heeft verdiend dit jaar. Reagerend op een mogelijke wissel tussen hem en Lawson, zei Tsunoda: "In Japan? Ja, 100 procent."

Deze mogelijke wijziging in de line-up zou een interessante dynamiek binnen het team kunnen creëren, zeker gezien de aanstaande race in Japan, Tsunoda's thuisrace. Nog geen twee weken eerder hoorde Tsunoda dat hij per direct Liam Lawson zou aflossen in het hoofdteam van Red Bull. In allerijl vloog de Japanner naar Milton Keynes, om in de fabriek in de simulator de RB21 in elk geval een beetje te leren kennen.

Lees ook: Basketbal Beverwijk en omgeving

Technische Problemen en Noodbijeenkomst

Red Bull heeft aankomende week een noodbijeenkomst ingepland om te vergaderen over de achterstand die het team qua auto heeft op McLaren, Mercedes en Ferrari. "Deze week hebben we een meeting in Milton Keynes om te bespreken hoe we het gat kunnen dichten", bevestigt hoofdadviseur Helmut Marko bij de Duitse tak van Sky Sports. De Oostenrijkse formatie zou voor de Grand Prix van Japan overwegen om Tsunoda en Lawson te laten wisselen van team.

Max Verstappen had het eveneens lastig en klaagde weekend na weekend over de balans. De kans is echter groot dat hij de race vanaf de voorlaatste plaats aanvangt. Een heel rooskleurig weekend gaat het waarschijnlijk dus niet worden voor Max. Aan de andere kant: inhalen kan ‘ie als geen ander en Monza leent zich daar prima voor.

Successen op de Baan: Verstappen Heerst in Italië

Ondanks de uitdagingen en geruchten, heeft Red Bull Racing ook successen geboekt. Verstappen zelf was blij met zijn 66e overwinning, maar misschien nog wel meer met de vooruitgang die het team heeft geboekt in de afstelling van de RB21. "Er komen nog een paar mooie circuits aan", zei hij bij Viaplay. "We komen met twintig seconden voorsprong over de streep", aldus Marko. "We zijn weer competitief."

Twee races geleden zag het er nog slecht uit", zei Helmut Marko, terwijl Verstappen op het podium werd gehuldigd als winnaar van de Grand Prix van Italië. "We kijken weer optimistisch vooruit naar de volgende race", voegde hij eraan toe. De vreugde was groot bij Red Bull. Teambaas Laurent Mekies en adviseur Helmut Marko wisten niet welke superlatieven ze moesten gebruiken om de prestatie van Verstappen te prijzen. Zijn 'Magic Max' had hem zojuist zijn eerste Grand Prix-overwinning als teambaas bezorgd. Toch wilde Mekies daar niet te lang bij stilstaan. "We gaan de goede kant op. De mannen en vrouwen van het team hebben hier hard aan gewerkt." Dat geeft vertrouwen voor de komende races.

De wedstrijd in Italië werd namelijk met een gemiddelde snelheid van 250,706 kilometer per uur de snelste Formule 1-race ooit.

Lees ook: De geschiedenis van KRC Genk

De Rol van Sponsors: Esso en de Passie van de Fans

Sponsoren spelen een cruciale rol in de Formule 1, en Esso is een belangrijke partner van Red Bull Racing. Onlangs organiseerde Esso een wedstrijd waarbij een ontmoeting met Max Verstappen en een ritje in de officiële Red Bull Racing-simulator op het spel stond. Verder stond er ook nog een rondleiding achter de schermen in de Aston Martin Red Bull-fabriek.

'Het is altijd leuk om tijd door te brengen met fans om zo onze passie te delen', laat de Nederlandse Red Bull-rijder desgevraagd weten aan diverse media. 'De afgelopen maanden waren natuurlijk bijzonder en het is fijn om niet alleen onze gezamenlijke passie, maar ook dat succes met hen te kunnen delen. Mijn weekend in Mexico was onvergetelijk en de wagen presteerde heel goed tijdens de race. De 21-jarige Limburger vervolgt: 'Vandaag draaide het om Esso en kregen fans de mogelijkheid om naar Aston Martin Red Bull Racing hier in Milton Keynes te komen en zo’n bijzondere ervaring op te doen. Mede dankzij de brandstof van Esso kan ik zulke goede resultaten behalen. Iets wat mij en mijn fans zoveel te vieren geeft, zowel op als naast het circuit', aldus Verstappen.

Tsunoda's Debuut in Japan: Een Druk Weekend

Voor Yuki Tsunoda was de Grand Prix van Japan er eentje met dubbele gevoelens. Aan de ene kant mocht hij uitgerekend in eigen land debuteren voor Red Bull Racing. Maar punten zaten er zondag niet in, terwijl ploeggenoot Max Verstappen de wedstrijd won.

Eenmaal in Japan op het circuit van Suzuka bleek dat de correlatie tussen de virtuele wereld en de daadwerkelijke auto niet optimaal was. Desondanks leek Tsunoda direct op zijn plek bij Red Bull. Maar mede door een verkeerd gekozen set-up viel zijn kwalificatie in het water, waarna het verdere weekend in het teken stond van damage control. Tel daar ook nog eens bij op dat tienduizenden fans op de tribunes Tsunoda geen moment met rust lieten, terwijl de media en sponsoren ook telkens iets van hem wilden. Kortom, het was een druk en emotioneel weekend voor de Japanner.

In Bahrein zou er minder druk moeten zijn, maar zo ziet Tsunoda dat zelf niet. “Niet echt”, zegt hij echter tegen onder andere GPblog. “De druk is er altijd.” Toch zegt hij ook: “De GP van Japan was erg hectisch met media, promoties en activiteiten. Ik had geen tijd om me volledig op de voorbereiding te concentreren. Nu wel, en ik heb een beter idee van wat voor auto ik zal hebben. Ik werk alles gewoon stap voor stap af.

Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit

tags: #esso #red #bull #racing #wedstrijd