Donald Duck 90 Jaar: Een Eend van Wereldformaat Viert Feest!

Donald Duck, het geliefde, hilarische en ietwat opvliegende personage dat door Walt Disney werd gecreëerd, viert zijn 90-jarig jubileum! Sinds zijn debuut in 1934 is Donald Duck uitgegroeid tot een wereldwijd icoon, geliefd bij jong en oud. Dit jubileum wordt groots gevierd met speciale uitgaves, samenwerkingen en wedstrijden. Laten we eens kijken hoe deze iconische eend al 90 jaar harten verovert.

Het Ontstaan van een Icoon

Donald Duck maakte zijn debuut in 1934 in de cartoon The Wise Little Hen. Hij werd ontworpen door Art Babbit en Dick Huemer als een sidekick voor Mickey Mouse, die zes jaar eerder was geïntroduceerd. Omdat Mickey Mouse steeds populairder werd, kon hij niet meer 'uit de bocht vliegen' zoals in eerdere verhalen. Donald Duck, de mopperende eend, kon dit wel. Hij werd de etterbak, terwijl Mickey de brave jongen werd.

Aanvankelijk speelde Donald Duck alleen mee in de verhalen van Mickey Mouse, maar al snel kreeg hij zijn eigen strip. De wereld van Donald Duck werd uitgebreid met bekende karakters zoals Dagobert Duck, Willie Wortel en Guus Geluk. Al deze figuren wonen in de fictieve stad Duckstad.

Donald Duck in Nederland: Een Tijdschrift van Formaat

Het Donald Duck Weekblad verschijnt sinds 1952 in Nederland. Met een bereik van 2 miljoen lezers is het het grootste familietijdschrift van het land. Sinds 2021 wordt er in heel Europa zelfs elke seconde een Donald Duck magazine verkocht.

Volgens tekenares en schrijfster Wilma van den Bosch, die van 1984 tot 2017 talloze verhalen over Donald Duck schreef en tekende, is het succes van de strip in Nederland te danken aan het feit dat het zo anders was dan andere strips. "Het tijdschrift stak erg af tegen de wat bravere kindertijdschriften uit die tijd, die soms op religieuze gronden waren gebaseerd." Ze haalde haar inspiratie uit haar eigen ervaringen. "Zo krijg je altijd levensechte, bizarre en frisse nieuwe ideeën."

Lees ook: Oefeningen voor jonge volleyballers

Feestelijke Samenwerkingen en Producten

The Walt Disney Company werkt samen met diverse toonaangevende merken om het 90-jarig jubileum van Donald Duck te vieren. Denk hierbij aan wereldwijde merken zoals Adidas, ASOS, Funko, Pandora en de Disney Store zelf. Deze samenwerkingen resulteren in iconische verzamelobjecten, speelgoed, sieraden en stijlvolle kleding. Ook samenwerkingen met merken als Karl Lagerfeld en Gucci dragen bij aan de blijvende relevantie van Donald Duck als cultureel icoon in Europa, inclusief Nederland en België.

Een ander bijzonder project is de samenwerking tussen Batavia Stad Fashion Outlet en Disney. De straten en winkels van Batavia Stad Fashion Outlet worden deze zomer omgetoverd met een magische make-over, gewijd aan Disney-iconen zoals Mickey Mouse, Donald Duck en hun vrienden.

Gouden Postzegel en Culinaire Verwennerij

Ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum heeft The Walt Disney Company samen met PostNL een gouden 'Donald Duck 90 jaar' postzegel ontwikkeld. Deze gelimiteerde postzegel is een unieke uitgave en een echt verzamelobject voor Disney-fans.

Wie jarig is, trakteert! Daarom heeft The Walt Disney Company 24Kitchen chef (en Donald Duck fan) Jet van Nieuwkerk gevraagd om Donalds favoriete feestgerecht te bereiden en de instructies te delen met alle fans in Nederland.

Ontwerp een Nieuwe Buur voor Donald Duck!

Het Donald Duck Weekblad viert het jubileum met een unieke wedstrijd. Lezers kunnen een nieuwe inwoner van Duckstad ontwerpen. De opdracht luidt: "Donald en Bolderbast hebben het weer eens bont gemaakt in de Kwaaklaan. Zo erg zelfs dat de buren van nummer 11 direct hun huis te koop hebben gezet."

Lees ook: FIFA Keeper van het Jaar: Wat maakt een winnaar?

Iedereen, jong en oud, kan meedoen door de tekenspullen erbij te pakken en een nieuwe buur voor Donald te bedenken. Een deskundige jury selecteert de leukste inzendingen, die vervolgens worden uitgewerkt door de echte Donald Duck tekenaars. Vanaf 10 juli kan er gestemd worden op de top vijf. Het winnende karakter krijgt een prominente plek op de cover van het Donald Duck Weekblad en zal regelmatig verschijnen in nieuwe avonturen van Donald Duck. Meer informatie over deze wedstrijd is te vinden op DonaldDuck.nl/nieuwebuur.

Daarnaast verschijnt er een dubbeldik jubileumnummer van het weekblad, met een unieke Escape Room-strip waarin lezers zelf invloed hebben op het verhaalverloop. Deze speciale editie ligt vanaf 6 juni in de winkels en op de deurmat bij de abonnees.

Magisch Vervolg in het Rijksmuseum

Na het succes van de oktober familiemaand, de samenwerking tussen het Rijksmuseum en Disney, kunnen bezoekers dit najaar weer een magisch vervolg verwachten. Waar vorig jaar de focus lag op het 100-jarige bestaan van de Walt Disney Company en Mickey Mouse, staat de volgende editie geheel in het teken van Donald Duck.

Lees ook: Innovatie en consumentenverbinding bij Dr. Oetker

tags: #donald #duck #90 #jaar #wedstrijd