Inleiding
Het programma "De Pennen zijn Geslepen" is een uniek concept waarin bekende Nederlanders de uitdaging aangaan om een literaire thriller te schrijven. Onder begeleiding van experts duiken ze in de wereld van misdaad, moord en intriges. Dit artikel belicht de wedstrijdregels, de achtergronden van het programma en reflecteert op thema's die tijdens de colleges over schrijven en jeugdliteratuur aan bod komen.
De Wedstrijd: Regels en Uitdagingen
De basis van "De Pennen zijn Geslepen" is simpel: een groep bekende Nederlanders, zonder noodzakelijk schrijfervaring, wordt uitgedaagd om een spannende thriller te schrijven. De deelnemers worden ondergedompeld in de wereld van misdaad door bezoeken aan crime scenes, onderzoek naar sporen en lessen over moordwapens.
De Rol van de Jury
Een jury van experts, bestaande uit o.a. Paul Sebes, Willem Bisseling en Saskia Noort, beoordeelt de verhalen. Zij selecteren de beste inzendingen en bepalen uiteindelijk de winnaar.
De Publiekswedstrijd
Naast de bekende Nederlanders is er ook een publiekswedstrijd. Uit de vele inzendingen worden een aantal verhalen geselecteerd die mogen worden afgeschreven tot een kort, spannend verhaal. Suzanne Wouda won deze publiekswedstrijd ooit met haar verhaal.
Achtergronden van het Programma
"De Pennen zijn Geslepen" is meer dan alleen een entertainmentprogramma. Het is een kijkje in het creatieve proces van het schrijven, waarbij de deelnemers geconfronteerd worden met de uitdagingen van plotontwikkeling, karakterisering en spanning.
Lees ook: Ontdek de betekenis achter de naam Kampong
Begeleiding door Experts
De deelnemers worden begeleid door experts zoals Saskia Noort, Paul Sebes en Willem Bisseling. Daarnaast leverde privédetective John Vullers een bijdrage aan het programma door de deelnemers mee te nemen in de wereld van misdaad en hen te laten kennismaken met de realiteit van het politiewerk. ICT-specialist Otto Lodewijk van SuitIT liet de deelnemers kennismaken met de digitale kant van de misdaad.
Deelnemers en Hun Ervaringen
De deelnemers aan het programma zijn divers, van acteurs en theatermakers tot journalisten en modeontwerpers. Ze brengen allemaal hun eigen achtergrond en ervaring mee, wat resulteert in een unieke dynamiek en verschillende perspectieven op het schrijven.
Reflecties op Schrijven en Jeugdliteratuur
Het programma "De Pennen zijn Geslepen" roept interessante vragen op over schrijven, ervaring en de rol van jeugd in de literatuur. Een college over jeugdliteratuur stelt de vraag of je wel kunt schrijven als je jong bent. Het idee dat je een bepaalde levenservaring nodig hebt om een goed boek te schrijven, komt vaak voor.
Ervaring versus Creativiteit
"De Pennen zijn Geslepen" suggereert dat ervaring belangrijk is voor het schrijven van een goede thriller. De deelnemers bezoeken crime scenes en leren over moordwapens, om zo de realiteit van misdaad te ervaren. Echter, de colleges over jeugdliteratuur laten zien dat in de vijftiende eeuw ervaring minder belangrijk was. Toen werd er vooral gekeken naar bestaande literaire kaders.
De Stem van de Jeugd
Het is moeilijk om te bepalen hoe vernieuwend jonge schrijvers in de vroegmoderne tijd waren, omdat jongeren vaak 'object' waren in de literatuur en geen 'subject'. Kinderen schreven destijds niet voor zichzelf, maar voor hun ouders of leraar. Daardoor zijn de kinderwereld en de wereld van de volwassenen niet echt los te koppelen.
Lees ook: Bekende voetballers in de politiek
Het Belang van Kaders en Vernieuwing
De colleges over jeugdliteratuur laten zien dat er verschillende manieren zijn om naar schrijven te kijken. In de vijftiende eeuw waren literaire kaders belangrijk, terwijl tegenwoordig ervaring vaak centraal staat. Het is belangrijk om te leren denken buiten de kaders en kritisch te kijken naar de aannames die we hebben over schrijven en literatuur.
De Maïsstengelscène: Een Voorbeeld van Spanning
Een van de meest intense scènes uit de context is de passage in het maïsveld. De regels waren simpel: twee kiezen positie in het veld, vier langs de rand, leggen daar iets persoonlijks neer. De opdracht: loop naar de overkant en kom terug met dat voorwerp. De hoofdpersoon moest met Abe als 'pakker' het veld in.
Verdoofde Zintuigen en Verwarring
De maïs strekte zich als een muur uit. Zodra de hoofdpersoon het veld in stapte, was er geen buitenwereld meer. Er was alleen de frisse zoetheid van de maïskolven, en boven haar de donker wordende lucht. De warmte van de dag hing er nog.
Een Hinderlaag en Persoonlijke Voorwerpen
De hoofdpersoon concentreerde zich op haar strategie: een hinderlaag opzetten voor haar prooi. Ze wilde weten waarom Myrthe die foto had meegebracht. De vier voorwerpen spelen een cruciale rol in het verhaal. Lotfi's boek, Stef's getuigschrift met de naam van zijn broer, de sinaasappel die herinneringen opriep aan Daniel, en Muis' voorwerp.
De Ontknoping in het Veld
De hoofdpersoon ontving berichten en foto's op haar telefoon die haar confronteerden met haar verleden. Ze liet haar telefoon vallen en stormde weg. De maïsbladeren haalden haar gezicht open, verstikten haar. Het was alsof het maïsveld een speler was die haar de doorgang versperde. Uiteindelijk werd ze geconfronteerd met de andere deelnemers, die haar beschuldigden van iets.
Lees ook: Informatie over Cricket