Het inrichten van een klaslokaal voor kleuters is een cruciale taak die de basis legt voor hun leerproces en sociaal-emotionele ontwikkeling. Een doordachte indeling en een stimulerende omgeving kunnen een positieve invloed hebben op het welzijn en de betrokkenheid van de kinderen.
Basis Inrichting en Hoeken Creëren
Begin met een basisinrichting die diverse speelhoeken omvat, zoals een huishoek, een bouwhoek, een puzzelkast en een atelier met knutselmateriaal, verf en klei. Een zand- en watertafel, zelfs in een kleine variant, mag niet ontbreken. Maak duidelijke hoeken door kasten dwars op de muur te plaatsen. Leg vloerkleden in de hoeken; dit zorgt voor een huiselijke sfeer in de huishoek, dempt het geluid in de bouwhoek en bakent de speelplek af. Kies voor een effen kleed in de bouwhoek om verwarring te voorkomen; een verkeerskleed is hier niet geschikt.
Rust en Overzicht
Plaats open kasten zo dat je er niet direct inkijkt bij binnenkomst, dit bevordert de rust. Vermijd het te vol proppen van de kasten; twee kisten op elkaar is het maximum. Stapel je meer, dan zullen kinderen de onderste kisten negeren. Sla overtollig materiaal buiten het lokaal op en wissel het af en toe. Beperk het knutselmateriaal, gezelschapsspelletjes en ontwikkelingsmateriaal in de kasten. Overweeg een extra kast in de gang voor minder frequent gebruikt materiaal zoals hamertje tik, blokken en een knikkerbaan. Een kritische blik op het aanwezige materiaal en het wegnemen van overbodige spullen is essentieel.
Sfeer en Gezondheid
Kleed het lokaal gezellig aan met planten op de kasten of vensterbank. Planten geven een huiselijke sfeer en zijn goed voor de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat werknemers minder vaak ziek zijn in een werkomgeving met veel planten.
Praktische Indeling
Plaats een kleine tafel bij de deur voor een mee-naar-huisbak en een afmaakbak. De vuilnisbakken kunnen hieronder geplaatst worden. Maak een grote zeeppomp of navulfles voor zeep leeg en vul deze met kleuterlijm, zodat de kinderen hun lijmpotjes zelf kunnen vullen.
Lees ook: Wedstrijddag strategieën voor hardlopers
Less is More
Houd altijd in gedachten: less is more! Kijk regelmatig rond en verwijder overbodige spullen. Te veel rommel, scheefliggende spullen en te veel kleur kunnen overweldigend zijn.
Perspectief van het Kind
Kruip eens op kleuterhoogte door het lokaal. Hoe ziet het eruit voor de kinderen? Kunnen ze alles goed zien en vinden? Hebben ze overzicht?
Spelen op de Grond
Zorg voor voldoende ruimte om op de grond te spelen. Kleine matten kunnen de speelplek afbakenen en zijn comfortabel om op te zitten. Spelen op de grond is belangrijk voor de motorische ontwikkeling van kleuters. Het helpt bij het versterken van de nekspieren en biedt meer ruimte voor activiteiten zoals het bouwen van een lange treinbaan. Vermijd de w-zitpositie.
Vormen voor Netheid
Teken een vorm op de vloer in de buurt van een zand- of rijsttafel met Woody's van Stabilo of papiertape. Kinderen kunnen alles wat uit de bak valt naar de veegvorm vegen, wat het opruimen vergemakkelijkt.
Themahoeken
Creëer naast de huishoek een themahoek. Als er geen ruimte is, kan de themahoek op de gang geplaatst worden of in het midden van het lokaal. Betrek de kleuters bij het inrichten van de themahoek, bijvoorbeeld door samen een vliegtuig te maken bij het thema 'op reis' of een restaurant bij het thema 'eten'.
Lees ook: Mis Geen Enkele Wedstrijd
Veranderingen in de Inrichting
Voer veranderingen in de inrichting bij voorkeur door waar de kinderen bij zijn om onverwachte verrassingen te voorkomen. Het lokaal is ook van hen en grote veranderingen kunnen een onveilig gevoel geven.
Rijke Leeromgeving
Zorg voor een rijke leeromgeving door cijfers en letters op te hangen, een getallenlijn te plaatsen en getallen door het lokaal te verspreiden. Hang kaartjes met de namen van de hoeken op.
Spelinloop
De schooldag begint met spelinloop. Kinderen kunnen samen met hun ouders binnenkomen en spelen met speelgoed dat op tafels en matten klaar ligt. Dit zorgt voor een soepeler afscheid en geeft de kinderen de kans om te kletsen en te spelen. De leerkracht heeft tijd om de ouders te spreken en de kinderen te begroeten. Maak een bewuste keuze in de werkjes die worden aangeboden, zodat de kinderen meteen aan de slag kunnen.
Roulatieschema
Werk met een roulatieschema waarbij kinderen in groepen rouleren tussen verschillende activiteiten. Dit geeft structuur en duidelijkheid. Laat alle kinderen tijdens de spelinloop kiezen uit verschillende activiteiten die aansluiten bij het thema en de doelen. Zorg voor activiteiten op niveau en pas de opdrachten aan voor groep 1 en groep 2.
Observatie
Observeer de kinderen tijdens de spelinloop om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en behoeften. Noteer observaties en pas de activiteiten hierop aan.
Lees ook: Complete Gids Papier Inzameling
Opruimen en Kring
Na de spelinloop ruimen de kinderen samen op en komen ze in de kring zitten. Bepaal of de kinderen zelf een plek mogen kiezen of dat er vaste plekken zijn. In de kring wordt besproken welke dag het is en wat er die dag gaat gebeuren. Hierna volgt een activiteit met een specifiek doel.
Gesplitste Kring
Splits de kring indien nodig en biedt gerichte activiteiten aan buiten de kring. Draag een ketting om aan te geven dat de kinderen de leerkracht niet mogen storen.
Spelen
Spelen is een spontane activiteit die niet in opdracht gegeven kan worden. Kleuters hebben ruimte nodig om echt te spelen.
Ventilatie
Zorg voor een gezond binnenklimaat door goed te ventileren. Meet de luchtkwaliteit en neem maatregelen wanneer nodig, zoals het openen van ramen en deuren of het aanpassen van het ventilatiesysteem. Gebruik een CO2-meter om de luchtverversing te controleren en handel wanneer de meter op rood springt.
Humor
Gebruik humor in de klas om een positieve en ontspannen sfeer te creëren. Lachen heeft een gunstig effect op de intellectuele ontwikkeling van kinderen en kan helpen bij het leren.
Succes Wensen
Wens kinderen succes bij spannende gebeurtenissen, zoals examens of nieuwe banen. Een motiverende succeswens kan iemand vertrouwen geven en laten weten dat hij of zij er niet alleen voor staat.