Een chop in het hockey is een techniek die gebruikt kan worden als een scoringstechniek of als een passeertechniek. Het is bijzonder effectief op watervelden. De uitvoering vereist een korte, felle polsbeweging, waarbij de bal zich ter hoogte van of zelfs achter de rechtervoet bevindt.
Wat is een Chop?
Een chop is een slag waarbij de speler de bal met een bijna verticale opzwaai raakt. Het kan een tactische slag zijn, maar ook een slag uit noodzaak, bijvoorbeeld wanneer de bal diep in het gras ligt. In de spreektaal wordt een onbekwame golfer ook wel een "hakker" genoemd, wat een negatieve connotatie kan hebben.
De Techniek Achter de Chop
De chop techniek vereist specifieke handelingen van de stick en het lichaam. Om de juiste technieken te leren, is veel oefening nodig. De rechterhand is los van de stick en dient ter begeleiding en sturing. Het is een vloeiende beweging waarbij de stappen kort na of tegelijkertijd met elkaar worden uitgevoerd.
Toepassing van de Chop
De chop kan gebruikt worden om de bal links voor je langs te trekken en hem vervolgens met je haakje over de stick van de tegenstander te duwen. Belangrijk is om de bal rechtdoor te liften en niet schuin terug naar de tegenstander.
Training en Oefenvormen
Om de chop goed te leren, is het belangrijk om te trainen met een focus op spelgerichte oefeningen. De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB) benadrukt in haar visie op Spel & Spelontwikkeling (S&SO) drie centrale onderdelen: spelgericht trainen, motorisch leren en motivatie & feedback.
Lees ook: Een diepgaande blik op de historische prestaties van het Duitse Dames Hockeyteam.
Spelgericht Trainen
Het spelgericht trainen is essentieel voor het aanleren van hockeytechnische vaardigheden. In plaats van de klassieke trainingsmethodiek waarbij de bal van A naar B, van B naar C en van C naar D wordt gespeeld, is het belangrijk om de handelingstheoretische benadering te volgen. Deze benadering baseert zich op de wisselwerking tussen een individu en zijn omgeving. Het menselijk bewegen en dus ook het spelen, is een wijze van zinvol betrokken zijn op de wereld om ons heen.
Motorisch Leren
Motorisch leren is een ander belangrijk aspect van de training. Het is aan te raden om bij de jongere leeftijdscategorieën in verhouding meer aandacht te geven aan de technische ontwikkeling van de spelers, naast het trainen volgens het ‘Train-the-Game’-principe. Een voorbeeld van een sportbond die ook uitgaat van handelingstheoretische uitgangspunten is het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV). Zij gebruiken korfbaltaal, een actietaal, waarbij de focus ligt op acties die worden uitgedrukt in werkwoorden zoals aanvallen, verdedigen, afvangen, samenspelen, hinderen en onderscheppen.
Motivatie en Feedback
Motivatie en feedback zijn cruciaal voor het leerproces. Het is belangrijk om spelers zelf keuzes te laten maken en vragen te stellen zoals: "Wat ging er goed?", "Wat ging er minder goed?" en "Hoe zou je het anders/beter kunnen doen?". De inrichting van een trainingsvorm kan het maken van keuzes stimuleren. In alle trainingsvormen worden spelers gestimuleerd om zelf keuzes te maken. Wil de feedback tot een leermodus leiden, dan zijn enkele zaken belangrijk om te weten. In de eerste plaats is het niet effectief om (te) veel aanwijzingen te geven en (te) veel te praten. Een maximum van twee accenten is meestal meer dan voldoende. Wees beperkt in wat je gaat zeggen: de kunst is om veel te zien, maar weinig te zeggen/te vragen. Daarnaast weten we dat het stellen van open vragen veel meer effect heeft op de speler dan het zenden van (vaak negatieve, hard geroepen en algemene) boodschappen. Door middel van vragenderwijs interventies van de trainer/coach wordt het leerproces meer bevorderd.
Hulpmiddelen voor de Trainer/Coach
Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar voor de trainer/coach om de training te optimaliseren. Het Schema Doelspel Hockey (SDH) en het model Training geven zijn voorbeelden van tools die kunnen helpen bij het ontwerpen van effectieve trainingsvormen.
Schema Doelspel Hockey (SDH)
Het Schema Doelspel Hockey is verdeeld in vier zones. In zone 1 staat de goal die je met jouw team verdedigt. In zone 4 staat de goal waarin je met jouw team wilt scoren. Dit betekent dat je in balbezit uitverdedigt/opbouwt in zone 1. Het SDH helpt bij het formuleren van een speluitdaging die je in jouw training centraal zet.
Lees ook: De evolutie van hockey: een gedetailleerde analyse
Model Training Geven
Het model Training geven is ontwikkeld om trainingsvormen te ontwerpen die in lijn staan met het hockeyspel. De speluitdagingen van een hockeywedstrijd zijn het startpunt van dit model. Vandaaruit wordt er terug geredeneerd naar de vaardigheden die nodig zijn om de speluitdagingen op te lossen.
Trainingsvormen
Er zijn verschillende trainingsvormen die gebruikt kunnen worden om de chop en andere vaardigheden te trainen. Het model Training geven maakt onderscheid tussen een wedstrijdvorm, een spelvorm en een oefenvorm.
Wedstrijdvorm
In een wedstrijdvorm worden vaardigheden toegepast in de zone waarin de speluitdaging zich afspeelt. Je kopieert als het ware het eerder genomen ‘screenshot’ één op één naar het trainingsveld. In een wedstrijdvorm is altijd sprake van balbezit, niet-balbezit en omschakelen.
Spelvorm
Een spelvorm is een eenvoudigere trainingsvorm waarbij ook altijd sprake is van balbezit, niet-balbezit, omschakelen, een doel en een richting. Een spelvorm verschilt echter van een wedstrijdvorm omdat het niet (per se) in de zone getraind wordt waar de speluitdaging zich afspeelt.
Oefenvorm
Een oefenvorm is zeer geschikt voor het aanleren en verbeteren van vaardigheden. Tijdens een oefenvorm hoeft er niet altijd sprake te zijn van balbezit, niet-balbezit, omschakelen, een doel en een richting. Wel wordt aangeraden om zoveel mogelijk keuzemomenten in te bouwen bij oefenvormen. Dit kan door de spelers te laten reageren op andere spelers, zonder daarbij weerstand te bieden.
Lees ook: Een overzicht van de carrière van Chloe Hockey en haar bijdrage aan het Nederlandse hockey.
Impliciet Leren
Tijdens de trainingsvormen kan gebruik gemaakt worden van bewuste en onbewuste leermethodes. De voorkeur gaat uit naar onbewust leren, want dit blijkt een effectiever leereffect op te leveren dan bewust leren. Het is een meer en meer gehanteerde opvatting dat bij het aanleren en verbeteren van motorische vaardigheden vaker gebruik gemaakt dient te worden van impliciet leren. Het voordeel van onbewust leren versus bewust leren is dat de spelers uit de denkstand blijven en dat, àls ze in een wedstrijd in een stresssituatie komen, niet gaan nadenken en gewoon handelen.