Calvé pindakaas, wie is er niet groot mee geworden? Het bekende Nederlandse merk heeft door de jaren heen een iconische status verworven, mede dankzij de reclames die vaak een beroep doen op de jeugdsentimenten van de consument. Vooral de commercials waarin bekende Nederlanders als kind te zien zijn, vallen in de smaak bij het publiek. Deze reclames verbinden de jeugd van de bekende persoonlijkheid met de jeugd van de kijker, en creëren zo een gevoel van nostalgie en herkenning.
De Ontdekking van Jonge Talenten: Van Persie als Nieuwste Aanwinst
In navolging van Dick Advocaat en Pieter van den Hoogenband, trad Robin van Persie toe tot de rij van hoofdrolspelers in de Calvé pindakaas reclame. De commercial, die vanaf 24 mei op televisie te zien was, toonde de eerste voetstappen van de aanvoerder van Oranje.
Het verhaal achter de commercial is gebaseerd op de werkelijke ontdekking van Van Persie. In de reclame haalt de jonge Robin zijn vader over om naar de jeugdtraining van Excelsior te gaan. Hoewel hij eigenlijk te jong is om mee te doen, weet hij de trainer te overtuigen van zijn talent door een bal met feilloze precisie terug te schieten naar de keeper.
Karin Koornneef van Calvé benadrukte dat Van Persie een van de beste en meest favoriete topvoetballers van Nederland is, met een levenslang doel om de allerbeste te worden. Deze ambitie en doorzettingsvermogen sluiten goed aan bij de waarden van Calvé. De commercial past naadloos bij het motto van het geliefde broodbeleg: "Calvé Pindakaas, wie is er niet groot mee geworden?".
De commercial is opgenomen op het trainingsveld waar Van Persie vanaf zijn vijfde trainde. Aad Putters, de man langs het veld die in de commercial beamend knikt, is ook een bekende van Van Persie. De jonge acteur die de rol van de kleine Van Persie vertolkte, werd geselecteerd uit een groep van 80 jongetjes en kreeg speciaal voor de commercial de "coupe Van Persie".
Lees ook: Meer over de rolstoelbasketbal campagne.
Calvé en Voetbal: Een Geschiedenis van Sponsoring en Reclame
De link tussen Calvé en voetbal is niet nieuw. Het merk heeft in het verleden vaker bekende voetballers ingezet in reclames en is ook actief als sponsor in de voetbalwereld. Deze strategie is succesvol gebleken, omdat voetbal een van de populairste sporten in Nederland is en Calvé zo een groot publiek kan bereiken.
Reclame door de Jaren Heen: Van Petje Pitamientje tot Heden
Calvé is al jaren beroemd om haar karakteristieke TV reclames. De pindakaasfabrikant weet al decennia lang het Nederlandse publiek te vermaken met memorabele commercials. Een van de meest iconische reclames is die met "Petje Pitamientje", een vrolijk jongetje dat met een pot Calvé pindakaas in zijn hand de wereld verkent. Deze reclame, die in 2024 weer helemaal terug van weggeweest is, is voor velen een jeugdherinnering en staat symbool voor de onbezorgde kindertijd.
Maar er zijn nog veel meer Calvé reclames die in het collectieve geheugen gegrift staan. Denk bijvoorbeeld aan de commercials met bekende sporters als kind, zoals Pieter van den Hoogenband en Dick Advocaat. Deze reclames laten zien dat ook topsporters ooit klein zijn begonnen en dat Calvé pindakaas een rol heeft gespeeld in hun ontwikkeling.
De reclames van Calvé zijn vaak humoristisch, ontroerend en herkenbaar. Ze spelen in op de emoties van de kijker en creëren zo een positieve associatie met het merk. Calvé weet als geen ander hoe je reclame maakt die blijft hangen.
De Geschiedenis van Calvé: Meer dan Alleen Pindakaas
Om de betekenis van de Calvé pindakaas reclames in de voetbalgeschiedenis te begrijpen, is het belangrijk om ook de geschiedenis van het merk zelf te kennen. In 1883 werd de Nederlandsche Oliefabriek (NOF) opgericht door dhr. J.C. van Marken met als doel om olie te produceren uit aardnoten. Op 4 april 1884 werd er voor het eerst olie geproduceerd in de fabriek in Delft.
Lees ook: CD Reclame Toernooi Wehl: Achtergrond en details
De Nederlandse huisvrouw moest wennen aan dit nieuwe product, maar na een prijsvraag rondom "Het gebruik van de Delftsche Slaolie in de keuken" in 1893 won het snel aan populariteit. Vanaf 1894 trok Delftsche Slaolie aandacht met prachtige advertenties van J. Toorop, T. Nieuwenhuis en andere bekende kunstenaars.
In 1898 fuseerde de Nederlandse Oliefabriek met het Franse bedrijf van de gebroeders Emmanuel en George Calvé tot NOF Calvé-Delft, later kortweg Calvé. Na jarenlang slaolie en mayonaise uit aardnoten gemaakt te hebben, kreeg men in 1948 het idee om een pasta te maken van deze grondstof. Pindakaas, een broodbeleg rijk aan onverzadigde vetten en bron van vitaminen & mineralen, was zeer welkom in de magere jaren na de Tweede Wereld Oorlog.
Door de jaren heen heeft Calvé zich ontwikkeld tot een van de meest bekende en geliefde merken van Nederland. Het merk staat niet alleen bekend om zijn pindakaas, maar ook om zijn mayonaise, sauzen en andere producten. Calvé heeft altijd een maatschappelijk verantwoorde visie gehad en hecht veel waarde aan kwaliteit en duurzaamheid.
Reclame in Nederland: Een Overzicht
Reclame is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur. Door de jaren heen zijn er talloze reclames gemaakt die in het collectieve geheugen gegrift staan. Reclames kunnen vermakelijk, irritant, informatief of ontroerend zijn. Ze zijn bedoeld om ons iets te verkopen, maar ze kunnen ook een afspiegeling zijn van de tijdgeest.
Volgens Wilbert Schreurs, schrijver van het boek Geschiedenis van de reclame in Nederland, kan humor helpen om reclames sympathiek te maken, maar zijn we de boodschap vaak al snel vergeten. Hij geeft als voorbeeld de paarse krokodil en de spotjes van "Even Apeldoorn Bellen". Iedereen kent de paarse krokodil, maar het bedrijf zijn we vergeten. En beseffen we dat we bij "Even Apeldoorn Bellen" verzekeringen moeten aanschaffen?
Lees ook: Overzicht reclame regels floorball
Schreurs stelt dat reclame vrij onsympathiek is. Het is opdringerig en brutaal. Humor kan dat verzachten, want het werkt ontwapenend. Maar het moet natuurlijk wel functionele humor zijn. Bedrijven moeten immers verkopen. Er zijn verschillende voorbeelden van reclames waarbij de gimmick langer bleef hangen dan het merk.
Sponsoring in de Sportwereld: Een Risicovolle Strategie?
Sponsoring is een belangrijk onderdeel van het businessmodel van sport. Veel bedrijven investeren in sportclubs, evenementen en sporters om hun naamsbekendheid te vergroten en hun imago te verbeteren. Sponsoring kan echter ook een risicovolle strategie zijn, vooral als de sponsor of de gesponsorde organisatie in opspraak komt.
Een voorbeeld hiervan is de commotie die ontstond rond Real Madrid en een sponsor die mensen bewust wilde maken van het belang om minder vlees te eten. Dit zorgde voor boosheid bij boerenorganisatie COAG, die stelden dat wetenschappelijke onderbouwing ontbrak en dat de club boeren schoffeert die zich jarenlang achter de club hebben geschaard.
Ook ten aanzien van het aanstaande WK Voetbal in Qatar wordt er steeds meer gewezen naar sponsors. Sponsoring zet een merk vol in de spotlights. Het is dus veel beter om tot uitdrukking te brengen waar je voor staat. Wat je standpunt ook is, het zal niet door iedereen in dank worden afgenomen. Commotie hoeft overigens niet negatief te zijn.
De Toekomst van Reclame en Sponsoring
De wereld van reclame en sponsoring is voortdurend in beweging. Door de opkomst van nieuwe media en technologieën veranderen de manieren waarop bedrijven hun doelgroep bereiken. Het is belangrijk voor bedrijven om creatief en innovatief te zijn om op te vallen in de steeds groter wordende reclame- en sponsoringsmarkt.
De toekomst zal uitwijzen welke trends en ontwikkelingen de reclame- en sponsoringswereld zullen domineren. Eén ding is zeker: reclame en sponsoring zullen altijd een belangrijke rol blijven spelen in de economie en de cultuur.
tags: #Calve #pindakaas #reclame #voetbal #geschiedenis