3D boogschieten is een boeiende variant van de traditionele handboogsport, waarbij schutters hun vaardigheden beproeven in een natuurlijke omgeving. In plaats van op statische blazoenen te schieten, richten deelnemers zich op levensechte, driedimensionale modellen van dieren. Deze doelen zijn vervaardigd uit kunststof, schuim, isolatiemateriaal of zelfs lagen van knuffeldieren, en ze worden op wisselende afstanden in een parcours geplaatst. Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van de spelregels, afstanden en andere belangrijke aspecten van 3D boogschieten wedstrijden.
Wat is 3D Boogschieten?
3D boogschieten combineert de precisie van handboogschieten met de uitdaging van het inschatten van afstanden en het navigeren door een natuurlijk terrein. Het parcours wordt meestal uitgezet in een bosrijke omgeving, waarbij de doelen op onbekende afstanden staan. Dit vereist van de schutter een goed inschattingsvermogen en aanpassingsvermogen.
De Spelregels van 3D Boogschieten
Omdat de spelregels van het 3D schieten niet altijd even bekend zijn, zullen we een aantal zaken belichten en uitleggen.
Veiligheid Staat Voorop
Veiligheid is van het grootste belang bij 3D boogschieten. Een 3D parcours wordt over het algemeen in een natuurgebied uitgezet, waardoor er goed nagedacht moet worden over de plaatsing van de dieren om gevaar voor anderen te voorkomen. Naast andere schutters kunnen er wandelaars, fietsers, hardlopers en mountainbikers aanwezig zijn. Het is essentieel om de omgeving goed in de gaten te houden en rekening te houden met eventuele levende dieren. Op paden en toegangswegen worden vaak linten gehangen met waarschuwingsborden, maar het is belangrijk om te beseffen dat niet iedereen deze waarschuwingen opvolgt. Het dragen van opvallende kleding, zoals een geel hesje, kan de zichtbaarheid vergroten.
De Uitrusting
Deelnemers aan 3D wedstrijden gebruiken diverse soorten bogen, waaronder traditionele bogen, barebows en compoundbogen. De kleding moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden, aangezien de wedstrijden vaak in het voor- of naseizoen plaatsvinden. Stevige schoenen zijn een must, en het is verstandig om niet bang te zijn om vies te worden. Het is ook belangrijk om voldoende pijlen mee te nemen, aangezien er altijd een kans bestaat dat er pijlen wegraken of kapot gaan.
Lees ook: Diepgaande analyse van de bevolking van Los Angeles
Het Parcours
Een 3D wedstrijd bestaat meestal uit een parcours met 24 tot 32 doelen, waarbij sommige doelen uit meerdere dieren bestaan. Bij veel wedstrijden mogen deelnemers hun eigen groepje samenstellen, maar bij officiële wedstrijden worden de groepen van tevoren ingedeeld. Een schietgroepje bestaat meestal uit 4-5 personen. Voordat de wedstrijd begint, is er een briefing waarbij de huis- en spelregels worden uitgelegd. De route wordt aangegeven met rood/witte linten, die altijd aan de rechterkant van de route worden gehangen.
De "Plokken"
Bij elk doel staan drie "plokken": een rode, een blauwe en een witte. Bogen met vizier schieten vanaf de rode plok, bogen zonder vizier van de blauwe en aspirant- en jeugdschutters vanaf de witte. Eén voet moet tegen de plok gezet worden, en de schutter mag niet voor de plok gaan staan. De volgorde van schieten maakt niet uit, maar het is gebruikelijk om dit af te wisselen. Het is handig om degenen die niet schieten de omgeving in de gaten te laten houden om te zien waar eventueel gemiste pijlen terechtkomen.
De Puntentelling
Op normale doelen mogen maximaal drie pijlen worden geschoten. Als het dier geraakt wordt, stopt de schutter. De eerste pijl raak levert meer punten op dan de tweede, en de tweede weer meer dan de derde. Een eerste hit levert bijvoorbeeld 17 punten op, een tweede hit 11 en een derde 5 punten. Als de pijl binnen de cirkel wordt geschoten, wordt dit een "kill" genoemd. Hiervoor worden meer punten toegekend: bijvoorbeeld eerste pijl 20, tweede pijl 14 en derde pijl 8 punten. De "inner kill" is feitelijk bedoeld voor compound schutters en recurveboog met vizier schutters. De puntentelling kan afwijken en staat altijd op het scorebriefje vermeld.
Specifieke Doelen en Regels
Er zijn verschillende soorten doelen met specifieke regels:
- Plus/min doel: Hierbij levert slechts één dier punten op, terwijl het raken van een ander dier strafpunten oplevert.
- Waaierdoel: Elk dier wordt met één pijl beschoten, waarbij voor elk dier punten worden behaald.
- Hunter: Slechts één pijl mag worden geschoten.
- Durfdoel: Een optioneel doel dat veel punten kan opleveren, maar ook het risico met zich meebrengt dat de pijl verloren gaat.
- Loterijdoel: Een gesloten enveloppe bepaalt welk dier beschoten moet worden.
- Vensterdoel: Er moet tussen bomen en takken door geschoten worden.
Eerlijkheid en Sportiviteit
Er wordt veel sjoemeld bij de puntentelling en het is belangrijk om eerlijk en sportief te zijn. Bij twijfelgevallen moet de groep beoordelen of de pijl raak is en/of het een kill is. Tot slot wordt het aantal 1e kills bij elkaar opgeteld. Als de twee hoogste schutters hetzelfde aantal punten hebben, wordt degene met de meeste 1e kills als winnaar uitgeroepen.
Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit
Afstanden bij 3D Boogschieten
De schietafstanden bij 3D boogschieten zijn variabel en worden niet aangegeven. De schutter moet zelf de afstand tot het dier inschatten. Factoren zoals hoogteverschillen, donkere plekken en obstakels zoals water of heuvels maken het inschatten van de afstand extra lastig. De afstanden variëren doorgaans tot ongeveer 55 meter.
Verschillende Soorten Bogen en Klassen
Bij 3D wedstrijden wordt er gebruik gemaakt van plokken, houten paaltjes vanaf waar men moet gaan staan om te schieten. Er zijn plokken in drie verschillende kleuren. Geel, blauw en rood.
- Geel: Over het algemeen voor de aspiranten, deze staan het dichtst bij het doel.
- Rood: Voor beide compoundbogen (blank en unlimited) en de freestyle recurvebogen.
- Blauw: Voor alles daartussenin: van barebow tot bowhunter tot historische bogen en de longbows.
Historische Boog
Er is een aparte categorie voor historische bogen, waarbij geen oplegger gebruikt mag worden en waarbij alleen houten pijlen gebruikt mogen worden. Veren moeten eveneens van natuurlijk materiaal zijn. Bij historische bogen wordt er op gelet dat er geen markeringen zijn aangebracht waarmee afstanden ingeschat kunnen worden. Pijlen moeten genummerd zijn en voorzien van de naam van de schutter.
Hulpmiddelen
Handige hulpmiddelen bij 3D boogschieten zijn een stevig mes en een hark, die gebruikt kunnen worden om pijlen terug te vinden en opnieuw te kunnen gebruiken.
Waarom Meedoen aan een 3D Wedstrijd?
3D wedstrijden zijn leuk en anders dan normaal op het veld of in de zaal schieten. Je komt voor verschillende uitdagingen te staan, zoals het raken van een klein dier dat achter een boom staat. Bovendien loop je continu door het bos, veld of strand, en zijn er hoogteverschillen. Naast het schieten is het ook leuk om met een groep met andere schutters te lopen die je niet kent.
Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel
Training en Basiscursussen
Voor wie wil beginnen met handboogschieten, is een basiscursus een goede start. In de basiscursus wordt de basis van het schot opgebouwd, en worden alle aspecten van het schieten geoefend. Na de basiscursus kan men doorstromen naar de jeugdtraining of de zelfstandige training, en later naar de barebow/3D training of de recurve training.
tags: #boogschieten #3d #wedstrijd #regels #afstanden