Bloemschikken, of bloemsierkunst, is veel meer dan een boeketje voor de zieke buurvrouw. Het is een competitieve kunstvorm waar creativiteit, vakmanschap en innovatie samenkomen. In Amerika, net als in de rest van de wereld, zijn bloemschikken wedstrijden een platform voor floral designers om hun talent te tonen en de grenzen van de bloemsierkunst te verleggen.
De Bloemist: Meer dan een Winkel op de Hoek
De term "bloemist" dekt een breed scala aan professionals in de bloemenindustrie. Lang niet alle bloemisten verkopen bloemen in een winkel. De hoogste titel in het vak is die van meesterbinder, tegenwoordig vaker erkend bloemsierkunstenaar genoemd. Deze experts hebben de Proeve van Meesterschap afgelegd en behoren tot een select gezelschap. Ze geven masterclasses over de hele wereld en inspireren anderen met hun unieke visie op bloemsierkunst.
Internationale Wedstrijden: Een Podium voor Talent
Bloemschikken wedstrijden vinden plaats op nationaal en internationaal niveau. Een prestigieus evenement is de Fleurop-Interflora World Cup, die elke vier jaar wordt georganiseerd. Toparrangeurs uit verschillende landen strijden hier om de felbegeerde titel. Deelnemers moeten verschillende opdrachten uitvoeren, waarbij ze hun creativiteit, technische vaardigheden en innovatie tonen.
In 2025 zal Den Haag het toneel zijn van de World Cup Floral Art. De 24 beste bloemsierkunstenaars ter wereld zullen het tegen elkaar opnemen in deze prestigieuze competitie. Nederland wordt vertegenwoordigd door Franka Roenhorst. Tijdens het WK maken de deelnemers zes florale werkstukken die worden beoordeeld door een internationale jury. Bezoekers kunnen daarnaast genieten van demonstraties, workshops en exposities van toonaangevende arrangeurs uit binnen- en buitenland.
De Nederlandse Stempel: Overdaad en Innovatie
Nederlandse bloemisten staan bekend om hun royale gebruik van bloemen. "Wij zijn een massaland," zegt Han Fokkink, voormalig Nederlands kampioen en jurylid bij wedstrijden. "Een Nederlander gebruikt tien bloemen waar een buitenlander er misschien vijf nodig heeft." Daarnaast blinken Nederlanders uit in hun innovatieve aanpak van bloemsierkunst. Ze combineren traditionele technieken met moderne invloeden en creëren zo unieke en verrassende ontwerpen.
Lees ook: De historische context van Muay Thai-wedstrijden
Volgens Janneke Camps is de aanpak van het bloemwerk anders dan die van andere landen. Nederlanders hebben een heel eigen signatuur. Je ziet in Nederland zelfs verschil tussen het westen en het zuiden van het land. Waar Nederlanders vooral in uitblinken, is hun royale gebruik van bloemen.
Uitdagingen en Trends: Duurzaamheid en Creativiteit
De bloemenindustrie staat voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Er is steeds meer aandacht voor de impact van bloementeelt op het milieu. Bloemisten worden aangemoedigd om holistisch na te denken over hun footprint en kritisch te kijken naar modeproducten als gewaxte amaryllisbollen of geverfde bloemen.
Daarnaast is er een groeiende vraag naar creatieve en innovatieve bloemstukken. Bloemisten experimenteren met verschillende materialen en technieken om unieke en expressieve ontwerpen te creëren. De Iconic Hydrangea Challenge nodigt bloemisten uit om de charme en veelzijdigheid van hortensia's te verkennen. Hortensia's staan bekend om hun opvallende vorm, indrukwekkende grootte en eindeloze creatieve mogelijkheden.
Bloemschikken op TV: Entertainment en Inspiratie
Bloemschikken is ook doorgedrongen tot de televisie. Programma's als The Big Flower Fight op Netflix en Hollands beste bloemstylist op SBS6 brengen de wereld van de bloemsierkunst onder de aandacht van een breed publiek. Hoewel deze programma's soms kritiek krijgen vanwege hun focus op entertainment in plaats van vakmanschap, dragen ze wel bij aan de populariteit van bloemschikken en inspireren ze mensen om zelf aan de slag te gaan met bloemen.
Hanneke Frankema is positiever over het programma. 'Voor mij is het heel goed geweest. ‘Dat is moeilijk te zeggen. Niet helemaal. Ze willen dat er fouten worden gemaakt. Als je daar alleen maar bloemisten neerzet, knipt niemand in z’n vinger en valt er niks om.
Lees ook: Miljoenencontracten in Amerikaans Honkbal
De Weg naar de Top: Opleiding en Ervaring
Veel topbloemisten hebben een groene mbo-opleiding gevolgd, waarna ze zichzelf verder hebben ontwikkeld. Er bestaat ook een volwaardige hbo-opleiding aan de Aeres Hogeschool in Wageningen, waar docenten bloemsierkunst worden opgeleid. Naast een goede opleiding is ervaring essentieel om de top te bereiken. Bloemisten doen ervaring op door te werken in bloemenwinkels, te assisteren bij grote evenementen en deel te nemen aan wedstrijden.
Lees ook: Olympische basketbaltriomfen van Amerika
tags: #bloemschikken #wedstrijden #Amerika