Beloning voor Span Wedstrijd Ideeën: Motivatie en Gamification in de Praktijk

In mijn school- en studietijd vroeg ik me vaak af hoe ik het toch allemaal had gehaald. Mijn motivatie piekte vlak voor een toets, maar verdween direct na de tentamenweek. Boeken lezen voor school was een verschrikking. Nu lees ik boeken voor mijn plezier, zoveel zelfs dat menig student er ziek van zou worden. Hoe komt het dat we de ene keer uit onszelf in actie komen, terwijl we de andere keer geen beweging krijgen? Het antwoord ligt in motivatie. Onze motivatie is de beleving van iets willen of niet willen, de drijfveer achter onze acties. Maar hoe ontstaat deze motivatie?

Er zijn verschillende theorieën over wat ons motiveert. Een veelgebruikte indeling is die in twee categorieën: extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie. Door het verschil tussen deze twee vormen van motivatie te begrijpen, kunnen we onszelf en anderen beter motiveren. Dit artikel legt het verschil uit tussen deze twee vormen en laat zien hoe je ze succesvol kunt inzetten.

Definities van Extrinsieke en Intrinsieke Motivatie

Voordat we de voor- en nadelen van extrinsieke en intrinsieke motivatie bespreken, is het belangrijk om te begrijpen wat ze precies betekenen.

Wat is extrinsieke motivatie?

'Extrinsiek' betekent dat de motivatie gestimuleerd wordt door iets van 'buitenaf'. Je raakt gemotiveerd door een beloning die je wilt krijgen of een straf die je wilt voorkomen. Deze vorm van motivatie komt veel voor in ons leven, bijvoorbeeld het salaris dat je krijgt voor je werk of de consequenties van te laat komen. De motivatie komt niet uit de activiteit zelf, maar uit het gevolg dat eraan verbonden is.

Voorbeelden van extrinsieke motivatie:

Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit

  • Een prijs willen winnen voor een wedstrijd
  • Leren voor een examen voor een goed cijfer
  • Binnen de snelheidslimiet blijven om een boete te voorkomen

Wat is intrinsieke motivatie?

'Intrinsiek' betekent dat de motivatie van 'binnenuit' komt. Het is de motivatie die ontstaat vanuit de persoon, voor de activiteit zelf. Deze motivatie ontstaat door persoonlijke waarden en wordt niet gedreven door beloning of het voorkomen van een straf. Denk aan nieuwsgierigheid, enthousiasme en ambitie. Je herkent deze vorm van motivatie bij dingen die je doet zonder direct een resultaat te verwachten. Je ervaart direct plezier in de activiteit of goede gevoelens doordat het aansluit bij wat je belangrijk vindt.

Voorbeelden van intrinsieke motivatie:

  • Sporten, omdat je er direct van geniet
  • Leren voor iets, omdat je er graag beter in wilt worden
  • Een spel spelen, omdat je plezier haalt uit het spelen

Wat is het verschil tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie?

De overeenkomst is dat zowel extrinsieke als intrinsieke motivatie ons in beweging brengen. Het grootste verschil is dat extrinsieke motivatie door iets buiten onszelf ontstaat, terwijl intrinsieke motivatie vanuit onszelf komt. Dit verschil in oorsprong zorgt voor verschillende voor- en nadelen.

De Voor- en Nadelen van Extrinsieke Motivatie

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat we ons alleen op intrinsieke motivatie moeten richten. Deze motivatie wordt als krachtiger gezien. Helaas kunnen we niet altijd rekenen op intrinsieke motivatie. We kunnen niet van anderen en onszelf verwachten dat we voor elke activiteit intrinsiek gemotiveerd zijn. Stel je voor dat we niemand meer een salaris geven voor het werk dat ze doen. Denk je dat iedereen nog netjes komt opdagen? Of als we geen boetes meer uitdelen voor te hard rijden, blijft iedereen dan netjes binnen de limiet?

Dit brengt ons bij het grote voordeel van extrinsieke motivatie: het werkt en is makkelijk toe te passen. Zoek een beloning of straf voor een activiteit en je zorgt direct voor extrinsieke motivatie. Kijk om je heen hoeveel van ons handelen wordt veroorzaakt door externe factoren, van spaaracties tot rente bij te late betaling. Door beloningen en straffen komen we in actie.

Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel

Een nadeel van extrinsieke motivatie is dat het iemand kan aanzetten tot actie die niet bij de persoon past. Iemand doet dan iets wat niet aansluit bij zijn of haar persoonlijke waarden. Extrinsieke motivatie kan zo zorgen voor motivatie voor de verkeerde dingen. Denk aan mensen die iets doen voor geld en achteraf spijt krijgen.

In onze samenleving wordt veel waarde gehecht aan extrinsieke motivatie, misschien wel te veel. Het probleem is dat het een korte levensduur heeft. Het geeft in het begin een grote boost, maar dit neemt in de loop van de tijd af. Dit komt door gewenning, ook wel 'hedonistische adaptatie' genoemd. Dit houdt in dat je went aan de omstandigheden waarin je leeft, zowel in positieve als negatieve zin. Als je constant wordt beloond, dan neemt de waarde van die beloning af. En straffen dan? Ook dit went. De eerste keer is een straf heftig, maar na verloop van tijd hechten mensen ook minder waarde aan de negatieve gevolgen.

Tot slot heeft extrinsieke motivatie nog een ander nadelig effect: de negatieve invloed op onze intrinsieke motivatie, ook wel het overrechtvaardigingseffect genoemd.

Het Overrechtvaardigingseffect

Het voorbeeld waarmee ik dit artikel begon, is een mooi voorbeeld van het nadelige effect van extrinsieke motivatie op intrinsieke motivatie. Ik las voor mijn plezier op jonge leeftijd tijdschriften over wetenschappelijke onderwerpen. Deze natuurlijke motivatie verdween tijdens mijn schooltijd. Ik werd 'verplicht' om te leren. Ze probeerden mij te motiveren met toetsen, cijfers en nablijven. De extrinsieke motivatie zorgde voor een nadelig effect op mijn natuurlijke (intrinsieke) motivatie. Ik kreeg een afkeer tegen activiteiten die ik moest doen. Zo was er zelfs een periode dat ik geen boeken meer wilde lezen, terwijl ik dat altijd met plezier deed. Tegenwoordig lees ik per maand meer dan wat ik in een jaar las tijdens mijn school- en studietijd.

Herken je dit? Dat je opeens een beloning of straf voor iets krijgt en daardoor geen zin meer hebt om het te doen? Dit is een bekend fenomeen en wordt het 'overrechtvaardigingseffect' genoemd. Dat we minder gemotiveerd raken door straffen kunnen we ons wel voorstellen. Alleen wat kan het kwaad als we een beloning toevoegen aan een activiteit waar we al intrinsieke motivatie voor hebben? Nou, heel veel. Onderzoeken hebben aangetoond dat door het toevoegen van extrinsieke motivatie aan een activiteit waarvoor al intrinsieke motivatie aanwezig is, de intrinsieke motivatie afneemt.

Lees ook: KNGU Broekjesregels Uitgelegd

Het overrechtvaardigingseffect is inmiddels aangetoond, maar wat de oorzaak is, is nog niet duidelijk. Een idee is dat het ontstaat doordat onze focus verplaatst naar de externe beloning, in plaats van onze interne waardering voor de activiteit. Een andere theorie is dat het ontstaat doordat we het gevoel krijgen dat we worden 'omgekocht' voor de activiteit.

Zo zet je extrinsieke motivatie succesvol in

Extrinsieke motivatie zet je succesvol in voor activiteiten waar geen of weinig intrinsieke motivatie voor te vinden is. De beloning moet dan wel klein blijven en direct worden verbonden aan de activiteit. Denk aan een simpele beloning voor klusjes die gewoon gedaan moeten worden, maar waar je geen plezier uit haalt of die niet (direct) belangrijk voor je zijn. Zelf gebruik ik muziek, podcasts en luisterboeken als extrinsieke beloning voor taken die ik liever niet doe. Bijvoorbeeld als ik het huis schoonmaak, luister ik ondertussen naar een podcast. Op die manier ervaar ik direct een beloning tijdens het schoonmaken.

Extrinsieke motivatie werkt alleen op korte termijn, kijk daar dus mee uit. Het zorgt voor een motivatieboost, maar deze motivatie neemt af. In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je geen extrinsieke motivatie toevoegt aan activiteiten waar al intrinsieke motivatie voor aanwezig is. Het resultaat hiervan is dat je de intrinsieke motivatie laat verdwijnen (wat het overrechtvaardigingseffect wordt genoemd).

De Voor- en Nadelen van Intrinsieke Motivatie

Intrinsieke motivatie is iets waar we allemaal naar zoeken. Dit komt doordat intrinsieke motivatie flink wat voordelen heeft als je het vergelijkt met extrinsieke motivatie. Een belangrijke reden dat mensen liever intrinsiek gemotiveerd zijn dan extrinsiek, heeft te maken met de positieve gevoelens bij het uitvoeren van de taak. Bij het uitvoeren van een taak ervaren intrinsiek gemotiveerde mensen plezier en een gevoel van trots. Een ander voordeel dat intrinsieke motivatie brengt, zien we terug in de manier waarop een taak wordt uitgevoerd. Als mensen intrinsiek gemotiveerd zijn voor iets, hebben ze een hoger concentratieniveau en meer creativiteit. Een logisch gevolg is dat de taak dan beter wordt uitgevoerd.

Een nadeel van intrinsieke motivatie is dat het niet direct aanwezig is. Het is als een dieselmotor; het moet op gang komen. We hebben een bepaalde vorm van vaardigheid nodig voor de activiteit voordat we het waarderen. Mensen die worden bestempeld als uitzonderlijk gepassioneerd en intrinsiek gemotiveerd zijn niet zo begonnen. Denk aan grootse muzikanten. Deze mensen ervaren nu veel intrinsieke motivatie met muziek maken, maar ook zij begonnen met gefrustreerd gepingel. Bij mezelf herken ik dit goed. Ik haal een berg intrinsieke motivatie uit het schrijven van dit artikel, maar dit was niet zo bij mijn eerste artikelen.

Wat we zien is dat intrinsieke motivatie toeneemt in de loop van de tijd.

Zo zet je intrinsieke motivatie succesvol in

Uiteindelijk wil je voor activiteiten die je vaak doet en in de toekomst blijft doen intrinsiek gemotiveerd zijn. Denk aan je werk, sport en vermaak. Dit zijn geen activiteiten die je puur uit extrinsieke motivatie wilt laten voortkomen. Zoals je al hebt kunnen lezen neemt extrinsieke motivatie uiteindelijk af. Het is de intrinsieke motivatie die ervoor zorgt dat je door blijft gaan.

Voor intrinsieke motivatie moet je eerst weten wat bij je past. Wat vind je belangrijk? Waar haal je plezier uit? Met het antwoord op deze vragen word je niet geboren, maar dit wordt vormgegeven door je ervaringen in je leven. En hoe kom je aan die ervaringen? Door de acties die je onderneemt in je leven. Door actie te ondernemen ervaar je vanzelf de activiteiten die jou intrinsiek motiveren. Als je eenmaal helder hebt wat voor jou belangrijk is, dan moet je hiervoor intrinsiek gemotiveerd te blijven. Het is niet zo dat je standaard gemotiveerd bent voor alles wat belangrijk voor je is. Je hebt altijd dagen dat je het niet 'voelt' of 'geen zin' hebt. Dat betekent niet dat je aan die gevoelens moet toegeven. Intrinsieke motivatie is als een dieselmotor, weet je nog? Het moet op gang komen.

Vraag jezelf af wat de kleinst denkbare actie is die je kan ondernemen. Door deze actie uit te voeren zorg je voor nieuw resultaat, inspiratie en motivatie om door te gaan. Dit is onderdeel van het motivatie hart, mijn concept over een succesvolle toepassing van actie voor je motivatie.

Extrinsieke en Intrinsieke Motivatie in je Leven

Je weet nu hoe je extrinsieke en intrinsieke motivatie los van elkaar inzet. Het is nog krachtiger als je de twee vormen van motivatie weet te combineren. Het uiteindelijke doel is dat je door intrinsieke motivatie blijft doorgaan. Voordat dit het geval is zorgt extrinsieke motivatie voor de nodige motivatie om je op gang te helpen. Onthoud voor de toekomst de volgende vuistregel:

Extrinsieke motivatie helpt je op gang, intrinsieke motivatie laat je doorgaan.

Extrinsieke motivatie en intrinsieke motivatie toepassen op je leven

Om af te sluiten vind ik het belangrijk om duidelijk te maken hoe je deze twee vormen van motivatie toepast op je leven. Nieuwe informatie is leuk, maar je hebt er pas wat aan als je het onderdeel maakt van je leven.

  1. Ontdek je intrinsieke motivaties

    De belangrijkste stap is deze: zorg dat je helder hebt wat je intrinsiek motiveert. Veel mensen noemen dit 'je passie' of 'levensdoel', maar dit maakt het vager dan nodig. Het is niets meer dan doen wat belangrijk voor je is, op de lange termijn. We worden niet geboren met een intrinsieke motivatie voor iets. Onze intrinsieke motivatie ontstaat door alles wat we meemaken in het leven. Dit is niet gegoten in beton, het ontwikkelt en verandert. Je ontwikkelt jouw intrinsieke motivatie door nieuwe dingen te ervaren en actie te ondernemen. 'Iets doen' is daarin belangrijker dan 'het juiste' doen. Uiteindelijk bepaal jij wat 'juist' is.

  2. Ontdek je extrinsieke motivaties

    Extrinsieke motivaties kunnen handig zijn voor kleine dingen in het leven. Ze vormen alleen een gevaar als je hele leven gedreven is op extrinsieke motivatie. Denk eens goed na over de dingen waarvoor je op dit moment extrinsiek gemotiveerd bent. Waarom ben je gemotiveerd voor het krijgen van een beloning of het voorkomen van een straf? Als je hier eerlijk over durft te zijn naar jezelf, dan kom je erachter dat het niets anders is dan verwachtingen voor ervaringen in de toekomst. We verwachten dat die externe beloning ons beter laat voelen. Waar komt die extrinsieke motivatie vandaan? Wat wil je ervaren? Waarom wil je dat ervaren? Het probleem is dat in ons hoofd de verwachting van de beloning en straf groter is dan de werkelijkheid. Als we het geluk hebben dat we door onze extrinsieke motivatie de beloning krijgen of straf voorkomen, dan nog is de daadwerkelijk ervaring anders dan we hadden verwacht. Door alleen te leven op basis van extrinsieke motivatie, schuif je jouw goede gevoelens altijd voor je uit. Hoe groter de extrinsieke motivatie, hoe meer je de ervaring van het leven voor je uitschuift. Maak voor jezelf duidelijk wat je extrinsieke motivaties zijn. Vraag jezelf…

Gamification: Een Moderne Vorm van Extrinsieke Motivatie

E-commerce gaat met grote sprongen vooruit en merken moeten ervoor zorgen dat ze consumenten een unieke en vermakelijke winkelervaring bieden. Het doel: klantenbinding. Gamification, het toepassen van spelprincipes in een niet-spelcontext, is een uitstekende manier om dit te bereiken.

Voordelen van gamification in e-commerce:

  • Klantloyaliteit opbouwen: Gamification creëert prettige en unieke winkelervaringen die worden geassocieerd met de waarden van je webwinkel.
  • Klanten veranderen in promotors: Door gebruikers een unieke winkelervaring te bieden, worden je klanten promotors van jouw merk en zullen ze niet aarzelen om je producten en diensten aan te bevelen aan andere consumenten.
  • Verhoog de viraliteit: Door de juiste gamification-technieken kunt je de viraliteit van je content of producten een boost geven.
  • Verbeter SEO: De integratie van gamification in je e-commerce staat gelijk aan frisse en aantrekkelijke content, een aspect waar Google rekening mee houdt.

Hoe gamification implementeren?

  • Definieer je doelen: Wat wil je bereiken met gamification? Wil je de zichtbaarheid van je merk op sociale netwerken vergroten?
  • Ken je doelgroep: Afhankelijk van de groepen klanten die je wilt targeten en motiveren, kunnen compleet verschillende mechanica en game-ontwerpen worden gebruikt.
  • Kies de juiste spelmechanismen: Nu je duidelijk weet wat je doel is en welke doelen je wilt nastreven, is het tijd om de spelmechanismen te configureren die het beste bij jouw bedrijf passen.
  • Houd het simpel en intuïtief: De implementatie van gamification in je webshop mag geen belemmering worden voor wie op traditionele wijze een aankoop wil doen.
  • Meet je resultaten: Is het verkeer naar je webwinkel toegenomen? Is het aantal achtergelaten winkelwagens afgenomen? Hoe zit het met je klikratio? Is je aantal volgers toegenomen?

Gamification-elementen in e-commerce:

  • Loyaliteitsprogramma's: Een van de bekendste gamification-technieken zijn loyaliteitsprogramma's. Starbucks Rewards is een duidelijk voorbeeld van een puntenprogramma.
  • Weggeefacties: Communiceer de regels van deelname aan een weggeefactie duidelijk en leg elk van de te volgen stappen in detail uit.
  • Wedstrijden:
    • Fotowedstrijd: Gebruikers uploaden een foto met het product uit de webshop, taggen het merk en gebruiken de hashtags van de campagne.
    • Videowedstrijd: Gebruikers maken een video waarin ze de actie uitvoeren die door de webshop is bepaald en uploaden deze naar een van de social mediaplatforms.
    • Prijsvraag: Maak prijsvragen met vragen over de waarden of producten van de winkel.
  • Prijzenroulette: De gebruiker neemt individueel deel aan het spel en hoeft niet te wachten tot het einde van de campagne om het eindresultaat te ontdekken.

Gamification voor medewerkers:

Gamification is niet alleen van toepassing op potentiële klanten, maar is ook zeer aan te raden om het toe te passen bij je medewerkers. Want wie wil er nu geen werknemers behouden om personeelsverloop te voorkomen? Bij gamification nemen gebruikers niet alleen individueel deel aan een bepaalde activiteit, maar hebben ze ook de mogelijkheid om 'als team te spelen' en de community te betrekken.

Voorbeelden van gamification voor medewerkers:

  • NextJump: Om werknemers te motiveren om te sporten en een gezond leven te bevorderen, heeft NextJump (een bedrijf dat gespecialiseerd is in het creëren van werkruimten) sportscholen in hun kantoren geïnstalleerd en een app gemaakt waarmee werknemers elke keer dat ze zich incheckten prijzen ontvingen.
  • Correos: Het koeriersbedrijf lanceerde een spel waarin medewerkers typografische fouten moesten opsporen in meer dan 160.000 webpagina's in ruil voor verschillende prijzen.
  • Marriott Hotel: Het gamification-proces bestond uit een videogame genaamd 'My Marriott Hotel'. Het doel: jonge mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in de horeca. De dynamiek van het spel was vergelijkbaar met die van de Sims. De kandidaten moesten hun vaardigheden tonen in een virtuele ruimte die het dagelijkse leven in een hotel nabootste.

Beloningen en Erkenning in de Paardensport: Lintjes, Rozetten en Meer

In de paardensport spelen beloningen en erkenning een belangrijke rol. Van simpele lintjes tot prachtige rozetten en bekers, ze dienen als tastbare herinneringen aan prestaties en successen. De discussie over de waarde van deze beloningen is echter divers. Sommigen hechten veel waarde aan het verzamelen van lintjes en rozetten, terwijl anderen de voorkeur geven aan andere vormen van erkenning, zoals snoepjes voor de paarden of waardebonnen.

De waarde van lintjes en rozetten:

  • Traditie: Volgens het reglement is een vereniging vaak verplicht om lintjes (of bekers) uit te delen bij de prijsuitreiking.
  • Herinnering: Lintjes en rozetten zijn tastbare herinneringen aan behaalde successen en prestaties.
  • Motivatie: Het winnen van een lintje of rozet kan een stimulans zijn om verder te groeien en te verbeteren in de sport.
  • Erkenning: Het ontvangen van een lintje of rozet is een vorm van erkenning voor de geleverde prestatie.

Alternatieve vormen van beloning:

  • Snoepjes voor de paarden: Sommigen geven de voorkeur aan een beloning voor de paarden, zoals een zakje snoepjes.
  • Waardebonnen: Cadeaubonnen of paard & koets kaartjes kunnen een welkome afwisseling zijn.
  • Donatie aan een goed doel: In plaats van materiële beloningen kan er ook gekozen worden voor een donatie aan een goed doel.

De kosten van lintjes en rozetten:

Voor verenigingen kunnen de kosten van lintjes en rozetten een aanzienlijke uitgave vormen. Simpele lintjes kosten al snel rond de euro, en bedrukte lintjes zijn nog duurder. Dit kan een reden zijn voor verenigingen om te besparen op de beloningen.

Tips voor verenigingen om kosten te besparen:

  • Goed inkopen: Door slim in te kopen kunnen verenigingen de kosten van lintjes en rozetten drukken.
  • Blanco lintjes gebruiken: In plaats van bedrukte lintjes kunnen blanco lintjes gebruikt worden.
  • Sponsoren zoeken: Sponsoren kunnen helpen om de kosten van de beloningen te dekken.
  • Alternatieve beloningen: Verenigingen kunnen ook kiezen voor alternatieve beloningen, zoals waardebonnen of snoepjes voor de paarden.

De persoonlijke voorkeur:

Uiteindelijk is de waarde van lintjes, rozetten en andere beloningen een persoonlijke kwestie. Sommigen hechten er veel waarde aan, terwijl anderen de voorkeur geven aan andere vormen van erkenning. Het is belangrijk dat verenigingen rekening houden met de verschillende voorkeuren van de deelnemers en een passend aanbod van beloningen aanbieden. De mooiste en de kampioenslinten/sjerpen liggen natuurlijk wel in de prijzenkast. Als wij al onze lintjes al die jaren aan de muur hadden gehangen, dan hoefden wij in het hele huis geen behang meer. Het zijn ook nog eens stofnesten.

Coöperatieve Spellen: Een Intrinsieke Beloning

Naast extrinsieke beloningen zoals lintjes en prijzen, kunnen coöperatieve spellen een waardevolle manier zijn om intrinsieke motivatie en teamgeest te bevorderen. Deze spellen, waarbij samenwerking centraal staat, zijn in het afgelopen jaar door gymleerkrachten ingezet op diverse scholen om pestgedrag tegen te gaan en de groepsdynamiek te versterken.

Voorbeelden van coöperatieve spellen:

  • Hoepelspel: Bevordert samenwerking, communicatie en probleemoplossend vermogen.
  • Schootbal: Richt zich op het bevorderen van samenwerking en coördinatie binnen een groep.
  • Zeil omdraaien: Stimuleert teamwork en strategisch denken.
  • Kegelspel: Laat leerlingen inzien dat ze, door samen te werken, meer kunnen bereiken dan door afzonderlijk te werken aan verschillende doelen.
  • Over een touw: Legt de nadruk op samenwerking, vertrouwen en het benutten van de sterke punten van elke deelnemer.
  • Levende flipperkast: Bevordert snelheid, samenwerking en communicatie binnen een groep.
  • Spinnenweb: Laat leerlingen samenwerken en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen.
  • Stoelendans zonder stoelen: Gericht op samenwerking en creativiteit, in plaats van concurrentie.
  • Overbrug de rivier: Bevordert teamwork, communicatie en strategisch denken.
  • Magische bamboe: Draait om samenwerking, communicatie en geduld.
  • Overlevingsketting: Versterkt de groepsband door middel van fysiek en mentaal uitdagende samenwerking.
  • Het magische tapijt: Draait om communicatie en samenwerking.

Deze spellen bieden de leerlingen de mogelijkheid om op een leuke en interactieve manier te leren samenwerken, communiceren en problemen op te lossen. De intrinsieke beloning van het behalen van een gezamenlijk doel is vaak veel sterker dan een individuele prijs.

tags: #beloning #voor #span #wedstrijd #ideeën