Ben je op zoek naar inspiratie en gratis basketbal oefeningen om je gymlessen en trainingen aantrekkelijker te maken? Wil je leerlingen op een speelse manier de basisprincipes van basketbal bijbrengen? Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van ideeën en oefeningen, speciaal ontworpen voor de jonge jeugd, om plezier, ontwikkeling en succes te stimuleren.
Waarom Basketbal in de Gymles?
Gymlessen zijn essentieel voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Ze bevorderen niet alleen de fysieke gezondheid, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Basketbal, met zijn dynamische karakter, biedt een uitstekende manier om deze doelen te bereiken. Door basketbalspelletjes te integreren, kunnen kleuters en jonge kinderen op een speelse en uitdagende manier kennismaken met de sport en essentiële vaardigheden ontwikkelen.
Uitdagingen en Oplossingen bij het Samenstellen van Gymlessen
Het samenstellen van een effectieve en boeiende gymles kan een uitdaging zijn. Leerkrachten en trainers moeten rekening houden met verschillende factoren, zoals de leeftijd en het niveau van de kinderen, de beschikbare materialen en de leerdoelen. Vaak blijkt gevonden oefenstof in de praktijk te moeilijk te zijn, wat kan leiden tot frustratie en demotivatie.
Gelukkig zijn er manieren om dit proces te vereenvoudigen. Een goede aanpak is om te werken met een overzicht van gymlessen die per groep zijn samengevoegd. Dit zorgt ervoor dat je altijd de meest uitdagende en passende oefeningen hebt voor de juiste leeftijdsgroep. Daarnaast is het belangrijk om differentiatie mogelijkheden te bieden, zodat alle kinderen op hun eigen niveau kunnen deelnemen en succes ervaren.
Spelenderwijs Leren: De Sleutel tot Succes
Een effectieve manier om kleuters en jonge kinderen te betrekken bij de gymles is door spelenderwijs te leren. Dit betekent dat de les is ingericht rondom spelletjes en activiteiten die de kinderen leuk vinden. Door een spelgecentreerde benadering te hanteren, kunnen leerkrachten leerlingen in staat stellen om het spel zich eigen te laten maken.
Lees ook: Basketbal taart versieren
Voordelen van spelenderwijs leren:
- Plezier: Leerlingen ervaren plezier tijdens de les, wat hun motivatie en betrokkenheid verhoogt.
- Tactische vaardigheden: Leerlingen leren nieuwe tactische vaardigheden door zelf keuzes te maken en strategieën te ontwikkelen.
- Technische vaardigheden: Leerlingen nemen technische vaardigheden op zich door te experimenteren en te oefenen.
Basketbal Spelletjes en Oefeningen voor de Gymles
Hieronder vind je een verzameling van gratis basketbal oefeningen en spelletjes die je direct kunt gebruiken in je gymlessen en trainingen. De activiteiten zijn speciaal ingericht voor de jonge jeugd en bevorderen verschillende vaardigheden, zoals dribbelen, passen, schieten, teamwork en ruimtelijk inzicht.
1. Lummel Afpakken
- Doel: Overzicht houden, bal afschermen, medespeler aanspelen.
- Uitleg: Spelers met bal proberen naar vrije ruimtes te dribbelen om te voorkomen dat hun bal wordt afgepakt door de "lummels". Wordt de bal afgepakt, dan speelt de speler de bal naar een wisselende vrije speler langs de kant en sluit achteraan in de wachtrij.
2. Vrij Lopen en Aanspelen
- Doel: Vrijlopen, aanspeelbaar opstellen.
- Uitleg: Spelers spelen minimaal 5 keer over en mogen daarna proberen de bal op een mat te ontvangen. Lukt dit, dan verdienen ze een punt. Bij een onderschepping wordt er gewisseld van rol. Een punt is ongeldig wanneer de verdediger een voet op de mat heeft geplaatst.
3. Door Dribbelen of Afspelen
- Doel: Kijken of de weg naar het scoringsgebied vrij is, medespeler inschatten.
- Uitleg: Spelers met bal kijken of de weg naar het scoringsgebied "vrij" is. Lukt het om door te dribbelen, dan proberen ze een punt te halen door de bal achter de lijn op de grond te drukken. Is de weg niet vrij, dan kijkt de speler of een medespeler kansrijker staat opgesteld. Wordt de bal afgepakt, dan lopen de spelers buiten het veld om naar het volgende veld. Er worden twee gelijkwaardige teams gemaakt.
4. 21 Punten Schieten
- Doel: Afstand inschatten, druk geven bij het passen.
- Uitleg: Spelers kiezen zelf vanaf welke afstand ze schieten. Een score in de bucket is 1 punt waard, buiten de bucket en binnen de 3-punterslijn is 2 punten en buiten de 3-punterslijn is 3 punten waard. De spelers proberen 21 punten in totaal te behalen. Bij het passen moet druk op het schot worden gegeven.
5. Pionnen Veroveren
- Doel: Afstand inschatten, pionnen veroveren.
- Uitleg: Spelers kiezen zelf vanaf welke afstand ze schieten. Wanneer een speler raak schiet vanuit het aangegeven gebied, legt deze speler de juiste kleur pion met de punt naar de tegenstander. Raakt de tegenstander dezelfde kleur, dan zet deze speler de pion eerst recht voordat de punt naar de tegenstander mag wijzen. Dit spel kan gespeeld worden in tweetallen of in groepen van 2 - 6 deelnemers.
6. Schieten Onder Druk
- Doel: Raak schieten onder verdedigende druk.
- Uitleg: Iedere keer als de speler met bal raak schiet, mag de verdediger een positie dichterbij komen staan. Wanneer de bal mis wordt geschoten, start de verdediger op dezelfde positie als voorheen.
7. Posities Invullen
- Doel: Passen met borst- of stuitpass, posities invullen.
- Uitleg: Spelers leren om naast het passen met een borst- of stuitpass ook verschillende posities op te vullen. Belangrijk is dat spelers altijd uit de schaduw van hun verdediger lopen, wanneer ze de bal niet kunnen krijgen. Na 6 keer overspelen komt er een extra verdediger bij, totdat er 3 tegen 3 wordt gespeeld.
8. Aanvallende Keuzes Maken
- Doel: Keuzes maken om door te gaan voor een lay-up of af te spelen naar een medespeler.
- Uitleg: Spelers leren om een keuze te maken om door te gaan voor een lay-up of de bal af te spelen naar een medespeler welke een grotere scoringskans heeft. Door het spel betekenisvol (wedstrijdecht) aan te bieden leren spelers om te gaan met allerlei factoren die tijdens de wedstrijden ook terugkomen.
9. Warming-up met Lay-ups
- Uitleg: Er wordt drie minuten lang warmgelopen. Er zijn twee baskets tot de beschikking. Op de eerste basket worden lay-ups gemaakt. Iedereen komt aanlopen van ongeveer 7 meter, vanaf een pion. Op de tweede basket staat er een pion op ongeveer zes meter (schuin) van de basket vandaan.
10. Aanvallen en Verdedigen in Tweetallen
- Uitleg: Er worden tweetallen gemaakt. Alle tweetallen stellen zich op op de middellijn. Een van de twee gaat aanvallen, de ander gaat verdedigen. Er kunnen dus per ‘ronde’ twee tweetallen deze oefening uitvoeren. De oefening is afgelopen wanneer er een doelpoging heeft plaatsgevonden of als de tegenstander de bal heeft onderschept.
11. Mono-Basketball
- Uitleg: De klas wordt opgedeeld in 4 groepen. De teams spelen mono-basketball (naar het mono-korfbal) op één basket. Wanneer de bal door de verdedigende partij is onderschept of als er een punt is gemaakt, dan wordt de bal uitverdedigd tot aan de middellijn.
12. Hindernis-Tikkertje 2.0
- Uitleg: Leerlingen manoeuvreren door een parcours met gespannen touwen om uit handen van de tikker te blijven.
13. Ringen Zwaaien
- Uitleg: Duo’s proberen zo hoog mogelijk te zwaaien met slechts tien slingerbewegingen.
14. Hoepel op Basketbal
- Uitleg: Teams werken samen om zo snel mogelijk alle hoepels om de paal te verzamelen. De voorste speler van elk team dribbelt naar een hoepel, gaat erin staan, en probeert vanaf daar raak te schieten in de basket. Gelukt? Dan mag de hoepel om de paal worden gelegd.
15. Balanceren op Parcours
- Uitleg: Leerlingen balanceren via de onderkant van de bank naar de schuine bank en springen vervolgens vanaf de kast op het matje. Of ze balanceren via de balk naar de bank die hangt in de trapeze en springen dan vanaf de schuine bank naar de opgerolde lange mat.
16. Chaos Basketbal
- Uitleg: Elke leerling krijgt een eigen basketbal en een pion. Het doel van het spel is om vanuit een zelfgekozen hoepel in de basket te gooien. Als dat lukt, wordt de hoepel van jou en plaats je deze om je pion. Wanneer alle hoepels zijn opgebruikt, wordt er geteld. De leerling met de meeste hoepels wint!
17. Steunspringen
- Uitleg: Leerlingen nemen een aanloop over het bovenste deel van de kast en springen met beide voeten tegelijk in de trampoline. Daarna beweegt de leerling met een steunsprong over de opgerolde lange mat en landt met beide voeten op de dikke mat.
18. Jagerbal met Overig Materiaal
- Uitleg: Leerlingen nummeren het groepje. De leerlingen met nummer 1 en 2 krijgen één minuut de tijd om zoveel mogelijk andere kinderen te raken met een foambal. Zodra alle kinderen geraakt zijn of wanneer de zandloper voorbij is, is het de beurt aan de leerlingen met nummer 3 en 4.
19. Dribbel Slalom
- Uitleg: Zet een rij pionnen neer en geef ieder kind een eigen basketbal. De kinderen dribbelen om de pionnen heen, zonder ze te raken of de bal te verliezen.
20. Namen Stuiteren
- Uitleg: De kinderen staan in een cirkel. De kinderen met bal stuiteren de bal zo snel mogelijk naar een klas- of groepsgenoot, terwijl ze zijn of haar naam noemen.
21. Manden Gooien
- Uitleg: Zet een aantal manden neer (groot, klein, hoog, laag). Laat steeds twee spelers zoveel mogelijk punten halen door de basketbal in de manden te gooien.
22. Parcours Dribbelen
- Uitleg: Zet een parcours op met loopplanken, bruggen, hoepels en pionnen en laat de kinderen dribbelend het parcours afleggen.
23. Aantikken met Bal
- Uitleg: Verdeel de spelers in twee groepen. De groep zonder bal probeert de speler uit de andere groep mét bal aan te tikken.
24. De Ballenvanger
- Uitleg: Gebruik de ballenvanger op het schoolplein op een creatieve manier. Bijvoorbeeld als gevangenis in een afgooi spel, waarbij ontsnappen alleen kan door de bal door de vanger te gooien en weer te vangen.
25. Overgooien naar de Ballenvanger
- Uitleg: Verdeel de groep in drie teams. Het hele schoolplein is het speelveld. Lopen met de bal mag niet, de spelers moeten dus de ballenvanger zien te bereiken door over te gooien.
Leerlijnen en Bewegingsthema's
Binnen het bewegingsonderwijs wordt veelal gewerkt met leerlijnen en bewegingsthema’s. Leerlijnen beschrijven de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, zoals motorische vaardigheden, sociale vaardigheden en cognitieve vaardigheden. Bewegingsthema’s zijn overkoepelende thema’s die de rode draad vormen door de gymlessen.
Voordelen van leerlijnen en bewegingsthema's:
- Structuur: Leerlijnen bieden structuur en richting aan de gymlessen.
- Ontwikkeling: Leerlijnen bevorderen de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden.
- Samenhang: Bewegingsthema’s zorgen voor samenhang tussen de verschillende gymlessen.
Voorbeelden van leerlijnen:
- Motorische vaardigheden: Lopen, rennen, gooien, vangen, dribbelen.
- Sociaal-emotionele vaardigheden: Samenwerken, communiceren, conflicten oplossen, zelfvertrouwen, empathie.
- Cognitieve vaardigheden: Probleemoplossend denken, creativiteit, concentratie.
Lesvoorbereiding: A.A.R.D.E.G.
Een goede lesvoorbereiding is essentieel voor een succesvolle gymles. A.A.R.D.E.G. zijn de beginletters van verschillende elementen die bij het voorbereiden van een bewegingsactiviteit aandacht krijgen:
- Activiteit: Beschrijving van de activiteit, inclusief de spelregels en de benodigde materialen.
- Arrangement: Opstelling van de materialen en de deelnemers.
- Regels: Specifieke regels voor de activiteit.
- Doelen: Bewegingsdoelen, sociale doelen en lesdoelen.
- Extra’s: Suggesties voor leerhulp, beweeginterventies, extra instructiemogelijkheden, aanpassingen en vervolgmogelijkheden.
- Gedrag (Leerkracht): Aandachtspunten voor het gedrag van de leerkracht tijdens de les.
Lees ook: Specificaties Wilson Basketbal Maat 6
Lees ook: Marijkesingel Barendrecht basketbal
tags: #basketbal #spelletjes #gymles #ideeën