Basketbal is een fantastische sport om kinderen op de basisschool op een speelse manier kennis mee te laten maken. Het bevordert niet alleen de motorische vaardigheden, maar ook de sociale interactie en het teamwork. Dit artikel biedt een schat aan ideeën en oefeningen om basketbal op een leuke en uitdagende manier in de gymles, warming-up of training te integreren.
Basketbaltraining: Inspiratie en Uitdaging
Ben je trainer, coach of ouder en zoek je naar nieuwe inspiratie voor basketbal oefeningen voor de jeugd? Wil je weten hoe je een training uitdagend maakt, welke oefeningen aansluiten bij jouw team, en hoe je een oefening moeilijker of makkelijker maakt? Dan ben je hier aan het juiste adres!
Spelenderwijs Basketbal Leren
De aangeboden basketbal oefeningen voor de jeugd zijn spelenderwijs ingericht. Dit betekent dat trainers, coaches, ouders en andere betrokkenen in staat worden gesteld om vanuit een spel(er) gecentreerde benadering de spelers het basketbalspel eigen te maken. Spelers ervaren plezier, leren nieuwe tactische vaardigheden, keuzes maken en ontwikkelen technische vaardigheden. De spellen voor de jeugd maken het iedere basketbaltrainer gemakkelijker.
Gratis Basketbal Oefeningen voor de Jeugd
Er zijn diverse gratis basketbal oefeningen beschikbaar die je direct kunt toepassen op je volgende basketbaltraining. Je kunt oefeningen selecteren op basis van de doelgroep, de grootte van het veld, het aantal spelers en de gewenste duur van de oefening.
Warming-up Spelletjes met Basketbal
Met een basketbal kun je vanzelfsprekend basketballen, maar er bestaan ook allemaal leuke basketbalspelletjes voor kinderen. Deze zijn handig voor tijdens de warming-up, gymles of trainingen. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
Lees ook: Basketbal taart versieren
Dribbel Slalom
Zet een rij pionnen neer en geef ieder kind een eigen basketbal. De kinderen worden uitgedaagd dribbelend om de pionnen te slalommen. Ze mogen de pionnen niet raken en ze mogen hun bal niet verliezen. De kinderen lopen rustig achter elkaar aan en het tempo wordt geleidelijk opgevoerd. Als de kinderen meer balcontrole krijgen, zet je nog een rij pionnen neer, parallel aan de eerste rij. Laat de kinderen een wedstrijdje doen: wie het eerste foutloos, dribbelend om de pionnen weet te slalommen, heeft gewonnen. Laat de winnaars ook tegen elkaar spelen, totdat er één winnaar overblijft.
Namen Stuiteren
De kinderen staan in een grote cirkel. Er zijn meerdere basketballen in het spel aanwezig. De kinderen met bal stuiteren de bal zo snel mogelijk naar een klas- of groepsgenoot, terwijl ze zijn of haar naam noemen. Dit is een aanrader voor kinderkampen (lekker buiten!) of sportdagen, waarbij kinderen elkaars namen kunnen leren én de bal leren vangen. Spelers die de bal niet goed stuiteren, de bal niet vangen of een verkeerde naam noemen, stappen uit de cirkel en doen even niet meer mee. Omdat er steeds minder spelers overblijven, stuiteren de overgebleven spelers met steeds meer ballen. Ga door, totdat er één of twee spelers overblijven.
Manden Gooien
Zet een aantal manden neer. Grote, kleine, hoge en lage manden. Laat steeds twee spelers zoveel mogelijk punten halen door de basketbal in de manden te gooien. De kleinste mand die het verste weg staat, geeft de meeste punten. De grootste mand die het dichtstbij staat, is minder waard. Wie het eerst 10 punten scoort heeft gewonnen. Dit basketbalspelletje kan overigens ook met hoepels op de grond gespeeld worden.
Dribbel Parcours
Zet een parcours op met loopplanken, bruggen, hoepels en pionnen en laat de kinderen dribbelend het parcours afleggen. Je kunt het ze zo moeilijk maken als je wilt.
Aantikken met Bal
Verdeel de spelers in twee groepen. De groep zonder bal probeert de speler uit de andere groep mét bal aan te tikken. Zodra ze de speler hebben aangetikt is de bal van hen. Die speler met bal probeert de bal daarom zo snel mogelijk over te spelen naar een teamgenoot. Iemand aantikken met een bal, geeft een punt.
Lees ook: Specificaties Wilson Basketbal Maat 6
Basketbal Gymlesplan voor Kleuters
Gymlessen voor kleuters kunnen een fantastische manier zijn om hun motorische vaardigheden, coördinatie en sociale interactie te bevorderen. Door basketbalspelletjes te integreren in de gymles, kunnen kleuters op een speelse en uitdagende manier kennismaken met de basisprincipes van basketbal.
Spelenderwijs Leren: Plezier en Ontwikkeling
Een effectieve manier om kleuters te betrekken bij de gymles is door spelenderwijs te leren. Dit betekent dat de les is ingericht rondom spelletjes en activiteiten die de kinderen leuk vinden. Door een spelgecentreerde benadering te hanteren, kunnen leerkrachten leerlingen in staat stellen om het spel zich eigen te laten maken.
Spelenderwijs leren biedt verschillende voordelen:
- Plezier: Leerlingen ervaren plezier tijdens de les, wat hun motivatie en betrokkenheid verhoogt.
- Tactische Vaardigheden: Leerlingen leren nieuwe tactische vaardigheden door zelf keuzes te maken en strategieën te ontwikkelen.
- Technische Vaardigheden: Leerlingen nemen technische vaardigheden op zich door te experimenteren en te oefenen.
Basketbalspelletjes voor Kleuters
Er zijn verschillende basketbalspelletjes die geschikt zijn voor kleuters:
- Pylonnentrefbal: Dit spel combineert de elementen van trefbal en het omgooien van pylonnen. De kinderen proberen elkaars pylonnen om te gooien met een bal. Dit bevordert de hand-oogcoördinatie en het gooien.
- Estafette met Basketbal: Verdeel de kinderen in teams en laat ze een estafette lopen met een basketbal. Ze kunnen de bal dribbelen, gooien of rollen. Dit bevordert de dribbelvaardigheden, het gooien en de teamwork.
- Basketbal in de Hoepel: Hang verschillende hoepels op verschillende hoogtes. De kinderen proberen de basketbal in de hoepels te gooien. Dit bevordert de gooivaardigheden en de precisie.
Leerlijnen en Bewegingsthema’s
Binnen het bewegingsonderwijs wordt veelal gewerkt met leerlijnen en bewegingsthema’s. Leerlijnen beschrijven de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden, zoals motorische vaardigheden, sociale vaardigheden en cognitieve vaardigheden. Bewegingsthema’s zijn overkoepelende thema’s die de rode draad vormen door de gymlessen.
Lees ook: Marijkesingel Barendrecht basketbal
Het werken met leerlijnen en bewegingsthema’s biedt verschillende voordelen:
- Structuur: Leerlijnen bieden structuur en richting aan de gymlessen.
- Ontwikkeling: Leerlijnen bevorderen de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden.
- Samenhang: Bewegingsthema’s zorgen voor samenhang tussen de verschillende gymlessen.
Voorbeelden van leerlijnen die relevant zijn voor basketbalspelletjes voor kleuters:
- Motorische Vaardigheden: Deze leerlijn richt zich op de ontwikkeling van grove en fijne motorische vaardigheden, zoals lopen, rennen, gooien en vangen.
- Sociaal-Emotionele Vaardigheden: Deze leerlijn richt zich op de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en conflicten oplossen, en emotionele vaardigheden, zoals zelfvertrouwen en empathie.
- Cognitieve Vaardigheden: Deze leerlijn richt zich op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden, zoals probleemoplossend denken, creativiteit en concentratie.
Lesvoorbereiding: A.A.R.D.E.G.
Een goede lesvoorbereiding is essentieel voor een succesvolle gymles. A.A.R.D.E.G. zijn de beginletters van verschillende elementen die bij het voorbereiden van een bewegingsactiviteit aandacht krijgen:
- Activiteit: Beschrijving van de activiteit, inclusief de spelregels en de benodigde materialen.
- Arrangement: Opstelling van de materialen en de deelnemers.
- Regels: Specifieke regels voor de activiteit.
- Doelen: Bewegingsdoelen, sociale doelen en lesdoelen.
- Extra’s: Suggesties voor leerhulp, beweeginterventies, extra instructiemogelijkheden, aanpassingen en vervolgmogelijkheden.
- Gedrag (Leerkracht): Aandachtspunten voor het gedrag van de leerkracht tijdens de les.
Voorbeelden van Basketbal Gymlessen voor Kleuters
Hieronder volgen enkele voorbeelden van basketbal gymlessen voor kleuters, gebaseerd op de bovenstaande principes:
- Les 1: Pylonnentrefbal
- Activiteit: De kinderen proberen elkaars pylonnen om te gooien met een bal.
- Arrangement: Verdeel de zaal in twee helften.
Gratis Basketbal Oefeningen voor Trainingen
Ben je op zoek naar gratis basketbal oefeningen voor je trainingen? Wil je meer inspiratie en kennis opdoen rondom spelend leren? Hieronder vind je allerlei oefeningen die je direct kunt gebruiken, speciaal ingericht voor de jonge jeugd.
Overzicht Houden en Afschermen
In deze oefening leren de spelers om overzicht te houden, de bal af te schermen en een medespeler te kunnen aanspelen. De spelers met bal proberen naar vrije ruimtes te dribbelen zodat hun bal niet wordt afgepakt door één van de lummels. Wordt je bal afgepakt speel je de bal naar een wisselende vrije speler welke langs de kant staat en sluit je achteraan in de wachtrij.
Vrij Lopen en Aanspeelbaar Opstellen
In deze gratis basketbal oefening leren spelers om vrij te lopen door zich aanspeelbaar op te stellen en dus uit de schaduw van zijn/haar verdediger te lopen. De spelers spelen minimaal 5 keer over en mogen daarna proberen de bal op een mat te ontvangen. Lukt dit verdienen zij één punt. Bij een onderschepping wordt er gewisseld van rol. Een punt is ongeldig wanneer de verdediger een voet op de mat heeft geplaats.
Scoren en Kansen Benutten
In deze oefening leren de spelers met bal om te kijken of de weg naar het scoringsgebied ”vrij” is. Lukt het om door te dribbelen proberen zij een punt te halen door de bal achter de lijn op de grond te drukken. Is de weg niet vrij, dan kijkt de speler met bal of een medespeler kansrijker staat opgesteld. Wordt de bal door de lummel afgepakt dan lopen de spelers buiten het veld om naar het volgende veld. Er worden twee gelijkwaardige teams gemaakt.
Schieten van Verschillende Afstanden
In deze oefening kunnen spelers zelf kiezen vanaf welke afstand ze schieten. Een score in de bucket is 1 punt waard, buiten de bucket en binnen de 3-punterslijn is 2 punten en buiten de 3-punterslijn is 3 punten waard. De spelers proberen 21 punten in totaal behalen. Wanneer spelers een pass maken probeer dan druk op het schot te geven.
Pionnen Veroveren
In deze gratis basketbal oefening kunnen spelers zelf kiezen vanaf welke afstand ze schieten. Wanneer een speler raak schiet vanuit het aangegeven gebied legt deze speler de juiste kleur pion met de punt naar de tegenstander. Raakt de tegenstander dezelfde kleur zet deze speler de pion eerst recht voordat de punt naar de tegenstander mag wijzen. Dit spel kan gespeeld worden in tweetallen of in groepen van 2 - 6 deelnemers.
Schieten Onder Druk
In deze oefening leren de spelers raak te schieten onder verdedigende druk. Iedere keer als de speler met bal raak schiet, mag de verdediger een positie dichterbij komen staan. Wanneer de bal mis wordt geschoten start de verdediger op dezelfde positie als voorheen.
Omschakelen en Posities Opvullen
Hoe leer ik spelers omschakelen? In deze gratis basketbal oefening leren de spelers om naast het passen met een borst- of stuitpass ook verschillende posities op te vullen. Belangrijk is dat spelers altijd uit de schaduw van hun verdediger lopen, wanneer ze de bal niet kunnen krijgen. Na 6 keer overspelen komt er een extra verdediger bij, totdat er 3 tegen 3 wordt gespeeld.
Aanvallende Keuzes Maken
In deze basketbal oefening leren de spelers om een keuze te maken om door te gaan voor een lay up of de bal afspelen naar een medespeler welke een grotere scoringskans heeft. Door het spel betekenisvol (wedstrijdecht) aan te bieden leren spelers om te gaan met allerlei factoren die tijdens de wedstrijden ook terugkomen.
Opleidingsplan en Beleidsplan voor Sportverenigingen
Natuurlijk heeft u als sportvereniging een opleidingsplan en een beleidsplan. Toch wilt u als sportvereniging meer inhoud geven aan uw trainingen en wedstrijden. Hierbij wilt u uw trainers en coaches zo optimaal mogelijk voorzien in basketbaloefeningen en spelvormen, welke aansluit bij de te behalen doeleinden binnen de sportvereniging. Hierbij spreken alle trainers en coaches dezelfde taal en is er een doorlopende ontwikkelingslijn bij al uw jeugdteams. Jeugdleden weten waar ze aan toe zijn, ervaren meer plezier, leren doelgericht en er ontstaat succes! Uw sportvereniging groeit!
Gymles Balanceren en Mikken
In deze gymles staat balanceren centraal! Naast balanceren gaan de kinderen ook aan de slag met mikken, steunspringen en afgooispelen.
Balanceren
In dit vak staan twee parcours om te balanceren. De leerlingen vormen twee rijen achter het door henzelf gekozen parcours.
- Parcours 1: Ze balanceren via de onderkant van de bank naar de schuine bank en springen vervolgens vanaf de kast op het matje.
- Parcours 2: Ze balanceren via de balk naar de bank die hangt in de trapeze en springen dan vanaf de schuine bank naar de opgerolde lange mat.
Chaos Basketbal
Elke leerling krijgt een eigen basketbal en een pion. Het doel van het spel is om vanuit een zelfgekozen hoepel in de basket te gooien. Als dat lukt, wordt de hoepel van jou en plaats je deze om je pion. Wanneer alle hoepels zijn opgebruikt, wordt er geteld. De leerling met de meeste hoepels wint! Als er te weinig basketballen zijn, kan het spel ook in teams worden gespeeld. Per team mag één leerling tegelijk proberen te scoren. Na deze poging geeft die de bal door aan een ander teamlid die aan de zijkant van het speelveld staat te wachten. Het aantal teams kan je zelf bepalen.
Steunspringen
De leerlingen vormen een rij achter de rheuterplank. De eerste in de rij neemt een aanloop over het bovenste deel van de kast en springt met beide voeten tegelijk in de trampoline. Daarna beweegt de leerling met een steunsprong over de opgerolde lange mat en landt met beide voeten op de dikke mat. Als laatste mogen de kinderen zelf kiezen hoe ze door de loopladder terugkeren naar het startpunt.
Jagerbal
Jagerbal met overig materiaal. De leerlingen nummeren het groepje. De leerlingen met nummer 1 en 2 krijgen één minuut de tijd om zoveel mogelijk andere kinderen te raken met een foambal. Zodra alle kinderen geraakt zijn of wanneer de zandloper voorbij is, is het de beurt aan de leerlingen met nummer 3 en 4. Om samenwerking te bevorderen kan dit spel ook worden gespeeld met slechts één bal!
Gooien, Mikken en Vangen: Essentiële Vaardigheden
Gooien, mikken en vangen zijn essentiële vaardigheden voor kinderen, met name in de context van basketbal en andere sporten. Deze vaardigheden zijn niet alleen belangrijk voor sportieve prestaties, maar dragen ook bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek, hand-oog coördinatie en ruimtelijk inzicht.
Waarom Gooien, Mikken en Vangen Belangrijk Zijn
Gooien, mikken en vangen zijn fundamentele vaardigheden die kinderen in het dagelijks leven nodig hebben. Of het nu gaat om het spelen met een bal, het overgooien van een voorwerp of het deelnemen aan sportactiviteiten, deze vaardigheden zijn essentieel. Ze helpen bij de ontwikkeling van:
- Fijne motoriek: De precisie en coördinatie die nodig zijn voor het gooien en vangen, verbeteren de fijne motoriek.
- Hand-oog coördinatie: Het nauwkeurig volgen van een object met de ogen en het coördineren van de handbewegingen om het te vangen, versterkt de hand-oog coördinatie.
- Ruimtelijk inzicht: Het inschatten van afstanden, snelheden en trajecten is cruciaal bij het gooien en vangen, en bevordert het ruimtelijk inzicht.
De Onderhandse Gooi Techniek
De onderhandse gooi is een basistechniek die vaak wordt gebruikt bij basketbal, vooral bij het passen. Het is een relatief eenvoudige techniek die geschikt is voor kinderen om aan te leren. Hier zijn de belangrijkste stappen:
- Houding: Sta rechtop met de voeten op schouderbreedte uit elkaar. De knieën zijn licht gebogen voor stabiliteit. Het gewicht moet gelijkmatig verdeeld zijn over beide benen.
- Vasthouden van de bal: Houd de bal met beide handen vast, met de vingers gespreid en de duimen naar elkaar gericht aan de onderkant van de bal.
- Beweging: Breng de bal naar beneden en naar achteren in een zwaaiende beweging. Houd de armen gestrekt en de bal dicht bij het lichaam.
- Loslaten: Zwaai de armen naar voren en laat de bal los op ongeveer heuphoogte. Geef de bal een lichte draai mee voor stabiliteit.
- Nawerking: Volg de beweging door met de armen naar het doel te wijzen. Dit zorgt voor een goede richting en precisie.
Oefeningen voor het Aanleren van de Onderhandse Gooi
Om kinderen de onderhandse gooi techniek aan te leren, is het belangrijk om te beginnen met eenvoudige oefeningen en deze geleidelijk op te bouwen. Laat de kinderen vrij experimenteren met de bal. Eén kind heeft een bal en een plank: grondstuit, slag naar de partner, deze vangt en rolt de bal terug.
Leuke Spelletjes voor de Gymles
Naast de oefeningen zijn er ook veel leuke spelletjes die je kunt spelen tijdens de gymles om de gooi- en vangvaardigheden van de kinderen te verbeteren:
- Hoepelspel: Plaats een aantal hoepels op de grond (links-rechts) en laat de kinderen in tweetallen met een ballon spelen. Het doel is om de ballon in de hoepel te krijgen.
- Wipspel: Geef twee groepen een grote lap stof (liefst cirkelvormig) met daarop een strandbal. Samen wippen ze de bal omhoog. Wie het langst volhoudt zonder dat de bal stil ligt of op de grond valt, wint.
- Koning(in) Bal: Verdeel de kinderen in groepjes van vier. De eerste staat voor de drie anderen en werpt deze beurtelings de bal toe. Als een kind de bal laat vallen, moet hij naar plaats 3. Als de "Koning(in)" de bal laat vallen, moet hij/zij ook naar plaats 3, en de speler van plaats 1 wordt de nieuwe Koning(in).
- Variaties: Laat de kinderen éénmaal in de handen klappen voordat ze de bal vangen. Elke speler staat achter vijf streepjes. Bij een goede vang mag hij één streep vooruit. Degene die eerst de vijf streepjes haalt, wordt de nieuwe Koning(in). Elke speler van de groep wordt na drie goede balwisselingen Koning(in).
- Kringspel: Vorm twee (of meer) kringen. In het midden staat één kind die achtereenvolgens alle kinderen uit zijn kring aanspeelt.
- Variaties: Laat de kinderen in de handen klappen voordat ze de bal vangen, of de handen in de heupen houden. Wie klapt zonder dat de bal geworpen wordt, is uit.
- Tennisballen Opruimen: Plaats tennisballen in een doos. De leraar werpt de ballen weg, de kinderen vullen de doos terug. Kan de leraar de doos leeg maken?
- Variatie: Gebruik in plaats van een doos een vierkant van banken.
- Niemand Tikkertje: Plaats vier banken in kruisvorm, op iedere bank een groep kinderen, ieder met een bal. Vorm een kring (of meer) in het midden met één kind. Dit kind noemt de naam van een kind en werpt de bal op. De genoemde speler probeert de bal te vangen zonder stuit. Lukt dit, dan wordt hij opwerper. Lukt dit niet, dan lopen de andere kinderen weg. Eén kind staat buiten de kring en probeert de speler die de bal heeft op de rug te tikken.
- Trefbal Variatie: Verdeel de kinderen in twee groepen met een vrije zone van 3-4 meter ertussen. Eén kind met bal roept ‘dood’ + de naam van een speler van de tegenpartij en werpt de bal bovenhands met twee handen over de vrije zone in het veld van de tegenpartij. Als de bal gevangen wordt zonder dat deze in het speelveld stuit, gaat het spel verder met een worp van deze partij. Stuit de bal echter, dan is de speler wiens naam genoemd werd uit. De spelers van zijn groep kunnen hem terughalen door te roepen ‘levend’ + de naam van deze speler, en de bal over te werpen zodat hij stuit in het veld van de anderen.
- Variaties: Geef iedere speler 2, 3 of 1 leven. De tegenpartij kan de uit-spelers van de andere groep naar zich halen.
- Kring Trefbal: Maak een kring, de helft van de klas staat buiten de kring als werpers, de andere helft er binnen. Wie door de (zachte) bal tussen voet en knie geraakt is, wordt mee werper.
Variaties en Uitbreidingen
Om de oefeningen en spelletjes uitdagender te maken, kun je verschillende variaties en uitbreidingen toevoegen:
- Afstand: Vergroot de afstand tussen de spelers om de moeilijkheidsgraad te verhogen.
- Beweging: Laat de kinderen bewegen tijdens het gooien en vangen, bijvoorbeeld door te dribbelen of te springen.
- Doelen: Gebruik verschillende soorten doelen, zoals kleinere hoepels of bewegende objecten.
- Combinaties: Combineer gooien en vangen met andere vaardigheden, zoals dribbelen, springen en draaien.
Belangrijke Tips voor de Lesgever
- Veiligheid: Zorg voor een veilige omgeving waarin de kinderen vrij kunnen bewegen zonder risico op blessures.
- Positieve Feedback: Geef positieve feedback en moedig de kinderen aan om te blijven oefenen.
- Variatie: Bied voldoende variatie in de oefeningen en spelletjes om de kinderen gemotiveerd te houden.
- Aanpassing: Pas de oefeningen en spelletjes aan de leeftijd en het niveau van de kinderen aan.
- Plezier: Zorg ervoor dat de kinderen plezier hebben tijdens de gymles. Plezier is een belangrijke motivator en bevordert de ontwikkeling van de vaardigheden.
Andere Balvaardigheden en Sporten
Naast de onderhandse gooi zijn er nog andere balvaardigheden en sporten die je kunt introduceren in de gymles:
- Voetbal: Oefeningen met trappen, passen en dribbelen.
- Per twee: Een speler trapt de bal door de benen van de andere speler.
De Ballenvanger op het Schoolplein
Een rondje langs de schoolpleinen leert hoeveel leuks daar veelal staat. Het gebruik blijft helaas vaak beperkt tot de basis. Een duikelrek, evenwichtsbalk of de ballenvanger: Je duikelt eraan, loopt erover of gooit er een bal doorheen. We weten allemaal hoe ze werken maar je kan er nog veel meer leuks mee. De ballenvanger is een speelse uitvoering van een basket. Bovenop een paal staat een gekleurde bak met meerdere uitgangen. De eerste uitdaging is de bal in de bak te krijgen. Omdat hij drie of vier uitgangen heeft is het altijd een verrassing aan welke kant de bal er weer uit komt. Hoewel de essentie van de ballenvanger gelijk blijft kun je enorm veel met klein materiaal en een beetje creativiteit. Zo kan een krijtcirkel ervoor zorgen dat de ballenvanger centraal staat als gevangenis binnen een afgooi spel. Ontsnappen kan alleen wanneer je de bal door de vanger gooit, en weer vangt! Of neem een paar hoepels mee naar buiten. Ook een paar regels kunnen het spelen met de ballenvanger helemaal veranderen. Stel je voor dat je in teams tegen elkaar speelt: Dan verandert de ballenvanger jullie schoolplein in een heus casino. De rode uitgang verdubbelt namelijk de punten van jullie team maar bij de gele uitgang verliezen jullie alles! Naast regels voor de ballenvanger zelf is er van alles te bedenken voor de spelvorm. Verdeel de groep in drie teams. Het hele schoolplein is het speelveld. Lopen met de bal mag niet, de spelers moeten dus de ballenvanger zien te bereiken door over te gooien. De bal mag niet uit de handen worden geslagen maar kan wel onderschept worden. Positiespel is dus belangrijk!
- Optie 1: Elk team heeft zijn eigen gat van de ballenvanger.
- Optie 2: Maak regels per uitgang van de vanger.
Basketbalspel met Emmer en Basket
1/3 gymzaal (minimaal 8 m. Het aanvallende (en balbezittende) team probeert de bal te scoren in de basket of in de emmer van de medespeler, die op de kast zit.
Wat zie je?
- Kinderen snappen niet dat ze de hele wedstrijd dezelfde functie hebben
- Kinderen krijgen onenigheid over de regels
tags: #basketbal #spelletjes #basisschool #ideeën