Eeuwenlang was de Achterhoek een regio zonder eigen vlag. Dit gemis werd door velen gevoeld, en uiteindelijk namen Grolsch en de Zwarte Cross het initiatief om hier verandering in te brengen. Niet door zelf een ontwerp te bepalen, maar door een ontwerpwedstrijd te organiseren waarin de inwoners van de Achterhoek hun creativiteit konden tonen.
De Ontwerpwedstrijd: Een Zee van Creativiteit
De wedstrijd was een groot succes. Er werden maar liefst 475 ontwerpen ingediend, en er werden ruim 380.000 stemmen uitgebracht. De enorme respons toonde de betrokkenheid en de liefde voor de streek. Een 7-koppige vakjury, bestaande uit vooraanstaande Achterhoekers, kreeg de moeilijke taak om uit alle inzendingen de winnaar te kiezen. Onder de juryleden bevonden zich Annette Bronsvoort (burgemeester gemeente Oost Gelre), Hans Martijn Ostendorp (algemeen directeur van De Graafschap), Otwin van Dijk (burgemeester Oude IJsselstreek), Bennie Jolink (muzikant & kunstenaar), Henk Jan ten Brincke (Prins Carnaval en meesterbrouwer bij Grolsch) en volleybalster Lonneke Sloetjes.
Paul Heutinck's Winnaarsontwerp: Een Coulisselandschap in Vlagvorm
Uiteindelijk werd het ontwerp van Paul Heutinck uit Winterswijk als winnaar gekozen. Heutinck, geboren en getogen in Beltrum, en na een uitstapje naar Rotterdam en Dordrecht weer teruggekeerd naar de Achterhoek, liet zich inspireren door het typisch Achterhoekse coulisselandschap.
De vlag bestaat uit een schakering van lichtgroene en donkergroene vlakken, die een abstracte weergave zijn van de weilanden en bossen die zo kenmerkend zijn voor de Achterhoek. Het a-typische kruis, dat gebogen tussen deze vlakken doorloopt, staat voor de kronkelende wegen met bomen erlangs. De ecru-kleurige diagonaal-kruis heeft donkergroene omrandingen. De driehoeken die door het kruis gevormd worden zijn groen en lichtgroen.
Heutinck verwoordde het zelf als volgt: "Wat ik heb geprobeerd weer te geven is wat jullie iedere dag zien als jullie op de fiets of in de auto door de Achterhoek heen rijden. Kromme wegen met bomen erlangs, weides, je ziet maïs, kortom het Achterhoekse landschap. Zo ben ik aan die vlag gekomen."
Lees ook: Iers hockey: Op weg naar de top
Bennie Jolink, die in de jury zat, was direct enthousiast over het ontwerp: "Ik vond van begin af an drek dissen al het mooiste. Misschien kump dat ok wal umdat Jamaica mien favoriete vakantieland is. Disse vlagge lik doar wal op. En hee, zee'j dat. Dat greune op de vlagge is het zelfde greun as van Grolsch," aldus Jolink.
De Symboliek Achter de Vlag: Verbinding en Identiteit
De Achterhoekse vlag is meer dan alleen een mooi ontwerp. Het is een symbool van verbinding en identiteit voor de inwoners van de streek. De vlag verbindt de verschillende dorpen en gemeenschappen in de Achterhoek, en het versterkt het gevoel van saamhorigheid.
Heutinck zette zijn gevoel voor de Achterhoek om in een vlag, terwijl Bennie Jolink dit deed in honderden liederen. Beide mannen begrijpen de waarde van de Achterhoek en de pijn van het missen ervan.
Een Vliegende Start: Populariteit en Verbreiding
De Achterhoekse vlag werd op 10 juli 2018 officieel ingevoerd, vlak voor de Zwarte Cross. Tijdens dit festival werd de vlag voor het eerst gepromoot, en het bleek direct een succes. De vlag werd massaal gekocht en gehesen, en al snel was het straatbeeld van de Achterhoek veranderd.
De vlag is te koop in de webshops van de Zwarte Cross en Grolsch. De Achterhoekse vlag is niet alleen te zien aan vlaggenmasten, maar ook als sticker achterop een auto, op mokken, sokken, aanstekers, T-shirts, sloffen en nog veel meer artikelen.
Lees ook: Alles over Rode Vlag Waterpolo
De aanjagers van de Achterhoekse vlag waren evenementenbureau De Feestfabriek en bierbrouwer Grolsch. De uitvoering van de wedstrijd werd gecoördineerd door de stichting Pak An!, een organisatie die zich inzet voor promotie van de Achterhoek. Extra steun kwam er van bekende Achterhoekers: zanger Bennie Jolink (Normaal) en voetbalcoach Guus Hiddink.
Van Regionaal naar Nationaal: De Vlag Verovert Nederland
Het succes van de Achterhoekse vlag bleef niet onopgemerkt. Op 6 januari 2019 verscheen de vlag zelfs op het NOS Journaal. Dit zorgde voor een nog grotere bekendheid en populariteit van de vlag.
Heutinck werd geïnterviewd voor NPO radio 1 en er werd een filmpje gemaakt voor het journaal. Ondanks het succes van de vlag is Paul Heutinck door het afstaan van de rechten er dus niet rijk van geworden, maar dat vindt hij niet erg. “De vlag is nu van alle Achterhoekers. Ook van de vlag van Nederland heeft niemand de rechten. Iedereen kan het ontwerp vrij gebruiken. Mijn doel was destijds om een goede vlag te maken en als vormgever/communicatie-expert heb ik met deze vlag het ultieme bereikt. Het is een eerbetoon aan mijn ouders, voorouders, mijn afkomst, mijn regio."
Het Geheim Achter het Succes: Tijdloosheid en Herkenbaarheid
Wat is het geheim achter het succes van de Achterhoekse vlag? Volgens Heutinck is het de tijdloosheid en de herkenbaarheid van het ontwerp. De vlag is gebaseerd op het Achterhoekse landschap, dat al eeuwenlang bestaat en waarschijnlijk ook nog eeuwen zal blijven bestaan.
De vlag is zo puur mogelijk ons landschap en dat landschap verandert het langzaamst van alles. Het is iets dat eeuwen mee zal gaan.
Lees ook: Voetbal Spelregels Uitgelegd
Heutinck vergeleek de Achterhoekse vlag met de Friese, Belgische en Nederlandse vlag: een tijdloos ontwerp dat de tand des tijds kan doorstaan.
Een Persoonlijke Ontdekking: Thuis in de Achterhoek
Na alle interviews en media-aandacht deed Heutinck een bijzondere ontdekking. Hij ontdekte dat de luchtfoto die hij als inspiratie had gebruikt voor de vlag, Beltrum betrof, zijn geboortedorp. Sterker nog, zijn ouderlijk huis, de boerderij waar hij is opgegroeid, stond op de foto.
"Achteraf dacht ik, mijn eigen creatie overdenkend: ik zocht iets dat het meest de Achterhoek verbeeldde. Je zoekt dan iets dat heel dicht bij je ligt, dat je raakt. Eigenlijk heb ik onbewust mijn thuis, mijn straat, gezien en gevoeld bij die luchtfoto - zonder te registreren dat het mijn thuis was - dit voel ik bij de Achterhoek! En het mooie: uiteindelijk klopte dat gevoel voor heel veel mensen via de vlag.’’
Cultureel Erfgoed: Een Vlag voor de Toekomst
De Achterhoekse vlag is in korte tijd uitgegroeid tot een cultureel erfgoed. De vlag hangt bij talloze buurthuizen, boerderijen, voetbalclubs en huizen. Het is onderdeel geworden van het logo van de krant die u nu leest. De Achterhoekse vlag heeft de streek veroverd en is cultureel erfgoed.
Heutinck hoopt dat de vlag nog eeuwenlang zal wapperen in de Achterhoek. "Ieder mens zoekt in zijn leven zijn onsterfelijkheidsproject, stellen filosofen… Precies. Iets om herinnerd te worden na je dood, ja. Dat is bij mij de vlag. Misschien dat ik zo, als ik de laatste adem geblazen heb, toch nog over de tong ga.’’
tags: #achterhoekse #vlag #wedstrijd #ontwerp