Wedstrijd met Periodieke Opbrengst: Een Gids voor Verenigingen en Stichtingen

Veel organisaties, met name vrijwilligersorganisaties, zoeken naar manieren om hun inkomsten te diversifiëren. Naast de traditionele bronnen zoals lidmaatschapsgelden, subsidies en fondsenwerving, zijn er diverse andere mogelijkheden om (extra) inkomsten te genereren. Dit artikel biedt een overzicht van deze mogelijkheden, met speciale aandacht voor sponsoring, kansspelen en weddenschappen, en de bijbehorende fiscale aspecten.

Traditionele Inkomstenbronnen

De meest voorkomende inkomstenbronnen voor vrijwilligersorganisaties zijn lidmaatschappen, deelnemersbijdragen, subsidies en fondsen. Verenigingen en stichtingen beheren hun lidmaatschappen en deelnemersbijdragen zelf, wat vaak tot interne discussies leidt. Daarnaast ontvangen veel organisaties financiële steun van overheden of fondsen, omdat hun activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van deze instanties.

Sponsoring: Een Win-Win Situatie

Sponsoring is een overeenkomst waarbij een sponsor een activiteit, evenement, vereniging of groep personen steunt met geld of andere middelen in ruil voor publiciteit. In tegenstelling tot een zuivere gift, is er bij sponsoring altijd sprake van een tegenprestatie.

Belastingaspecten van Sponsoring:

  • Btw-vrijstelling: De hoofdactiviteiten van veel vrijwilligersorganisaties zijn vrijgesteld van btw, omdat ze geen winstoogmerk hebben en de concurrentieverhoudingen met commerciële instellingen niet verstoreen. Dit betekent dat er over de inkomsten uit lidmaatschappen geen belasting betaald hoeft te worden.
  • Sponsoring als nevenactiviteit: Sponsoring wordt niet beschouwd als een hoofdactiviteit en is daarom geen belastingvrije inkomstenbron, omdat de sponsor er een tegenprestatie voor verwacht.
  • Diensten en goederen: Voor diensten geldt een omzetgrens van € 22.689 per jaar. Dit geldt bijvoorbeeld voor inkomsten uit het plaatsen van advertenties of toegang tot wedstrijden en andere activiteiten. De inkomsten uit sponsoring moeten per categorie (diensten of goederen) worden opgeteld bij de andere inkomsten uit nevenactiviteiten in dezelfde categorie. Reclamegelden vallen in dezelfde categorie als entreegelden, terwijl de verkoop van dassen en petjes in dezelfde categorie valt als barinkomsten.
  • Sponsoring in natura: Naast een geldelijke bijdrage kan een sponsor ook goederen in natura ter beschikking stellen, zoals gereedschap, kleding of een auto. Ook over sponsoring in natura moet belasting worden afgedragen. De waarde van de sponsoring in natura is de inkoopwaarde van de goederen (inclusief btw) die de sponsor ter beschikking stelt. Hoewel sponsoring in natura vaak meerdere jaren kan worden gebruikt, worden deze sponsorontvangsten in het jaar van ontvangst meegenomen in de omzetbelasting.
  • Sponsorovereenkomst: Om te voorkomen dat de organisatie over het volledige bedrag omzetbelasting moet betalen bij overschrijding van het grensbedrag, is het verstandig om afspraken te maken met de sponsor. Mogelijk kan het bedrag over meerdere jaren worden gespreid. Een sponsorovereenkomst kan hierbij uitkomst bieden. Een sponsorovereenkomst is maatwerk, maar de belangrijkste elementen zijn de prestaties die geleverd worden in ruil voor de sponsoring en een duidelijke omschrijving van de financiële of materiële bijdragen van de sponsor.
  • Reclame en bedrijfsbelang: Als een bedrijf een geldbedrag aan een organisatie betaalt in ruil voor naamsbekendheid, wordt de betaling gezien als een vergoeding voor reclame. Een dergelijke betaling is voor het bedrijf volledig aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting, zonder drempel of maximum. De voorwaarde is wel dat de betaling het bedrijfsbelang dient en het karakter heeft van een bedrijfslast voor reclame- of sponsordoeleinden.

Kansspelen: Regels en Vergunningen

Het organiseren van (sport)evenementen kan een belangrijke bron van inkomsten zijn voor organisaties. Kansspelen, waarbij de prijswinnaar door toeval wordt bepaald, zijn echter aan strikte regels gebonden. Deelnemers hebben geen doorslaggevende invloed op de uitkomst; geluk bepaalt wie er wint. Behendigheidsspelletjes of prijsvragen waarbij een jury de winnaar aanwijst, vallen niet onder de kansspelen.

Vergunningen en Voorwaarden:

  • Vergunningsplicht: Het is in principe verboden om zonder vergunning betaalde spelen te organiseren waarbij prijzen kunnen worden gewonnen. Voor kansspelen met een klein geldbedrag is geen vergunning nodig.
  • Voorwaarden voor vergunning: Een kansspel moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om een vergunning te krijgen. Vergunningen voor kansspelen met een totaal aan prijzengeld onder de €4500,- kunnen worden aangevraagd bij de gemeente. Voor verschillende vormen van kansspelen kunnen weer verschillende voorwaarden gelden.
  • Aangifteplicht: Elke organisatie die een kansspel organiseert, moet aangifte doen, ook voor kansspelen zonder vergunning en prijsvragen.
  • Uitzonderingen: Wanneer een kansspel wordt georganiseerd met een besloten groep (collega’s, vrienden, etc.) of als de waarde van het prijzengeld niet meer bedraagt dan € 454, hoeft geen belasting betaald te worden.
  • Kansspelbelasting: Prijzen boven de € 454 zijn belastingplichtig. Over het bedrag hoeft slechts eenmaal belasting te worden betaald, hetzij door de winnaar, hetzij door de organisatie. Als organisator van een kansspel bent u verplicht de kansspelbelasting in te houden op de prijs. Voor verschillende vormen van spelen gelden weer andere regels en vergunningsvoorwaarden.

Specifieke Kansspelen:

  • Incidentele Loterij: Om een vergunning te krijgen voor het organiseren van een incidentele loterij, moet worden voldaan aan de voorwaarden van algemeen belang. De vergunning voor een incidentele loterij is maximaal 6 maanden geldig en er mogen maximaal 13 trekkingen plaatsvinden. Wanneer de totale waarde van het prijzengeld van de loterij hoger is dan € 4.500,-, is een landelijke vergunning verplicht, aan te vragen bij het ministerie van justitie. Wanneer de gezamenlijke waarde van het prijzengeld onder € 4.500,- blijft, moet een vergunning worden aangevraagd bij de gemeente waar de loterij plaatsvindt. Aan het aanvragen van een vergunning bij de gemeente zijn vaste kosten verbonden, de zogenaamde legeskosten.
  • Bingo: Ook voor de bingo geldt dat de opbrengst ten goede moet komen aan een algemeen belang. Voor het organiseren van een bingo is geen vergunning verplicht, maar de bingobijeenkomst moet ten minste veertien dagen van tevoren worden aangemeld bij de gemeente. Extra voorwaarden voor een bingo zijn dat de organisatie langer dan drie jaar bestaat en dat de waarde van de prijzen per spelronde niet hoger mag zijn dan € 400 en per bijeenkomst niet boven € 1550 mag komen. Kien- of bingobijeenkomsten waar de waarden van de prijzen hoger uitkomen, zullen door de gemeente in de regel worden verboden.
  • Prijsvragen: Het verschil tussen een prijsvraag en een loterij, bingo of Rad van Fortuin is dat de deelnemer wel invloed heeft wanneer sprake is van een beoordeling door een jury. Het gaat hier om prijsvragen waarbij de deelnemers een slagzin of limerick moeten verzinnen of afmaken. Hoe beter de slagzin, hoe groter de kans op een prijs. Voor prijsvragen met een prijzengeld tot € 2.300 is geen vergunning verplicht. Voor prijsvragen met een totaal aan prijzengeld tussen € 2.300,- en € 4.500 is een vergunning nodig van de gemeente waar de winnaar wordt aangewezen.
  • Sportprijsvragen: Onder sportprijsvragen worden prijsvragen verstaan die erop gericht zijn deelnemers uitslagen van tevoren aangekondigde sportwedstrijden - met uitzondering van harddraverijen en paardenrennen - te doen raden of voorspellen. Een voetbalpoule voldoet aan de definitie van een sportprijsvraag. In beginsel is daarom uitsluitend de Stichting de Nationale Sporttotalisator gerechtigd tot het organiseren van een voetbalpoule. De Wet op de kansspelen is echter niet van toepassing op voetbalpoules die noch voor het publiek zijn opengesteld, noch bedrijfsmatig worden georganiseerd.
  • Speelautomaten: Voor het plaatsen van een speelautomaat zijn in principe twee vergunningen nodig: een aanwezigheidsvergunning en een exploitatievergunning. De aanwezigheidsvergunning moet worden aangevraagd bij het rijk. Voor speelautomaten is geen restrictie met betrekking tot de opbrengsten in het algemeen belang.

Wedden op Voetbalwedstrijden: Strategie en Risicomanagement

Wedden op voetbalwedstrijden kan een interessante bron van inkomsten zijn, maar vereist een doordachte strategie en risicomanagement. Het is onverstandig om zonder plan te beginnen.

Lees ook: Europa League Play-offs: Utrecht - Zenit

Strategie en Onderzoek:

  • Waarde vinden: Grondig onderzoek doen naar een wedstrijd is essentieel om waarde te vinden. Bepaal zelf of de odds voor een bepaalde weddenschap terecht zijn of niet. Hoe vaker je bij een bepaalde bookmaker weddenschappen plaatst, hoe beter je deze vaardigheid onder de knie zal krijgen.
  • Onderzoek naar de wedstrijd: Om te kunnen bepalen of de odds realistisch zijn, is het belangrijk om zelf onderzoek te doen naar de wedstrijd.

Bankroll Management:

  • Inzet bepalen: Bankroll management is cruciaal. Met een te hoge inzet spelen betekent vaak dat je snel blut bent. Over het algemeen wordt geadviseerd om met een inzet van 5% tot 10% van je bankroll te spelen. Op die manier kun je 10 tot 20 weddenschappen plaatsen met je volledige bankroll. Na verloop van tijd kun je dat percentage misschien wat aanpassen op basis van je eigen ervaring.
  • Analyseer prestaties: Het is altijd belangrijk om je eigen prestaties op gokgebied te analyseren, zodat je kunt leren van je fouten.
  • Risico en rendement: Hoe meer risico, hoe hoger het te behalen rendement en andersom hoe minder risico, hoe lager het te behalen rendement. Wees je hiervan bewust!

Resultaten Bijhouden:

  • Meten is weten: Je weet pas of je het goed of slecht gedaan hebt als je op de hoogte bent van de resultaten.
  • Bankroll bijhouden: Zorg ervoor dat je exact weet welke bedragen je hebt gestort en wanneer, welke bedragen zijn uitbetaald en wanneer, en welke weddenschappen succesvol zijn geweest en welke niet.
  • Winst en verlies berekenen: Ga door op deze weg en bereken je winst of verlies! Dit is echt de basis om te beginnen aan een strategie voor voetbalweddenschappen.

Indicatoren voor Winst en Verlies:

  • ROI (Return on Investment): ROI staat voor return on investment en is altijd een percentage. Bij ROI gaat het om rendement ten opzichte van je investering.
  • Yield (Opbrengst): Yield (opbrengst) is het winst of verlies percentage over je inzet. Bij Yield gaat het om rendement ten opzichte van je inzet.

Analyse van Kennis en Expertise:

  • Competities, clubs en sporten: De reden waarom het belangrijk is de weddenschappen bij te houden is om te analyseren waar jouw kennis en expertise zit. Zijn er bepaalde competities, clubs of misschien wel andere sporten waar je vaak weddenschappen goed voorspelt? Dit kan geluk zijn maar ook kennis en kunde. Probeer dit in ieder geval voor jezelf uit te zoeken.
  • Emotie uitschakelen: Ben je voor Sparta en verlies je vaak geld met weddenschappen waar Sparta bij betrokken is? Niet meer doen! Schakel je emotie uit en wed rationeel dus niet op je eigen club. Wat sommige fans wel doen is contrair wedden bij hun eigen club. Dus je wed dat je eigen club verliest. Wint je club dan ben je blij, verliest je club dan levert het in ieder geval nog iets op.

Wed Strategieën:

  • Martingale Systeem: Bij het Martingale systeem kies je weddenschappen uit die dezelfde odd hebben. Je verdubbelt net zolang je inzet tot je wint. Het is een strategie die al heel lang bekend is en er bestaan meerdere varianten van dit systeem. Ons advies: wees voorzichtig!
  • Fibonacci Systeem: Het Fibonacci systeem houdt in dat je alleen inzet op een gelijkspel. Je gaat hiermee net zolang door tot je winst maakt. Ook hier ons advies: wees voorzichtig!
  • Kelly Formule: De Kelly formule is ontwikkeld door de Amerikaan John Kelly. De basis van dit systeem is het maximaliseren van de winst via het berekenen van de optimale inzet. Uit deze formule komt een bepaald getal, zeg 0,15 dus 15%. Dit betekent dan dat je volgens de Kelly formule 15% van je bankroll moet inzetten. Ook hier opnieuw ons advies: wees voorzichtig!

Lees ook: Voetbalregels verenigingswissel

Lees ook: KNGU Broekjesregels Uitgelegd

tags: #wedstrijd #met #periodieke #opbrengst