Dit artikel biedt een overzicht van verschillende aspecten rondom de handbalvereniging VOS, inclusief organisatorische veranderingen, financiële overwegingen, vrijwilligerswerk, en spelregelwijzigingen. Daarnaast wordt er ingegaan op het Integraal Accommodatie Plan (IAP) van de gemeente Haarlemmermeer, dat referentienormen voor maatschappelijke voorzieningen vaststelt.
Organisatorische Veranderingen binnen VOS
Binnen de handbalvereniging VOS vinden enkele belangrijke verschuivingen plaats in het bestuur. Jos Weel zal Leo Vermin vervangen als voorzitter. Ook op secretarieel vlak is er een verandering: Simone Vredeveld neemt de taken van Paula de Wit over als secretaris. Deze wijzigingen werden bekrachtigd met 21 stemmen voor, waaronder 2 schriftelijke stemmen.
Naast de bestuursfuncties is VOS ook op zoek naar vrijwilligers om de Vrijwilligers Administratie in Sportlink te beheren. Ook zoekt VOS iemand die de facturering en bijbehorende betalingen wil bijhouden.
Nieuwe Trainer en Contributieverhoging
Sinds 7 april 2015 heeft VOS een nieuwe trainer voor de senioren. De dames hebben inmiddels trainingen van hem gehad en hebben een zeer goed gevoel er over. Vanwege de komst van de nieuwe trainer Gerard, zal de contributie volgend seizoen iets moeten worden verhoogd.
Samenwerking met DSG
De samenwerking tussen VOS en DSG wordt met een jaar verlengd. Beide clubs redden het nog niet om zelfstandig door te gaan.
Lees ook: Alles over het WK Handbal voor Vrouwen
Sponsorcommissie en Vriendenloterij
Kitty, namens de Sponsorcommissie, presenteert d.m.v. Power Point. De commissie is begonnen om onze vereniging een gezicht te geven d.m.v. Kitty vervolgt met een kort verslag van de belactie van de Vriendenloterij. De belavond heeft tot nu toe een bedrag opgeleverd van € 784,50. Je betaald € 13,00 per lot per maand, hiervan gaat € 6,50 direct in de pot van de vereniging. Mensen kunnen bestaande loten nog omzetten door te bellen naar 0900 - 300 1400.
Scholendag en Veilig Sportklimaat
VOS neemt deel aan de Scholendag op 4 juni in Zwanenburg. De gemeente wil graag een kosten/baten analyse van VOS ontvangen. Hierna wordt er gekeken wat mogelijk is. Het filmpje Ouder langs de lijn wordt getoond in het kader van “veilig sportklimaat”. Velen herkennen dit. Één van de ouders merkt op dat het misschien goed is om elkaar (dus onderling) hierop aan te spreken tijdens een wedstrijd. Mirelle deelt mee dat vanuit het NHV de cursus “Positief coachen” gevolgd kan worden. Rocco vraagt of VOS nog meedoet aan de Scholendag op 4 juni in Zwanenburg. Het antwoord is JA. Hij wil graag meehelpen.
Spelregelverklaring en Nieuwe Ontwikkelingen
Anja meldt dat alle leden die na 2015 A jeugd worden, alle coaches en scheidsrechters voor de aanvang van het nieuwe seizoen in het bezit moeten zijn van een spelregelverklaring. Deze krijg je door de test op Handbalmasterz te doen. Anja verteld ook dat het handbalspel de komende jaren gaat veranderen. Het wordt sneller en dynamischer. Ruud deelt mede dat hij na vele jaren gaat stoppen als coach. Met alle nieuwe ontwikkelingen wat betreft de regels ook voor de coaches geeft hij aan hier niet meer in mee te kunnen. Ook het fluiten is voor hem te zwaar. Wij willen natuurlijk Ruud als trouwe Vosser niet weg laten gaan, dus vraagt Paula hem of hij voor hand en spant diensten inzetbaar is en spreekt meteen af dat hij op 26 april en 31 mei aanwezig kan zijn tijdens alle thuiswedstrijden ter ondersteuning.
Overige Mededelingen en Dankwoord
Annemiek geeft een compliment voor de vergadering en vraagt nog even de aandacht voor de schoonmaakdag a.s. Shirley stelt voor om voor de thuiswedstrijden van Dames 1 een pupil van de week te kiezen. Deze doet mee met de Warming-up en maakt het eerste schot van de wedstrijd op doel. Simone vraagt aandacht voor de bardienst op 19 april. Er spelen die dag teams van DSG bij het Vossennest. Jos sluit de vergadering en bedankt iedereen voor zijn/haar komst. In het bijzonder bedankt hij Paula voor alles wat zij voor de vereniging heeft gedaan.
Integraal Accommodatie Plan (IAP) en Referentienormen
De gemeente Haarlemmermeer maakt gebruik van het Integraal Accommodatie Plan (IAP) om de maatschappelijke voorzieningen in de gemeente te beoordelen en te optimaliseren. Het IAP is een document dat geëvalueerd moet worden op basis van de toepassing in de praktijk. Het beoordelingskader is onderdeel van de evaluatie van het IAP. Het IAP beschrijft voorzieningen van onderwijs, welzijn, zorg, sport en cultuur.
Lees ook: Oliveo Handbal Heren 1: Alles wat je moet weten
Het doel van het IAP is om te zorgen voor een leefbare en aantrekkelijke woonomgeving. Om dit te bereiken, worden referentienormen gebruikt. Referentienormen bepalen hoe de maatschappelijke voorzieningen in een kern functioneren. Deze normen zijn geformuleerd om het huidige niveau naast dat van vergelijkbare gemeenten te leggen. De beoordeling geeft inzichten in waar nog verbeteringen mogelijk zijn.
Bepaling van Referentienormen
De referentienormen zijn uitgedrukt in m2 per woning of per inwoner. Hieronder zetten wij uiteen hoe wij de referentienormen hebben bepaald. De referentienormen zijn gebaseerd op deskresearch en benchmarks met andere gemeenten, zoals Almere, Zaanstad en Zoetermeer. Er is gekeken naar het aantal vierkante meters dat beschikbaar is voor verschillende voorzieningen in deze gemeenten. De uitkomsten zijn vervolgens vergeleken met de situatie in Haarlemmermeer.
Echter, het is belangrijk op te merken dat het via deskresearch eenduidig te reproduceren was. Idealiter wilt positioneren (afstand tot de woningen). Haarlemmermeer aanwezig is. niet onderzocht. en/of geen subsidie of exploitatievergoeding verstekken. onderzocht. verschillende woonmilieus1 die Haarlemmermeer heeft. • Ook staan in de rapportage bij sommige voorzieningen standaardgroottes genoemd. • wonen met zorg de huisvestingopgave door adviesbureau Companen is onderzocht. heeft. Verdere inkleuring per wijk of kern is altijd noodzakelijk. worden meegenomen in het bepalen van de concrete opgave bij de wijkanalyses. volgt dat de opgave is om bij te bouwen. belangrijke rol. kan komen aan de exploitatie en de subsidieafhankelijkheid kan verminderen. (zoals bij ontmoeting-, cultuur of sport, etc.). voor maatschappelijke voorzieningen in een gebiedsontwikkeling worden gebruikt. ter bespreking aan de raad voor. schaalsprong. De ruimtelijke richtlijn vormt het startpunt van het beoordelingskader. zoals wij dat zouden willen. financieel presteert. de huur en/of de kosten) nodig zijn.
Kwaliteit en Toegankelijkheid
Naast de kwantiteit van de voorzieningen, is ook de kwaliteit en toegankelijkheid van belang. De prestatie van een gebouw wordt beoordeeld aan de hand van de NEN27674. vastomlijnde landelijke NEN-methodiek vastgesteld. en openbare gebouwen. in het beleidskader Vastgoed. presteert zoals wij dat zouden willen. aan onze beleidsdoelen (maatschappelijke meerwaarde oplevert). formuleren. sporthal, dat vraagt om maatwerk. en Sportfondsen NV) kunnen aanleveren. en ambitie vast. Dit gaan we in de komende tijd verder uitwerken. aantal bezoekers en de tevredenheid. te optimaliseren. beheer met zich meebrengt.
Het is belangrijk dat maatschappelijke voorzieningen bijdragen aan een inclusieve maatschappij. Dit betekent dat de voorzieningen toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking.
Lees ook: Hemelvaart Handbal: Programma en Meer
Bezettingsgraad en Efficiëntie
De bezettingsgraad van de voorzieningen wordt gemeten om de efficiëntie te beoordelen. 5.096 uur per jaar als 100% bezetting. Bezoekersaantallen per locatie. 5.096 uur per jaar als 100% bezetting. 5.096 uur per jaar als 100% bezetting. * Maximale bezetting is van 9:00-23:00 uur.
Financiële Aspecten
In juni 2020 is het IAP geamendeerd vastgesteld. is meerjarenbeeld gewijzigd. verder geen financiële consequenties. amendement en van toepassing bij de wijkanalyses van het IAP. en meegenomen in Meerjaren Perspectief vastgoed (MPV). gereed zijn. ter bespreking aan de raad worden aangeboden.
Specifieke Voorzieningen Onder de Loep
Hieronder worden enkele specifieke voorzieningen nader toegelicht, met de bijbehorende referentienormen en bevindingen uit de benchmark.
Wijkcentra/Dorpshuizen
‘Sociaalcultureel werk (wijkcentra/dorpshuizen)’ waarbij 240m2 per 1000 inwoners wordt gehanteerd op niveau van kleine kern en 120m2 per 1000 inwoners op wijk/gemeente niveau. 0,57m2 per woning en 120/1000*2,39 = 0,29m2 per woning. deze voorziening. als uitgangspunt genomen. Die norm stamt uit 2010. in de buurthuizen. gebouwen. lager dan de lage norm van de gemeente Haarlemmermeer zelf. van 0,154 fors omlaag. beschikbaar.
Jongerencentra/Poppodia
Van 600m² voor ‘jongerencentra/poppodia’. van BVO van 350 m2 worden afgeleid. In Almere zijn 6 locaties, met totaal BVO van 1.451m2. In Zaanstad is 1 locatie, met totaal BVO van 232m2. In Zoetermeer zijn 3 locaties, met totaal BVO van 666m2. In de drie steekproefgemeenten zijn dit dus 10 locaties, met een BVO van 2.349m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn 6 locaties, met totaal BVO van 1.624m2. In totaal zijn dit dus 16 locaties, met een BVO van 3.973m2. 3.141m2. Dit haalt het gemiddelde van omlaag. op te schroeven. Dit sluit niet aan bij het divergente karakter van hoofd- en nevenvestigingen.
Bibliotheken
Zijn onderzocht. inwoners (Zoetermeer) een hoofdvestiging circa 3500m2 en een nevenvestiging circa 1500m2 beslaat. een hoofdvestiging circa 4500m2 en een nevenvestiging circa 2250m2 beslaat. bij de overige 7 was sprake van ‘dedicated space’. In Almere zijn 4 bibliotheken, met totaal BVO van 13.664m2. In Zaanstad zijn 2 bibliotheken, met totaal BVO van 3.987m2. In de drie steekproefgemeenten zijn dit dus 9 bibliotheken, met een BVO van22.216m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn 6 bibliotheken, met totaal BVO van 9.272m2. nemen in de benchmark. met een BVO van 27.500m2. • De steekproefgemeenten laten grote verschillen zien. is groot. bibliotheken te komen. wat het gemiddelde fors omlaag haalt. of referentienormen beschikbaar. steekproefgemeenten ingevuld door het gemiddelde van de locaties met ‘dedicated space’ te berekenen. van GO naar BVO, zie Bijlage 2) een gemiddelde BVO van 500m2.
Ateliers
BVO van 2.141m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. met totaal BVO van 2.227m2. In 2020 had de stad 68.947 woningen. totaal BVO van 2.613m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. met een BVO van 6.982m2. In Haarlemmermeer zijn 4 ateliers, met totaal BVO van 1.335m2. In totaal zijn dit dus 17 ateliers, met een BVO van 8.317m2. referentienormen beschikbaar. met ‘dedicated space’ te berekenen.
Cultuureducatie
BVO van 2.050m2. In Almere zijn 4 locaties bestemdvoor cultuureducatie, met totaal BVO van 7.387m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. In Zaanstad zijn 3 locaties bestemd voor cultuureducatie, met totaal BVO van 3.093m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. In Zoetermeer is 1 locatie bestemd voor cultuureducatie, met totaal BVO van 4.289m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. met een BVO van 14.769m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. 7.937m2. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. In totaal zijn dit dus 10 locaties bestemd voor cultuureducatie, met een BVO van 22.706m2. In totaal zijn er 275.577 woningen. deze niet op te nemen in de benchmark. in totaal 7 locaties bestemd voor cultuureducatie, met een BVO van 19.613m2. In totaal zijn er 206.630 woningen.
Podia
En theaters die gebouwd zijn vóór 1986 (BVO van 2500 m2) en daarna (BVO van 10.000 m2). alleen het KAF in Almere ingevuld volgens een standaard metrage. In Almere zijn 4 podia, met totaal BVO van 13.710m2. In Zaanstad zijn 3 podia, met totaal BVO van 13.639m2. In Zoetermeer zijn 2 podia, met totaal BVO van 8.283m2. In totaal zijn dit dus 9 podia, met een BVO van 35.632m2. In Haarlemmermeer zijn 5 podia totaal BVO van 10.173m2. met een BVO van 45.805m2 2. In totaal zijn er 275.577 woningen. genomen als leidraad.
Scoutings
In Almere zijn 7 scoutings, met 2.889m2 BVO voor de gebouwen en 24.790m2 voor de percelen. In 2020 had de stad 85.977 woningen. In Zaanstad zijn 4 scoutings, met 2.181m2 BVO voor de gebouwen en 9.115m2 voor de percelen. In Zoetermeer zijn 4 scoutings, met 1.395m2 BVO voor de gebouwen en 14.119m2 voor de percelen. In 2020 had de stad 56.458 woningen. In de drie steekproefgemeenten zijn 15 scoutings, met 6.465m2 BVO voor de gebouwen en 48.024m2 voorde percelen. In totaal zijn er in deze gemeenten 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn 6 scoutings, met 2.282m2 BVO voor de gebouwen en 20.920m2 voor de percelen. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. In totaal zijn dit dus 21 scoutings, met 8.747m2 BVO voor de gebouwen en 68.944m2 voor de percelen. In totaal zijn er 275.577 woningen. te gaan zitten. grens van het perceel die is opgemerkt op basis van satellietbeelden.
Avonturenspeeltuinen
Bureauonderzoek. in de natuur, is de scheidslijn tussen bos en speeltuin vaak onzichtbaar. het bepalen van de oppervlakte op basis van satellietbeelden soms lastig. In Almere zijn 3 avonturenspeeltuin(vereniging)en, met een BVO van 33.647m2. In Zaanstad zijn 6 avonturenspeeltuin(vereniging)en, met een BVO van 28.577m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. van 74.240m2. In totaal zijn er in deze gemeenten 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn 4 avonturenspeeltuin(vereniging)en, met een BVO van 41.973m2. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. In totaal zijn dit dus 16 avonturenspeeltuin(vereniging)en, met een BVO van 116.213m2. In totaal zijn er 275.577 woningen. referentienorm per woning beschikbaar.
Kinderboerderijen
Te gaan zitten. De kinderboerderijen zijn gevonden door middel van een ‘web scrape’ van OpenStreetMap (2020). worden gedetecteerd. in 12 van de 15 gevallen. Het gemiddelde erf heeft eenoppervlakte van 8.920m2. 15.796m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. 36.464m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. van 49.870m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. van 31.669m2. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. van 133.799m2. In totaal zijn er 275.577 woningen. op te nemen in de benchmark. waarvan de erven optellen tot een oppervlakte van 68.133m2. In totaal zijn hier 133.142 woningen. • De verschillen tussen de drie steekproefgemeenten zijn zeer groot. deze twee gemeenten.
Volkstuinen
De volkstuinen zijn gevonden door middel van een ‘web scrape’ van OpenStreetMap (2020). deze norm geen standaardgrootte worden gebruikt. heeft een BVO van 17.597m2, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (BVO van circa 12.000m2). met 296.099m2 één van de grootste volkstuincomplexen van Nederland. aan de spreadsheet. In Almere zijn 22 tuincomplexen, met een BVO van 564.676m2. In Zaanstad zijn 17 tuincomplexen, met een BVO van 257.705m2. In Zoetermeer zijn 10 tuincomplexen, met een BVO van 100.379m2. In de drie steekproefgemeenten zijn 49 tuincomplexen, met een BVO van 922.760m2. In totaal zijn er in deze gemeenten 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn 11 tuincomplexen, met een BVO van 150.663m2. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. In totaal zijn dit dus 60 tuincomplexen, met een BVO van 1.073.423m2. de benchmark. met een BVO 508.747m2. In totaal zijn er 189.600 woningen.
Natuureducatie
Of referentienormen beschikbaar. van de aangesloten organisaties. grootte toe te wijzen. een vertekenend beeld zouden geven. specifiek richten op natuureducatie, waarvan er één geen ‘dedicated space’ heeft. In Zaanstad is 1 locatie bestemd voor natuureducatie, met een BVO van 478m2. BVO van 2.180m2. In totaal zijn er in deze gemeenten 211.382 woningen. In Haarlemmermeer zijn2 locaties bestemdvoor natuureducatie, met een BVO van 996m2. In 2020 had de gemeente 64.195 woningen. In totaal zijn dit dus 7 locaties bestemd voor natuureducatie, met een BVO van 3.176m2. In totaal zijn er 275.577 woningen.
Eerstelijns GGZ
Capaciteitsorgaan (2018). en GZ-psychologen wordt verleend, en niet de gespecialiseerde GGZ(Nivel 2018). 2018). Nederlandse Zorgautoriteit (2019) aan dat voor deze zorg een gemiddelde BVO van 31m2 geldt. Een vermenigvuldiging(0,84*31) levert een BVO van 26m2 per werkzame eerstelijns GGZ zorgverlener op. geschatte BVO van 1.248m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. geschatte BVO van 364m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. geschatte BVO van 566m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. BVO van 1.976m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. • De verschillen tussen de drie steekproefgemeenten zijn groot. in de gemeente Haarlemmermeer. te gebruiken als referentienorm. niet meegenomen. GGZ, omdat dit qua zorghuisvesting gelijkende normen zijn. meer in verhouding dan bij de eerstelijns GGZ.
Diëtisten
Berekend. Gemiddeld is per gecertificeerde diëtist vraag naar 0,43 FTE. van 213m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. van 187m2. In 2020 had de gemeente 56.458 woningen. BVO van 653m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. in de gemeente Haarlemmermeer. Nivel (2003). GGZ, omdat dit qua zorghuisvesting gelijkende normen zijn. dan in de andere twee steekproef-gemeenten. tot een finale standaardgrootte te komen.
Logopedisten
Logopedisten kwam uit op een gemiddelde FTEvan 0,5. BVO van 543m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. BVO van 155m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. BVO van 155m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. van 449m2. In totaal zijn er 211.382 woningen. • De verschillen tussen de drie steekproefgemeenten zijn groot. te gebruiken als referentienorm. niet meegenomen.
VMCA (Vrijwilligerscentrales)
Basisregistraties Adressen en Gebouwen (2020) VMCA (2020). statistieken of referentienormen beschikbaar. geeft slechts een overzicht van de aangesloten organisaties. 6 FTE. VMCA’s uit de BAG getraceerde BVO van circa 209m2 betekent dus een BVO van 35m2 per FTE mantelzorgondersteuner (209/35). ‘dedicated space’ op deze manier ingevuld. werkzaam zijn in de steekproefgemeenten. BVO van 209m2. In 2020 had de stad 85.977 woningen. geschatte BVO van 139m2. In 2020 had de gemeente 68.947 woningen. totale geschatte BVO van 139m2. In 2020 had de stad 56.458 woningen. een totale geschatte BVO van 488m2. In totaal zijn er 211.382 woningen.