John de Mol, de bekende mediamagnaat, heeft een significante impact gehad op de Nederlandse voetbalwereld. Van de strijd om de uitzendrechten tot de overname van het ANP, De Mols invloed is onmiskenbaar. Dit artikel duikt in zijn betrokkenheid en de veranderingen die hij teweeg heeft gebracht.
De Strijd om de Uitzendrechten
De strijd om de uitzendrechten van de Eredivisie is een complex en competitief veld. John de Mol is hierin een sleutelfiguur. Hij finishte nipt voor Jacco Swart, de huidige directeur van de European Leagues, in de race om de felbegeerde samenvattingen.
De NOS, vertegenwoordigd door directeur Gerard Dielessen, probeerde te concurreren, maar Dielessen bleek naïef in zijn overtuiging dat voetbalbestuurders niet alleen door geld gedreven worden. Hij probeerde het nog wel met een verhaal over kwaliteit, onafhankelijkheid en betrouwbare informatie. Maar overtuigend komt het niet over, omdat Dielessen ook weet dat Studio Sport het nooit kan winnen van De Mol. Terwijl Studio Sport de beelden keurig in beeld brengt, is het een misvatting dat de kijkdichtheid iets te maken heeft met de kwaliteit van de presentatoren. Al die medewerkers parasiteren op de voetbalbeelden. Díé maken van Studio Sport een instituut, zoals die beelden van elk willekeurig programma een instituut maken.
De Mol, daarentegen, lijkt een stap vooruit te denken. Hij zag een kans om zijn nieuwe televisiezender Nickelodeon te promoten via de commerciële voetbalbeelden. Naar verluidt kon de NOS 24 miljoen euro bieden, terwijl De Mol tot 35 miljoen euro wilde gaan om zijn doel te bereiken. Hij spaart de peperdure reclame- en pr-kosten uit door zijn nieuwe zender via voetbalbeelden te promoten. Voordat de volgende competitie begint, weet heel Nederland die zender blindelings te vinden. Dat mag een paar centen kosten en het daarvoor gereserveerde bedrag stopt De Mol in de aankoop van de voetbalbeelden. Geen emotionele daad van een megalomane dwaas, maar een weloverwogen zakelijke afweging van iemand die zich wil revancheren, nadat Sport7 niet van de grond kwam.
De Rol van Chris Woerts
Chris Woerts, de commercieel directeur van de Eredivisie CV, speelt een belangrijke rol in de commercialisering van het voetbal. Bij Feyenoord zagen voorzitter Jorien van den Herik en zijn alter ego Jan D. Swart commercieel manager Chris Woerts met lede ogen als commercieel directeur naar de Eredivisie CV vertrekken. Woerts had met zijn commerciële oprispingen een vermogen verdiend voor de Rotterdamse club. Dat kunstje lijkt hij nu in Zeist te herhalen. Hij geeft zijn ogen goed de kost gegeven en heeft ideeën overgenomen uit de Duitse en Engelse competitie, de Champions League, het EK en WK.
Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras
Woerts eist namens de clubs een kwaliteitsgarantie en ruimte om het voetbal te profileren. Zo verlangt hij dat er bij wedstrijden een bepaald aantal camera’s rond het veld staan. Na de gênante voorstellingen van Robert Maaskant, Ronald Koeman, Wiljan Vloet en Edward Sturing mag de camera bij de dug-outs niet meer met microfoons worden uitgerust. Het beeldmerk van de Eredivisie CV moet tijdens de wedstrijden als logo in beeld en interviews moeten voortaan voor een wand met sponsornamen plaatshebben. Verder is er slim met aanvangstijden gegoocheld - 12.30 uur, 14.30 uur en 16.30 uur - waardoor er meer wedstrijden live op de buis kunnen.
Kritiek en Politiek
De commercialisering van het voetbal is niet zonder kritiek. CDA-Kamerlid Joop Atsma zette vraagtekens bij de veiling van voetbalrechten en wilde een onderzoek van het Commissariaat van de Media. De PvdA wilde zelfs dat staatssecretaris Medy van der Laan ingreep, omdat de journalistieke vrijheid wordt ingeperkt nu de Eredivisie CV eist dat de samenvattingen op zondag tussen zeven en negen uur worden uitgezonden. Maar de Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft de procedure al goedgekeurd.
De Overname van het ANP
John de Mol heeft ook het ANP overgenomen van Vereniging Veronica. Het ANP wordt onder andere door de mediamagnaat gebruikt voor een nieuwsprogramma op zijn eigen tv-zenders.
Voetbal Inside Verhuist
Het populaire voetbalprogramma Voetbal Inside, met Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen, is van RTL naar Talpa TV verhuisd. De heren hebben een contract voor vier jaar getekend bij het bedrijf van John de Mol. Voor RTL zal het vertrek van het analisten-trio een aderlating zijn aangezien het programma Voetbal Inside hoge kijkcijfers scoorde op RTL 7. Het programma is een aantal keer in opspraak gekomen vanwege uitspraken die werden beschouwd als homofoob, seksistisch of racistisch. Naar aanleiding daarvan gingen sponsors Heineken en Gillette in gesprek met de makers. Het programma zal waarschijnlijk onder een andere naam op dezelfde dagen en tijdstippen te zien zijn bij Veronica.
Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda
Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl
tags: #John #de #Mol #voetbal #international