Huisje Boompje Beestje: Een Complete Uitleg

Huisje Boompje Beestje is een geliefd gezelschapsspel dat al generaties lang jong en oud weet te vermaken. Met zijn eenvoudige regels en kleurrijke symbolen is het een ideale introductie tot de wereld van bordspellen, zelfs voor kinderen vanaf vier jaar. Dit artikel biedt een uitgebreide uitleg van het spel, inclusief de spelregels, veelgemaakte fouten, benodigdheden en antwoorden op veelgestelde vragen.

Geschiedenis van Huisje Boompje Beestje

Er bestaan twee versies van het spel Huisje Boompje Beestje. De meest recente versie wordt sinds 2003 uitgebracht door Goliath Games. Daarvoor, werd het spel geproduceerd door Sio. Een belangrijk verschil tussen de twee versies is het ontwerp van de symbolen. In de oude versie werd het boompje vaak verward met een pijltje, wat tot verwarring leidde. Goliath Games heeft de symbolen vernieuwd om dit probleem op te lossen.

Spelregels van Huisje Boompje Beestje

Het doel van Huisje Boompje Beestje is simpel: wees de eerste speler die al je drie pionnen van de startvelden naar je eigen huis brengt. Het spel wordt gespeeld met een speciaal spelbord, een dobbelsteen met symbolen en pionnen in verschillende kleuren.

De Velden

Het spelbord is voorzien van verschillende velden, waaronder drie startvelden per speler, een beginveld (het starthuisje) en een eindveld (het eigen huis). De startvelden zijn gekleurde cirkels waar de pionnen aan het begin van het spel worden geplaatst. Het starthuisje is gemarkeerd met een bruine pijl en dient als startpunt voor de pionnen.

Je Eigen Kleur

Elke speler kiest een kleur en ontvangt drie pionnen in die kleur. Deze pionnen worden aan het begin van het spel op de drie startvelden geplaatst.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

Gooien met de Dobbelsteen

De dobbelsteen is een essentieel onderdeel van het spel. In plaats van cijfers bevat de dobbelsteen zes verschillende symbolen: huisje, boompje, beestje, appel, tulp en auto. Elk symbool heeft een specifieke betekenis en bepaalt de acties die een speler kan uitvoeren.

Hoe Speel je Huisje Boompje Beestje?

Het spel verloopt in de richting van de klok. Spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen en verplaatsen hun pionnen op basis van het gegooide symbool.

Begin het Spel

  1. Leg het speelbord in elkaar.
  2. Kies een huis (kleur) en neem de bijbehorende drie pionnen.
  3. Plaats de pionnen op de gekleurde cirkels (startvelden) bij je huis.
  4. Plak de stickers met de symbolen op de dobbelsteen.
  5. Gooi om de beurt met de dobbelsteen om te bepalen wie er als eerste mag beginnen. Degene die als eerste een huisje gooit, mag beginnen.

Naar het Volgende Item Gaan

  1. De speler die als eerste een huisje gooit, plaatst een van zijn pionnen op het dichtstbijzijnde starthuisje (het huisje met de bruine pijl).
  2. Na het plaatsen van de pion op het starthuisje, mag de speler nog een keer gooien.
  3. Als de speler een boompje gooit, mag hij zijn pion verplaatsen naar het volgende veld met een boompje. Hetzelfde geldt voor een beestje, appel, tulp of auto.
  4. Nadat de speler zijn pion heeft verplaatst, is de beurt voorbij en is de volgende speler aan de beurt.
  5. Als een speler een huisje gooit, mag hij een pion op het starthuisje plaatsen en nog een keer gooien. Als hij geen huisje gooit, is de beurt voorbij en moet hij wachten tot zijn volgende beurt om te vertrekken.

Ga naar Huis

Het kan even duren voordat een speler van huis mag vertrekken, omdat er eerst een huisje gegooid moet worden. Zodra een pion op het starthuisje staat, mag de speler bij elke beurt naar het symbool op de dobbelsteen verplaatsen. De eerste keer is dat een huisje, daarna kan het bijvoorbeeld een boompje of een beestje zijn. Op deze manier lopen de pionnen over het parcours, in de richting van het eigen huis. Elke pion moet de baan helemaal rondlopen.

Als een pion na het rondlopen het eigen huisje passeert, mag de speler naar binnen en heeft hij een pion binnen.

Winnen

De speler die als eerste al zijn drie pionnen in zijn eigen huis heeft, wint het spel.

Lees ook: Kleding en benodigdheden Uganda

Veelgemaakte Fouten bij Huisje Boompje Beestje

Zelfs met de eenvoudige regels van Huisje Boompje Beestje, kunnen er fouten worden gemaakt, vooral door beginners.

Beginnersfouten

De meest voorkomende beginnersfout is te vroeg starten. Een pion mag pas verplaatst worden als er eerst een huisje is gegooid. Als een speler in zijn eerste beurt een boompje gooit, mag hij nog niet naar het boompje lopen. Het is essentieel om eerst een huisje te gooien voordat je vertrekt.

Strategische Fouten

Een veelgemaakte strategische fout is het voorbijlopen van je eigen huisje. Als je de baan één keer helemaal rond hebt gelopen en je in je worp het startpunt (je eigen huisje) net voorbij loopt, mag je teruglopen naar huis en naar binnengaan. Volg daarvoor wel de richting van de kromme lijn. Je moet met de worp wel één van de plaatjes werpen die in je eigen huisje staan afgebeeld. Anders is de beurt voorbij.

Benodigdheden om Huisje Boompje Beestje te Spelen

Om Huisje Boompje Beestje te spelen, heb je de volgende onderdelen nodig:

  • Het spelbord
  • Een dobbelsteen
  • De stickers met de symbolen
  • Ten minste twee spelers
  • Maximaal vier spelers

Veelgestelde Vragen bij Huisje Boompje Beestje

  • Is dit spel niet hetzelfde als Mens erger je niet?

    Lees ook: Steun het Nederlands Elftal met stijl

    Hoewel de opzet van Huisje Boompje Beestje lijkt op Mens erger je niet, zijn er belangrijke verschillen. Bij Mens erger je niet staan er cijfers op de dobbelsteen, terwijl Huisje Boompje Beestje symbolen gebruikt. Deze symbolen zijn zo duidelijk dat zelfs jonge kinderen het spel kunnen begrijpen. Ook is het doel net even anders; je moet als eerste je drie pionnen naar huis brengen.

  • Hoe weet ik wie er mag beginnen?

    Je kunt bepalen wie er mag beginnen door de dobbelsteen te gebruiken. Wie als eerste een huisje gooit, mag het spel beginnen. Vanaf dat moment mag hij meteen door als hij bijvoorbeeld een beestje gooit. Andere spelers moeten ook eerst een huisje gooien voordat zij mogen beginnen. Is de eerste worp een boompje? Dan gaat de beurt voorbij en mag je nog niet weglopen.

  • Mag ik het huisje binnenkomen als ik er voorbij loop?

    Als je één keer de baan hebt rondgelopen en een boompje gooit, dan mag je het huis naar binnen gaan als het boompje voorbij het huisje staat.

Voetbalvarianten van Huisje Boompje Beestje

Hoewel de klassieke versie van Huisje Boompje Beestje zich richt op de thema's huis, boom en dier, zijn er ook varianten die het spel combineren met andere interesses, zoals voetbal. In deze voetbalvarianten worden de symbolen op de dobbelsteen en het spelbord vervangen door voetbalgerelateerde afbeeldingen, zoals een bal, een voetbalschoen, een fluitje, een doel, een speler en een beker.

Spelregels van de Voetbalvariant

De basisregels van de voetbalvariant blijven hetzelfde als bij de originele versie. Het doel is nog steeds om als eerste al je pionnen (voetballers) naar je eigen huis (het stadion) te brengen. Het belangrijkste verschil zit in de symbolen en de bijbehorende acties.

  • De Bal: Verplaats je pion naar het volgende veld met een bal.
  • De Voetbalschoen: Verplaats je pion twee velden vooruit.
  • Het Fluitje: Sla een beurt over (een penalty!).
  • Het Doel: Plaats een nieuwe pion op het startveld (een nieuwe speler komt het veld in).
  • De Speler: Verplaats een van je pionnen naar een ander veld met een speler.
  • De Beker: Ga direct naar je eigen huis (de overwinning is binnen handbereik!).

Strategieën in de Voetbalvariant

Net als bij de originele versie, is het belangrijk om strategisch te denken bij de voetbalvariant. Probeer te anticiperen op de worpen van je tegenstanders en blokkeer hun pad naar het stadion. Gebruik de voetbalschoen om snel vooruit te komen en de speler om je pionnen te verplaatsen naar gunstige posities. Wees voorzichtig met het fluitje, want een penalty kan je kostbare tijd kosten.

tags: #huisje #boompje #beestje #voetbal #uitleg