Facebook Wedstrijdregels: Wat je wel en niet mag doen

Winacties op Facebook kunnen een effectieve manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten, meer volgers te krijgen en nieuwe leads te genereren. Echter, er zijn regels verbonden aan het organiseren van een winactie op Facebook. Het is van belang om deze regels te kennen en na te leven, om problemen te voorkomen.

Wat mag wel en niet?

Verboden acties

Het is al langere tijd niet toegestaan om het delen van een bericht als voorwaarde te stellen voor deelname aan een winactie. De ‘subtielere’ variant hierop is overigens ook niet toegestaan. Als de enige manier om te winnen is dat jouw volger MOET delen, dan is het verboden.

Toegestane acties

Je mag als voorwaarde stellen dat deelnemers het bericht moeten liken om te winnen. Dus bijvoorbeeld: ‘Like dit bericht en win’. Of ‘Geef een reactie op dit bericht en win’. Of beide. Je mag wel vragen om te delen, maar delen mag geen voorwaarde zijn om te winnen.

Juridische aspecten van winacties

Een winactie wordt in het recht ook wel een “promotioneel kansspel” genoemd. Een promotioneel kansspel is “het, bij wijze van promotie, geven van gelegenheid om mee te dingen naar prijzen of premies, waarbij de aanwijzing van de winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen“. Een wedstrijd valt dus niet onder deze regelgeving (iemand die iets het beste/mooiste/leukste o.i.d.

Vergunning

Normaal gezien is het houden van een winactie verboden, tenzij er een vergunning wordt gevraagd.

Lees ook: Terugblik op Springfield Korfbal

Deelnamekosten

Deelname aan een winactie moet altijd gratis zijn. Uitzondering zijn “communicatiekosten” die je mag vragen. Deze mogen hoogstens 45 eurocent inclusief btw per deelname zijn. Die communicatiekosten moeten vooraf bekend worden gemaakt.

Spelvoorwaarden

Je moet algemene spelvoorwaarden opstellen, die voldoen aan artikel 7 van de Gedragscode. Uitzondering is als je prijs minder dan € 4.500 waard is.

Richtlijnen van social media

Naast dat het recht het een en ander aan regels heeft over winacties, hebben social media zelf ook richtlijnen met betrekking tot winacties. Daarnaast geeft Meta aan dat je deelnemers Meta moet vrijwaren van aansprakelijkheid.

Wat in ieder geval ook niet is toegestaan is dat je deelnemers verplicht of stimuleert om je winactie te delen, opnieuw te plaatsen, anderen te taggen of op een andere manier te publiceren.

Privacy

Als je een winactie houdt, dan verzamel je altijd wel persoonsgegevens. Immers moet je iemand kunnen bereiken. Zorg dan dus ook dat je in je privacyverklaring vermeld hebt staan welke persoonsgegevens je verwerkt bij het houden van een winactie, hoelang je deze persoonsgegevens bewaart en voor welk doel.

Lees ook: Facebook en KNDSB Zaalvoetbal

Deze regels gelden altijd als er een prijs wordt weggegeven van geldelijke waarde, en als de deelnemer daar iets voor moet doen.

Praktische tips voor het opzetten van een winactie

  1. Verzin een leuke, originele actie.
  2. Zorg dat de prijs relevant is.
  3. Je mag als voorwaarde stellen dat deelnemers het bericht moeten liken om te winnen. Dus bijvoorbeeld: ‘Like dit bericht en win’. Of ‘Geef een reactie op dit bericht en win’. Of beide. Je mag wel vragen om te delen, maar delen mag geen voorwaarde zijn om te winnen.
  4. Gebruik een afbeelding en tekst.
  5. Kies of maak een leuke afbeelding, schrijf de tekst erbij, wat er te winnen valt en wat men er voor moet doen en plaatsen maar.
  6. Om de winnaar eerlijk te kiezen kun je gebruik maken van een app. Fanpagekarma is echt een hele leuke en simpele, gratis app. Ook Woobox heeft een leuke gratis app om een winnaar te kiezen. Je moet dan eerst een account aanmaken op Woobox.com. Als je dat gedaan hebt, en ingelogd bent, klik je boven in in de zwarte balk op ‘Posts’. Vervolgens klik je op ‘Pick’ achter je Like & Win bericht. Vink aan wat je voorwaarden waren om mee te doen: Het bericht liken of op het bericht reageren of beiden. Klik op ‘Pick a winner’.

Doelstellingen van de winactie

Wil je bijvoorbeeld meer volgers krijgen, je merkbekendheid vergroten of nieuwe leads genereren? Enkele populaire opties zijn like-en-win acties, tag-een-vriend wedstrijden, foto- of video-wedstrijden en quizzen. Denk hierbij aan zaken zoals de duur van de wedstrijd, wie er mag deelnemen, hoe de winnaar wordt gekozen en hoe de prijs wordt uitgereikt.

Visuele content

Visuele content is essentieel om de aandacht van je volgers te trekken en hen te motiveren om deel te nemen aan je wedstrijd of giveaway. Maak aantrekkelijke afbeeldingen of video’s die de prijs en deelnamevoorwaarden duidelijk communiceren.

Analyse

Analyseer hoeveel deelnemers je hebt gehad, hoeveel nieuwe volgers of leads je hebt gegenereerd en hoeveel betrokkenheid je hebt bereikt.

Kwalitatieve volgers

Het is van belang dat je volgers ook daadwerkelijk op je berichten reageren. Als veel mensen op de ‘vind ik leuk’ knop van je pagina hebben gedrukt en vervolgens niet op je berichten reageren, dan worden je berichten minder getoond. Het is dus slim om zoveel mogelijk kwalitatieve volgers (en likes) te verzamelen. Zorg dus voor relevante content. Content die waardevol is. Geef tips, inspireer, zorg voor een lach en geef ze een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf. Kortom: vermaak ze.

Lees ook: ALTV Tennis Open Toernooi: Evenementen en meer

Eerlijkheid en transparantie

In het algemeen mag je ervan uitgaan dat als een bedrijf of organisatie het spel netjes speelt er ook echt prijzen zijn.

tags: #facebook #wedstrijd #regels