Het piramidesysteem toernooi is een competitieformat dat, in tegenstelling tot het league-systeem, gebaseerd is op een hiërarchische structuur. Dit artikel beschrijft het piramidesysteem toernooi, de historische context en de moderne toepassingen, met name in de sportwereld.
Historische Context van Voetbal in Nederland
Voordat we ingaan op het piramidesysteem, is het belangrijk om de historische context van de sport in Nederland te begrijpen. Hoewel de exacte oorsprong van het voetbal in Nederland onduidelijk is, wordt aangenomen dat Engelse textielarbeiders in Enschede het spel in 1862 beoefenden. Ook zou er rond 1870 een wedstrijd op de Maliebaan in Den Haag hebben plaatsgevonden tussen Engelse textielarbeiders en leden van de Britse ambassade.
In de beginjaren werd voetbal voornamelijk gespeeld door cricketverenigingen als een nevenactiviteit buiten het zomerseizoen. Op 1 september 1879 werd H.F.C. (Koninklijke HFC) opgericht in Haarlem, mede dankzij W.J.H. Mulier (Pim Mulier). Deze vereniging wordt beschouwd als de oudste voetbalclub van Nederland. Andere vroege voetbalclubs zijn onder andere de Utrechtsche Cricket en Voetbal Vereeniging Hercules (22 april 1882), de Leeuwarder Athletische Club Frisia (25 april 1883) en de Dordrechtsche Cricket en Football Club (16 augustus 1883).
In de jaren tachtig van de negentiende eeuw was voetbal nog relatief nieuw, en de Nederlandsche Sport gaf in 1887 uitleg over Engelse termen zoals "goal", "goal keeper" en "free kick". De behoefte aan uniforme regels leidde in 1888 tot een oproep van D.C. Noppen en M. Weinthal om nadere berichten en amendementen toe te zenden voor een ontwerp-reglement van de Nederlandsche Voetbal Bond.
Hoewel een poging tot de oprichting van een landelijke voetbalbond in eerste instantie mislukte, zette Mulier een nieuw plan op. Op 8 december 1889 werd de Nederlandsche Voetbal- en Athletische Bond (N.V.A.B.) definitief opgericht in Den Haag. De N.V.A.B.
Lees ook: Meer informatie over het Piramidesysteem
De Opkomst en Evolutie van Voetbalbonden
Na de oprichting van de N.V.A.B. ontstonden er verschillende gewestelijke en plaatselijke bonden die het voetbal in hun regio organiseerden. Deze bonden waren vooral bedoeld om competities aan te bieden aan lagere elftallen van clubs uit de N.V.B.-competitie en aan minder rijke clubs. De N.V.B. sloot contracten met sommige van deze bonden, waardoor ze "erkende bonden" werden.
In 1908 werd de Federatie van Erkende Voetbalbonden opgericht om onderlinge geschillen tussen de aangesloten bonden op te lossen. Sommige bonden hanteerden een minimum aantal werkende leden als toelatingseis. De Amsterdamsche en Rotterdamsche Voetbalbonden namen rond 1900 geen nieuwe clubs aan, wat leidde tot de oprichting van de Amsterdamsche Volksvoetbalbond en de Zuid-Hollandsche Voetbalbond.
In augustus 1940 werden de twintig erkende voetbalbonden formeel opgeheven en "gedegradeerd" tot Onderafdeelingen van de N.V.B., vanaf 1941 kortweg Afdeelingen. Tijdens de Duitse inval in 1940 leidde de vrees voor overname door N.S.B.-ers tot fusiebesprekingen, wat resulteerde in de samenvoeging van de K.N.V.B. met de R.K.F., de C.N.V.B. en de N.A.S.B.
De Structuur van het Piramidesysteem
Het piramidesysteem is een hiërarchische structuur waarbij teams of spelers zijn gerangschikt op basis van hun niveau. In de context van een toernooi begint elk team of speler op een bepaalde positie in de piramide. Het doel is om door de piramide omhoog te klimmen door andere teams of spelers uit te dagen en te verslaan.
In een piramidesysteem toernooi worden teams of spelers ingedeeld in verschillende niveaus, vergelijkbaar met de lagen van een piramide.
Lees ook: Lees meer over spelervolgsystemen in volleybal.
Promotie en Degradatie
Een belangrijk aspect van het piramidesysteem is het principe van promotie en degradatie. Teams of spelers die goed presteren, kunnen promoveren naar een hoger niveau, terwijl teams of spelers die slecht presteren, kunnen degraderen naar een lager niveau. Dit zorgt voor een dynamische en competitieve omgeving waarin teams of spelers voortdurend strijden om hun positie te verbeteren.
Uitdagingen
Een ander belangrijk aspect van het piramidesysteem is het uitdagen van andere teams of spelers. Een team of speler kan een team of speler uitdagen die zich direct boven hen in de piramide bevindt. Als de uitdager wint, wisselen de twee teams of spelers van positie. Dit zorgt voor een constante competitie en moedigt teams of spelers aan om zichzelf te verbeteren.
Het Piramidesysteem in het Moderne Voetbal
Hoewel het piramidesysteem niet werd gekozen als de primaire structuur voor de Nederlandse voetbalcompetitie, is het principe van promotie en degradatie nog steeds een belangrijk onderdeel van het Nederlandse voetbalsysteem. In 1923 werd voor alle afdelingen de verhouding van de eerste, tweede, derde en vierde klassen vastgelegd volgens het piramide-systeem, met idealiter één eerste klasse, twee tweede klassen, vier derde klassen en acht vierde klassen.
Recente Ontwikkelingen en Uitdagingen
De K.N.V.B. heeft in de afgelopen jaren verschillende stappen ondernomen om de basis van de piramide te verstevigen en de kwaliteit van de wedstrijden, de reistijden en het spelplezier te verbeteren. Er is een groot onderzoek uitgevoerd naar de wensen van de clubs, trainers en spelers, en er zijn verschillende scenario's uitgewerkt om de piramide te optimaliseren.
Een van de uitdagingen waar de K.N.V.B. mee te maken heeft, is de verschuiving in speeldag van de zondag naar de zaterdag. Door deze terugloop op zondag blijven er aan de onderkant van de piramide weinig teams over, met niveauverschillen en meer reisafstanden tot gevolg.
Lees ook: Informatie over het Regio Voetbal Toernooi
De Superdivisie in Volleybal
Een recent voorbeeld van het gebruik van het piramidesysteem is de introductie van de Superdivisie in het Nederlandse volleybal. Boven de Topdivisie komt er één poule per gender in een nieuw te vormen Superdivisie. Deze divisie is het hoogste niveau van de amateurpiramide, en de kampioen mag zich Amateurkampioen van Nederland noemen.
De Superdivisie bestaat in principe uit 10 teams. Toegang tot deze Superdivisie hebben, naast de teams uit de Topdivisie, eventueel ook teams uit de Eredivisie die de voorkeur geven aan het spelen in de Superdivisie. De poules in alle onderliggende niveaus zullen met ingang van het seizoen 2024/2025 uit tien (10) teams bestaan.
Toernooien en Timers
Naast de traditionele competitieformaten wordt het piramidesysteem ook gebruikt in toernooien en lessen. Er zijn tools beschikbaar waarmee je eenvoudig een toernooi kunt organiseren. Je kunt het aantal teams kiezen, ze een naam geven, het aantal velden selecteren en bepalen of alle teams een of twee keer tegen elkaar spelen. Na het invullen van de uitslagen wordt automatisch een virtuele tussenstand gegenereerd.
Voor lessen waarbij individuen tegen elkaar strijden, kan gebruik worden gemaakt van een ladder- of piramidesysteem. Aan het einde van de les kan worden bepaald wie de winnaar is op basis van de positie in de piramide. Zo mist niemand meer een wedstrijd.
Tournify: Een hulpmiddel voor toernooiorganisatie
Tournify is een platform dat gebruikt kan worden voor het organiseren van toernooien voor diverse sporten en eSports. Het biedt mogelijkheden voor zowel team- als individuele sporten, met opties om te werken met punten of sets. Tournify stelt organisatoren in staat om:
- Teams in te delen: Flexibele indeling van teams.
- Een planning te maken: Een planningstool om wedstrijden te organiseren.
- Sponsoren te vermelden: Mogelijkheid om sponsoren te vermelden.
- Resultaten te tonen: Toon de resultaten in een Android & iOS app.
- Live scores: De deelnemers en hun ouders snel en correct te informeren over het speelschema en de uitslagen.
Gebruikers waarderen Tournify om zijn gebruiksgemak en flexibiliteit, vooral bij last-minute wijzigingen.
De TossToernooiPlanner: Een alternatief voor gezelligheidstoernooien
De TossToernooiPlanner is speciaal ontworpen voor het organiseren van toss-toernooien, ook wel bekend als racketavonden. Het is een gezelligheidstoernooi met een vrije inloop, waarbij iedereen tegen iedereen wedstrijden speelt in enkel- of dubbelspel. De TossToernooiPlanner biedt de volgende functionaliteiten:
- Online aanmelding: Spelers kunnen zichzelf online aanmelden.
- Speelschema inzien: Spelers kunnen hun speelschema inzien.
- Uitslagen opvoeren: Spelers kunnen hun uitslagen opvoeren.
Vereisten
Een PC/laptop/tablet/smartphone en een internetverbinding. Als je geen internet op de locatie hebt, kan je uitwijken naar de excel-variant. In functionaliteit is het gelijkwaardig, alleen heb je daarvoor dus een PC/laptop met Microsoft Excel nodig.
Voorbereiding
Geef je toernooi een unieke naam en geef je vereniging op. Als het toernooi voor de vereniging al bestaat, gaat De TossToernooiPlanner verder met dat toernooi. Als dit een nieuw toernooi is bij een bekende vereniging, dan neemt de tossToernooiPlanner wat setup-gegevens van een vorig toernooi over.
Geef op hoeveel banen je beschikbaar hebt (maximaal 99); hoeveel rondes je wilt spelen (maximaal 99) en welke spelvorm je wilt spelen:
- Enkelspel (1 tegen 1) OF;
- Vaste dubbels (de spelers schrijven zich in met een vaste partner, en spelen met elkaar dubbelpartijen); OF
- Wisselende dubbels (spelers schrijven individueel in, maar spelen met steeds weer andere partners dubbelpartijen).
Bij een gewoon tosstoernooi: Geef de spelers op (geen maximum aantal), bij vaste dubbels vermeld je 1 dubbel per regel, bv: Sofie en Kees. Maak wel elke naam uniek, anders weet je niet welke Jan wanneer moet spelen. De TossToernooiPlanner haalt zelf alle dubbele namen eruit. Je kan alleen de letters van het alfabet en cijfers gebruiken. Je kan later altijd nog mensen toevoegen. Tip: als je zelf ook mee wilt spelen, maar niet in de eerste ronde, kan je jezelf voor die ronde een pauze geven, zie hieronder. En dan is de partijplanning slechts een druk op de knop …
NIEUW: Bij een automatische tossavond (of ochtend, middag of tossnacht): Geef een begin- en eindtijd op en GO! De tossavond verloopt automagisch: zodra iemand zich aan- of afmeldt, komt er een nieuwe planning. Verspreid de link of QR-code onder je deelnemers, zodat zij zichzelf kunnen aanmelden. En geef duidelijke instructie dat zij zichzelf ook moeten afmelden als ze eerder stoppen. Tip: De hele voorbereiding kan je allemaal in een paar minuten op de speellocatie doen, voorafgaand en tijdens de inloop van het toernooi.
Planningscherm
Op het planningscherm staat het schema per ronde per baan wie tegen wie moet spelen. Als je spelersterktes hebt opgegeven, staat achter Δverschil het verschil van de speler-sterkten aan weerzijden. Voor sporten waar het relevant is, bv. tennis: de speler/team die het eerst staat vermeld mag beginnen met serveren. Het programma zorgt ervoor dat ook dat in evenwicht is.
Je kan drukken op:
- Knop [Setup]: de basisinstellingen wijzigen en meteen herplannen.
- Knop [Tijd]: Als je ook de tijd (speeltijd per ronde, pauzetijd, beginttijd, extra pauze) wilt plannen, kan je dat achter deze knop toevoegen.
- Knop [Spelersterkte]: het opgeven van de spelersterkte. Bij het plannen probeert de TosstoernooiPlanner de partijen in evenwicht te krijgen.
- Knop [Speelbriefjes]: voor het afdrukken van speelbriefjes. Je hebt dan wel een printer nodig.
- Knop [Spelerschema]: het schema geordend naar spelers.
- Knop [Delen]: linkjes/QR-code die je kan verspreiden (bv. Je kan aangeven of de spelers zichzelf mogen aanmelden en/of de spelers uitslagen mogen opvoeren.
- Knop [Stand]: de actuele stand op basis van de opgevoerde uitslagen.
- Knop [Laatkomer - in-/uitvaller]: spelers op- en afvoeren tijdens het toernooi. Laatkomers krijgen een markering achter hun naam: een 'S' + rondenr waarin ze voor het eerst meedoen. Uitvallers krijgen ook zoiets: een 'U' met het rondenr waarin ze niet meer ingepland staan.
- Knop [Pauzes]: opgeven van extra pauzes voor een speler.
- Knop [Versies]: teruggaan naar een eerdere versie van het toernooiplanning.
Planning Verbeteren
Plannen met steeds minder spelers op steeds meer banen, geeft een grotere kans op dezelfde partners, tegenstanders of partijen. Onderin het planningscherm kan je terugvinden in welke mate en wanneer voor het eerst dat soort problemen optreden. Zie je alleen maar groene hartjes, dan is je planning 100% OK. Niet alles groen? Je kan door het veranderen van planningsdoel en vooral het aantal runs per ronde (uitleg staat verderop), proberen om - zelfs vanaf een specifieke ronde - die problemen te pareren. Je kan oneindig vaak de te spelen rondes plannen en plannen en plannen en … Zolang je de rode knop niet gebruikt, blijven de rondes met een uitslag en de ronde die nu wordt gespeeld, altijd in tact. Geheime tip: Als je hier een ronde-nummer opgeeft dat nog niet bestaat, maakt het programma een extra ronde voor je aan.
En Spelen Maar
Traditioneel schrijf je voor elke ronde speelbriefjes uit (of drukt ze af). Dat is niet nodig als veel van je spelers zelf online zijn: je kan een linkje naar het speelschema met ze delen onder de knop [Delen]. Met die link kunnen ze zelf op hun mobieltje hun eigen speelschema bekijken. Druk op de grote groene knop als het toernooi echt begint. Deze knop zorgt ervoor dat gespeelde partijen niet zomaar worden overschreven.
Als het toernooi is gestart, kan je:
- nog steeds alles aanpassen en tonen met de knoppen die hierboven staan genoemd, en nu ook:
- met de knop [Uitslag] de uitslagen per gespeelde ronde opvoeren. Ook onvolledige uitslagen, en ook als de 4 spelers bij een wisselende dubbel-vorm de partij in een andere opstelling hebben gespeeld.
- met de knop [+] zelf een partij opvoeren. Dit is alleen nodig als net nadat een ronde is gestart, nog mensen binnenkomen die op een vrije baan meteen willen meespelen. Ja, dat kan. Alleen als er banen vrij zijn, verschijnt deze knop.
Tip-1: Bij wisselende dubbels kan je toestaan dat de deelnemers onderling een andere dubbel spelen dan uit de planner komt, zodat er een evenwichtigere en dus leukere partij wordt gespeeld. Bij de uitslag kan je voor elke speler zijn gehaalde punten opgeven.
Tip-2: Als het toernooi met sets werkt, kan je geen setstanden opnemen, maar wel een vertaling maken. Bijvoorbeeld: in straight sets gewonnen: 3 punten, gewonnen maar met setverlies: 2 punten, verloren maar wel een set gewonnen: 1 punt en alle sets verloren: 0 punten.
Uitgespeeld
Je kan het toernooi na elke ronde stoppen. Op de stand-pagina kan je langs alle denkbare assen een winnaar aanwijzen. Later kan je je toernooi altijd vinden op basis van de toernooinaam en vereniging. En je kan elk toernooi dat op jouw device is opgevoerd op datzelfde device weer opzoeken. Dat werkt op basis van ip-adres. Veel devices werken met een vast ip-adres, maar misschien jouw device niet. Dan moet je zelf de toernooinaam en verenging onthouden. Moet lukken, toch?
Bediening
De TossToernooiPlanner werkt met knoppen, en die moet je ook gebruiken om terug te keren naar een vorig scherm. De browse-functie 'terug' werkt enigzins, maar veel minder fijn, omdat dan de schermafhandeling van het scherm daarvóór nogmaals wordt gedaan. Dat is niet altijd wat je wilt. De TossToernooiPlanner geeft via de knoppen ook alle toernooi-gegevens door, dus als je langs andere weg op een pagina uitkomt, kan het zijn dat die gegevens niet meekomen. Dus: gebruik de knoppen in de pagina's voor navigeren.
Privacy
De TossToernooiPlanner is een open systeem: mensen met onbeperkte tijd en middelen kunnen o.b.v. je toernooinaam en vereniging jouw toernooi vinden. Dat zal geen probleem zijn, zolang je geen privacygevoelige informatie bij de spelers opgeeft. Het systeem is net zo min dichtgetimmerd als bijvoorbeeld toernooi.nl. Denk daar aan, als je 'W.A. van Buren' met zijn 06 als speler noteert.
Planning: Achtergrondinformatie
Wat meer achtergrond over hoe de TossToernooiPlanner die planning maakt, voor de planners onder u. De TossToernooiPlanner plaats per ronde de spelers één voor één op de banen. Voor elk plekje bekijkt de TossToernooiPlanner het verleden van elke speler:
- met wie al eerder gespeeld?
- tegen wie al eerder gespeeld?
- hoeveel partijen gespeeld?
- hoe lang pauze gehad?
Op basis hiervan kiest de TossToernooiPlanner de ideale probleemloze speler: nooit eerder met of tegen de andere spelers op de baan gespeeld en die het meest uitgerust is. In de eerste ronde heeft niemand nog een verleden, dus dat gaat altijd goed. In de tweede ronde beginnen de problemen te komen, maar met genoeg spelers is dat wel te omzeilen. De crux zit in het vullen van de laatste plekjes van de verdere rondes, want dan zijn al veel spelers ingepland, en blijven er dus steeds minder kandidaten over, en daar kan zomaar niemand meer zonder 1 van de genoemde problemen (iedere kandidaat heeft een problematisch verleden). Om variatie per ronde te krijgen, gooit de TossToernooiPlanner de volgorde van de speler helemaal door elkaar. De TossToernooiPlanner hoopt dat er aan het einde van de ronde geen spelers met problemen over blijven. Dan moet je een beetje geluk hebben. Je kan instellen hoe vaak de TossToernooiPlanner zo'n ronde probeert in te plannen. Standaard is 5 keer, dat gaat ongemerkt snel. Maar je kan ook kiezen voor 1 keer, dus supersnel, of de TossToernooiPlanner een halve of hele seconde per ronde de kans geven om in die tijd de beste planning uit te vogelen. Let op: als je hier een seconde in stelt, en je toernooi duurt 15 ronden, dan loop je een grote kans ook echt 15 seconden te moeten wachten.
Speler-sterkte
Om de planning wat beter, maar ook veel complexer te maken, kan je aan elke speler een sterkte van 1 tot 9 geven. Dan zal de TossToernooiPlanner bij elke speler een gelijkwaardige tegenstander zoeken (zonder problematisch verleden, zie hierboven). Je kan je voorstellen dat het bij enkelpartijen nog redelijk overzichtelijk is, maar schijn bedriegt, want als de enige twee sterke spelers al op 2 verschillende banen staan, wordt het onmogelijk evenwicht in hun partijen te krijgen. En dat wordt factor 4 erger bij dubbels met wisselende partners. Als dan de enige twee sterken naast elkaar op de baan staan, is het al meteen gedaan met het evenwicht. Met heuristische regels (klinkt wazig, is ook wazig) probeert de TossToernooiPlanner deze situaties te voorkomen. Dat lukt, maar niet altijd. Dat komt vooral omdat de andere indelingsregels (niet dezelfde partner, niet dezelfde tegentander, etc.) belangrijker zijn, dan het evenwicht brengen in de sterkte.
Conclusie
De silver bullit heb ik nog niet gevonden, soms zijn er gewoon te veel partijen of te weinig spelers, en dan zijn niet alle problemen voorkomen. En zodra sterktes meedoen, zijn al heel snel de gelijkwaardige spelers op. Mocht je daar ruimte voor verbeteringen zien: Let me know!
Toekomst
Dingen die zijn bedacht, maar nog niet gemaakt: Soms vermeld ik de workaround, dat is een manier om het doel/wens te bereiken met de huidige werking van de TossToernooiPlanner.
- Nog meer mensen ontmoeten: Soms speel je de ene ronde met iemand als partner die je in de volgende ronde als tegenstander krijgt. Dat willen we voorkomen.
- Ronde markeren die je moet schrijven: Als je geen printer hebt, moet je briefjes schrijven. Het is handig als je die van een ronde op een apart schermpje kan zien (workaround: gebruik de knop Uitslagen).
- Partij weghalen: Je kan al wel een partij met het handje toevoegen. En heel soms wil je dat dan weer weghalen. De workaround is: geen uitslag opvoeren, dan telt het ook niet mee in de stand.
- Partij aanpassen: In een geplande partij toch een andere speler opstellen. Ik weet niet precies waarom, maar organisatoren zullen vast wel een reden hebben.
- Ronde aanpassen: In een geplande ronde handmatig de partijen aanpassen. Bijvoorbeeld als je juist de sterksten tegen de sterksten wilt laten spelen.
- Gemengd dubbels: Indelen zodat alleen maar gemengd dubbels op de baan staan. Een workaround is werken met sterktes, waardoor je langs een andere dan de gender-weg, toch tot evenwichtige partijen kan komen.
- Opruimen: Gespeelde toernooien verwijderen.
Recente Updates
- 2024: Je kan een algemene pauze in het tijdschema opnemen.
- 16 nov. 2024: Je kan andere baannummers/namen opgeven in de setup.
- 8 juli 2024: Veel kleine aanpassingen om de tossavond robuuster te laten verlopen.
- 27 juni 2024: Spelers zien de volledige baanindeling voor de komende 3 ronden. Als een speler zichzelf al eerder heeft opgegeven, kan hij gewoon door (krijgt een waarschuwing i.p.v. fout). Een speler kan direct naar het wedstrijdschema van een ander.
- 16 juni 2024: Tossavond-modus: niet nodig om uitslagen op te voeren om naar een volgende ronde te gaan, dat kan ook o.b.v. de tijd.
- 6 juni 2024: Spelers kunnen zichzelf aan- en afmelden en onderling de QR-code uitwisselen. Bugfix: de Google QR-codegenerator was ermee gestopt. Die is vervangen.
- 21 mei 2024: Verhouding gewonnen versus gespeelde partijen toegevoegd aan de stand.
- 19 apr. 2024: Je kan me een kopje koffie schenken.
- 16 feb. 2024: Je kan de QR-code tonen van de link voor de deelnemers.
- 13 feb. 2024: Verversknopjes toegevoegd aan het schema voor de deelnemers, zodat je snel kan verversen bij grotere planningen op een klein mobieltje.
- 23 nov. 2023: Spelers kunnen zelf hun wedstrijdschema bekijken en uitslagen opvoeren.
- 2 juli 2023: Bugje gefixt: Herplannen van een uitvaller in ronde 1 gaf sinds PHP-8 een fout.
- 28 mei 2023: Standaard niet 1 x maar 5 x automatisch herplannen per ronde. Zodat je meteen een veel grotere kans hebt op een 100% kwaliteit van de planning.
- 15 apr. 2023: De publicatielink van de tosstoernooiplannner is voortaan 7 dagen beschikbaar i.p.v. 1 dag, zodat het ook werkt voor meerdaagse toernooien.
- 22 nov. 2022: Bij laatkomers vermelden welk ronde nu op de baan staat.
- 28 juni 2022: Er is een linkje beschikbaar voor het spelersschema, zodat ook anderen dan degene die het toernooi bijhoudt, het spelerschema kan bekijken.
- 28 dec. 2021: Automatisch herplannen, zodat de planner zelf een veel grotere planningskwaliteit levert.
- 13 nov. 2021: Versiebeheer toegevoegd.
- 2 juni 2021: Productieversie.
- 12 dec. 2020: Beta-versie: afscherming van ronde op de baan, handmatig toevoegen van een partij en werken met sterktes.
- 30 okt. 2020: De eerste versie.
Over de Maker
Ik ben Ronald Koenis, ICT'er en vooral: badmintonner. Ik heb veel van dit soort toernooien georganiseerd en vruchteloos het internet afgespeurd naar toernooiplanners die ook maar enigszins tegemoet komen aan de gewenste flexibiliteit die een recreatief toss-toernooi nodig heeft. Dus heb ik zelf wat in elkaar gezet, eerst in excel, en nu dus ook online. Hieronder volgt een uitleg wat dat nou eigenlijk is:
De Keizercompetitie in de Schaakwereld
De Keizercompetitie is een veelgebruikte competitiemethode in de schaakwereld, vooral in schaakclubs en informele toernooien. Het systeem biedt een flexibele manier om wedstrijden te organiseren zonder dat er een vaste speellijst of volledige aanwezigheid van alle spelers nodig is. Hier is een overzicht van hoe het werkt:
Wat is de Keizercompetitie?
Basisprincipes van het Keizersysteem:
- Elke speler heeft een Keizerwaarde: Dit is een dynamische waarde die na elke ronde verandert.
- De waarde is gebaseerd op de prestaties en sterkte van de speler.
- Spelers hoger op de ranglijst hebben een hogere Keizerwaarde.
Keizerpunten verdienen:
- Winst: Je krijgt de Keizerwaarde van je tegenstander plus een kleine bonus (bijvoorbeeld +1).
- Remise: Je krijgt de helft van de Keizerwaarde van je tegenstander.
- Verlies: Je krijgt vaak 0 punten of een klein aantal (bijvoorbeeld 1 punt als troost).
Dynamische ranglijst:
- Na elke ronde worden de scores opgeteld.
- Spelers stijgen of dalen afhankelijk van hun behaalde punten.
- Er is geen vaste indeling per ronde; meestal kiest de wedstrijdleider of software de meest geschikte tegenstanders.
Afwezigheid en bye-regeling:
- Spelers die een ronde missen, krijgen meestal de helft van hun eigen Keizerwaarde.
- Dit voorkomt dat spelers te ver zakken door een paar keer niet te spelen.
Bij een Keizerscompetitie (of Keizersysteem) worden spelers gerangschikt op basis van prestaties in een doorlopend toernooi. De afkortingen in de rangschikking betekenen meestal het volgende:
- S - Score: Het totaal aantal punten behaald door een speler.
- R - Rang: De positie van de speler in de ranglijst.
- SRtg - Start Rating: De rating waarmee een speler het toernooi begon. Dit kan een officiële rating zijn (zoals een KNSB- of FIDE-rating) of een interne clubrating.
- TPR - Toernooi Prestatie Rating: De prestatie-rating van een speler, berekend op basis van de sterkte van de tegenstanders en de behaalde resultaten.
- Wrde - De ‘Waarde’ (Wrde) is een puntenwaarde die aan een speler wordt toegekend, gebaseerd op hun interne rating. Deze waarde verandert wekelijks, afhankelijk van winst, remise of verlies. Bij afwezigheid met afmelding krijgt een speler tot vier keer zijn waarde plus een derde erbij; na vier keer worden geen extra punten toegekend. Bij afwezigheid zonder afmelding ontvangt de speler geen punten. Als een speler extern speelt, krijgt hij wel een derde van zijn punten erbij.
- VWrde - is een prognose van de toekomstige waarde van een speler, gebaseerd op hun huidige prestaties en de resultaten van hun tegenstanders.
tags: #doorlopend #systeem #toernooi #uitleg