ABN AMRO's Betrokkenheid bij Voetbalsponsoring: Een Overzicht

ABN AMRO heeft een lange en rijke geschiedenis van betrokkenheid bij voetbalsponsoring, die teruggaat tot de jaren '70 en die tot op de dag van vandaag voortduurt. Deze betrokkenheid omvat verschillende aspecten, van de ondersteuning van professionele voetbalclubs tot het bevorderen van gelijke kansen in de sport en het investeren in duurzaamheid.

Historisch Perspectief en Continuïteit

De eerste associaties van ABN AMRO met sport die opkomen zijn voormalig hoofdsponsor Ajax, hoofdsponsor groot aantal hoofdklassehockeyclubs, ATP-tennistoernooi in Rotterdam. De bank is al sinds de jaren zeventig betrokken bij het ABN AMRO tennistoernooi. Gedurende de jaren heeft ABN AMRO een breed scala aan sporten en evenementen ondersteund. Naast voetbal omvat dit onder meer de Ocean Race, de City-Pier-City Loop, de Rotterdam Marathon, de Euro Hockey League, de KLM Open (golf) en het Nederlands cricketteam. Wat opvalt is de continuïteit in de partnerships, waarbij de bank in staat is gebleken om veel van deze samenwerkingen van een nieuw elan te voorzien. Zo is ABN AMRO bij Ajax ooit begonnen als hoofdsponsor en is de bank nu nog altijd betrokken, als sponsor van het vrouwenvoetbal.

De Samenwerking met Ajax

De samenwerking tussen ABN AMRO en Ajax is een van de meest opvallende en langdurige partnerships in de Nederlandse sportwereld. De bank was vanaf 1991 shirtsponsor van Ajax en later hoofdsponsor van de jeugdopleiding en sportpark De Toekomst. In 2015 werd de samenwerking verder uitgebreid met het hoofdsponsorschap van de Ajax Vrouwen.ABN AMRO is sinds 2015 hoofdsponsor van de Ajax Vrouwen en blijft dit nog minimaal tot en met 2025. Daarnaast blijft ABN AMRO zowel als maatschappelijk partner én als duurzaamheid-adviespartner betrokken bij de club uit onze hoofdstad.

Focus op Vrouwenvoetbal en Talentontwikkeling

Een belangrijk aspect van de samenwerking met Ajax is de focus op de ontwikkeling van het vrouwenvoetbal. ABN AMRO heeft een belangrijke rol gespeeld in de groei en professionalisering van Ajax Vrouwen, onder andere door de oprichting van de Talentenacademie in 2019, waar steeds meer meiden trainen. Mede dankzij ABN AMRO heeft Ajax het vrouwenvoetbal verder kunnen ontwikkelen, en talentontwikkeling in het bijzonder.

Maatschappelijke Betrokkenheid en Duurzaamheid

Naast de sportieve aspecten is ABN AMRO ook als maatschappelijk partner en duurzaamheid-adviespartner betrokken bij Ajax. De ABN AMRO Foundation is verbonden met Ajax en de Ajax Foundation, met als doel om samen een steeds beter maatschappelijk programma aan te bieden voor kinderen en jongeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. ABN AMRO is tevens partner op het gebied van duurzaamheid, en met name als adviseur betrokken bij de ontwikkeling van De Nieuwe Toekomst.

Lees ook: Livestream en info: ABN AMRO Open

Crisis en Verantwoordelijkheid

In 2022 kwam de sponsoring van ABN AMRO in een ander daglicht te staan toen directeur voetbalzaken Marc Overmars per direct vertrok vanwege grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega's. ABN AMRO reageerde geschrokken en wilde van de directie van Ajax horen hoe groot de problemen met ongewenst gedrag binnen de club zijn en wat eraan gedaan gaat worden, alvorens te beslissen of de sponsoring zou worden voortgezet.Dit incident benadrukte de verantwoordelijkheid die sponsoren hebben om zich uit te spreken tegen ongewenst gedrag en te eisen dat clubs een veilige en inclusieve bedrijfscultuur garanderen.

Gelijke Kansen en Maatschappelijke Impact

ABN AMRO heeft gelijke kansen tussen mannen en vrouwen als een zeer belangrijk thema benoemd. De bank zet zich in om met haar sponsorships gelijke kansen voor iedereen te versnellen. Dit komt tot uiting in de steun aan het vrouwenvoetbal, de maatschappelijke betrokkenheid bij de Ajax Foundation en de focus op duurzaamheid.

Kinderpersconferentie en Rolmodellen

Een voorbeeld van de inzet voor gelijke kansen is de kinderpersconferentie die ABN AMRO organiseerde in samenwerking met Ajax Vrouwen. Tijdens deze persconferentie kregen basisschoolleerlingen de kans om spelers van Ajax Vrouwen te interviewen en zo te ontdekken hoe het is om een sportverslaggever te zijn. Met dit initiatief wilden ABN AMRO en Ajax de nieuwe generatie betrekken bij het vrouwenvoetbal en zo werken aan gelijke kansen voor iedereen. Rolmodellen, zoals Sherida Spitse en Chasity Grant, spelen hierbij een belangrijke rol.

Partnership met de Johan Cruijff ArenA

Naast de sponsoring van Ajax heeft ABN AMRO ook een langdurig partnership met de Johan Cruijff ArenA. Deze samenwerking bestaat al ruim vijfentwintig jaar en is recentelijk verlengd tot augustus 2026. ABN AMRO en de ArenA gaan de komende jaren intensiever samenwerken op het gebied van duurzaamheid en MVO.

ABN AMRO Open

Sinds het eerste toernooi in 1974 zijn ABN AMRO en Rotterdam Ahoy partners van het ABN AMRO Open. Het toernooi is uitgegroeid tot een van de grootste indoor tennisevenementen ter wereld. ABN AMRO is de trotse oprichter van het rolstoeltennistoernooi. De verlenging is onderdeel van ABN AMRO’s sponsorstrategie, gericht op het versnellen van gelijke kansen. Daarbij is vooral aandacht voor vrouwen, sporters met een beperking en kinderen uit achterstandsituaties.

Lees ook: Complete gids voor Arena hotels

Sponsoringstrategie en Verantwoording

Sponsoring is door de jaren heen veranderd. Waar het vroeger vooral ging om een plek op het shirt en op de boarding langs het veld, zijn bedrijven met hun sponsorships steeds meer een verhaal gaan vertellen. Sponsors moeten tegenwoordig ook steeds beter kunnen verantwoorden waarom ze bepaalde keuzes maken.ABN AMRO hanteert een sponsorstrategie die gericht is op het versnellen van gelijke kansen, met bijzondere aandacht voor vrouwen, sporters met een beperking en kinderen uit achterstandsituaties. De bank zet zich in om met haar sponsorships een maatschappelijke impact te maken.

Lees ook: Passie en Kritiek NAC Breda Ultras

tags: #abn #amro #voetbal #sponsoring